DECIZIE Nr. 75 din 13 iulie 1994
cu privire la constitutionalitatea unor texte din Legea privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 25 iulie 1994
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la 30 iunie 1994, de catre 60
deputati si anume: Corneliu-Constantin-Ruse, Rada Istrate, Emil Cojocaru,
Gheorghe Todut, Paula-Maria Ivanescu, Ilie Stefan, Victor Bostinaru, Alexandru
Brezniceanu, Emil Boros, Alexandru Sassu, Alexandru Ota, Ion Gurau, Gheorghe
Tarna, Ioan Adrian Vilau, Teodor Luputiu, Bogdan Marinescu, Nicolae Alexandru,
Constantin Berechet, George Iulian Stancov, Mihai Chiriac, Ladislau Borbely,
Iuliu Vida, Francisc Pecsi, Ioan Nemeth, Attila Varga, Akos Birtalan, Jolt
Zoltan Fekete, Karoly Kerekes, Zsolt Szilagyi, Lazar Madaras, Stefan Sinko,
Petru Litiu, Theodora Berti, Dinu Patriciu, Ioan Victor Pica, Sorin Pantis, Dan
Florin-Trepcea, Horia Radu Pascu, Nicolae Cerveni, Ioan Muresan, Petru
Dugulescu, Viorel Pavel, Gavril Dejeu, Florian Ion-Angelo, Cornel Sturza
Popovici, Radu Livezeanu, Ion Hui, Vasile Niculae Constantin Ionescu Galbeni,
Aurelian Paul Alecu, Ion Dinu, Gheorghe Comanescu, Mihail Bucur, George Stanescu,
Emil Livius Nicolae Putin, Dumitru Ifrim, Smaranda Dobrescu, Doru-Mihai
Dobrescu, Mircea Popescu, Dumitru Moinescu, Dragos Enache, asupra
neconstitutionalitatii unor prevederi ale art. 1 din Legea privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante.
De asemenea, la aceeasi data, 30 iunie 1994, Curtea a fost sesizata de
catre 50 deputati si anume: Ervin Zoltan Szekely, Karoly Kerekes, Zoltan
Szilagyi, Ioan Nemeth, Iosif Alfred Mazalik, Benedek Nagy, Ladislau Borbely,
Arpad-Francisc Marton, Iuliu Vida, Akos Birtalan, Alexandru Konya Hamar, Attila
Varga, Jolt Zoltan Fekete, Ferenc Asztalos, Ludovic Rakoczi, Francisc Baranyi,
Eberhard-Wolfgang Wittstock, Varujan Vosganian, Emeric Feric, Stefan Tcaciuc,
Mihail Nica, Mircea Ioan Popa, Ioan Muresan, Aurelian Paul Alecu, Gavril Dejeu,
Mircea-Mihai Munteanu, Liviu Neculai Marcu, Costel Paunescu, Gheorghe
Comanescu, Ion Hui, Barbu pitigoi, Sergiu George Rizescu, Valentin Argesanu,
Emil Livius Nicolae Putin, Nestor Calin, Gheorghe Tokay, Vasile Mindroviceanu,
Stefan Sinko, Vasile Popovici, Constantin Serban Radulescu-Zonner, Gheorghe
Gorun, George Crin Laurentiu Antonescu, Ion Dobrescu, Laurentiu Priceputu,
Theodora Bertzi, Octavian Bot, Ioan Ghise, Romulus Ioan Joca, Petru Litiu,
Stelian Tanase, cu privire la neconstitutionalitatea prevederii referitoare la
instituirea unei taxe pentru trecerea frontierei, de la art. 1 lit. a) din
aceeasi lege.
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
constata ca este competenta sa solutioneze cele doua sesizari, care s-au
inaintat cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale
art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
Avand in vedere ca prin sesizarile formulate se contesta
constitutionalitatea prevederii referitoare la instituirea taxei pentru
trecerea frontierei, de la art. 1 lit. a) al legii, obiectiile de
neconstitutionalitate au fost conexate.
Grupurile de deputati contesta constitutionalitatea urmatoarelor dispozitii
din art. 1 al Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante:
- la lit. a), prevederile referitoare la perfectionarea reglementarilor
privind impozitul de profit, considerand ca sunt contrare art. 133 alin. (1)
din Constituie, potrivit carora impozitele si taxele se stabilesc numai prin lege,
precum si prevederile referitoare la instituirea taxei de trecere a frontierei,
considerand ca acestea contravin art. 20, 25 si 138 din Constituie, Conventiei
Europene a Drepturilor Omului si Declaratiei Universale a Drepturilor Omului:
- la lit. c), prevederile referitoare la perfectionarea unor proceduri si
mecanisme de privatizare si restructurare a societatilor comerciale cu capital
de stat, apreciind ca ele tin de domeniul legii organice, astfel incat nu
puteau face obiectul abilitarii;
- la lit. h), prevederile referitoare la imbunatatirea coeficientilor de
ierarhizare a salariilor din sectorul bugetar, apreciind ca aceasta problema,
potrivit art. 71 alin. (3) lit. 1) din Constitutie, este de natura unei legi
organice;
- la lit. 1) referitoare la stabilirea unor reglementari privind protejarea
patrimoniului cultural national, considerand ca privesc regimul general al
proprietatii, si deci, potrivit art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie, pot
fi reglementate numai prin lege organica.
Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala a
solicitat presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si
Guvernului, punctele lor de vedere asupra sesizarilor primite.
In punctul sau de vedere, presedintele Camerei Deputatilor considera ca
textele ce fac obiectul sesizarii sunt constitutionale deoarece impozitele si
taxele datorate bugetului de stat sau bugetului asigurarilor sociale de stat
pot fi reglementate prin lege ordinara, potrivit art. 138 din Constitutie,
astfel incat pot face obiectul unei abilitari legislative, iar prevederile
referitoare la imbunatatirea procedurilor si mecanismelor de privatizare si
restructurare a societatilor comerciale, la coeficienti de ierarhizare a
salariilor si la protejarea patrimoniului cultural national nu privesc aspecte
care, potrivit art. 72, alin. (3) din Constituie, sunt de natura legii
organice. In ce priveste stabilirea taxei pentru trecerea frontierei se
considera ca aceasta nu afecteaza continutul dreptului de libera circulatie,
garantat de art. 25 din Constitutie, intrucat insasi aceasta dispozitie
constitutionala permite legiuitorului de a stabili conditiile de exercitare a
dreptului respectiv, ceea ce implica si posibilitatea stabilirii taxei ce face
obiectul legii de abilitare.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera, de asemenea, ca obiectiile
de neconstitutionalitate nu sunt intemeiate, intrucat taxele si impozitele
pentru bugetul de stat se stabilesc prin lege ordinara si, deci, pot face
obiectul unei abilitari legislative, procedurile si mecanismele menite sa
accelereze procesul privatizarii nu vizeaza regimul general al proprietatii,
iar coeficientii de ierarhizare a salariilor nu fac parte din reglementarea
generala a raporturilor de munca, astfel incat si acestea pot face obiectul
unei abilitari legislative, neintrind in domeniul rezervat de Constitutie
legilor organice. Pentru acelasi motiv - faptul ca nu privesc regimul general
al proprietatii, ce constituie un domeniu specific legii organice -, nici
abilitarea acordata in vederea stabilirii unor masuri de conservare si aparare
a patrimoniului cultural national nu este considerata ca neconstitutionala.
In ceea ce priveste instituirea taxei pentru trecerea frontierei, se
apreciaza ca abilitarea acordata este constitutionala, tinand seama de
prevederile inscrise in Constitutie la art. 43 referitor la asigurarea unui
nivel de trai decent, art. 33 privind asigurarea igienei si sanatatii publice
si art. 134 alin. (2) lit. f), potrivit caruia statul trebuie sa asigure
crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii. In acest sens,
se arata ca bugetul public national nu poate suporta integral sarcinile de
protectie sociala ce revin statului, iar scopul reglementarii criticate este acela
de a completa aceste resurse si nu de a ingradi libera circulatie a
persoanelor.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere sesizarile celor doua grupuri de deputati, punctele de vedere
exprimate de catre presedintele Camerei Deputatilor si Guvern, raportul
judecatorului-raportor, precum si concordanta dintre textele legale ce fac
obiectul sesizarilor si dispozitiile constitutionale, retine urmatoarele:
Dispozitiile privind "perfectionarea unor proceduri si mecanisme
privind privatizarea si restructurarea societatilor comerciale cu capital de
stat", de la art. 1 lit. c), "imbunatatirea coeficientilor de
ierarhizare a salariilor de baza pentru personalul din sectorul bugetar",
de la art. 1 lit. h) si "stabilirea unor reglementari privind protejarea
patrimoniului cultural national", de la art. 1 lit. 1), ale Legii privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, sunt considerate in sesizarile
primite ca neconstitutionale, pe motiv ca ar incalca domeniile rezervate legii
organice de art. 72 alin. (3) lit. k) si lit. l) din Constitutie.
Tinand seama de prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora legea speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante nu poate
privi domeniile ce fac obiectul legii organice, rezulta ca sensul abilitarii
este acela al investirii Guvernului cu componenta stabilirii unor masuri
legislative care insa sa nu afecteze, in nici un fel, aceste domenii. De aceea,
sub aspect material, abilitarea are un caracter limitat, nu numai de scopul
prevazut de legea de abilitare, dar si de interdictia constitutionala de a
depasi sfera legii ordinare printr-o ingerinta in domeniul legii organice.
In ceea ce priveste critica referitoare la imposibilitatea abilitarii
Guvernului de a emite ordonante in legatura cu impozitul pe profit, intemeiata
pe prevederile art. 138 din Constitutie, potrivit carora impozitele si taxele
pentru bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege, urmeaza a fi respinsa, deoarece textul constitutional are in
vedere legea ordinara. Este de principiu ca orice lege ordinara poate face
obiectul unei abilitari legislative. De aceea abilitarea Guvernului de a emite
ordonante privind taxe si impozite este constitutionala, asa cum s-a statuat si
prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 5 din 14 iulie 1992, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173/1992.
In legatura cu obiectia de neconstitutionalitate referitoare la abilitarea
Guvernului de a institui o taxa pentru trecerea frontierei in vederea
constituirii unor resurse destinate protectiei sociale se retine ca, asa cum se
arata in sesizare, aceasta reprezinta un impediment de ordin financiar care
restrange exercitiul dreptului la libera circulatie, prevazut la art. 25 alin.
(1) din Constitutie. In acelasi sens a statuat si Curtea Constitutionala prin
Decizia nr. 71 din 15 decembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 305/1993.
Potrivit art. 1 din Constitutie, Romania este un stat de drept, democratic
si social, ceea ce presupune obligatia acestuia de a asigura cetatenilor ei
conditiile necesare pentru un trai decent - aspect reglementat, in plan
constitutional, prin dispozitiile art. 43 -, statul avand obligatia de a lua
masurile necesare in vederea crearii unui cadru corespunzator pentru cresterea
calitatii vietii, potrivit art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie.
In contextul acestor preocupari, in care se reflecta interesul statului
pentru asigurarea resurselor necesare finantarii politicii sale sociale, se
afla si stabilirea unui buget adaptat acestor nevoi sociale, iar alimentarea
lui nu se poate face decat printr-un sistem judicios si echitabil de taxe si
impozite, stabilite in asa fel incat, pe de o parte, sa disponibilizeze
fondurile necesare finantarii acestei politici, iar, pe de alta parte, sistemul
legal de impuneri sa asigure - asa cum prevede art. 53 din Constitutie -
asezarea justa a sarcinilor fiscale pe fiecare subiect impozabil.
Asadar, potrivit celor de mai sus, instituirea taxei respective nu poate fi
privita, in principiu, ca neconstitutionala, cita vreme este vorba de
respectarea unei obligatii firesti ce revine oricarui cetatean, in temeiul unei
indatoriri reglementate prin Constitutie si anume aceea de a contribui, prin
plata impozitelor si a taxelor, la cheltuielile publice stabilite prin bugetul
de stat.
Avand in vedere ca o asemenea taxa afecteaza insa un drept fundamental,
potrivit art. 49 alin. (2) din Constitutie ea nu poate fi instituita decat daca
se impune pentru apararea unor drepturi ale cetatenilor. In cazul de fata,
tinand seama de scopul taxei prevazut in legea de abilitare - constituirea unor
resurse destinate protectiei sociale - rezulta ca drepturile in considerarea
carora se va stabili taxa nu pot fi decat cele din domeniul protectiei sociale,
cu conditia ca ele sa fie deja instituite in planul dreptului pozitiv. Aceasta,
insa, constituie o cerinta de care depinde caracterul constitutional al taxei
si vizeaza, deci, nemijlocit, Guvernul, cand va emite ordonanta, iar nu legea
de abilitare ca atare. Aceasta concluzie se impune, deoarece, legiuitorul,
acordand abilitarea, a avut in vedere ca Guvernul sa-si exercite imputernicirea
cu care a fost investit, insa numai cu respectarea stricta a prevederilor
constitutionale. In acelasi sens, tinand seama de alin. (2) al art. 49 din
Constitutie, potrivit caruia restrangerea exercitiului unor drepturi nu poate
atinge existenta acestora, este necesar ca valoarea taxei sa nu aiba un
caracter prohibitiv, care sa faca imposibila exercitarea dreptului la libera
circulatie. Aceasta este o alta cerinta de ordin constitutional ce priveste, de
asemenea, modul de realizare a abilitarii acordate.
Avand in vedere considerentele expuse, vazand si dispozitiile art. 144 lit.
a) si ale art. 145 alin. (2) din Constituie, precum si prevederile art. 20 din
Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca dispozitiile din art. 1 lit. a) "perfectionarea unor
reglementari referitoare la impozitul pe profit", art. 1 lit. c)
"perfectionarea unor proceduri si mecanisme privind privatizarea si
restructurarea societatilor comerciale cu capital de stat", art. 1 lit. h)
"imbunatatirea coeficientilor de ierarhizare a salariilor de baza pentru
personalul din sectorul bugetar", art. 1 lit. l) "stabilirea unor
reglementari privind protejarea patrimoniului cultural national", ale
Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, sunt constitutionale.
2. Constata ca dispozitiile art. 1 lit. a) privind "instituirea unei
taxe de trecere a frontierei in vederea constituirii unor resurse destinate
protectiei sociale" sunt constitutionale, numai in masura in care prin
ordonanta se vor stabili, in concret, drepturile de protectie sociala in
considerarea carora taxa urmeaza a fi perceputa, precum si cu conditia ca
valoarea acestei taxe sa nu aiba caracter prohibitiv in exercitarea dreptului
la libera circulatie.
3. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 13 iulie 1994 si la ea au participat Ioan
Muraru, inlocuitorul presedintelui, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu,
Miklos Fazakas, Antonie Iorgovan, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan
Zlatescu, judecatori.
p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu