Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 794 din 9 noiembrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si art. 106 3 alin. (1) lit. b), e), f) si h) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 29 din 17 ianuarie 2007



Ioan Vida                                 -  preşedinte

Nicolae Cochinescu                -  judecător

Acsinte Gaspar                       -  judecător

Kozsokar Gabor                      -  judecător

Petre Ninosu                           -  judecător

Ion Predescu                           -  judecător

Tudorel Toader                       -  judecător

Ion Tiucă                                 -  procuror

Maria Bratu                             -   magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi a art. 1063 alin. (1) lit. b), e), f) şi h) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Noll Media" - S.R.L. în Dosarul nr. 3.793/3/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilă.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 12 aprilie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 3.793/3/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi a art. 1063 lit. b), e), f) şi h) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Noll Media" - S.R.L.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 5 lit. a), sintagma „repararea prejudiciilor" din Legea nr. 146/1997 contravine art. 16 alin. (2) din Constituţie, din cauza instituirii unor taxe substanţiale raportate la valoare, în cazul cererilor evaluabile în bani, şi a unor taxe simbolice, unice, indiferent de valoare, în cazul cererilor din domeniul drepturilor de autor. In opinia autorului excepţiei, formularea folosită de legiuitor nu face distincţie între o reparaţie constând în obligaţia de a face sau de a da şi o reparaţie bănească.

In ce priveşte art. 1063 alin. (1) lit. b), e), f) şi h) din Legea nr. 8/1996, autorul consideră că acesta încalcă art. 45 din Constituţie, întrucât este împiedicat accesul liber al persoanei la exercitarea unor activităţi economice „cu produse neprohibite de la circulaţia liberă de piaţă, dar condiţionate de o pretinsă autorizare sau interdicţie".

Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilă   nu   a comunicat opinia cu privire la excepţia ridicată, deşi i-a fost solicitată.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază excepţia ca neîntemeiată. In acest sens, arată că prevederile art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 nu contravin art. 16 alin. (2) din Constituţie. Legiuitorul a instituit prin art. 2-13 din această lege unele reguli pentru taxa judiciară de timbru în anumite materii expres specificate. Astfel, în art. 2 sunt prevăzute taxele pentru acţiunile şi cererile evaluabile în bani, pe când în art. 5 lit. a) din această lege sunt prevăzute taxele pentru cererile formulate în domeniul dreptului de autor.

In ce priveşte prevederile art. 1063 alin. (1) lit. b), e), f) şi h) din Legea nr. 8/1996, arată că acestea nu încalcă principiul libertăţii economice, ci reprezintă o garanţie a desfăşurării unor raporturi juridice şi economice normale într-o economie de piaţă unde proprietarul are dreptul de a-şi fructifica sau nu dreptul de proprietate, cu respectarea prevederilor legale.

Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituţionale. In acest sens precizează că este la latitudinea legiuitorului să stabilească cuantumul taxelor sau impozitelor având în vedere situaţii diferite, şi în acord cu prevederile art. 135 alin. (2) lit. c) din Constituţie.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei îl reprezintă art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 1063 alin. (1) lit. b), e), f) şi h) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe,  publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, text introdus prin Legea nr. 285/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 30 iunie 2004.

Textele de lege criticate au următorul conţinut:

-   Art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997: „Cererile formulate în domeniul drepturilor de autor şi de inventator se taxează după cum urmează:

a) cereri pentru recunoaşterea dreptului de autor şi a celor conexe, pentru constatarea încălcării acestora şi repararea prejudiciilor, inclusiv plata drepturilor de autor şi a sumelor cuvenite pentru opere de artă, precum şi pentru luarea de măsuri în scopul prevenirii producerii unor pagube iminente sau pentru asigurarea reparării acestora - 39 lei";

-   Art. 1063 alin. (1) lit. b), e), f) şi h) din Legea nr. 8/1996:

„(1) Producătorul unei înregistrări audiovizuale are dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza sau de a interzice următoarele:

b) distribuirea originalului sau a copiilor propriilor înregistrări audiovizuale;

e) importul, în vederea comercializării pe piaţa internă, a propriilor înregistrări audiovizuale;

f)  radiodifuzarea şi comunicarea publică a propriilor înregistrări audiovizuale;

h) retransmiterea prin cablu a propriilor înregistrări audiovizuale."

Dispoziţiile constituţionale invocate ca fiind încălcate sunt cele ale art. 16 alin. (2) privind egalitatea în drepturi şi ale art. 45 privind libertatea economică.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

I. Critica de neconstituţionalitate privind prevederile art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 vizează nemulţumirea autorului excepţiei că prin instituirea unor taxe substanţiale raportate la valoare în cazul cererilor evaluabile în bani şi a unor taxe simbolice, unice, indiferent de valoare în cazul cererilor din domeniul drepturilor de autor este încălcat principiul constituţional proclamat de art. 16 alin. (2), potrivit căruia „Nimeni nu este mai presus de lege".

In legătură cu această critică, Curtea, prin Decizia nr. 215 din 6 mai 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 18 iunie 2004, a statuat că prevederile Legii nr. 146/1997 nu aduc atingere principiului egalităţii în drepturi, deoarece nu fac niciun fel de diferenţiere între contribuabili.

De asemenea, prin Decizia nr. 55 din 13 aprilie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 9 iunie 1999, şi prin Decizia nr. 37 din 9 martie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 199 din 7 mai 1999, Curtea a reţinut că taxa de timbru este o modalitate de acoperire în parte a cheltuielilor pe care le implică serviciul public al justiţiei. Potrivit legii, contribuţia justiţiabilului poate fi recuperată de la partea care cade în pretenţii, prin plata în avans a unei părţi din aceste cheltuieli. In temeiul art. 135 alin. (2) lit. b) şi c) din Constituţie, statul are obligaţia de a proteja interesele naţionale în activitatea economică, financiară şi valutară, precum şi de a stimula cercetarea ştiinţifică naţională, dar îndeplinirea acestor obligaţii nu implică scutirea de la plata taxelor de timbru pentru valorificarea în justiţie a dreptului de autor sau de inventator.

Aceste considerente din deciziile sus-menţionate sunt valabile şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.

II. Referitor la susţinerea autorului excepţiei, potrivit căreia art. 1063 alin. (1) lit. b), e), f) şi h) din Legea nr. 8/1996 încalcă principiul libertăţii economice, Curtea constată că aceste prevederi nu contravin accesului liber al persoanei la o activitate economică şi libera iniţativă. Potrivit prevederilor art. 45 din Constituţie, acest drept fundamental poate fi exercitat în condiţiile legii. Aşadar, persoana care accede la o activitate economică pe baza liberei sale iniţiative are obligaţia să respecte reglementările legale referitoare la drepturile de autor şi alte drepturi conexe. Aceste prevederi sunt în deplin acord cu art. 135 alin. (2) lit. b) şi c) din Legea fundamentală, potrivit cărora statul are obligaţia de a asigura protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, financiară şi valutară, precum şi de a asigura stimularea cercetării ştiinţifice şi tehnologice naţionale, a artei şi protecţia dreptului de autor.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi a art. 1063 alin. (1) lit. b), e), f) şi h) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Noll Media" - S.R.L. în Dosarul nr. 3.793/3/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 noiembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Maria Bratu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 794/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 794 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 794/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu