DECIZIE Nr.
792 din 3 iulie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 si art. 13 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea si alte drepturi ale
personalului contractual din unitatile sanitare publice din sectorul sanitar
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 571 din 29 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale
personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar,
excepţie ridicată de Oana Dana Panait în Dosarul nr. 5.658/63/2007 al Curţii de
Apel Craiova - Secţia conflicte de muncă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere
ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care arată că
aspectele invocate de autorul excepţiei izvorăsc din modul de interpretare şi
aplicare a legii, iar nu din însuşi conţinutul normelor de lege criticate. Prin
urmare, competenţa de soluţionare a acestor aspecte aparţine instanţei de
judecată, iar nu Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 30 ianuarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 5.658/63/2007, Curtea de Apel Craiova - Secţia conflicte de
muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din
unităţile sanitare publice din sectorul sanitar. Excepţia a fost ridicată
de Oana Dana Panait cu prilejul soluţionării unei cauze având ca obiect
drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că textele de lege criticate sunt
discriminatorii întrucât nu prevăd acordarea dreptului la sporul de
periculozitate pentru personalul sanitar cu pregătire superioară care
efectuează gărzi pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în afara
normelor legale de muncă şi a programului normal de lucru de la funcţia de
bază, deşi acest serviciu este asigurat faţă de aceiaşi pacienţi şi în acelaşi
spital în care se desfăşoară şi activitatea din timpul normei legale. In legătură
cu acestea, arată că în timpul gărzilor, respectiv pe timpul nopţii, personalul
din unităţile sanitare este mai puţin la număr, iar pacienţii sunt aceiaşi şi
nu îşi schimbă specificul bolii.
Curtea de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, In
acest sens, arată că diferenţierea de tratament juridic în cadrul aceleiaşi categorii de subiecte
de drept ar fi permisă numai dacă s-ar justifica prin raţiuni obiective şi
rezonabile, or, în speţă, persoane aflate în aceeaşi situaţie juridică
beneficiază de tratament juridic diferit în raport cu anumite condiţii
subiective, ceea ce contrazice principiul constituţional al egalităţii în
drepturi.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, textele de lege criticate
reglementând aceeaşi soluţie legislativă pentru toţi cei aflaţi în situaţia
descrisă de ipoteza normelor legale.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu creează
discriminări între persoane aflate în situaţii identice.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului
contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.138 din 2 decembrie 2004, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 125/2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 416 din 17 mai 2005.
Curtea observă că, ulterior sesizării sale cu excepţia
de neconstituţionalitate, textele de lege criticate au fost completate şi
modificate prin Ordonanţa Guvernului nr. 17/2008 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2008, fără a se
schimba în esenţă soluţia legislativă criticată.
In prezent, textele de lege
criticate au următoarea redactare:
- Art. 12: „(1) Personalul
sanitar cu pregătire superioară care efectuează gărzi pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale în afara normei legale de muncă şi a programului normal de
lucru de la funcţia de bază se salarizează cu tariful orar aferent salariului
de bază, cu excepţia indemnizaţiei de conducere.
(2)Gărzile efectuate de personalul sanitar cu
pregătire superioară pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în
afara normei legale de muncă şi a programului de lucru de la funcţia de bază în
zilele lucrătoare se salarizează cu un spor de până la 50% din tariful orar al
salariului de bază, cu excepţia indemnizaţiei de conducere, dar care nu poate
fi mai mic de 25%.
(3)Gărzile efectuate de personalul sanitar cu
pregătire superioară, pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în
afara normei legale de muncă şi a programului de lucru de la funcţia de bază,
în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în
care, potrivit dispoziţiilor legale, nu se lucrează, se salarizează cu un spor
de până la 100% din tariful orar al salariului de bază, cu excepţia indemnizaţiei
de conducere, dar care nu poate fi mai mic de 50%.
(4)Procentul concret al sporului prevăzut la alin.
(2) şi (3) se aprobă trimestrial de comitetul director.
(5) Medicii care nu au contract individual de muncă cu unitatea sanitară care organizează serviciul de
gardă şi care la nivelul acestei unităţi desfăşoară activitate numai în linia
de gardă vor încheia cu această unitate sanitară publică un contract individual
de muncă cu timp parţial pentru activitatea prestată în linia de gardă şi
beneficiază numai de drepturile aferente activităţii prestate în linia de
gardă, stabilite conform prevederilor art. 12. Salariul de bază se stabileşte
la limita minimă prevăzută pentru funcţia şi gradul profesional în care aceştia
sunt confirmaţi prin ordin al ministrului sănătăţii publice şi se utilizează
pentru stabilirea tarifului orar.";
- Art. 13: „(1) In raport cu
condiţiile în care se desfăşoară activitatea pot fi acordate, cu respectarea
prevederilor legale, următoarele categorii de sporuri:
a)pentru condiţii periculoase sau vătămătoare, un
spor de până la 15% din salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la
locurile de muncă respective;
b)pentru activităţi ce solicită o încordare psihică
foarte ridicată sau care se desfăşoară în condiţii deosebite, un spor de până
la 15% din salariul de bază;
c)pentru activităţile care se desfăşoară în
unităţile de urgenţă neurovasculare şi care solicită o încordare psihică foarte
ridicată, precum şi pentru personalul din unităţi, secţii şi compartimente de
boli infecţioase, care îşi desfăşoară activitatea în condiţii periculoase, un
spor de până la 25% din salariul de bază;
d) pentru condiţii grele de muncă, un spor de până
la 15% din salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă
respective;
e)pentru condiţii deosebit de periculoase:
leprozerii, anatomie patologică, TBC, SIDA, dializă, personalul încadrat în
blocul operator, recuperare neuromotorie, neuropsihomotorie, neuromuscular şi
neurologică, psihiatrie, medicină legală, asistenţă medicală de urgenţă şi
transport sanitar acordată prin serviciile de ambulanţă şi structurile de
primire a urgenţelor - UPU
- SMURD, UPU şi CPU -, secţii şi compartimente de ATI şi de terapie intensivă,
secţii şi compartimente de îngrijiri paliative, epidemii deosebit de grave şi
altele asemenea, stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice, cuantumul sporului
este de 50-100% din
salariul de bază. Nivelul sporului se stabileşte de conducerea fiecărei unităţi
sanitare cu personalitate juridică, de comun acord cu sindicatele reprezentative
semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramură sanitară şi cu
încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetul de venituri şi
cheltuieli.
f) pentru personalul care lucrează în unităţi sanitare aflate în localităţi cu condiţii
deosebite de muncă - dispersare, altitudine, căi de acces dificile, izolare sau unde atragerea
personalului se face cu greutate, un spor de până la 60% din salariul de bază;
g) pentru personalul
care îşi desfăşoară activitatea cu surse de radiaţii sau generator de radiaţii,
un spor pentru condiţii periculoase de până la 30% din salariul de bază,
diferenţiat pe categorii de risc radiologie astfel: 10% la categoria I, 15% la
categoria a II-a, 20% la categoria a III-a şi 30% la categoria a IV-a;
h) pentru unităţile sanitare cu specific deosebit,
stabilite de Ministerul Sănătăţii, un spor de până la 15% din salariul de bază.
(2)Localităţile cu condiţii deosebite de muncă sau
unde atragerea personalului se face cu greutate, în care se află unităţi
sanitare, se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii.
(3)Locurile de muncă, categoriile de personal,
mărimea concretă a sporurilor prevăzute la alin. (1), precum şi condiţiile de
acordare a acestora se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al
ministrului sănătăţii, cu consultarea sindicatelor semnatare ale contractului
colectiv de muncă la nivel de ramură sanitară. Pentru sporurile prevăzute la
alin. (1) lit. e) este necesar şi avizul Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei şi al Ministerului Finanţelor Publice.
(4)Nevăzătorii cu handicap grav care sunt încadraţi
în muncă beneficiază de un spor de până la 15% din salariul de bază.
(5)Personalul contractual de specialitate medico-sanitar şi auxiliar sanitar din sectorul sanitar beneficiază de un
spor lunar de prevenţie, în procent de 11% din salariul de bază, care se acordă
începând cu drepturile salariate aferente lunii ianuarie 2008."
Autorul excepţiei consideră că aceste texte de lege
sunt contrare art. 16 din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele de lege criticate fac parte din cap. II al Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 115/2004, capitol ce reglementează elementele
sistemului de salarizare ce se aplică personalului contractual din unităţile
sanitare publice din sectorul sanitar. Astfel, în acest capitol sunt cuprinse
dispoziţii ce stabilesc salariile de bază, salariile de bază pentru personalul
cu funcţii de conducere, salariul de merit, vechimea în muncă, compensarea
muncii suplimentare, sporul pentru titlul ştiinţific de doctor şi, prin art.
12, criticat de autorul excepţiei, salarizarea gărzilor, toate acestea din urmă
prin procent în raport cu salariul de bază. Urmând acestor texte din ordonanţă,
art. 13, ce constituie de asemenea obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate, instituie dreptul celor care desfăşoară activitatea în
anumite condiţii speciale de a obţine sporuri ce se calculează în diverse
procente în raport cu salariul de bază, fără a face distincţie după cum
activitatea se desfăşoară în timpul normal de lucru sau în timpul efectuării
gărzilor, prevăzându-se doar că „în raport cu condiţiile în care se
desfăşoară activitatea pot fi acordate, cu respectarea prevederilor legale,
următoarele categorii de sporuri".
Aşa fiind, Curtea apreciază că aspectele invocate de
autorul excepţiei, privind acordarea sporurilor prevăzute de lege, îşi au
originea în modul de aplicare a normelor de lege criticate, iar nu în
conţinutul acestora.
Având în vedere că instanţa de contencios
constituţional nu se poate pronunţa decât asupra aspectelor ce ţin de
constituţionalitatea textelor de lege deduse controlului său, iar nu asupra
modului în care acestea se aplică, atribut exclusiv al instanţei de judecată,
rezultă că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi art. 13 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale
personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar,
excepţie ridicată de Oana Dana Panait în Dosarul nr. 5.658/63/2007 al Curţii de
Apel Craiova - Secţia conflicte de muncă.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iulie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea