DECIZIE Nr.
748 din 12 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 77 din Legea administratiei publice
locale nr. 215/2001
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 460 din 3 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 77 din Legea administraţiei publice
locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Tudor A. Gheorghe în Dosarul nr.
33.698/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi
asigurări sociale.
La apelul nominal răspunde personal autorul excepţiei,
lipsind partea Municipiul Bucureşti, prin primarul general, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul părţii prezente pentru susţinerea excepţiei de
neconstituţionalitate. Acesta reiterează motivarea expusă în notele scrise,
solicitând, în final, admiterea excepţiei, „în măsura în care textul de lege
criticat permite instanţei de judecată să admită calitatea de persoană juridică
a primăriei", în sensul acceptării calităţii sale procesuale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Arată, în acest sens, că art.
77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 cuprinde definiţia
primăriei ca fiind „o structură funcţională cu activitate permanentă", organizată
astfel încât să aducă la îndeplinire atribuţiile legale ale primarului, care
este reprezentantul, inclusiv în justiţie, al unităţii
administrativ-teritoriale. Pe de altă parte, menţionează că susţinerile
autorului excepţiei se constituie, mai degrabă, în critici ale hotărârii
judecătoreşti pronunţate de prima instanţă în care acesta are calitatea de
reclamant, şi nu în veritabile critici de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 29 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 33.698/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea administraţiei publice
locale nr. 215/2001.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Tudor A. Gheorghe într-o cauză având ca obiect soluţionarea unui recurs
formulat împotriva unei încheieri prin care a fost respinsă cererea autorului
excepţiei de lămurire a dispozitivului unei sentinţe civile.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 77 din Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001 încalcă prevederile art. 121 alin.
(1) din Constituţie, „în măsura în care aceste dispoziţii permit admiterea
calităţii de persoană juridică şi parte procesuală pentru structura funcţională
intitulată «primăria municipiului» din oraşele unităţi
administrativ-teritoriale organizate ca municipii". Deoarece textul de
lege criticat nu conferă în mod expres calitatea de persoană juridică
„structurii funcţionale" denumite „primăria municipiului" şi plecând
de la premisa că aceasta ar avea, totuşi, personalitate juridică, atunci sunt
posibile două ipoteze, şi anume: primăria municipiului ar avea calitatea fie de
instituţie, fie de autoritate a administraţiei publice locale.
Prima ipoteză ar contrazice normele art. 121 alin. (1) din Constituţie,
deoarece, conform definiţiei instituţiilor publice locale, prevăzute de art. 2
pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, primarul ar fi
supus obligatoriu numirii prin concurs, şi nu în urma alegerii sale, cum impune
textul fundamental invocat; dacă, în schimb, primăria municipiului ar avea
calitatea de autoritate a administraţiei publice locale, atunci norma
constituţională este, din nou, încălcată, deoarece aceasta enumera doar două,
şi nu trei autorităţi ale administraţiei publice locale, respectiv consiliile
locale şi primarii aleşi.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale opinează în sensul
respingerii excepţiei, având în vedere că art. 62 din Legea administraţiei
publice locale nr. 215/2001 prevede în mod expres că primarul reprezintă
unitatea administrativ-teritorială în relaţiile cu alte autorităţi publice, cu
persoanele fizice sau juridice române ori străine, precum şi în justiţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arată, în esenţă, că
dispoziţiile art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001
consacră instituţia primăriei, stabilind structura sa organizatorică,
caracterul şi scopul activităţii acesteia, în sensul de structură funcţională
cu activitate permanentă având ca scop îndeplinirea hotărârilor consiliului
local, respectiv a dispoziţiilor primarului, ceea ce nu este de natură să
încalce dispoziţiile art. 121 alin. (1) din Constituţie. In subsidiar, Guvernul
apreciază că în cauză nu se pune problema neconstituţionalităţii dispoziţiilor
legale criticate, ci este vorba de stricta interpretare şi aplicare a legii, în
raport cu situaţia de fapt ce urmează a fi reţinută de instanţa de judecată.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001
sunt constituţionale. Acestea cuprind o definiţie a noţiunii de „primărie"
şi nu contravin sub niciun aspect regulii constituţionale prevăzute de art. 121
alin. (1), potrivit căreia autorităţile administraţiei publice locale, prin
care se realizează autonomia locală în comune şi oraşe, sunt consiliile locale
şi primarii aleşi, în condiţiile legii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 77 din Legea administraţiei publice
locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 123 din 20 februarie 2007, cu următorul conţinut:
- Art. 77: „Primarul, viceprimarul, secretarul
unităţii administrativ-teritoriale şi aparatul de specialitate al primarului
constituie o structură funcţională cu activitate permanentă, denumită primăria
comunei, oraşului sau municipiului, care duce la îndeplinire hotărârile
consiliului local şi dispoziţiile primarului, soluţionând problemele curente
ale colectivităţii locale."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege menţionat contravine dispoziţiilor art. 121 alin. (1) din
Constituţie, potrivit cărora „Autorităţile administraţiei publice, prin care
se realizează autonomia locală în comune şi oraşe, sunt consiliile locale şi
primarii aleşi, în condiţiile legii."
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă ca
inadmisibilă.
Criticile de neconstituţionalitate formulate de autorul
excepţiei au natura unor interpretări ale textului de lege criticat,
interpretări considerate a duce la rezultate contrare prevederilor art. 121
alin. (1) din Constituţie, invocate, şi care pornesc, totodată, de la o
pretinsă lipsă de omisiune a reglementării atacate. Astfel, arătând că
dispoziţiile art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 nu
prevăd în mod expres calitatea de persoană juridică a structurii funcţionale
denumite în text „primăria municipiului", autorul excepţiei dezvoltă două
teze potrivit cărora aceasta are fie calitatea de instituţie, fie de autoritate
a administraţiei publice locale, ambele bazându-se pe premisa capacităţii
juridice a primăriei municipiului. Or, o asemenea critică nu poate fi reţinută,
întrucât neconstituţionalitatea unei reglementări constituie o stare intrinsecă
a acesteia şi nu poate fi dedusă pe calea unei interpretări proprii autorului
excepţiei, operaţie ce presupune a atribui legiuitorului ceea ce acesta nu a
prevăzut in terminis. Curtea Constituţională s-a pronunţat constant în
acest sens, de pildă prin Decizia nr. 122 din 16 martie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 27 aprilie 2004.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea administraţiei publice
locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Tudor A. Gheorghe în Dosarul nr.
33.698/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi