DECIZIE Nr. 76 din 7 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. h)
din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu
modificarile ulterioare, preluate de art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului
nr. 7/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 251 din 15 aprilie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind
impozitul pe venit, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Panait
Stanescu Bellu in Dosarul nr. 5.060/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 5 martie 2002 in prezenta
autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate
in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea la data de 7 martie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
5.060/2001, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului
nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Panait Stanescu Bellu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca, intrucat art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 "inlatura
dreptul sau, ca veteran de razboi si fost detinut politic, de a beneficia de
scutirea de impozit pentru activitati care nu au un caracter comercial,
respectiv pentru venitul din profesia de avocat", se modifica implicit
prevederile dintr-o lege organica, si anume art. 15 lit. e) din Legea nr.
44/1994.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, exprimandu-si opinia cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate, apreciaza ca aceasta este neintemeiata, deoarece nu se
precizeaza nici o dispozitie constitutionala incalcata prin prevederile art. 6
lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, intrucat nu se indica
temeiul constitutional in raport cu care sa fie examinate dispozitiile art. 6
lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, fiind astfel incalcate
prevederile imperative ale art. 12 din Legea nr. 47/1992, republicata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca "omisiunea indicarii
normei constitutionale careia i-ar contraveni prevederea legala criticata
echivaleaza cu nemotivarea exceptiei, sesizarea fiind astfel contrara
dispozitiilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum acesta a fost
formulat de autorul exceptiei, il constituie dispozitiile art. 6 lit. h) din
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile
ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din
31 august 1999, dispozitii care au urmatorul cuprins: "Sunt venituri
scutite de impozit pe venit, potrivit prezentei ordonante, urmatoarele: [...]
h) veniturile reprezentand avantajele in bani si/sau in natura acordate
persoanelor cu handicap, veteranilor de razboi, invalizilor si vaduvelor de
razboi, accidentatilor de razboi in afara serviciului ordonat, persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, urmasilor eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989."
Din analiza cererii depuse de autorul exceptiei la dosarul instantei
judecatoresti, prin care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, precum
si din sustinerile orale in fata Curtii Constitutionale, in sensul ca prin
neincluderea in categoria veniturilor scutite de impozit [astfel cum acestea sunt
reglementate prin art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 - obiect
al exceptiei de neconstitutionalitate] si a veniturilor rezultate din
exercitarea profesiunii de avocat, se modifica implicit prevederile unei legi
organice, si anume art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994, rezulta ca motivele
de neconstitutionalitate privesc incalcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1)
din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994:
"Veteranii de razboi si vaduvele de razboi beneficiaza si de urmatoarele
drepturi: [...]
e) scutirea de impozite a indemnizatiilor si a rentei lunare, acordate
potrivit prezentei legi, de impozitul pe salarii si de impozitul pe cladiri, pe
terenurile din municipii, orase si comune si pe alte venituri, cu exceptia
celor provenite din activitati comerciale. Aceste scutiri se aplica si
vaduvelor nerecasatorite ale veteranilor de razboi."
Aceste dispozitii au fost abrogate expres prin art. 44 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de
persoanele fizice (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
378 din 29 decembrie 1997), ordonanta care insa in art. 3 lit. i) a mentinut
scutirea de impozit pe venit pentru veteranii de razboi (scutire de care a
beneficiat autorul exceptiei pentru anii 1998 si 1999, astfel cum rezulta din
dosarul instantei de judecata).
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 a fost abrogata prin
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit - obiect al
exceptiei de neconstitutionalitate.
Anterior sesizarii Curtii Constitutionale Ordonanta Guvernului nr. 73/1999
a fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 7 din 19 iulie 2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001. Curtea
observa insa ca dispozitiile art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr.
73/1999, criticate ca fiind neconstitutionale, prin raportare la prevederile
art. 114 alin. (1) din Constitutie, au fost preluate, cu un continut identic,
in cuprinsul art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 (ale carei
dispozitii au intrat in vigoare la 1 ianuarie 2002).
In practica sa jurisdictionala Curtea Constitutionala a statuat in mod
constant ca atunci cand dupa ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate
dispozitia legala criticata a fost modificata sau preluata in noul act normativ
exceptia poate sa fie examinata, daca textul legal, in noua sa redactare,
conserva reglementarea initiala. De aceea, Curtea urmeaza sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. j) din Ordonanta
Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca este
neintemeiata sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia dispozitiile
legale criticate sunt neconstitutionale prin raportare la prevederile art. 114
alin. (1) din Constitutie, in sensul ca modifica prevederi dintr-o lege
organica, si anume art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de
razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi.
Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 a fost emisa in temeiul art. 107 din
Constitutie si al art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante. In art. 6 din ordonanta sunt mentionate
veniturile scutite de impozitul pe venit.
Legea nr. 44/1994 este intr-adevar o lege organica, fiind adoptata cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutie, insa dispozitia
cuprinsa in art. 15 lit. e) din lege (la care se refera autorul exceptiei si
care a fost abrogata, astfel cum s-a mentionat anterior) reglementeaza aspecte
ce tin de domeniul fiscal, care nu intra in sfera de reglementare a legilor
organice, in conditiile art. 72 alin. (3) si ale art. 117 alin. (2) din
Constitutie. Faptul ca dispozitia legala respectiva a fost cuprinsa, sub aspect
tehnic-legislativ, in Legea nr. 44/1994 nu-i schimba natura. In acest sens este
si jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu Decizia nr. 53/1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 9 noiembrie
1994, prin care s-a statuat ca domeniile rezervate reglementarii prin lege
organica sunt limitativ prevazute de Constitutie si sunt de stricta
interpretare. De aceea, o lege organica, chiar daca din motive de politica
legislativa cuprinde si norme de natura legii ordinare, nu poate extinde
domeniile rezervate de Constitutie legii organice si asupra acestor norme.
Asemenea consecinta este inadmisibila, deosebirea dintre legea organica si cea
ordinara fiind exclusiv de natura constitutionala, nu legala.
In consecinta, prevederile art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 neavand
caracterul unor norme de natura legii organice, nu se poate sustine
neconstitutionalitatea art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 prin
raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. h)
din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu
modificarile ulterioare, preluate de art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului
nr. 7/2001, exceptie ridicata de Panait Stanescu Bellu in Dosarul nr.
5.060/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu