Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 748 din 12 mai 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 77 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 460 din 3 iulie 2009



Ioan Vida                                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                                -judecător

Petre Lăzăroiu                                 -judecător

Ion Predescu                                   -judecător

Puskas Valentin Zoltan                    -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Augustin Zegrean                            -judecător

Antonia Constantin                          - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi       - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Tudor A. Gheorghe în Dosarul nr. 33.698/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.

La apelul nominal răspunde personal autorul excepţiei, lipsind partea Municipiul Bucureşti, prin primarul general, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul părţii prezente pentru susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate. Acesta reiterează motivarea expusă în notele scrise, solicitând, în final, admiterea excepţiei, „în măsura în care textul de lege criticat permite instanţei de judecată să admită calitatea de persoană juridică a primăriei", în sensul acceptării calităţii sale procesuale.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Arată, în acest sens, că art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 cuprinde definiţia primăriei ca fiind „o structură funcţională cu activitate permanentă", organizată astfel încât să aducă la îndeplinire atribuţiile legale ale primarului, care este reprezentantul, inclusiv în justiţie, al unităţii administrativ-teritoriale. Pe de altă parte, menţionează că susţinerile autorului excepţiei se constituie, mai degrabă, în critici ale hotărârii judecătoreşti pronunţate de prima instanţă în care acesta are calitatea de reclamant, şi nu în veritabile critici de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 29 octombrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 33.698/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001.

Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Tudor A. Gheorghe într-o cauză având ca obiect soluţionarea unui recurs formulat împotriva unei încheieri prin care a fost respinsă cererea autorului excepţiei de lămurire a dispozitivului unei sentinţe civile.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 încalcă prevederile art. 121 alin. (1) din Constituţie, „în măsura în care aceste dispoziţii permit admiterea calităţii de persoană juridică şi parte procesuală pentru structura funcţională intitulată «primăria municipiului» din oraşele unităţi administrativ-teritoriale organizate ca municipii". Deoarece textul de lege criticat nu conferă în mod expres calitatea de persoană juridică „structurii funcţionale" denumite „primăria municipiului" şi plecând de la premisa că aceasta ar avea, totuşi, personalitate juridică, atunci sunt posibile două ipoteze, şi anume: primăria municipiului ar avea calitatea fie de instituţie, fie de autoritate a administraţiei publice locale. Prima ipoteză ar contrazice normele art. 121 alin. (1) din Constituţie, deoarece, conform definiţiei instituţiilor publice locale, prevăzute de art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, primarul ar fi supus obligatoriu numirii prin concurs, şi nu în urma alegerii sale, cum impune textul fundamental invocat; dacă, în schimb, primăria municipiului ar avea calitatea de autoritate a administraţiei publice locale, atunci norma constituţională este, din nou, încălcată, deoarece aceasta enumera doar două, şi nu trei autorităţi ale administraţiei publice locale, respectiv consiliile locale şi primarii aleşi.

Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale opinează în sensul respingerii excepţiei, având în vedere că art. 62 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 prevede în mod expres că primarul reprezintă unitatea administrativ-teritorială în relaţiile cu alte autorităţi publice, cu persoanele fizice sau juridice române ori străine, precum şi în justiţie.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arată, în esenţă, că dispoziţiile art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 consacră instituţia primăriei, stabilind structura sa organizatorică, caracterul şi scopul activităţii acesteia, în sensul de structură funcţională cu activitate permanentă având ca scop îndeplinirea hotărârilor consiliului local, respectiv a dispoziţiilor primarului, ceea ce nu este de natură să încalce dispoziţiile art. 121 alin. (1) din Constituţie. In subsidiar, Guvernul apreciază că în cauză nu se pune problema neconstituţionalităţii dispoziţiilor legale criticate, ci este vorba de stricta interpretare şi aplicare a legii, în raport cu situaţia de fapt ce urmează a fi reţinută de instanţa de judecată.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 sunt constituţionale. Acestea cuprind o definiţie a noţiunii de „primărie" şi nu contravin sub niciun aspect regulii constituţionale prevăzute de art. 121 alin. (1), potrivit căreia autorităţile administraţiei publice locale, prin care se realizează autonomia locală în comune şi oraşe, sunt consiliile locale şi primarii aleşi, în condiţiile legii.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului   şi  Avocatului   Poporului,   raportul   întocmit  de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, cu următorul conţinut:

- Art. 77: „Primarul, viceprimarul, secretarul unităţii administrativ-teritoriale şi aparatul de specialitate al primarului constituie o structură funcţională cu activitate permanentă, denumită primăria comunei, oraşului sau municipiului, care duce la îndeplinire hotărârile consiliului local şi dispoziţiile primarului, soluţionând problemele curente ale colectivităţii locale."

In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege menţionat contravine dispoziţiilor art. 121 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora „Autorităţile administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi oraşe, sunt consiliile locale şi primarii aleşi, în condiţiile legii."

Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.

Criticile de neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei au natura unor interpretări ale textului de lege criticat, interpretări considerate a duce la rezultate contrare prevederilor art. 121 alin. (1) din Constituţie, invocate, şi care pornesc, totodată, de la o pretinsă lipsă de omisiune a reglementării atacate. Astfel, arătând că dispoziţiile art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 nu prevăd în mod expres calitatea de persoană juridică a structurii funcţionale denumite în text „primăria municipiului", autorul excepţiei dezvoltă două teze potrivit cărora aceasta are fie calitatea de instituţie, fie de autoritate a administraţiei publice locale, ambele bazându-se pe premisa capacităţii juridice a primăriei municipiului. Or, o asemenea critică nu poate fi reţinută, întrucât neconstituţionalitatea unei reglementări constituie o stare intrinsecă a acesteia şi nu poate fi dedusă pe calea unei interpretări proprii autorului excepţiei, operaţie ce presupune a atribui legiuitorului ceea ce acesta nu a prevăzut in terminis. Curtea Constituţională s-a pronunţat constant în acest sens, de pildă prin Decizia nr. 122 din 16 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 27 aprilie 2004.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Tudor A. Gheorghe în Dosarul nr. 33.698/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 mai 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 748/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 748 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 748/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu