Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 76 din  7 martie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile ulterioare, preluate de art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 251 din 15 aprilie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Panait Stanescu Bellu in Dosarul nr. 5.060/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 5 martie 2002 in prezenta autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 7 martie 2002.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 11 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.060/2001, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Panait Stanescu Bellu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca, intrucat art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 "inlatura dreptul sau, ca veteran de razboi si fost detinut politic, de a beneficia de scutirea de impozit pentru activitati care nu au un caracter comercial, respectiv pentru venitul din profesia de avocat", se modifica implicit prevederile dintr-o lege organica, si anume art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994.
    Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ, exprimandu-si opinia cu privire la exceptia de neconstitutionalitate, apreciaza ca aceasta este neintemeiata, deoarece nu se precizeaza nici o dispozitie constitutionala incalcata prin prevederile art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, intrucat nu se indica temeiul constitutional in raport cu care sa fie examinate dispozitiile art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, fiind astfel incalcate prevederile imperative ale art. 12 din Legea nr. 47/1992, republicata.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca "omisiunea indicarii normei constitutionale careia i-ar contraveni prevederea legala criticata echivaleaza cu nemotivarea exceptiei, sesizarea fiind astfel contrara dispozitiilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum acesta a fost formulat de autorul exceptiei, il constituie dispozitiile art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, dispozitii care au urmatorul cuprins: "Sunt venituri scutite de impozit pe venit, potrivit prezentei ordonante, urmatoarele: [...]
    h) veniturile reprezentand avantajele in bani si/sau in natura acordate persoanelor cu handicap, veteranilor de razboi, invalizilor si vaduvelor de razboi, accidentatilor de razboi in afara serviciului ordonat, persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, urmasilor eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989."
    Din analiza cererii depuse de autorul exceptiei la dosarul instantei judecatoresti, prin care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, precum si din sustinerile orale in fata Curtii Constitutionale, in sensul ca prin neincluderea in categoria veniturilor scutite de impozit [astfel cum acestea sunt reglementate prin art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 - obiect al exceptiei de neconstitutionalitate] si a veniturilor rezultate din exercitarea profesiunii de avocat, se modifica implicit prevederile unei legi organice, si anume art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994, rezulta ca motivele de neconstitutionalitate privesc incalcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1) din Constitutie.
    Potrivit dispozitiilor art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994: "Veteranii de razboi si vaduvele de razboi beneficiaza si de urmatoarele drepturi: [...]
    e) scutirea de impozite a indemnizatiilor si a rentei lunare, acordate potrivit prezentei legi, de impozitul pe salarii si de impozitul pe cladiri, pe terenurile din municipii, orase si comune si pe alte venituri, cu exceptia celor provenite din activitati comerciale. Aceste scutiri se aplica si vaduvelor nerecasatorite ale veteranilor de razboi."
    Aceste dispozitii au fost abrogate expres prin art. 44 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 378 din 29 decembrie 1997), ordonanta care insa in art. 3 lit. i) a mentinut scutirea de impozit pe venit pentru veteranii de razboi (scutire de care a beneficiat autorul exceptiei pentru anii 1998 si 1999, astfel cum rezulta din dosarul instantei de judecata).
    Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 a fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit - obiect al exceptiei de neconstitutionalitate.
    Anterior sesizarii Curtii Constitutionale Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 a fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 7 din 19 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001. Curtea observa insa ca dispozitiile art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, criticate ca fiind neconstitutionale, prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie, au fost preluate, cu un continut identic, in cuprinsul art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 (ale carei dispozitii au intrat in vigoare la 1 ianuarie 2002).
    In practica sa jurisdictionala Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca atunci cand dupa ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate dispozitia legala criticata a fost modificata sau preluata in noul act normativ exceptia poate sa fie examinata, daca textul legal, in noua sa redactare, conserva reglementarea initiala. De aceea, Curtea urmeaza sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca este neintemeiata sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie, in sensul ca modifica prevederi dintr-o lege organica, si anume art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi.
    Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 a fost emisa in temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante. In art. 6 din ordonanta sunt mentionate veniturile scutite de impozitul pe venit.
    Legea nr. 44/1994 este intr-adevar o lege organica, fiind adoptata cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutie, insa dispozitia cuprinsa in art. 15 lit. e) din lege (la care se refera autorul exceptiei si care a fost abrogata, astfel cum s-a mentionat anterior) reglementeaza aspecte ce tin de domeniul fiscal, care nu intra in sfera de reglementare a legilor organice, in conditiile art. 72 alin. (3) si ale art. 117 alin. (2) din Constitutie. Faptul ca dispozitia legala respectiva a fost cuprinsa, sub aspect tehnic-legislativ, in Legea nr. 44/1994 nu-i schimba natura. In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu Decizia nr. 53/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 9 noiembrie 1994, prin care s-a statuat ca domeniile rezervate reglementarii prin lege organica sunt limitativ prevazute de Constitutie si sunt de stricta interpretare. De aceea, o lege organica, chiar daca din motive de politica legislativa cuprinde si norme de natura legii ordinare, nu poate extinde domeniile rezervate de Constitutie legii organice si asupra acestor norme. Asemenea consecinta este inadmisibila, deosebirea dintre legea organica si cea ordinara fiind exclusiv de natura constitutionala, nu legala.
    In consecinta, prevederile art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 neavand caracterul unor norme de natura legii organice, nu se poate sustine neconstitutionalitatea art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 prin raportare la prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile ulterioare, preluate de art. 6 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, exceptie ridicata de Panait Stanescu Bellu in Dosarul nr. 5.060/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 7 martie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 76/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 76 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 76/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu