DECIZIE Nr.
767 din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si art. 118
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia
pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 422 din 24 iunie 2010
Augustin Zegrean -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Simona Ricu -
procuror
Doina Suliman
-magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor şi art. 118
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia
pe drumurile publice, excepţie ridicată de Gheorghe Piperea în Dosarul nr.
5.892/236/2008 al Judecătoriei Giurgiu.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Preşedintele acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din data de 6 octombrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 5.892/236/2008, Judecătoria Giurgiu a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 32 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contravenţiilor şi art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Piperea într-o
cauză civilă având ca obiect o plângere contravenţională privind anularea unui
proces-verbal de contravenţie, în contradictoriu cu Inspectoratul de Poliţie al
Judeţului Giurgiu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale menţionate încalcă
prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi art. 21 alin. (1) şi (2).
In acest sens, arată, în esenţă, că textele de lege criticate încalcă liberul
acces la justiţie, deoarece creează un obstacol considerabil pentru cetăţenii
care nu locuiesc în raza teritorială unde s-a produs fapta, determinând
cheltuieli financiare şi timp irosit cu deplasarea petentului la instanţa de
judecată. In plus, aceste dispoziţii legale se abat de la principiul
legislaţiei contenciosului administrativ, care prevăd posibilitatea alegerii
competenţei de către persoana contestatoare şi încalcă şi prevederile art. 8 şi
art. 12 din Codul de procedură civilă, care dau posibilitatea reclamantului să
aleagă între mai multe instanţe deopotrivă competente.
Judecătoria Giurgiu consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea
de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art.1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992,să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 32
alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22
aprilie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 118 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
670 din 3 august 2006, modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
69/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 29
iunie 2007, dispoziţii care au următorul cuprins:
- Art. 32 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2001: „Plângerea împreună cu dosarul cauzei se trimit de îndată
judecătoriei în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia.";
- Art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002: „Impotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiilor se poate depune plângere, în termen de 15 zile de la
comunicare, la judecătoria în a cărei rază de competenţă a fost constatată
fapta."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că
dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16
alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi art. 21 alin. (1) şi (2) privind
accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele de lege criticate au mai format obiectul controlului de constituţionalitate,
în raport cu aceleaşi prevederi constituţionale invocate şi în cauza de faţă şi
cu motivare similară. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 813 din 27
septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 705
din 18 octombrie 2007, Decizia nr. 1.128 din 27 noiembrie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 872 din 20 decembrie 2007, şi
Decizia nr. 81 din 8 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 160 din 7 martie 2007, Curtea a respins ca neîntemeiată
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, statuând că acestea nu încalcă egalitatea în
drepturi, liberul acces la justiţie şi dreptul la un proces echitabil.
De asemenea, prin Decizia nr. 464 din 22 aprilie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 19 mai 2008,
Curtea a statuat că art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002, care instituie norme de procedură privind soluţionarea plângerii
formulate împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiei, nu îngrădeşte accesul liber la justiţie al persoanelor
interesate şi nu contravine dreptului la un proces echitabil. Dimpotrivă, reglementarea
competenţei teritoriale a instanţelor judecătoreşti în cauzele având ca obiect
plângerile împotriva proceselor-verbale de contravenţie prin care se constată
încălcări ale dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
este menită să dea expresie garanţiilor constituţionale invocate, prin
asigurarea administrării cu celeritate a probelor strânse de lucrătorii
poliţiei rutiere. In plus, această modalitate de reglementare reprezintă
opţiunea legiuitorului, fiind în conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2)
din Constituţie, privind competenţa şi procedura în faţa instanţelor
judecătoreşti.
In ceea ce priveşte criticile privind existenţa unei
contradicţii între textele ce fac obiectul excepţiei şi normele care
reglementează contenciosul administrativ, respectiv procedura civilă, acestea
nu intră în sfera controlului de constituţionalitate.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, care să
determine reconsiderarea acestei jurisprudenţe, cele statuate anterior de Curte
sunt valabile şi în prezenta cauză.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor şi art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Gheorghe Piperea în Dosarul nr. 5.892/236/2008 al
Judecătoriei Giurgiu.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman