DECIZIE Nr.
782 din 7 noiembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98 lit. c) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 980 din 7 decembrie 2006
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu -
judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 195/2002, excepţie invocată de Curtea de Apel Cluj - Secţia
comercială, de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 2.252/33/2006.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece
criticile de neconstituţionalitate vizează modificarea şi completarea textului
de lege criticat, ceea ce excedează competenţei Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 5 iunie 2006, pronunţată în Dosarul
nr. 2.252/33/2006, Curtea
de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
invocată din oficiu de instanţa de judecată.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea excepţiei susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 98 lit.
c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 sunt neconstituţionale în
raport cu prevederile art. 21 alin. (1) şi (3) din Constituţie, precum şi cu
cele ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, vizând dreptul la un proces echitabil şi la
soluţionarea cauzei într-un termen rezonabil, întrucât această dispoziţie legală
care permite reţinerea permisului de conducere ca urmare a săvârşirii unor
infracţiuni prevăzute de art. 178 şi 184 din Codul penal, dacă acestea au fost
comise ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale privind circulaţia pe
drumurile publice, nu prevede un timp pentru care nu se restituie permisul,
dispoziţii necorelate cu prevederile art. 100 şi 105 din aceeaşi ordonanţă.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 nu limitează în niciun fel
dreptul conducătorului auto al cărui permis a fost reţinut de a se adresa
instanţelor judecătoreşti, exercitarea acestui drept urmând a se face în
condiţiile stabilite de lege. In ceea ce priveşte încălcarea dispoziţiilor art.
21 alin. (3) şi ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi
a libertăţilor fundamentale, consideră că acestea nu sunt incidente în cauză.
Avocatul Poporului apreciază,
de asemenea, că excepţia este neîntemeiată, întrucât textul legal criticat nu
pune în discuţie sub niciun aspect restrângerea dreptului părţilor interesate
de a se adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, libertăţilor şi
intereselor lor legitime, de a beneficia de un proces echitabil, precum şi de
judecarea cauzei lor de către o instanţă independentă, imparţială şi într-un
termen rezonabil.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2)', ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002, care au următorul conţinut: „Permisul
de conducere se reţine în următoarele cazuri:[...] c) când titularul acestuia a
săvârşit una dintre infracţiunile prevăzute la art. 178 şi 184 din Codul penal,
dacă acestea au fost comise ca urmare a nerespectarii dispoziţiilor legale
privind circulaţia pe drumurile publice."
Autoarea excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate contravin art. 21 alin. (1) şi (3) din Constituţie referitor la
accesul liber la justiţie şi la dreptul la un proces echitabil, precum şi art.
6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, deoarece „nu prevăd un timp limitat pentru care nu se restituie
permisul", fiind „necorelate cu prevederile art. 100 şi 105 din aceeaşi
ordonanţă".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, se
constată că în realitate critica de neconstituţionalitate formulată de autoarea
excepţiei priveşte caracterul incomplet al art. 98 lit. c) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, situaţie în care sunt aplicabile prevederile
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea
Constituţională se pronunţă
numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată,
fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului". Conform dispoziţiilor art. 61 alin. (1) din Constituţie, competenţa
de a modifica norma legală criticată aparţine exclusiv Parlamentului, ca „unica autoritate legiuitoare a
ţării".
De altfel, prin Legea nr. 49/2006 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 20 martie 2006, dispoziţiile legale criticate au fost
modificate şi completate, urmând a se aplica de la data intrării în vigoare a
acestei legi, respectiv de la data de 20 septembrie 2006, termen care a fost
prorogat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 792 din 20 septembrie 2006, până la data de 1 decembrie 2006.
Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al
art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 98 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocată de Curtea
de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal în
Dosarul nr. 2.252/33/2006.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 noiembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu