Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 7 din 4 ianuarie 2011

privind implementarea serviciului universal in sectorul comunicatiilor electronice

ACT EMIS DE: AUTORIATEA NATIONALA PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE IN COMUNICATII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 39 din 17 ianuarie 2011



Având în vedere Strategia naţională privind implementarea serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice, aprobată prin Ordinul ministrului comunicaţiilor şi societăţii informaţionale nr. 461/2009,

în temeiul art. 6 alin. (2) lit. d), art. 10 alin. (2) pct. 25 şi 26, art. 11 alin. (1)şi art. 12 alin. (1)şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, precum şi ale art. 4 alin. (3)-(5) şi ale art. 13 alin. (2) din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, republicată,

preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Prezenta decizie reglementează modalităţile de implementare a serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice, prin stabilirea condiţiilor şi a procedurii de desemnare a furnizorilor de serviciu universal, astfel cum aceştia sunt definiţi la art. 2 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, republicată, precum şi prin stabilirea mecanismului de compensare a costului net determinat de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.

(2) In aplicarea prevederilor prezentei decizii, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, denumită în continuare ANCOM, asigură dreptul de acces la serviciul universal, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografică, şi la tarife accesibile, cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, prin realizarea obiectivelor prevăzute la pct. 5 din Strategia naţională privind implementarea serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice, aprobată prin Ordinul ministrului comunicaţiilor şi societăţii informaţionale nr. 461/2009.

Art. 2. - (1) Orice persoană are dreptul de acces la serviciile incluse în sfera serviciului universal, în condiţiile stabilite de prezenta decizie.

(2) Serviciile incluse în sfera serviciului universal, care fac obiectul prezentei decizii, sunt:

a) furnizarea accesului la reţeaua publică de telefonie, la un punct fix;

b) accesul la telefoanele publice cu plată;

c) serviciul de informaţii privind abonaţii şi punerea la dispoziţie a registrelor abonaţilor.

(3) Pot fi desemnaţi ca furnizori de serviciu universal:

a) pentru serviciile prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b), persoanele care deţin cumulativ calitatea de furnizori de reţele publice de comunicaţii electronice şi de servicii de telefonie destinate publicului;

b) pentru serviciul prevăzut la alin. (2) lit. c), furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului.

Art. 3. - (1) In înţelesul prezentei decizii, următorii termeni se definesc astfel:

a) acces funcţional la internet - asigurarea serviciului de acces la internet, la un punct fix, care permite o viteză maximă de transfer a datelor pentru descărcare (downioad) de cel puţin 144 kbps;

b) cerere rezonabilă - cererea transmisă de un utilizator final pentru a i se asigura conectarea şi accesul la un punct fix la o reţea publică de telefonie, care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:

- se solicită furnizarea accesului şi conectării la un punct fix la o reţea publică de telefonie într-o localitate în care niciun furnizor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice nu poate oferi serviciile de acces la un punct fix la un anumit nivel minim de calitate;

- nu se solicită furnizarea serviciului de către un anumit furnizor de servicii de telefonie destinate publicului la puncte fixe;

- costurile de instalare a serviciului de acces la un punct fix la reţeaua publică de telefonie nu depăşesc echivalentul în lei a 5.000 de euro, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României din ziua primirii cererii;

c) serviciu de acces la reţeaua publică de telefonie - punerea la dispoziţia utilizatorilor finali, pe baza unui contract în formă scrisă şi în schimbul unui tarif periodic, de regulă lunar, a echipamentelor sau serviciilor necesare pentru ca aceştia să poată beneficia de servicii de telefonie destinate publicului;

d) serviciu de tip „homezone" - serviciul de telefonie destinat publicului la puncte fixe care se bazează pe utilizarea exclusivă a reţelei publice mobile de telefonie, pentru care nu este disponibilă procedura de predare a gestiunii apelului de la o celulă la alta (procedura de „hand-over"), utilizatorii finali având posibilitatea să efectueze şi să primească apeluri doar într-o zonă limitată, clar definită;

e) serviciu de informaţii privind abonaţii - structura organizată de date de identificare ale abonaţilor serviciilor de telefonie destinate publicului, în formă electronică, accesibilă publicului printr-un serviciu de consultare prin formarea unui număr naţional scurt de forma 118(xyz) din Planul naţional de numerotaţie, alocat furnizorului de serviciu universal, conform procedurii stabilite de ANCOM, care furnizează utilizatorului acestui serviciu informaţii privind numărul sau, după caz, numerele de telefon sau de fax al/ale abonatului;

f) registru al abonaţilor - structura organizată de date de identificare ale abonaţilor serviciilor de telefonie destinate publicului, accesibilă publicului în formă electronică sau tipărită, după caz.

(2) In cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile relevante prevăzute la art. 3 din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi infrastructura asociată, precum şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 304/2003, republicată, şi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu completările ulterioare.

Art. 4. - (1) In domeniul de reglementare al prezentei decizii sunt aplicabile, în mod corespunzător, dispoziţiile legale privind compensarea serviciilor de interes economic general.

(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere obligaţiilor ce pot fi impuse de ANCOM în sarcina furnizorilor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice desemnaţi ca având putere semnificativă pe piaţă, în conformitate cu legislaţia specială din domeniul comunicaţiilor electronice.

(3) Obligaţiile impuse furnizorilor de serviciu universal, desemnaţi în conformitate cu prezenta decizie, sunt suplimentare faţă de cele stabilite prin regimul de autorizare generală.

(4) ANCOM desemnează furnizorii de serviciu universal pentru serviciile prevăzute la art. 2 alin. (2) prin licitaţie publică deschisă sau, ca excepţie, din oficiu, în condiţiile stabilite în prezenta decizie.

(5) Furnizorii de serviciu universal vor fi desemnaţi de ANCOM, în condiţiile alin. (4), pentru o perioadă care se stabileşte prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.

CAPITOLUL II

Măsuri în vederea realizării obiectivelor stabilite prin Strategia naţională privind implementarea serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice

SECŢIUNEA 1

Asigurarea accesului şi conectarea la un punct fix la reţelele publice de telefonie şi a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului

Art. 5. - ANCOM desemnează furnizorii de serviciu universal care vor avea obligaţia de a asigura accesul şi conectarea la un punct fix la reţelele publice de telefonie şi a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului la tarife accesibile şi la un anumit nivel de calitate, pentru acele localităţi în care, pe baza studiilor efectuate, se constată că cererile rezonabile nu pot fi satisfăcute în condiţii comerciale.

Art. 6. - (1) Localităţile în care se asigură accesul la un punct fix la reţele publice de telefonie, potrivit art. 5, se determină pe baza unui studiu realizat de ANCOM, avându-se în vedere cererea şi gradul de disponibilitate a serviciilor de telefonie destinate publicului.

(2) Până la stabilirea localităţilor prevăzute la alin. (1), furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a transmite ANCOM, în format tabelar, statistica cererilor, pentru fiecare localitate, în formatul prevăzut în anexa nr. 1, prin care li s-a solicitat asigurarea conectării şi accesului la un punct fix, la reţeaua publică de telefonie, care nu au putut fi satisfăcute în condiţii comerciale.

(3) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a transmite informaţiile prevăzute la alin. (2) în format electronic, în termen de două luni de la data intrării în vigoare a prezentei decizii, pentru toate cererile primite până la momentul respectiv, indiferent de vechimea acestora, precum şi ulterior, astfel:

a) până la data de 25 iulie, pentru cererile primite în perioada 1 ianuarie-30 iunie;

b) până la data de 25 ianuarie, pentru cererile primite în perioada 1 iulie-31 decembrie.

(4) ANCOM poate solicita furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului să transmită copii de pe cererile incluse în statistica prevăzută la alin. (2).

Art. 7. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat în condiţiile art. 5 are obligaţia de a rezolva toate cererile rezonabile în localitatea în care a fost desemnat, în termenul şi condiţiile stabilite de ANCOM.

(2) In cazul în care cererea rezonabilă nu îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. b) a treia liniuţă, utilizatorul final poate opta să suporte costurile suplimentare determinate de asigurarea conexiunii.

(3) Conexiunea furnizată de furnizorul de serviciu universal desemnat trebuie să asigure servicii de telefonie destinate publicului la puncte fixe, inclusiv comunicaţii prin fax, şi accesul funcţional la internet.

(4) Conexiunea prevăzută la alin. (3) poate fi asigurată inclusiv prin intermediul unui serviciu de tip „homezone".

(5) Furnizorul de serviciu universal nu poate condiţiona furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pentru care a fost desemnat de plata unor servicii sau facilităţi suplimentare, care nu au legătură cu serviciul furnizat, cu excepţia situaţiei în care acestea au fost solicitate în mod expres de utilizatorul final.

Art. 8. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat în condiţiile prezentei secţiuni are obligaţia de a asigura abonaţilor următoarele facilităţi:

a) la cerere, restricţionarea selectivă, gratuită, a anumitor categorii de apeluri sau către anumite categorii de numere;

b) plata eşalonată a tarifului de conectare la reţeaua publică de telefonie, inclusiv a costurilor suplimentare prevăzute la art. 7 alin. (2).

(2) Furnizorul de serviciu universal transmite ANCOM, în vederea aprobării, măsurile specifice pe care le aplică în caz de neplată a facturilor, în termen de 30 de zile de la data desemnării.

(3) Măsurile aprobate potrivit alin. (2) se publică pe pagina de internet a furnizorului de serviciu universal şi sunt puse la dispoziţia utilizatorilor finali, la cerere.

(4) In toate cazurile, în caz de neplată a facturilor, suspendarea serviciului nu se poate realiza decât în urma notificării abonatului aflat în această situaţie.

(5) Deconectarea serviciului nu poate avea loc mai devreme de 60 de zile de la suspendare, perioadă în care abonatul poate iniţia şi primi apeluri care nu presupun nicio plată din partea acestuia.

Art. 9. - (1) Tarifele percepute de furnizorul de serviciu universal se stabilesc pe baza principiilor transparenţei şi nediscriminării.

(2) Tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal în localităţile unde a fost desemnat să furnizeze serviciile stabilite de prezenta secţiune se stabilesc astfel încât abonaţii să nu fie discriminaţi faţă de alţi utilizatori, pe baza localizării geografice.

(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului furnizorului de serviciu universal de a stabili tarife diferite pentru apeluri în funcţie de destinaţie.

(4) Modificarea tarifelor practicate de furnizorul de serviciu universal pentru serviciile pentru care a fost desemnat potrivit prezentei secţiuni nu se poate realiza decât cu acordul prealabil al ANCOM, pe baza unei cereri transmise cu cel puţin 90 de zile în avans.

Art. 10. - (1) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a respecta şi de a publica valorile parametrilor de calitate stabiliţi de ANCOM, precum şi de a aplica metodele de evaluare a respectării acestora.

(2) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a transmite ANCOM toate informaţiile necesare în vederea monitorizării respectării obligaţiilor prevăzute la alin. (1).

Art. 11. - Modalitatea de aplicare a dispoziţiilor art. 7-10 se stabileşte prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.

Art. 12. - (1) In cazul în care consideră că furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal în condiţiile prezentei secţiuni poate constitui o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu universal, ANCOM determină costul net al furnizării acestor servicii.

(2) Costul net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal în condiţiile prezentei secţiuni se determină pe baza următoarei formule:

C net = C SU - V SU - (V alte servicii - C alte servicii ) - B intengibile daca V alte servicii > C alte servicii

C net = C SU - V SU - B intengibile daca V alte servicii > C alte servicii

unde:

Cnet - reprezintă costul net al furnizării accesului şi conectării la un punct fix la reţeaua publică de telefonie, precum şi a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului înregistrat ca urmare a desemnării ca furnizor de serviciu universal;

V SU - reprezintă veniturile obţinute din vânzarea serviciilor de acces şi conectare la un punct fix la reţeaua publică de telefonie, precum şi a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului generate de furnizarea serviciului universal;

C SU - reprezintă costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de acces şi conectare la un punct fix la o reţea publică de telefonie, precum şi a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului generate de furnizarea serviciului universal;

V alte servicii - reprezintă veniturile obţinute din vânzarea altor servicii de comunicaţii electronice decât cele incluse în sfera serviciului universal pentru care a fost desemnat către utilizatorii finali din localitatea în care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal;

C alte servicii- reprezintă costurile generate de furnizarea altor servicii de comunicaţii electronice decât cele incluse în sfera serviciului universal pentru care a fost desemnat către utilizatorii finali din localitatea pentru care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal;

B intengibile - reprezintă beneficiile obţinute de către furnizorul de serviciu universal ca urmare a deţinerii calităţii de furnizor de serviciu universal, precum cele care rezultă din notorietate, ubicuitate sau garanţia calităţii serviciilor certificată de respectarea parametrilor de calitate stabiliţi prin decizia de desemnare.

(3) In vederea aplicării dispoziţiilor alin. (2), în cazul diferenţei dintre veniturile şi costurile rezultate din vânzarea altor servicii de comunicaţii electronice, se ia în considerare numai diferenţa pozitivă.

(4) Veniturile obţinute din vânzarea serviciilor de acces şi conectare la un punct fix la reţeaua publică de telefonie, precum şi a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului generate de furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal includ:

a) taxa de conectare la reţea;

b) abonamentul lunar;

c) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de apeluri la puncte fixe (naţionale, internaţionale, acces dial-up la internet, către reţele publice mobile, către servicii diverse, către servicii cu tarif special, către numere naţionale scurte);

d) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe pentru apelurile efectuate din alte reţele, naţionale sau internaţionale, către abonaţii din localităţile în care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal.

(5) Costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de acces şi conectare la un punct fix la o reţea publică de telefonie, precum şi a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului generate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal includ costurile directe determinate de:

a) instalarea liniei de acces;

b) gestionarea abonaţilor;

c) furnizarea serviciilor de apeluri la puncte fixe (naţionale, internaţionale, acces dial-up la internet, către reţele mobile, către servicii diverse, către servicii cu tarif special, către numere naţionale scurte);

d) furnizarea serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe pentru apelurile efectuate din alte reţele (naţionale sau internaţionale) către abonaţii din localităţile în care a fost desemnat furnizor de serviciu universal;

e) acordarea facilităţilor pentru utilizatorii finali cu handicap, în condiţiile secţiunii a 4-a.

(6) La determinarea costurilor înregistrate cu furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal se va lua în considerare o marjă aferentă cheltuielilor indirecte.

(7) Veniturile obţinute din vânzarea altor servicii de comunicaţii electronice decât cele incluse în sfera serviciului universal către utilizatorii finali din localitatea pentru care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal includ, printre altele, veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de acces la internet, serviciilor de transmisiuni de date, serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale şi a serviciilor de linii închiriate.

(8) Costurile înregistrate cu furnizarea altor servicii de comunicaţii electronice decât cele incluse în sfera serviciului universal către utilizatorii finali din localitatea pentru care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal includ, printre altele, costurile generate de furnizarea serviciilor de acces la internet, serviciilor de transmisiuni de date, serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale şi a serviciilor de linii închiriate.

(9) La determinarea costului net nu se vor lua în considerare costurile determinate de realizarea de către utilizatorii finali a apelurilor către numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112.

(10) La determinarea costului net se vor avea în vedere doar costurile eficiente înregistrate cu furnizarea serviciului universal şi a altor servicii de comunicaţii electronice către utilizatorii finali din localitatea pentru care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal. De asemenea, se va lua în considerare şi o rată rezonabilă de recuperare a capitalului investit.

(11) In cazul în care există tarife orientate în funcţie de costuri pentru furnizarea anumitor servicii, acestea vor fi utilizate pentru determinarea costului net.

(12) Beneficiile intangibile se determină de ANCOM, la evaluarea cererii de compensare a costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal.

Art. 13. - (1) In scopul aplicării dispoziţiilor art. 12, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a ţine evidenţa contabilă separată, în cadrul contabilităţii interne de gestiune, pentru activităţile care au legătură cu furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pentru care a fost desemnat, astfel încât să asigure o imagine clară şi fidelă a activităţii de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice în localităţile în care a fost desemnat furnizor de serviciu universal, ca şi cum aceasta ar fi realizată de o entitate distinctă.

(2) In cazul în care solicită, potrivit art. 55, compensarea costului net, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a transmite anual ANCOM, în vederea calculării costului net, în termen de 30 de zile de la data depunerii situaţiilor financiare la organele competente, o situaţie privind costurile, veniturile şi capitalul angajat aferente furnizării de servicii de comunicaţii electronice în localităţile în care a fost desemnat furnizor de serviciu universal, certificată de un auditor independent care să asigure un nivel calitativ ridicat al auditului, într-un raport de constatări faptice adresat atât acţionarilor operatorului desemnat, cât şi ANCOM.

(3) Documentul prevăzut la alin. (2) va evidenţia în mod separat costurile şi veniturile prevăzute la art. 12 alin. (4) - (9), precum şi capitalul angajat necesar pentru furnizarea acestor servicii.

(4) Raportul auditorului va indica dacă situaţia prevăzută la alin. (2) reflectă, în toate aspectele materiale, informaţiile din documentele contabile şi situaţiile financiare relevante ale furnizorului de serviciu universal şi că procedurile de colectare şi prelucrare a informaţiilor contabile respectă principiile şi criteriile de calcul şi evidenţă separată a costurilor, veniturilor şi capitalului angajat stabilite de ANCOM, în conformitate cu Standardul internaţional privind serviciile conexe 4400 al Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) -Angajamente pentru realizarea procedurilor convenite privind informaţiile financiare.

(5) Principiile şi criteriile de alocare a veniturilor şi costurilor prevăzute la art. 12 alin. (4)-(9) vor fi detaliate în decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.

SECŢIUNEA a 2-a

Asigurarea accesului la telefoanele publice cu plată

Art. 14. - (1) ANCOM desemnează furnizorii de serviciu universal care vor avea obligaţia de a asigura accesul la telefoanele publice cu plată, la tarife accesibile şi la un anumit nivel de calitate, în acele locaţii în care se solicită instalarea unui telefon public cu plată, iar niciun furnizor de servicii de comunicaţii electronice nu poate da curs solicitării în condiţii comerciale.

(2) Autorităţile administraţiei publice locale ale municipiilor, oraşelor şi comunelor pot solicita ANCOM instalarea unor telefoane publice cu plată, în cazul prevăzut la alin. (1), dacă sunt îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiţii:

a) asigură cu titlu gratuit folosinţa unei locaţii adecvate instalării şi funcţionării în condiţii corespunzătoare a telefonului public cu plată (inclusiv asigurarea alimentării cu energie electrică a locaţiei şi/sau asigurarea locaţiei necesare instalării antenei, dacă este cazul);

b) suportă cheltuielile de întreţinere a locaţiei (energie electrică, salubritate etc);

c) asigură posibilitatea utilizatorilor finali de a efectua apeluri permanent (24 h/zi, 7 zile/săptămână).

(3) ANCOM poate decide să desemneze un furnizor de serviciu universal pentru a asigura accesul la telefoanele publice cu plată, dacă sunt îndeplinite cerinţele de la alin. (2), în următoarele condiţii:

a) nu este instalat niciun telefon public cu plată pe o rază de 1.000 m, în cazul localităţilor urbane;

b) nu este instalat niciun telefon public cu plată, în cazul localităţilor rurale sau, în cazul localităţilor rurale cu mai mult de 1.000 de locuitori, este instalat un singur telefon public cu plată.

Art. 15. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat în condiţiile art. 14 alin. (1) are obligaţia de a instala în localităţile urbane un telefon public cu plată, în aria geografică stabilită.

(2) In cazul localităţilor rurale, furnizorul de serviciu universal desemnat are obligaţia de a instala un telefon public cu plată. Dacă localitatea respectivă are mai mult de 1.000 de locuitori, acesta poate instala un al doilea telefon public cu plată.

(3) La determinarea costului net pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal vor fi luate în considerare doar costurile şi veniturile aferente telefoanelor publice cu plată instalate cu respectarea prezentului articol.

(4) Conexiunea pusă la dispoziţie de furnizorul de serviciu universal desemnat trebuie să asigure posibilitatea de a realiza toate categoriile de apeluri locale, naţionale şi internaţionale, precum şi apeluri către numărul naţional unic pentru apeluri de urgenţă, fără a folosi niciun mijloc de plată.

Art. 16. - (1) Tarifele percepute de furnizorul de serviciu universal desemnat în condiţiile art. 14 alin. (1) se stabilesc pe baza principiilor transparenţei şi nediscriminării.

(2) Tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal pentru apelurile realizate de la telefoanele publice cu plată în localităţile unde a fost desemnat să furnizeze serviciile stabilite de prezenta secţiune se stabilesc astfel încât utilizatorii finali să nu fie discriminaţi faţă de alţi utilizatori, pe baza localizării geografice.

(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului furnizorului de serviciu universal de a stabili tarife diferite pentru apeluri în funcţie de destinaţie.

(4) Modificarea tarifelor practicate de furnizorul de serviciu universal pentru apelurile prevăzute la alin. (2) nu se poate realiza decât cu acordul prealabil al ANCOM, pe baza unei cereri transmise cu cel puţin 90 de zile în avans.

Art. 17. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat în condiţiile art. 14 alin. (1) are obligaţia de a respecta şi de a publica valorile parametrilor de calitate stabiliţi de ANCOM, precum şi de a aplica metodele de evaluare a respectării acestora.

(2) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a transmite ANCOM toate informaţiile necesare în vederea monitorizării respectării obligaţiilor prevăzute la alin. (1).

Art. 18. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat în condiţiile prezentei secţiuni poate înceta să furnizeze servicii prin intermediul telefonului public cu plată instalat în următoarele condiţii:

a) dacă cel puţin una dintre condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (2) nu mai este îndeplinită;

b) dacă telefonul public cu plată instalat a fost vandalizat în mod repetat;

c) dacă telefonul public cu plată are un grad scăzut de utilizare.

(2) Incetarea furnizării serviciilor din sfera serviciului universal în condiţiile alin. (1) nu se poate realiza decât cu acordul prealabil al ANCOM.

Art. 19. - Modalitatea de aplicare a dispoziţiilor art. 15-18 se stabileşte prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.

Art. 20. - (1) In cazul în care consideră că furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal în condiţiile prezentei secţiuni poate constitui o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu universal, ANCOM determină costul net al furnizării serviciilor.

(2) Costul net aferent asigurării accesului la telefoanele publice cu plată se determină pe baza următoarei formule:

C net = C SU - V SU - B intengibile

unde:

Cnet - reprezintă costul net al asigurării accesului la telefoanele publice cu plată şi al asigurării serviciilor de telefonie destinate publicului de la aceste echipamente, înregistrat ca urmare a desemnării ca furnizor de serviciu universal;

Vsu - reprezintă veniturile obţinute din serviciile de comunicaţii electronice furnizate prin intermediul telefoanelor publice cu plată generate de furnizarea serviciului universal şi din alte servicii determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată;

Csu - reprezintă costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice prin intermediul telefoanelor publice cu plată generate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal şi a altor servicii determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată;

Bintangibile - reprezintă beneficiile obţinute de către furnizorul de serviciu universal ca urmare a deţinerii acestei calităţi, precum cele care rezultă din notorietate, ubicuitate sau garanţia calităţii serviciilor certificată de respectarea parametrilor de calitate stabiliţi prin decizia de desemnare.

(3) Veniturile obţinute din asigurarea accesului la telefoanele publice cu plată generate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal şi din alte servicii determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată includ:

a) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de apeluri la puncte fixe (naţionale, internaţionale, către reţele publice mobile, către servicii diverse, către servicii cu tarif special, către numere naţionale scurte), prin intermediul cartelelor preplătite sau al altor mijloace de plată;

b) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de originare a apelurilor şi a serviciilor de terminare a apelurilor, dacă este cazul;

c) veniturile obţinute din materialele publicitare afişate în locaţia telefonului public cu plată.

(4) Costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice prin intermediul telefoanelor publice cu plată generate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal şi din alte servicii determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată includ costurile directe determinate de:

a) instalarea telefonului public cu plată şi întreţinerea acestuia;

b) furnizarea serviciilor de apeluri la puncte fixe (naţionale, internaţionale, către reţele publice mobile, către servicii diverse, către servicii cu tarif special, către numere naţionale scurte);

c) acordarea facilităţilor pentru utilizatorii finali cu handicap, în condiţiile secţiunii a 4-a.

(5) La determinarea costurilor înregistrate cu furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal se va lua în considerare o marjă aferentă cheltuielilor indirecte.

(6) La determinarea costului net nu se vor lua în considerare costurile determinate de realizarea de către utilizatorii finali a apelurilor către numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112.

(7) La determinarea costului net se vor avea în vedere doar costurile eficiente înregistrate cu furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice prin intermediul telefoanelor publice cu plată generate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal şi din alte servicii determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată. De asemenea, se va lua în considerare şi o rată rezonabilă de recuperare a capitalului investit.

(8) Beneficiile intangibile se determină de ANCOM, la evaluarea cererii de compensare a costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal.

Art. 21. - (1) In scopul aplicării dispoziţiilor art. 20, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a ţine evidenţa contabilă separată, în cadrul contabilităţii interne de gestiune, pentru activităţile care au legătură cu asigurarea accesului la telefoanele publice cu plată, astfel încât să asigure o imagine clară şi fidelă a performanţelor activităţii de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice şi a altor servicii determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată în localităţile în care a fost desemnat furnizor de serviciu universal, ca şi cum aceasta ar fi realizată de o entitate distinctă.

(2) In cazul în care solicită, potrivit art. 55, compensarea costului net, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a transmite anual ANCOM, în vederea calculării costului net, în termen de 30 de zile de la data depunerii situaţiilor financiare la organele competente, o situaţie privind costurile, veniturile şi capitalul angajat aferente furnizării de servicii de comunicaţii electronice şi a altor servicii determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată în localităţile în care a fost desemnat furnizor de serviciu universal, certificată de un auditor independent care să asigure un nivel calitativ ridicat al auditului, într-un raport de constatări faptice adresat atât acţionarilor operatorului desemnat, cât şi ANCOM.

(3) Documentul prevăzut la alin. (2) va evidenţia în mod separat costurile şi veniturile prevăzute la art. 20 alin. (3)-(6), precum şi capitalul angajat necesar pentru furnizarea acestor servicii.

(4) Raportul auditorului va indica dacă situaţia prevăzută la alin. (2) reflectă, în toate aspectele materiale, informaţiile din documentele contabile şi situaţiile financiare relevante ale furnizorului de serviciu universal şi că procedurile de colectare şi prelucrare a informaţiilor contabile respectă principiile şi criteriile de calcul şi evidenţa separată a costurilor, veniturilor şi capitalului angajat stabilite de ANCOM, în conformitate cu Standardul internaţional privind serviciile conexe 4400 al Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) -Angajamente pentru realizarea procedurilor convenite privind informaţiile financiare.

(5) Principiile şi criteriile de alocare a veniturilor şi costurilor prevăzute la art. 20 alin. (3)-(6) vor fi detaliate în decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.

SECŢIUNEA a 3-a

Punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a unui serviciu de informaţii privind abonaţii şi a registrului abonaţilor

Art. 22. - (1) ANCOM desemnează furnizorii de serviciu universal care vor avea obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor finali de pe întreg teritoriul României un serviciu de informaţii privind abonaţii şi un registru al abonaţilor, la tarife accesibile şi la un anumit nivel de calitate.

(2) Registrul abonaţilor şi serviciul de informaţii privind abonaţii puse la dispoziţie în condiţiile prezentei secţiuni vor conţine informaţii privind abonaţii serviciilor de telefonie destinate publicului, furnizate la puncte fixe sau la puncte mobile, indiferent dacă plata pentru serviciile de telefonie destinate publicului se realizează în avans sau ulterior furnizării serviciilor.

Art. 23. - (1) Furnizorii de serviciu universal desemnaţi conform prevederilor art. 22 alin. (1) vor avea următoarele obligaţii:

a) de a realiza şi a administra o bază de date completă, care să includă numerele de telefon şi anumite date de identificare ale tuturor abonaţilor serviciilor de telefonie destinate publicului, în formatul prevăzut la art. 24, în vederea respectării obligaţiilor prevăzute la lit. b) şi c);

b) de a pune la dispoziţia utilizatorilor finali un registru al abonaţilor pe o pagină de internet;

c) de a pune la dispoziţia tuturor utilizatorilor finali conectaţi la o reţea publică de telefonie, indiferent de tipul reţelei şi de tehnologia utilizată, inclusiv a utilizatorilor de telefoane publice cu plată, în permanenţă, un serviciu de informaţii privind abonaţii;

d) de a actualiza, până la data de 15 a fiecărei luni, baza de date prevăzută la lit. a).

(2) Serviciul de informaţii privind abonaţii şi registrul abonaţilor puse la dispoziţie de furnizorii de serviciu universal, în condiţiile prezentei decizii, vor permite exclusiv căutarea numerelor de telefon şi de fax ale abonaţilor, pe baza parametrilor prevăzuţi la alin. (3). Utilizarea serviciului de informaţii privind abonaţii şi a registrului abonaţilor în alte scopuri se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 506/2004, cu completările ulterioare, şi a altor dispoziţii legale relevante.

(3) Pentru căutarea numărului sau, după caz, a numerelor de telefon sau de fax al/ale abonaţilor serviciilor de telefonie destinate publicului, utilizatorii serviciului de informaţii privind abonaţii şi ai registrului abonaţilor puse la dispoziţie de furnizorii de serviciu universal, în condiţiile prezentei decizii, vor utiliza următorii parametri:

a) numele abonatului persoană fizică, respectiv denumirea abonatului persoană juridică, după caz;

b) prenumele abonatului persoană fizică;

c) denumirea filialei sau, după caz, a sucursalei abonatului persoană juridică;

d) domiciliul abonatului persoană fizică, respectiv sediul social al abonatului persoană juridică, după caz, cu respectarea prevederilor alin. (5).

(4) Registrul abonaţilor pus la dispoziţie de către furnizorii de serviciu universal, în condiţiile prezentei decizii, va furniza utilizatorilor acestui serviciu următoarele informaţii:

a) numele abonatului persoană fizică, respectiv denumirea abonatului persoană juridică, după caz;

b) prenumele abonatului persoană fizică;

c) denumirea filialei sau, după caz, a sucursalei abonatului persoană juridică;

d) domiciliul abonatului persoană fizică, respectiv sediul social al abonatului persoană juridică, după caz, cu respectarea prevederilor alin. (5);

e) numărul sau, după caz, numerele de telefon sau de fax al/ale abonaţilor serviciilor de telefonie destinate publicului.

(5) Informaţiile prevăzute la alin. (3) lit. d) şi alin. (4) lit. d) vor cuprinde:

a) strada;

b) numărul străzii;

c) localitatea: satul, oraşul sau municipiul;

d) unitatea administrativ-teritorială de bază: comuna sau oraşul;

e) sectorul;

f) judeţul.

Art. 24. - (1) Câmpurile bazei de date complete prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a) vor cuprinde următoarele informaţii cu privire la abonaţii serviciilor de telefonie destinate publicului, cu respectarea prevederilor legale din domeniul protecţiei datelor cu caracter personal:

a) numele abonatului persoană fizică, respectiv denumirea abonatului persoană juridică, după caz (un câmp alfanumeric de maximum 256 de caractere);

b) prenumele abonatului persoană fizică (un câmp alfanumeric de maximum 256 de caractere);

c) domiciliul abonatului persoană fizică, respectiv sediul social al abonatului persoană juridică, după caz, cu respectarea alin. (2);

d) codul unic de înregistrare al abonatului persoană juridică (un câmp numeric de maximum 13 caractere sau, după caz, conform formatului codului unic de înregistrare în vigoare);

e) denumirea filialei sau, după caz, a sucursalei abonatului persoană juridică (un câmp alfanumeric de maximum 256 de caractere);

f) numărul sau numerele de telefon al/ale abonatului, după caz (câte un câmp numeric de maximum 13 caractere pentru fiecare element);

g) numărul sau numerele de fax al/ale abonatului, după caz (câte un câmp numeric de maximum 13 caractere pentru fiecare element).

(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) vor cuprinde:

a) strada (un câmp alfanumeric de maximum 50 de caractere);

b) numărul străzii, blocul, scara, apartamentul (un câmp alfanumeric de maximum 60 de caractere);

c) localitatea: satul, oraşul sau municipiul (un câmp alfanumeric de maximum 25 de caractere);

d) unitatea administrativ-teritorială de bază: comuna sau oraşul (un câmp alfanumeric de maximum 25 de caractere);

e) sectorul (un câmp alfanumeric de maximum 12 caractere);

f) judeţul (un câmp alfanumeric de maximum 25 de caractere).

Art. 25. - (1) In vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 23 alin. (1), în termen de 14 zile de la data comunicării deciziei de desemnare, furnizorii de serviciu universal vor solicita furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor, transmiterea tuturor informaţiilor relevante necesare în vederea realizării bazei de date complete prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a).

(2) ANCOM va transmite furnizorilor de serviciu universal lista furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului, titulari de licenţe de utilizare a resurselor de numerotaţie, care atribuie numere de telefon abonaţilor, pentru asigurarea respectării obligaţiei prevăzute la alin. (1).

(3) Furnizorii de serviciu universal pot pune la dispoziţia utilizatorilor finali un registru al abonaţilor, în formă tipărită, utilizând informaţiile relevante puse la dispoziţie de furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor, conform prevederilor art. 26 alin. (1) - (6).

Art. 26. - (1) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor, au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorilor de serviciu universal, în termen de 6 luni de la primirea unei solicitări, conform art. 25 alin. (1), în condiţii echitabile, obiective, nediscriminatorii şi la tarife orientate către costuri, toate informaţiile relevante în vederea realizării bazei de date complete prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a) şi de a actualiza, până la data de 10 a fiecărei luni, informaţiile transmise.

(2) In vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1), furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor, realizează şi administrează, în format TXT, utilizând ca separator de câmpuri simbolul „pipe", baze de date cuprinzând informaţii cu privire la abonaţii proprii, în formatul prevăzut la art. 24.

(3) In vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1), furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor, încheie cu furnizorii de serviciu universal acorduri prin care se stabilesc condiţiile în care se realizează transmiterea informaţiilor relevante prevăzute la alin. (1).

(4) Acordurile prevăzute la alin. (3) vor cuprinde cel puţin următoarele aspecte:

a) condiţiile de interoperabilitate a bazelor de date transmise în formatul şi în termenele stabilite conform prezentei decizii;

b) procedura de transmitere şi, respectiv, de actualizare a informaţiilor relevante prevăzute la alin. (1);

c) tarifele pentru punerea la dispoziţia furnizorilor de serviciu universal a informaţiilor relevante prevăzute la alin. (1);

d) răspunderea asupra corectitudinii informaţiilor relevante transmise de furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor;

e) măsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru protecţia datelor de identificare ale abonaţilor incluşi în bazele de date împotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii, modificării, dezvăluirii sau accesului neautorizat, precum şi împotriva oricărei forme de prelucrare ilegală, în condiţiile Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) Prin derogare de la prevederile alin. (1) şi ale art. 25 alin. (1), furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului nou-intraţi pe piaţă, care atribuie numere de telefon abonaţilor, au următoarele obligaţii:

a) de a solicita furnizorilor de serviciu universal, în termen de 45 de zile de la data începerii atribuirii numerelor de telefon către abonaţi, încheierea acordurilor prevăzute la alin. (3);

b) de a pune la dispoziţia furnizorilor de serviciu universal, în condiţii echitabile, obiective, nediscriminatorii şi la tarife orientate către costuri, informaţiile relevante în vederea realizării bazei de date complete prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a), în termen de 6 luni de la data începerii atribuirii numerelor de telefon către abonaţi;

c) de a actualiza informaţiile transmise furnizorilor de serviciu universal conform lit. b), până la data de 10 a fiecărei luni.

(6) Furnizorii de serviciu universal au obligaţia să aplice principiul nediscriminării în tratamentul informaţiilor care le-au fost puse la dispoziţie de furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor.

(7) Furnizorii de serviciu universal au obligaţia de a transmite ANCOM o copie de pe fiecare dintre acordurile prevăzute la alin. (3), în termen de 10 zile de la data încheierii acestora. De asemenea, furnizorii de serviciu universal transmit ANCOM toate informaţiile referitoare la modificarea sau la încetarea acestor acorduri, însoţite de actele doveditoare, după caz, în termen de 10 zile de la data la care a survenit modificarea sau încetarea.

Art. 27. - (1) La stabilirea tarifelor pentru punerea la dispoziţia furnizorilor de serviciu universal de către furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor, a informaţiilor relevante în vederea realizării bazei de date complete prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a) vor fi luate în calcul următoarele elemente de cost:

a) costurile aferente creării şi transmiterii către furnizorii de serviciu universal a bazei de date în formatul prevăzut la art. 24;

b) costurile aferente actualizării şi transmiterii către furnizorii de serviciu universal a bazei de date actualizate.

(2) Costurile prevăzute la alin. (1) lit. a) vor cuprinde, după caz, costurile cu:

a) crearea, implementarea şi testarea procedurii de export a bazei de date în format TXT, utilizând ca separator de câmpuri simbolul „pipe";

b) utilizarea software-ului şi a hardware-ului necesare pentru crearea şi gestiunea bazei de date prevăzute la lit. a);

c) utilizarea serverului de comunicaţii, în cazul transmiterii on-line a bazei de date prevăzute la lit. a);

d) suportul, respectiv cheltuielile transmiterii acestuia, în cazul transmiterii pe suport optic a bazei de date prevăzute la lit. a);

e) manopera.

(3) Costurile prevăzute la alin. (1) lit. b) vor cuprinde, după caz, costurile cu:

a) utilizarea software-ului şi hardware-ului necesare pentru gestiunea bazei de date prevăzute la alin. (2) lit. a);

b) manopera;

c) utilizarea serverului de comunicaţii, în cazul transmiterii on-line a bazei de date actualizate;

d) suportul, respectiv cheltuielile transmiterii acestuia, în cazul transmiterii pe suport optic a bazei de date actualizate.

(4) In vederea asigurării respectării obligaţiei de orientare către costuri a tarifelor pentru punerea la dispoziţia furnizorilor de serviciu universal a informaţiilor relevante în vederea realizării bazei de date complete, furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor, au obligaţia de a transmite ANCOM justificarea fundamentării în funcţie de costuri a acestor tarife, pe baza unor documente contabile, comerciale ori de management intern din care să reiasă în mod corect şi complet baza de determinare a costurilor, pentru fiecare dintre elementele prevăzute la alin. (1)-(3), detaliind totodată activităţile componente cuprinse în fiecare dintre acestea, inclusiv costul unitar, intervalul de timp alocat, resursele umane implicate, precum şi costul total al fiecărei activităţi.

(5) Justificarea prevăzută la alin. (4) va fi transmisă ANCOM în termen de 30 de zile de la data încheierii acordurilor prevăzute la art. 26 alin. (3) şi, acolo unde este cazul, de la data modificării tarifelor prevăzute în aceste acorduri.

Art. 28. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat pentru asigurarea serviciului de informaţii privind abonaţii are obligaţia de a lua măsurile necesare astfel încât să asigure tuturor utilizatorilor finali conectaţi la o reţea publică de telefonie accesul la serviciul pe care îl oferă, inclusiv de la telefoanele publice cu plată.

(2) Tarifele cu amănuntul şi tarifele de gros percepute de furnizorul de serviciu universal desemnat în condiţiile art. 22 alin. (1) pentru furnizarea serviciului de informaţii privind abonaţii se stabilesc pe baza principiilor transparenţei şi nediscriminării.

Art. 29. - (1) Accesul la registrul complet al abonaţilor în formă electronică se realizează în mod gratuit.

(2) Pentru punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a unui registru complet al abonaţilor în formă tipărită, furnizorul de serviciu universal poate percepe un tarif rezonabil, stabilit cu respectarea principiilor transparenţei şi nediscriminării.

Art. 30. - Modificarea tarifelor practicate de furnizorul de serviciu universal pentru serviciile pentru care a fost desemnat în condiţiile prezentei secţiuni nu se poate realiza decât cu acordul prealabil al ANCOM, pe baza unei cereri transmise cu cel puţin 90 de zile în avans.

Art. 31. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat în condiţiile art. 22 alin. (1) are obligaţia de a respecta şi de a publica valorile parametrilor de calitate stabiliţi de ANCOM, precum şi de a aplica metodele de evaluare a respectării acestora.

(2) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a transmite ANCOM toate informaţiile necesare în vederea monitorizării respectării obligaţiilor prevăzute la alin. (1).

Art. 32. - Modalitatea de aplicare a dispoziţiilor art. 23-31 se stabileşte prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.

Art. 33. - (1) In cazul în care consideră că furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal în condiţiile prezentei secţiuni poate constitui o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu universal, ANCOM determină costul net al furnizării serviciilor.

(2) Costul net aferent punerii la dispoziţia utilizatorilor finali a unui serviciu de informaţii privind abonaţii şi a unui registru al abonaţilor se determină pe baza următoarei formule:

C net = C SU - V SU - B intengibile

unde:

C net - reprezintă costul net al punerii la dispoziţia utilizatorilor finali a unui serviciu de informaţii privind abonaţii sau a unui registru al abonaţilor, înregistrat ca urmare a desemnării ca furnizor de serviciu universal;

V SU- reprezintă veniturile obţinute din furnizarea serviciului de informaţii privind abonaţii sau a registrului abonaţilor generate de furnizarea serviciului universal şi din servicii conexe determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal prevăzute de prezenta secţiune;

C SU - reprezintă costurile înregistrate cu furnizarea serviciului de informaţii privind abonaţii sau a registrului abonaţilor generate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal şi a unor servicii conexe determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal prevăzute de prezenta secţiune;

 B intengibile - reprezintă beneficiile obţinute de către furnizorul de serviciu universal ca urmare a deţinerii acestei calităţi, precum cele care rezultă din notorietate, ubicuitate sau garanţia calităţii serviciilor certificată de respectarea parametrilor de calitate stabiliţi prin decizia de desemnare.

(3) Veniturile obţinute din punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a serviciului de informaţii privind abonaţii şi a unor servicii conexe includ:

a) veniturile obţinute din asigurarea accesului pe piaţa cu amănuntul la serviciul de informaţii privind abonaţii;

b) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de terminare a apelurilor la serviciul de informaţii privind abonaţii;

c) veniturile obţinute din publicitatea oferită la acest serviciu;

d) veniturile rezultate din punerea la dispoziţia unor terţi a bazelor de date cu abonaţii furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului, dacă este cazul;

e) veniturile obţinute din punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a altor servicii determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, precum punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a unor registre în formă electronică sau tipărită.

(4) Costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de informaţii privind abonaţii generate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal si din servicii conexe determinate de furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal cuprind costurile directe determinate de:

a) costurile pentru obţinerea informaţiilor relevante de la furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului;

b) costurile asigurării accesului utilizatorilor finali la serviciul de informaţii privind abonaţii, precum echipamentele de reţea, legăturile de interconectare, sau pentru asigurarea accesului la reţea etc;

c) costurile aferente funcţionării dispeceratului de apeluri;

d) costurile aferente punerii la dispoziţia utilizatorilor finali a unor servicii conexe determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, precum punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a unor registre în formă electronică sau tipărită;

e) acordarea facilităţilor pentru utilizatorii finali cu handicap, în condiţiile secţiunii a 4-a.

(5) Veniturile obţinute din punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a unui registru al abonaţilor în formă electronică şi a unor servicii conexe includ:

a) veniturile obţinute din publicitatea oferită;

b) veniturile rezultate din punerea la dispoziţia unor terţi a bazelor de date cu abonaţii furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului, dacă este cazul;

c) veniturile obţinute din punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a altor servicii determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, precum punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a unor registre în formă tipărită sau a unui serviciu de informaţii privind abonaţii.

(6) Costurile înregistrate cu punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a unui registru al abonaţilor în formă electronică şi a unor servicii conexe includ costurile directe determinate de:

a) costurile pentru obţinerea informaţiilor relevante de la furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului;

b) costurile asigurării accesului utilizatorilor finali la registrul abonaţilor în formă electronică, precum echipamentele dedicate, asigurarea accesului la internet etc;

c) costurile aferente punerii la dispoziţia utilizatorilor finali a unor servicii conexe furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, precum punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a unor registre în formă tipărită sau a unui serviciu de informaţii privind abonaţii;

d) acordarea facilităţilor pentru utilizatorii finali cu handicap, în condiţiile secţiunii a 4-a.

(7) La determinarea costurilor înregistrate cu furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal potrivit prezentului articol se va lua în considerare o marjă aferentă cheltuielilor indirecte.

(8) La determinarea costului net se vor avea în vedere doar costurile eficiente înregistrate cu furnizarea serviciilor de informaţii privind abonaţii sau a registrelor abonaţilor generate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal şi din alte servicii conexe. De asemenea, se va lua în considerare şi o rată rezonabilă de recuperare a capitalului investit.

(9) Beneficiile intangibile se determină de ANCOM la evaluarea cererii de compensare a costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal.

Art. 34. - (1) In scopul aplicării dispoziţiilor art. 33, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a ţine evidenţa contabilă separată, în cadrul contabilităţii interne de gestiune, pentru activităţile care au legătură cu furnizarea serviciilor de informaţii privind abonaţii sau cu furnizarea registrelor abonaţilor, astfel încât să asigure o imagine clară şi fidelă a performanţelor activităţii de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal şi a altor servicii conexe, ca şi cum acesta ar fi realizat de o entitate distinctă.

(2) In cazul în care solicită compensarea costului net, potrivit art. 55, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a transmite anual ANCOM, în vederea calculării costului net, în termen de 30 de zile de la data depunerii situaţiilor financiare la organele competente, o situaţie privind costurile, veniturile şi capitalul angajat aferente furnizării serviciilor din sfera serviciului universal pe care le furnizează potrivit prezentei secţiuni, certificată de un auditor independent care să asigure un nivel calitativ ridicat al auditului, într-un raport de constatări faptice adresat atât acţionarilor operatorului desemnat, cât şi ANCOM.

(3) Documentul prevăzut la alin. (2) va evidenţia în mod separat costurile şi veniturile prevăzute la art. 33 alin. (3)-(7), precum şi capitalul angajat necesar pentru furnizarea acestor servicii.

(4) Raportul auditorului va indica dacă situaţia prevăzută la alin. (2) reflectă, în toate aspectele materiale, informaţiile din documentele contabile şi situaţiile financiare relevante ale furnizorului de serviciu universal şi dacă procedurile de colectare şi prelucrare a informaţiilor contabile respectă principiile şi criteriile de calcul şi evidenţa separată a costurilor, veniturilor şi capitalului angajat, stabilite de ANCOM, în conformitate cu Standardul internaţional privind serviciile conexe 4400 al Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) -Angajamente pentru realizarea procedurilor convenite privind informaţiile financiare.

(5) Principiile şi criteriile de alocare a veniturilor şi costurilor prevăzute la art. 33 alin. (3)-(7) vor fi detaliate în decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.

SECŢIUNEA a 4-a

Asigurarea condiţiilor echivalente de acces la serviciile incluse în sfera serviciului universal pentru utilizatorii finali cu handicap

Art. 35. - (1) ANCOM poate impune în sarcina furnizorilor de serviciu universal, desemnaţi în condiţiile art. 5, art. 14 alin. (1) şi art. 22 alin. (1), obligaţii privind acordarea de facilităţi specifice pentru a se asigura că utilizatorii finali cu handicap beneficiază de serviciile de telefonie destinate publicului, de accesul la telefoane publice cu plată şi de serviciile de informaţii privind abonaţii şi registrele abonaţilor la un nivel echivalent celui de care beneficiază ceilalţi utilizatori finali.

(2) Obligaţiile impuse în sarcina furnizorilor de serviciu universal desemnaţi în condiţiile art. 5 pot viza:

a) transmiterea gratuită, la cerere, a condiţiilor contractuale de prestare a serviciilor, a facturilor simple sau a oricăror materiale promoţionale tipărite cu fonturi mai mari, în limbaj Braille sau prin poştă electronică, într-un format care este compatibil cu majoritatea programelor de citire a documentelor;

b) asigurarea accesului facil în punctele proprii de lucru pentru persoanele cu deficienţe locomotorii;

c) asigurarea accesului prin mesaje scurte scrise sau text-relay la numărul unic pentru apeluri de urgenţă;

d) asigurarea de pachete tarifare speciale pentru persoanele cu deficienţe de vorbire sau de auz.

(3) Obligaţiile impuse în sarcina furnizorilor de serviciu universal desemnaţi în condiţiile art. 14 alin. (1) pot include cerinţe privind amplasarea telefoanelor publice cu plată în aşa fel încât să fie permanent accesibile persoanelor cu deficienţe locomotorii sau vizuale.

(4) Furnizorii de serviciu universal desemnaţi în condiţiile art. 22 alin. (1) pot fi obligaţi să asigure, printre altele, în anumite limite, accesul gratuit la serviciul de informaţii privind abonaţii pentru persoanele care se găsesc în imposibilitatea de a consulta registrul abonaţilor din cauza deficienţelor de vedere.

Art. 36. - (1) Pentru a beneficia de facilităţile individuale prevăzute la art. 35, utilizatorii finali cu handicap trebuie să transmită furnizorului de serviciu universal o cerere, însoţită de o copie de pe certificatul privind încadrarea în gradul şi tipul de handicap.

(2) Acordarea facilităţilor prevăzute la art. 35 se realizează în funcţie de necesităţile de protecţie a utilizatorului final cu handicap, care depune o cerere în condiţiile alin. (1).

Art. 37. - Obligaţiile specifice privind asigurarea facilităţilor pentru utilizatorii finali cu handicap se stabilesc prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.

CAPITOLUL III

Desemnarea prin licitaţie publică deschisă

Art. 38. - (1) Desemnarea prin licitaţie publică deschisă a furnizorilor de serviciu universal, în conformitate cu prevederile prezentei decizii, se organizează cu respectarea principiilor liberei concurenţe, transparenţei, nediscriminării, confidenţialităţii, eficienţei şi obiectivitătii.

(2) Etapele de desfăşurare a licitaţiei sunt următoarele:

a) elaborarea documentaţiei licitaţiei şi publicarea anunţului de participare la licitaţie;

b) obţinerea documentaţiei de către persoanele interesate;

c) depunerea ofertelor de către persoanele care au obţinut documentaţia licitaţiei;

d) evaluarea ofertelor şi desemnarea câştigătorului;

e) comunicarea rezultatului licitaţiei.

Art. 39. - (1) Licitaţia va fi organizată de o comisie desemnată prin decizie a preşedintelui ANCOM.

(2) Comisia de licitaţie va fi formată dintr-un preşedinte şi minimum 4 membri din cadrul ANCOM, specialişti în domeniile economic, tehnic şi juridic. Comisia de licitaţie va avea la dispoziţie un secretar care va întocmi procesele-verbale.

(3) Comisia de licitaţie are următoarele atribuţii:

a) elaborarea documentaţiei licitaţiei şi publicarea anunţului de participare la licitaţie;

b) verificarea documentaţiei depuse de ofertanţi;

c) verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate a ofertanţilor;

d) evaluarea ofertelor şi desemnarea câştigătorului;

e) comunicarea rezultatului licitaţiei;

f) elaborarea proiectului deciziei de desemnare a furnizorului de serviciu universal.

(4) Nu pot fi membri ai comisiei de licitaţie:

a) soţul/soţia ori rudele şi afinii, până la gradul al IV-lea inclusiv, ai persoanelor care fac parte din consiliul de administraţie/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre ofertanţi;

b) persoanele despre care se constată că pot avea un interes de natură să le afecteze imparţialitatea pe parcursul procedurii de licitaţie;

c) persoanele care în exercitarea funcţiei pe care o deţin în ANCOM se află în situaţia existenţei unui conflict de interese, astfel cum acesta este reglementat de Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 40. - (1) In vederea iniţierii procedurii de licitaţie, ANCOM publică un anunţ de participare la licitaţie cel puţin într-un cotidian naţional de mare tiraj şi pe pagina sa de internet, cu minimum 45 de zile înainte de data deschiderii ofertelor.

(2) Anunţul de participare la licitaţie va conţine, în mod obligatoriu, următoarele informaţii:

a) serviciile din sfera serviciului universal, precum şi localităţile, în cazul serviciilor prevăzute la art. 5 şi art. 14 alin. (1), pentru care se intenţionează desemnarea unor furnizori de serviciu universal;

b) data organizării licitaţiei;

c) locul de unde poate fi procurată documentaţia licitaţiei;

d) data-limită până la care poate fi procurată documentaţia licitaţiei;

e) data-limită pentru solicitarea clarificărilor;

f) data-limită pentru depunerea ofertelor, care nu va fi mai devreme de 40 de zile de la data publicării anunţului de participare;

g) locul unde trebuie depuse ofertele;

h) data, ora şi locul deschiderii ofertelor.

Art. 41. - (1) ANCOM pune la dispoziţia oricărui solicitant, începând cu data publicării anunţului de participare la licitaţie, documentaţia licitaţiei, care cuprinde:

a) cererea-tip de desemnare ca furnizor de serviciu universal;

b) informaţii privind datele-limită care trebuie respectate şi formalităţile ce trebuie îndeplinite, dacă este cazul, pentru a participa la procedura de licitaţie;

c) documentele care urmează să fie prezentate de ofertant pentru evaluarea eligibilităţii solicitanţilor;

d) cerinţele minime de calificare, precum şi documentele care urmează să fie prezentate de ofertanţi pentru îndeplinirea criteriilor de calificare şi selecţie;

e) caietul de sarcini;

f) instrucţiuni privind modul de elaborare a propunerii tehnice şi a celei financiare;

g) informaţii detaliate şi complete privind criteriile aplicate pentru desemnarea furnizorului de serviciu universal, inclusiv grila de punctaj;

h) alte documente necesare în vederea participării la licitaţie.

(2) ANCOM asigură obţinerea documentaţiei licitaţiei şi în format electronic, prin asigurarea accesului direct de pe pagina proprie de internet.

Art. 42. - Cererea-tip de desemnare ca furnizor de serviciu universal are formatul prevăzut în anexa nr. 2 şi este însoţită de următoarele documente:

a) certificat constatator emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului privind inexistenţa unei proceduri de dizolvare voluntară, judiciară sau ca urmare a aplicării procedurilor de insolvenţă, unei proceduri de reorganizare judiciară ori a unei proceduri de concordat preventiv;

b) copii ale situaţiilor financiare anuale pentru ultimii 3 ani sau pentru toată perioada scursă de la înfiinţare, în cazul în care aceasta este mai mică de 3 ani, depuse la organele competente la care se înregistrează, potrivit legislaţiei în vigoare;

c) propunerea tehnică împreună cu descrierea detaliată a mijloacelor tehnologice, materiale şi umane pe baza cărora solicitantul va asigura furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pentru care solicită desemnarea;

d) propunerea financiară împreună cu justificarea eventualelor pierderi determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pentru care solicită desemnarea;

e) orice alte documente solicitate prin documentaţia licitaţiei.

Art. 43. - Caietul de sarcini conţine cel puţin următoarele:

a) specificaţiile tehnice, cerinţele economice şi calitative minime de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal;

b) cerinţele financiare pe care ofertantul trebuie să le îndeplinească;

c) obligaţiile care incumbă furnizorului de serviciu universal în urma desemnării;

d) drepturile furnizorului de serviciu universal.

Art. 44. - (1) ANCOM va accepta orice solicitare de clarificări cu privire la procedura de licitaţie până la data-limită prevăzută în anunţul de participare la licitaţie.

(2) Solicitările de clarificări trebuie întocmite în scris şi depuse la sediul central al ANCOM de către un reprezentant al solicitantului, sub luare de semnătură, sau transmise prin serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire.

(3) ANCOM publică răspunsurile la solicitările primite, însoţite de întrebările aferente, pe pagina proprie de internet, cu cel puţin 6 zile lucrătoare înainte de data-limită stabilită pentru depunerea ofertelor, fără a dezvălui identitatea solicitantului.

Art. 45. - (1) ANCOM poate aduce modificări documentaţiei licitaţiei, din propria iniţiativă sau în urma solicitărilor primite.

(2) Modificările se publică pe pagina de internet a ANCOM, cu cel puţin 7 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea ofertelor.

(3) In cazul în care modificările realizate schimbă semnificativ condiţiile prevăzute în documentaţia licitaţiei, ANCOM poate decide prelungirea termenului-limită pentru depunerea ofertelor.

Art. 46. - (1) Licitaţia se desfăşoară pe bază de oferte ferme, definitive, irevocabile şi necondiţionate, depuse în conformitate cu documentaţia licitaţiei.

(2) Ofertele se depun personal de către reprezentantul solicitantului, în plic închis, sigilat, sub luare de semnătură, sau prin serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire.

(3) Oferta are caracter obligatoriu, din punctul de vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de ANCOM.

(4) Ofertantul are obligaţia de a depune oferta la adresa şi până la data şi ora-limită pentru depunere stabilite în anunţul de participare.

(5) Riscurile transmiterii ofertei, inclusiv forţa majoră, cad în sarcina ofertantului.

(6) Oferta depusă la o altă adresă a ANCOM decât cea stabilită ori după data sau ora-limită pentru depunere se returnează nedeschisă.

Art. 47. - (1) Mai mulţi furnizori de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice au dreptul de a se asocia şi de a depune o ofertă în comun, fără a fi obligaţi să îşi prezinte asocierea într-o formă legalizată. Aceştia îşi vor asuma în solidar obligaţia pentru oferta comună.

(2) Solicitantul are dreptul de a contracta cu alte persoane lucrări sau servicii specifice în scopul îndeplinirii cerinţelor tehnice, economice şi calitative de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal. Solicitantul îşi asumă responsabilitatea pentru toate obligaţiile din ofertă.

(3) Solicitantul nu are posibilitatea de a depune oferte alternative.

(4) Ofertantul nu are dreptul, în cadrul aceleiaşi proceduri:

a) să depună două sau mai multe oferte individuale sau comune, sub sancţiunea excluderii tuturor ofertelor;

b) să depună ofertă individuală sau comună şi să fie nominalizat ca subcontractant, potrivit alin. (2), în cadrul unei alte oferte, sub sancţiunea excluderii ofertei individuale ori comune.

(5)ANCOM poate interzice, prin documentaţie, participarea cu oferte individuale la aceeaşi procedură de licitaţie a persoanelor din acelaşi grup de operatori economici.

(6) In înţelesul prezentei decizii, grupul de operatori economici este definit astfel:

a) ofertantul;

b) operatorii economici la care ofertantul implicat, în mod direct sau indirect, îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:

- deţine mai mult de jumătate din capitalul social subscris sau din active;

- are puterea de a exercita mai mult de jumătate din drepturile de vot în adunarea generală a asociaţilor/acţionarilor;

- are puterea de a desemna mai mult de jumătate din numărul membrilor consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere, directoratului sau ai oricăror altor structuri care îi reprezintă legal pe operatorii economici;

- are dreptul să conducă afacerile operatorilor economici respectivi;

c) operatorii economici care deţin la ofertantul implicat drepturile sau puterile prevăzute la lit. b);

d) operatorii economici la care un operator economic dintre cei prevăzuţi la lit. c) deţine drepturile sau puterile prevăzute la lit. b);

e) operatorii economici (societăţile în comun) la care 2 sau mai mulţi operatori economici dintre cei prevăzuţi la lit. a)-c) deţin în comun drepturile ori puterile prevăzute la lit. b).

Art. 48. - (1) Comisia de licitaţie evaluează exclusiv ofertele depuse până la data-limită de depunere a ofertelor.

(2) Comisia de licitaţie are obligaţia de a deschide ofertele la data, ora şi în locul indicate în anunţul de participare la licitaţie.

(3) Licitaţia se desfăşoară în prezenţa tuturor membrilor comisiei de licitaţie.

(4) Orice ofertant are dreptul de a fi reprezentat la deschiderea ofertelor.

(5) Comisia de licitaţie are dreptul de a respinge o ofertă în unul dintre următoarele cazuri:

a) oferta nu conţine cererea-tip de desemnare ca furnizor de serviciu universal sau vreunul dintre documentele prevăzute la art. 42;

b) oferta nu îndeplineşte condiţiile de formă prevăzute în documentaţia licitaţiei;

c) ofertantul nu şi-a îndeplinit sau şi-a îndeplinit în mod defectuos în ultimii 5 ani obligaţiile care îi incumbau în calitate de furnizor de serviciu universal;

d) ofertantul prezintă informaţii false sau nu prezintă informaţiile solicitate de către ANCOM în scopul demonstrării îndeplinirii criteriilor de calificare şi selecţie;

e) ofertantul nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plată către bugetul ANCOM.

(6) Comisia de licitaţie poate solicita ofertanţilor orice documente, informaţii suplimentare sau clarificări necesare în vederea stabilirii ofertei câştigătoare, indicând şi termenul în care acestea trebuie depuse.

(7) Rezultatele deschiderii ofertelor se constată printr-un proces-verbal, semnat de membrii comisiei de licitaţie şi de reprezentanţii ofertanţilor prezenţi.

Art. 49. -In cazul în care nu a fost depusă nicio ofertă sau dacă ofertele participanţilor au fost respinse potrivit art. 48 alin. (1) sau (5), licitaţia se poate repeta după trecerea a cel puţin 15 zile de la data stabilită pentru deschiderea ofertelor precedentei licitaţii sau se poate proceda la desemnarea din oficiu a furnizorului de serviciu universal, în conformitate cu prevederile cap. IV.

Art. 50. - (1) Termenul de analizare a ofertelor de către comisia de licitaţie în vederea stabilirii ofertei câştigătoare nu poate depăşi 60 de zile de la data deschiderii ofertelor.

(2) Termenul prevăzut la alin. (1) poate fi prelungit de comisia de licitaţie o singură dată, temeinic motivat, pentru o perioadă de cel mult 30 de zile.

(3) Justificarea prevăzută la alin. (2) se transmite tuturor ofertanţilor.

(4) In vederea stabilirii ofertei câştigătoare, comisia de licitaţie ia în considerare unul sau mai multe dintre următoarele criterii:

a) propunerea cea mai avantajoasă din punct de vedere economic;

b) capacitatea tehnică, economică şi financiară a ofertantului;

c) propunerea cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnic;

d) serviciile oferite şi capacitatea ofertantului de a le asigura;

e) tarifele la nivel de gros sau la nivel cu amănuntul practicate, după caz, pentru asigurarea serviciilor din sfera serviciului universal şi a eventualelor servicii suplimentare;

f) calitatea serviciilor;

g) facilităţile puse la dispoziţia utilizatorilor finali cu handicap pentru a le asigura condiţii echivalente de acces la serviciile incluse în sfera serviciului universal;

h) alte criterii prevăzute în caietul de sarcini.

(5) Pe baza criteriilor prevăzute la alin. (4), comisia de licitaţie completează grila de punctaj, în conformitate cu documentaţia licitaţiei, pentru fiecare ofertant.

(6) Comisia de licitaţie va declara câştigătoare oferta care a întrunit cel mai mare număr de puncte, pe baza grilei de punctaj.

(7) Rezultatul licitaţiei se consemnează într-un proces-verbal, care se aprobă de preşedintele ANCOM.

(8) ANCOM va transmite simultan tuturor ofertanţilor o înştiinţare privind rezultatul licitaţiei.

(9) Ofertanţii a căror ofertă nu a fost declarată câştigătoare vor fi informaţi cu privire la motivele care au stat la baza respingerii propriei oferte sau cu privire la motivele care au determinat desemnarea unei alte oferte ca fiind câştigătoare.

Art. 51. - (1) Persoanele interesate pot depune contestaţie privind rezultatul licitaţiei, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea înştiinţării prevăzute la art. 50 alin. (8). Contestaţia trebuie întocmită în scris şi depusă la sediul central al ANCOM de către un reprezentant al solicitantului, sub luare de semnătură, sau transmisă prin serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire.

(2) In termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii contestaţiilor, o comisie desemnată de preşedintele ANCOM prin decizie, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 39, formată din alte persoane decât cele care au făcut parte din comisia de licitaţie, soluţionează contestaţiile şi încheie un proces-verbal, aprobat de preşedintele ANCOM. Rezultatul se comunică în scris contestatarilor.

(3) Pe baza rezultatelor licitaţiei, comisia de licitaţie sau, respectiv, comisia de soluţionare a contestaţiilor elaborează proiectul deciziei de desemnare a furnizorului de serviciu universal, pe care îl supune spre aprobare preşedintelui ANCOM.

Art. 52. - In cazul în care comisia de licitaţie sau comisia de soluţionare a contestaţiilor constată, în urma analizării ofertelor, că niciunul dintre ofertanţi nu îndeplineşte condiţiile pentru a fi desemnat ca furnizor de serviciu universal, licitaţia se poate repeta după trecerea a cel puţin 15 zile de la data Procesului-verbal de constatare a rezultatului licitaţiei sau, respectiv, a Procesului-verbal de soluţionare a contestaţiei ori se poate proceda la desemnarea din oficiu a furnizorului de serviciu universal, în conformitate cu prevederile cap. IV.

CAPITOLUL IV

Desemnarea din oficiu

Art. 53. - (1) ANCOM poate desemna din oficiu un furnizor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice ca furnizor de serviciu universal în cazurile prevăzute la art. 49 şi 52.

(2) Desemnarea din oficiu a furnizorului de serviciu universal se realizează prin decizie a preşedintelui ANCOM, cu respectarea procedurii de consultare prevăzute la art. 50 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 54. - (1) In vederea desemnării din oficiu a furnizorului de serviciu universal, preşedintele ANCOM stabileşte, prin decizie, o comisie de evaluare care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 39.

(2) Comisia de evaluare propune desemnarea unui furnizor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice ca furnizor de serviciu universal pe baza unuia ori a mai multor criterii dintre cele prevăzute la art. 50 alin. (4), precum şi, dacă este cazul, pe baza altor criterii relevante, cu respectarea principiului eficienţei, în special din punctul de vedere al costurilor, obiectivitătii, transparenţei şi al nediscriminării.

CAPITOLUL V

Compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal şi mecanismul de finanţare

Art. 55. - (1) Dacă în urma calculării costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal potrivit dispoziţiilor art. 12, 20 sau 33, ANCOM constată că furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal constituie o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu universal, poate decide, la cererea acestuia, compensarea costului net determinat de furnizarea serviciilor pentru care a fost desemnat.

(2) Cererea prevăzută la alin. (1) se transmite anual, împreună cu situaţia privind costurile, veniturile şi capitalul angajat aferente furnizării serviciilor din sfera serviciului universal şi a serviciilor conexe, cu respectarea dispoziţiilor art. 13,21 sau 34.

(3) In toate cazurile, când este vorba despre desemnări prin licitaţie publică deschisă, potrivit cap. III, costul net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal compensat nu poate depăşi suma stabilită în propunerea economică a furnizorului de serviciu universal.

(4) In cazul desemnării din oficiu, se poate compensa costul net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal determinat de ANCOM, potrivit alin. (1).

(5) ANCOM decide cu privire la compensarea costului net şi, dacă este cazul, cu privire la suma ce urmează a fi compensată, în termen de 90 de zile de la primirea unei cereri în condiţiile prezentului articol.

Art. 56. - Compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal se bazează pe resurse financiare provenite din contribuţiile furnizorilor de reţele publice de comunicaţii electronice şi ale furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului, ce vor fi administrate de ANCOM, fiind evidenţiate în mod distinct în cadrul bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei.

Art. 57. - (1) Pentru necesităţile de finanţare a serviciului universal, ANCOM percepe de la furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi de la furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului cu o cifră de afaceri înregistrată în anul precedent mai mare sau egală cu 3.000.000 de euro o contribuţie direct proporţională cu cifra lor de afaceri.

(2) In vederea determinării cuantumului contribuţiei, din cifra de afaceri se scad în prealabil veniturile provenite din furnizarea accesului pe piaţa de gros, inclusiv din serviciile de interconectare şi din serviciile de roaming, precum şi din furnizarea serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale pe piaţa cu amănuntul.

(3) Necesarul total de finanţare al serviciului universal se stabileşte anual prin însumarea costurilor nete rezultate în condiţiile prezentei decizii.

(4) Cifra de afaceri este cea prevăzută în situaţiile financiare anuale întocmite pentru anul anterior celui pentru care se datorează contribuţia.

(5) Persoanele obligate la plata contribuţiei se stabilesc în funcţie de cuantumul cifrei de afaceri calculat în euro la cursul de schimb valutar mediu al anului în care a fost realizată cifra de afaceri, comunicat de Banca Naţională a României.

(6) Persoanele obligate la plata contribuţiei sunt cele care au calitatea de furnizor de reţele publice de comunicaţii electronice sau de furnizor de servicii de telefonie destinate publicului la data de 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează contribuţia.

(7) In vederea determinării cuantumului contribuţiilor individuale datorate de furnizorii prevăzuţi la alin. (1), aceştia sunt obligaţi să transmită ANCOM, până la data de 30 iunie, o situaţie în care să fie evidenţiate veniturile realizate în anul anterior din furnizarea accesului pe piaţa de gros, inclusiv din serviciile de interconectare şi din serviciile de roaming, precum şi din furnizarea serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale pe piaţa cu amănuntul.

(8) In situaţia în care furnizorii prevăzuţi la alin. (1) nu transmit declaraţiile pe propria răspundere în condiţiile alin. (7), la determinarea cuantumului contribuţiilor individuale se ia în calcul întreaga cifră de afaceri a acestora.

Art. 58. - (1) In vederea determinării furnizorilor obligaţi la plata contribuţiei, precum şi în vederea stabilirii cuantumului contribuţiei, furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului pot solicita luarea în considerare a veniturilor rezultate exclusiv din furnizarea de reţele sau servicii de comunicaţii electronice, în locul cifrei de afaceri prevăzute în situaţiile financiare anuale întocmite pentru anul anterior celui pentru care se datorează contribuţia.

(2) In vederea stabilirii veniturilor rezultate exclusiv din furnizarea de reţele sau servicii de comunicaţii electronice, furnizorii sunt obligaţi să ţină contabilitatea în mod distinct în ceea ce priveşte veniturile obţinute din aceste activităţi, în acelaşi mod în care acest lucru s-ar realiza dacă aceste activităţi ar fi desfăşurate de entităţi cu personalitate juridică distinctă.

(3) Certificarea veniturilor prevăzute la alin. (2), precum şi a veniturilor realizate din furnizarea accesului pe piaţa de gros, inclusiv din serviciile de interconectare şi din serviciile de roaming, precum şi din furnizarea serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale pe piaţa cu amănuntul, se va realiza de un auditor independent, în condiţiile stabilite de ANCOM.

Art. 59. - Procedura de aplicare a prevederilor art. 57 şi 58 se stabileşte prin decizie a preşedintelui ANCOM.

Art. 60. - (1) Cuantumul contribuţiilor individuale datorate de furnizorii prevăzuţi la art. 57 alin. (1) se stabileşte anual, prin decizie a preşedintelui ANCOM, în termen de 30 de zile de la data stabilirii necesarului de finanţare determinat potrivit art. 57 alin. (3).

(2) Plata contribuţiei se efectuează în termen de 45 de zile de la comunicarea deciziei prevăzute la alin. (1).

Art. 61. - Furnizorilor de serviciu universal li se virează suma ce constituie costul net al furnizării serviciilor incluse în sfera serviciului universal pentru care au fost desemnaţi în termen de 7 luni de la primirea unei cereri realizate cu respectarea tuturor condiţiilor stabilite la art. 55.

CAPITOLUL VI

Dispoziţii speciale, tranzitorii şi finale

Art. 62. - Calitatea de furnizor de serviciu universal poate fi retrasă, prin decizie a preşedintelui ANCOM, în cazul în care furnizorul de serviciu universal se face vinovat de nerespectarea, în mod grav sau repetat, a obligaţiilor, condiţiilor, standardelor, regulilor, procedurilor şi a termenelor prevăzute în sarcina furnizorului de serviciu universal prin decizia de desemnare.

Art. 63. - Calitatea de furnizor de serviciu universal încetează în următoarele cazuri:

a) ca urmare a încetării dreptului de a furniza reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice pentru care a fost desemnat furnizor de serviciu universal, potrivit art. 2 alin. (3);

b) la expirarea perioadei pentru care a fost desemnat;

c) ca urmare a retragerii acestei calităţi de către ANCOM în condiţiile prevăzute la art. 62;

d) în cazul în care furnizorul de serviciu universal se află în imposibilitatea obiectivă de a furniza serviciile pentru care a fost desemnat, din motive neimputabile acestuia, pentru o perioadă mai lungă de 90 de zile de la primirea unei notificări din partea ANCOM cu privire la limitarea parţială sau totală a accesului utilizatorilor finali la serviciile furnizate şi la cauzele care determină limitarea.

Art. 64. - Obligaţiile impuse furnizorilor de serviciu universal potrivit dispoziţiilor Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii nr. 1.074/EN/2004 privind implementarea serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare, în urma aplicării procedurilor de desemnare prin licitaţie, îşi produc efectele, până la încetarea acestora, în limitele şi în condiţiile stabilite prin deciziile de desemnare a furnizorilor de serviciu universal.

Art. 65. - Dispoziţiile prevăzute la art. 57-60 se aplică de la data stabilită prin decizie a preşedintelui ANCOM.

Art. 66. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta decizie.

Art. 67. - (1) Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 3 zile de la publicare.

(2) La data intrării în vigoare a prezentei decizii se abrogă Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii nr. 1.074/EN/2004 privind implementarea serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 750 din 18 august 2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,

Marius Cătălin Marinescu

ANEXA Nr. 1

STATISTICA

cererilor de asigurare a conectării şi accesului la un punct fix la reţeaua publică de telefonie care nu au putut fi satisfăcute în condiţii comerciale

în perioada.......................-.......................

depuse la..................................................

                      (denumirea furnizorului)

Nr. crt.

Judeţul

Comuna/Oraşul/Municipiul de care aparţine localitatea

Localitatea

Numele şi prenumele solicitantului

Adresa

Datele de contact

Data depunerii cererii

...........................................................................................................................................

(numele, prenumele, funcţia şi semnătura persoanei autorizate, precum şi ştampila furnizorului)

ANEXA Nr. 2

CERERE*)

de desemnare ca furnizor

A. Date necesare identificării solicitantului si comunicării eficiente cu acesta

Denumirea/Numele solicitantului:     |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Sediul/Domiciliul solicitantului - adresă şi date de contact:

Judeţul/Sectorul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                  Oraşul/Comuna |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Satul (dacă este cazul)  |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Adresa completă |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Telefon|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                E-mail |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Pagină de internet                         |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Solicitantul este înregistrat în registrul comerţului:

Judeţul/Sectorul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                                 Codul unic de înregistrare |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Contul bancar |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Reprezentantul solicitantului - date de identificare şi date de contact:

Nume |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                                    Prenume |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Codul numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Judeţul/Sectorul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                     Oraşul/Comuna |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Satul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Adresa completă |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Telefon |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|              E-mail |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Adresa de corespondenţă a solicitantului:

Judeţul/Sectorul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                        Oraşul/Comuna |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Satul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Adresa completă |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Telefon |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|              Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Persoana de contact a solicitantului:

Nume |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|     Prenume |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Telefon |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                 Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|                          E-mail |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

*) Cererea este reprodusă în facsimil.

B. Descrierea serviciilor din sfera serviciului universal pe care solicitantul intenţionează să le furnizeze în calitate de furnizor de serviciu universal:

|_| B.1. Furnizarea accesului şi conectarea la un punct fix la o reţea publică de telefonie şi asigurarea accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului

|_| B.2. Accesul la telefoanele publice cu plată

|_| B.3. Serviciul de informaţii privind abonaţii

|_| B.4. Punerea la dispoziţie a registrelor abonaţilor.

C. Localitatea/localităţile pentru care se solicită desemnarea ca furnizor de serviciu universal, pentru furnizarea accesului şi conectarea la un punct fix la o reţea publică de telefonie, a accesului la un punct fix la servicii de telefonie destinate publicului sau pentru furnizarea accesului la telefoane publice cu plată (în cazul în care spaţiul nu este suficient, se va prezenta o anexă la cererea de desemnare):

D. La prezenta cerere de desemnare ca furnizor de serviciu universal sunt anexate următoarele documente:

|_| certificat constatator emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului privind inexistenţa unei proceduri de dizolvare voluntară, judiciară sau ca urmare a aplicării procedurilor de insolvenţă, unei proceduri de reorganizare judiciară ori a unei proceduri de concordat preventiv;

|_| copii ale situaţiilor financiare anuale pentru ultimii 3 ani sau pentru toată perioada scursă de la înfiinţare, în cazul în care aceasta este mai mică de 3 ani, depuse la organele competente la care se înregistrează, potrivit legislaţiei în vigoare;

|_| propunerea tehnică împreună cu descrierea detaliată a mijloacelor tehnologice, materiale şi umane pe baza cărora solicitantul va asigura furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pentru care solicită desemnarea;

|_| propunerea financiară împreună cu justificarea eventualelor pierderi determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pentru care solicită desemnarea;

|_| alte documente solicitate prin documentaţia licitaţiei.

E. Subsemnatul,.........................................reprezentant legal al solicitantului, declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal privind infracţiunea de fals în declaraţii, că toate datele şi informaţiile cuprinse în prezenta cerere şi în documentele anexate sunt corecte şi complete.

Data completării:

Semnătura reprezentantului legal şi ştampila solicitantului


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 7/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 7 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu