Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 726 din 13 septembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 681 din 8 octombrie 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Tudorel Toader                      -judecător

Augustin Zegrean                  -judecător

Ion Tiucă                                - procuror

Mihaela Senia Costinescu    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Cascont" - S.R.L. din Focşani în Dosarul nr. 8/91/2002 al Tribunalului Vrancea -Secţia comercială şi de contencios administrativ fiscal -Judecătorul-sindic.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

CURTEA,

avand în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 1 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 8/91/2002, Tribunalul Vrancea - Secţia comercială şi de contencios administrativ fiscal - Judecătorul-sindic a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Cascont" - S.R.L. din Focşani.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 61 şi 115, întrucat a fost adoptată peste termenul în care Guvernul era abilitat să emită ordonanţe în temeiul legii de abilitare adoptate de Parlament şi fără a cuprinde motivarea situaţiei extraordinare care a impus reglementarea în regim de urgenţă a dispoziţiilor referitoare la organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă.

Pe de altă parte, prevederile art. 29 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006, care instituie interdicţia exercitării profesiei de practician în insolvenţă la tribunale, tribunalele specializate şi curţile de apel, precum şi la parchetele de pe langă aceste instanţe la care soţul practicianului în insolvenţă sau ruda ori afinul său pană la gradul al III-lea inclusiv îndeplineşte funcţia de judecător sau procuror, îngrădesc libertatea de exercitare a profesiei de practician, fără nici o justificare necesară şi proporţională în cadrul unei societăţi democratice. Aceste dispoziţii încalcă şi principiul comunitar al libertăţii de prestare a serviciilor, principiu consacrat de art. 5 al Directivei 2005/36/CE privind recunoaşterea calificărilor profesionale. Mai mult, prin efectele pe care le produce, art. 35 lit. a) din ordonanţa de urgenţă criticată aduce atingere dreptului fundamental la respectarea proprietăţii, întrucat persoana legal numită administrator sau lichidator judiciar într-o cauză, dar care ulterior, în temeiul ordonanţei de urgenţă, se află în stare de incompatibilitate astfel încat calitatea de practician în insolvenţă i se suspendă, nu îşi poate recupera sumele de bani cheltuite cu ocazia exercitării profesiei, fapt ce constituie o încălcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Tribunalul Vrancea - Secţia comercială şi de contencios administrativ fiscal - Judecătorul-sindic apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Temeiul juridic al adoptării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 îl constituie prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie, potrivit cărora Guvernul poate emite ordonanţe de urgenţă în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amanată, cu obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora. Prin emiterea ordonanţei în regim de urgenţă într-un domeniu ce trebuie reglementat prin lege ordinară, Guvernul nu s-a substituit Parlamentului şi nu a adus nici o vătămare principiului unicităţii autorităţii legislative supreme a statului. Aşa fiind, instanţa apreciază că nu poate fi reţinută critica referitoare la încălcarea art. 61 şi 115 din Constituţie.

In ceea ce priveşte interdicţia exercitării profesiei de practician în insolvenţă la instanţele şi la parchetele de pe langă aceste instanţe la care soţul practicianului în insolvenţă sau ruda ori afinul său pană la gradul al III-lea inclusiv îndeplineşte funcţia de judecător sau procuror, este menită să înlăture orice suspiciune cu privire la actele şi faptele întreprinse de acesta, fiind impusă ca o restrangere teritorială a exercitării activităţii, aplicabilă în mod nediscriminatoriu tuturor persoanelor aflate în situaţia prevăzută de lege. Referitor la eventualele drepturi de creanţă izvorate din cheltuielile făcute din fonduri proprii sau din drepturi de remuneraţie, pot fi soluţionate în cadrul procedurii insolvenţei de judecătorul-sindic simultan prin hotărarea de înlocuire sau, ulterior, la cererea practicianului înlocuit.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul arată că actul normativ care face obiectul controlului de constituţionalitate a fost adoptat în baza dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, iar nu în temeiul legii de abilitare, care are în vedere posibilitatea emiterii de ordonanţe simple, iar nu a celor de urgenţă. Adoptarea în procedură de urgenţă a acestor măsuri legislative a fost impusă, pe de o parte, de necesitatea aplicării coerente a noilor prevederi în materia insolvenţei - Legea nr. 85/2006 şi, pe de altă parte, „de imperativul amendării reglementării profesiei de practician în noul context de liberalizare a legislaţiei comunitare în materia liberei circulaţii a serviciilor- Directiva 2005/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene".

Contrar susţinerii părţii contestatoare, Guvernul apreciază că dispoziţiile art. 29 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 nu sunt de natură a aduce atingere liberului acces la o activitate economică. Astfel, participanţilor la procedura insolvenţei trebuie să li se asigure garanţia obiectivitătii celui care deţine atribuţiile manageriale şi care trebuie să găsească cele mai eficiente soluţii stării de insolvenţă.

In ceea ce priveşte prevederile art. 35 lit. a) din ordonanţa de urgenţă criticată, se consideră că suspendarea calităţii de practician în insolvenţă are în vedere situaţiile expres prevăzute de art. 28 din ordonanţa de urgenţă, fiind o consecinţă firească a stării de incompatibilitate, cel în cauză redobandindu-şi dreptul de a profesa odată ce situaţia sa se regularizează, conform legii.

Avocatul Poporului arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege criticate fiind în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale invocate.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitatea îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 944 din 22 noiembrie 2006.

Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 45 care consacră libertatea economică, art. 53 referitoare la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art. 61 care vizează rolul şi structura Parlamentului, precum şi ale art. 115 privitoare la delegarea legislativă.

Examinand excepţia de neconstituţionalitate sub aspectul criticilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 115 din Constituţie, Curtea reţine că delegarea legislativă reprezintă o procedură de substituire a Guvernului în prerogativele legislative ale Parlamentului, prevederile constituţionale stabilind condiţiile în care Guvernul poate adopta ordonanţe şi ordonanţe de urgenţă, acte normative care produc aceleaşi efecte ca şi legea, în domeniile în care sunt adoptate. Delegarea legislativă, în cazul ordonanţelor de urgenţă, este dată de însuşi textul constituţional, în condiţiile respectării de către Guvern a cerinţelor prevăzute de Legea fundamentală, iar în situaţia ordonanţelor adoptate în baza unei legi de abilitare, şi prin voinţa Parlamentului.

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 este adoptată în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţie, cu respectarea condiţiilor referitoare la situaţia extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amanată, la obligaţia de a motiva urgenţa măsurii, precum şi a condiţiilor prevăzute de art. 115 alin. (6). Astfel, potrivit notei de fundamentare a ordonanţei criticate, situaţia extraordinară este creată de dificultatea aplicării noilor prevederi legislative în domeniul insolvenţei -Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, în absenţa unei reglementări adaptate profesiei de practician în insolvenţă. Neconcordanţa legislativă poate constitui cauza unei practici judecătoreşti neunitare în ceea ce priveşte numirea administratorului judiciar sau lichidatorului în gestionarea situaţiei de criză a unei societăţi împotriva căreia s-a dispus deschiderea procedurii insolvenţei.

Mai mult, în considerarea „angajamentelor asumate de autorităţile romane în procesul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeană, care implică identificarea şi eliminarea cat mai rapidă, în mod necesar, anterior aderării, a tuturor aspectelor ce constituie obstacole în calea liberei circulaţii în spaţiul comunitar a bunurilor, capitalurilor, serviciilor şi persoanelor, [...] se impune, cu stringenţă, adoptarea unui act normativ, în regim de urgenţă, pentru modificarea reglementării profesiei de practician în insolvenţă".

De asemenea, urgenţa este justificată şi de „necesitatea evitării creării unor blocaje la instanţele de judecată, întrucat, actualmente, judecătorii sindici nu pot numi ca administratori judiciari, respectiv lichidatori decat practicieni în insolvenţă, or această profesie nu este reglementată distinct şi adecvat, nefiind consacrată legislativ decat profesia de practician în reorganizare si faliment".

Pentru motivele expuse, nu pot fi reţinute criticile referitoare la încălcarea prevederilor art. 61 şi 115 din Constituţie.

Cat priveşte critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 29 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006, Curtea reţine că acestea limitează, fără îndoială, posibilitatea exercitării profesiei de practician în insolvenţă la instanţele şi la parchetele de pe langă acele instanţe la care soţul practicianului în insolvenţă sau ruda ori afinul său pană la gradul al III-lea inclusiv îndeplineşte funcţia de judecător sau procuror, dar nu anihilează libertatea persoanei de a exercita activitatea economică, în condiţiile legii, aşa cum statuează, de altfel, dispoziţiile constituţionale ale art. 45. Astfel, interdicţia consacrată de textul de lege criticat are scopul de a garanta părţilor respectarea dreptului la un proces echitabil şi constituie premisa unei justiţii independente şi imparţiale.

Referitor la dispoziţiile art. 35 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006, care prevăd suspendarea calităţii de practician în insolvenţă în caz de incompatibilitate, pe durata existenţei acestei stări, Curtea constată că acestea, avand semnificaţia unei sancţiuni aplicabile persoanei care nu respectă prevederile legii, respectiv ale art. 28 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, nu sunt de natură a contraveni principiului constituţional al garantării dreptului de proprietate privată. In împrejurarea în care cauza de incompatibilitate survine după desemnarea practicianului în insolvenţă în calitatea de administrator sau lichidator judiciar, situaţia juridică a drepturilor de creanţă izvorate, pe de o parte, din cheltuielile avansate de acesta din fonduri proprii în legătură cu exercitarea activităţii profesionale sau, pe de altă parte, din drepturile de remuneraţie a serviciului prestat poate fi soluţionată de judecătorul-sindic, la cererea practicianului, în cadrul procedurii insolvenţei.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Cascont" - S.R.L. din Focşani în Dosarul nr. 8/91/2002 al Tribunalului Vrancea - Secţia comercială şi de contencios administrativ fiscal - Judecătorul-sindic.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Mihaela Senia Costinescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 726/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 726 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 726/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu