DECIZIE Nr.
673 din 12 iunie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 24 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin
Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Marinela Mincă - procuror
Afrodita Laura Tutunaru -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie
ridicată de Ioan Radul Bothaza în Dosarul nr. 3.685/89/2007 al Tribunalului
Vaslui - Secţia penală.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 30 ianuarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.685/89/2007, Tribunalul Vaslui - Secţia penală a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
7 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi
sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie ridicată de Ioan Radul Bothaza în dosarul de mai sus având ca obiect
soluţionarea unei cauze penale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că
prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 23
alin. (12) referitoare la stabilirea şi aplicarea pedepselor numai în temeiul
legii, ale art. 11 referitoare la Dreptul internaţional şi dreptul intern, ale art. 20 referitoare la Tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 73 alin. (3) referitoare la domeniul de reglementare prin
lege organică, ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces
echitabil, ale art. 124 alin. (2) referitoare la unicitatea, egalitatea şi
imparţialitatea justiţiei, precum şi ale art. 7 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale cu denumirea marginală Nicio
pedeapsă fără lege, deoarece o infracţiune trebuie să fie clar definită
prin lege pentru ca orice persoană să poată şti ce acte sunt de natură să-i
angajeze răspunderea penală în temeiul legii speciale. Raţiunile de ordin
procedural pentru care legiuitorul a înţeles să se folosească de dispoziţiile
legii speciale nu trebuie să ducă la încălcarea principiilor unanim recunoscute
şi care au fost enumerate mai sus.
Tribunalul Vaslui - Secţia penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile
legale criticate sunt în deplină concordanţă cu prevederile internaţionale
referitoare la regimul de aplicare a pedepselor. Totodată, Legea nr. 78/2000 a
fost adoptată cu respectarea prevederilor constituţionale referitoare la
reglementarea prin lege organică.
De asemenea, nu sunt încălcate nici celelalte prevederi
constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 18 mai 2000, care au
următorul conţinut: „Fapta de luare de mită, prevăzută la art. 254 din Codul
penal, dacă a fost săvârşită de o persoană care, potrivit legii, are atribuţii
de constatare sau de sancţionare a contravenţiilor ori de constatare, urmărire
sau judecare a infracţiunilor, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută la art.
254 alin. 2 din Codul penal privind săvârşirea infracţiunii de către un
funcţionar cu atribuţii de control."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale criticate se constituie într-o normă de
trimitere uzitată de tehnica legislativă, fără ca prin aceasta să se încalce
dispoziţiile constituţionale, deoarece nu rezultă vreo restrângere în sensul
reclamat de autorul excepţiei. Art. 7 din Legea nr. 78/2000 este un act de
legiferare a răspunderii penale printr-o normă care, contrar susţinerilor
invocate, explică şi plasează univoc în sistemul infracţional fapta de luare de
mită săvârşită de un subiect activ circumstanţiat.
De altfel, reglementarea legală contestată satisface pe
deplin exigenţele Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, sens în care, prin jurisprudenţa sa (Hotărârea C.R. contra Marii Britanii din 22
noiembrie 1995), Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reamintit că art. 7
din Convenţie consacră principiul legalităţii delictelor şi pedepselor (nullum crimen, nulla poena sine lege), iar
aceasta impune ca legea penală să nu se aplice de o
manieră extensivă în dezavantajul acuzatului, în special prin analogie
(situaţie care nu se regăseşte în dispoziţiile art. 7 din Legea nr. 78/2000).
Rezultă de aici că o infracţiune trebuie să fie clar definită de lege. O astfel
de condiţie este îndeplinită în momentul în care justiţiabilul poate să ştie,
plecând de la formularea dispoziţiilor pertinente şi, la nevoie, cu ajutorul
interpretării date de tribunale, ce acte sau omisiuni angajează răspunderea sa
penală.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1- 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea,
descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie ridicată de Ioan
Radul Bothaza în Dosarul nr. 3.685/89/2007 al Tribunalului Vaslui - Secţia
penală.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 iunie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru