Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 67 din 17 noiembrie 1993

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 13 din 19 ianuarie 1994


SmartCity3


    Vasile Gionea          - presedinte
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Mihai Constantinescu   - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Alexandru Grigorie     - procuror
    Gabriela Dragomirescu  - magistrat-asistent.

    Pe rol pronuntarea asupra recursului formulat de Ministerul Public impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 31 din 26 mai 1993.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta din 10 noiembrie 1993, in prezenta reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru 17 noiembrie 1993.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Inculpatii Cristea Dumitru, Plugaru Nicolae si Cominceanu Gigel Mitica au ridicat exceptia de neconstitutionalitate a art. 225 alin. 2 din Codul penal in fata Tribunalului Tulcea, in Dosarul nr. 703/1992, sustinand ca textele referitoare la avutul obstesc in temeiul carora au fost condamnati sunt in contradictie cu dispozitiile art. 135 alin. (2) si (4) din Constitutie si au fost abrogate prin art. 150 alin. (1) din aceasta.
    Tribunalul Tulcea, prin Incheierea din 19 noiembrie 1992, a sesizat Curtea Constitutionala, exprimandu-si opinia, in sensul ca notiunea de obstesc, asa cum este reglementata actualmente de Codul penal, este mai larga decat notiunea de public care se regaseste in dispozitiile constitutionale, neexistand neconcordanta intre cel doua texte, deoarece sfera de public fiind mai restransa nu se poate suprapune pe cea de obstesc. Opineaza, de asemenea, ca, de lege ferenda, ar trebui reglementat regimul sanctionator diferentiat al celor doua forme de furt, in paguba avutului obstesc si, respectiv, personal.
    Curtea, in baza prevederilor art. 24 din Legea nr. 47/1992, a solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul sau de vedere, Guvernul considera exceptia neintemeiata, deoarece Curtea este competenta sa efectueze controlul de constitutionalitate numai asupra legilor si ordonantelor emise ulterior intrarii in vigoare a Constitutiei, iar pe fond, apreciaza ca interesul obstesc, in sens de interes general, este implicat nu numai in conceptul de proprietate publica apartinand statului si unitatilor administrativ-teritoriale, ci si in cazul proprietatii unor persoane juridice constituite din bunurile statului sau ale unui colectiv de persoane.
    Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctul lor de vedere.
    Prin Decizia nr. 31 din 26 mai 1993, Curtea a admis exceptia de neconstitutionalitate invocata si a constatat ca art. 225 alin. 2 din Codul penal a fost abrogat partial, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, si, in consecinta, acesta urmeaza a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri care formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
    Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea s-a considerat competenta, pe de o parte in baza dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 potrivit carora aceasta este singura in drept sa hotarasca asupra competentei sale, conform art. 144 din Constitutie, iar pe de alta parte, in temeiul art. 3 alin. (1) din aceeasi lege, potrivit caruia competenta Curtii nu poate fi contestata de nici o autoritate. Pe fond, s-a apreciat ca, in prezent, conceptul de avut obstesc urmeaza a fi raportat la formele proprietatii consacrate si reglementate de Constitutie, pentru a constata daca intre acestea exista sau nu concordanta si, deci, daca poate fi sau nu vorba de abrogarea totala ori partiala a textelor din Codul penal care folosesc termenul de avut obstesc. Art. 135 alin. (2) din Constitutie prevede ca proprietatea este publica si privata, iar art. 135 alin. (3) stabileste ca proprietatea publica apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale, in timp ce alin. (4) mentioneaza bunurile care formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice, de unde se trage concluzia ca proprietatea care nu este publica este privata, iar termenul de avut obstesc nu mai poate cuprinde decat bunurile care formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice prevazute de art. 135 alin. (4) din Constitutie si cele declarate ca atare prin lege.
    Decizia nr. 31 din 26 mai 1993 a fost recurata de Ministerul Public, in termen legal, invocandu-se necompetenta Curtii Constitutionale de a solutiona exceptia de neconstitutionalitate a unei legi anterioare Constitutiei, iar, pe fond, apreciindu-se ca prevederile Codului penal referitoare la avutul obstesc nu sunt neconstitutionale, deoarece, notiunea de avut reglementata de acesta are un continut si o sfera mai larga decat notiunea de proprietate care este asimilata cu cea de patrimoniu din dreptul civil.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, decizia atacata, motivele recursului, rapoartele intocmite de judecatorii raportori, concluziile recurentului sustinute in sedinta publica din 10 noiembrie 1993, precum si dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale raportate la prevederile Constitutiei, ale Legii nr. 47/1992, ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, retine urmatoarele in legatura cu recursul declarat:
    Referitor la competenta de solutionare, Curtea Constitutionala este obligata sa se pronunte, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 3 si art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, precum si al practicii sale constante, cat timp instanta de judecata nu a retinut ca un text este abrogat potrivit art. 150 alin. (1) din legea fundamentala si sesizeaza Curtea cu exceptia de neconstitutionalitate.
    Referitor la problema de fond - neconstitutionalitatea dispozitiilor Codului penal privind avutul obstesc, deci si cele ale art. 225 - talharia in paguba avutului obstesc - Curtea Constitutionala, fata de deciziile diferite care s-au pronuntat in legatura cu aceste exceptii de neconstitutionalitate, in baza art. 26 alin. (2) din regulamentul sau de organizare si functionare, a statuat prin decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din 27 septembrie 1993, ca aceste dispozitii sunt abrogate partial, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie.
    In acest scop, prin decizia sus-mentionata s-au stabilit in esenta urmatoarele:
    Notiunea de avut obstesc, desi nu este prevazuta expres in Constitutie, este neconstitutionala si nu se confunda cu notiunea de proprietate, atat timp cat desemneaza un interes general al societatii si vizeaza proprietatea publica.
    In ce priveste proprietatea, dispozitiile constitutionale consacra doua forme ale acesteia - proprietatea publica si proprietatea privata -, cea din urma, potrivit art. 41 alin. (2) din Constitutie fiind ocrotita de lege in mod egal, indiferent de titular. De aceea, orice extindere a categoriei avut obstesc la proprietatea privata este de natura sa contravina acestei dispozitii si deci este neconstitutionala.
    Proprietatea publica, potrivit art. 135 alin. (3) din Constitutie, apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale, iar alin. (4) al aceluiasi articol stabileste bunurile care sunt obiect exclusiv al proprietatii statului, cu precizarea ca si alte bunuri prevazute de lege pot intra in aceasta categorie. Numai cu privire la aceste categorii de bunuri se aplica prevederile referitoare la ocrotirea penala preferentiala a avutului obstesc.
    Cu exceptia bunurilor enumerate in art. 135 alin. (4) din Constitutie si a celor din legile care le declara proprietate publica, celelalte bunuri sunt proprietate privata si pot apartine statului, persoanelor fizice sau juridice, intre acestea numarandu-se si societatile comerciale, chiar daca statul detine majoritatea capitalului social, precum si regiile autonome.
    Societatile comerciale, potrivit art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 si, respectiv, art. 35 din Legea nr. 31/1990, sunt proprietare asupra bunurilor constituite ca aport la capitalul social al societatii.
    De asemenea, asa cum prevede art. 5 din Legea nr. 15/1990, regia autonoma este proprietara bunurilor din patrimoniul sau, calitate in care poseda, foloseste si dispune de acestea.
    In consecinta, bunurile societatilor comerciale si regiilor autonome sunt proprietate privata, ocrotita in mod egal conform art. 41 alin. (2) din Constitutie, indiferent de titular, si deci sustragerile din proprietatea lor privata nu mai pot fi calificate ca infractiuni contra avutului obstesc, aceste notiuni urmand sa se aplice doar proprietatii publice, in intelesul art. 135 alin. (4) din Constitutie.
    Tot astfel, bunurile care apartin organizatiilor cooperatiste ori altor organizatii obstesti sunt proprietate privata.
    Pentru aceste considerente, Decizia Curtii Constitutionale nr. 31 din 26 mai 1993, prin care este admisa exceptia de neconstitutionalitate a art. 225 din Codul penal, constatandu-se ca este partial abrogat potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie si ca urmeaza sa se aplice numai cu privire la bunurile care formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice, este temeinica si legala.
    Pentru motivele aratate, in temeiul art. 41 alin. (2), art. 144 lit. c), art. 145 alin. (2) si art. 150 alin. (1) din Constitutie, al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 25 si art. 36 din Legea nr. 47/1992, al art. 26 alin. (2) din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale si al Deciziei nr. 1 a Plenului Curtii Constitutionale,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge recursul Ministerului Public impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 31 din 26 mai 1993, pronuntata in Dosarul nr. 73 C/1992.
    Definitiva si obligatorie.
    Decizia se comunica Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                 prof. dr. VASILE GIONEA

                         Magistrat asistent,
                         Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 67/1993

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 67 din 1993
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu