DECIZIE Nr.
770 din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 481 din 14 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Bogdan Mircea în Dosarul nr. 3.743/107/2009 al
Tribunalului Alba - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, arătând că, în
realitate, autorul excepţiei solicită modificarea dispoziţiilor de lege
criticate, ceea ce excedează competenţei instanţei de contencios
constituţional.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 30 septembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 3.743/107/2009, Tribunalul Alba - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 43
alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Bogdan Mircea cu
prilejul soluţionării unei contestaţii la decizia de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că art. 43 alin. (3) din Legea
nr. 19/2000 prevede posibilitatea persoanelor care au realizat un stagiu de
cotizare de cel puţin 15 ani în zona I de expunere la radiaţii sau de 17 ani în
zona II de expunere la radiaţii de a beneficia de pensie pentru limită de
vârstă, indiferent de vârstă, In situaţia sa, întrucât a realizat un stagiu de
cotizare de 16 ani şi o lună în zona II, nu se poate pensiona decât la vârsta
legală prevăzută de lege pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.
Pentru acest motiv se consideră discriminat în raport cu persoanele care au
lucrat 17 ani în aceleaşi condiţii, dar care se pot pensiona la orice vârstă.
Tribunalul Alba - Secţia civilă nu a comunicat opinia sa, deşi aceasta a fost solicitată de către
Curtea Constituţională prin Adresa nr. 3.729 din 24 martie 2010.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional. In acest sens, arată că,
potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul este în
drept ca, în reglementarea cadrului sistemului public de pensii, să stabilească
criteriile şi condiţiile concrete în care asiguraţii pot beneficia de pensie,
tipurile de pensii care pot fi acordate, regulile generale de acordare a
acestora şi regulile derogatorii pentru situaţii deosebite, precum şi modul de
calcul al pensiilor. Pensia pentru persoanele care au lucrat în condiţii
deosebite de muncă este reglementată ca excepţie de la regulile generale,
avându-se în vedere situaţiile speciale în care se află anumite categorii de
persoane. Legiuitorul a instituit, în consecinţă, norme speciale referitoare la
perioadele care se iau în calcul, stabilind durata minimă a stagiului de
cotizare necesar în vederea ieşirii la pensie pentru limită de vârstă, fapt ce
dă expresie principiului constituţional al egalităţii care nu are semnificaţia
uniformităţii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost
modificate prin articolul unic pct. 13 din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 privind modificarea şi
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
Textul de lege criticat are următoarea redactare: „(3)
Asiguraţii care şi-au desfăşurat activitatea în locurile de muncă prevăzute la
art. 20 lit. b) şi care au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 15 ani
în zona I de expunere la radiaţii sau de 17 ani în zona II de expunere la
radiaţii beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, indiferent de
vârstă."
Autorul excepţiei consideră că textul de lege criticat
este contrar următoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi şi art. 47 privind dreptul la pensie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată
că, în esenţă, critica autorului excepţiei are în vedere diferenţa de tratament
juridic pe care legiuitorul o instituie între persoanele care au realizat
stagii de cotizare în aceleaşi condiţii, respectiv desfăşurând activităţi în
zonele I şi II de expunere la radiaţii, sub aspectul posibilităţii de a obţine
pensia pentru limită de vârstă. Este avut în vedere numărul de ani care
constituie stagiu de cotizare în condiţiile amintite, în funcţie de care
asiguratul poate beneficia sau nu de pensia pentru limită de vârstă, indiferent
de vârstă.
Faţă de aceste susţineri, Curtea constată că, potrivit
art. 47 alin. (2) din Constituţie, dreptul la pensie este prevăzut de lege.
Legiuitorul are, aşadar, competenţa exclusivă de a stabili conţinutul, limitele
şi condiţiile acordării dreptului la pensie.
Subordonându-se acestor dispoziţii constituţionale,
Legea nr. 19/2000 a înţeles să stabilească un regim deosebit pentru persoanele
care au realizat stagiile de cotizare în condiţii speciale, având în vedere
faptul că sănătatea, dar şi viaţa lor au fost supuse unor riscuri sporite pe
durata desfăşurării activităţii. Pentru a beneficia de acest tratament juridic
deosebit, au fost instituite o serie de condiţii, una dintre cele mai
importante fiind cea a numărului de ani în care s-a realizat stagiul de
cotizare în aceste condiţii şi pe care legiuitorul, dând expresie dispoziţiilor
art. 47 alin. (2) din Constituţie, a apreciat-o ca justificând acordarea
acestui beneficiu pentru această categorie de persoane.
Prin urmare, diferenţele de tratament juridic care apar
în funcţie de întrunirea sau nu a acestor condiţii sub aspectul acordării
pensiei pentru limită de vârstă nu sunt contrare principiului egalităţii în
drepturi. Astfel, aşa cum în mod constant s-a reţinut în jurisprudenţa Curţii
Constituţionale, acest principiu nu presupune omogenitate, astfel că situaţii
diferite justifică instituirea unui tratament juridic diferenţiat.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Bogdan
Mircea în Dosarul nr. 3.743/107/2009 al Tribunalului Alba - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea