DECIZIE Nr.
668 din 11 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (2) si art. 31 alin. (1)
din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor
de coruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 711 din 22 octombrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2) şi art. 31 alin. (1)
din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor
de corupţie, excepţie ridicată de Doru Teodor şi Victor Panaghiu în Dosarul nr.
21.545/245/2006 al Judecătoriei Iaşi.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
După dezbaterea cauzei s-a prezentat, pentru partea
Ministerul Economiei şi Finanţelor - Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE,
domnul avocat Florin Gornea, care a depus note scrise prin care solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
avand în vedere actele
si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Incheierea din 20 decembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 21.545/245/2006, Judecătoria Iaşi a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 21
alin. (2) şi art. 31 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea,
descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie ridicată de
Doru Teodor şi Victor Panaghiu în dosarul de mai sus avand ca obiect soluţionarea unei cauze
penale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 44 alin. (2) referitoare la garantarea şi
ocrotirea proprietăţii private în mod egal, indiferent de titular, precum şi
ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale referitoare la dreptul la un proces echitabil.
Astfel, deşi există o mare asemănare, inclusiv sub
aspect sancţionator, între infracţiunea de înşelăciune prevăzută în Codul penal
şi infracţiunile incriminate de legea specială ce vizează interesele financiare
ale Comunităţii Europene, legiuitorul, prin reglementarea criticată, a încălcat
dispoziţiile constituţionale invocate, întrucat a creat
o inechitate sub aspectul competenţei materiale a
instanţelor, în raport cu titularul dreptului de proprietate. Prin aceasta, se
încalcă nu numai dispoziţiile din Legea fundamentală referitoare la ocrotirea
proprietăţii, dar şi dreptul la un proces echitabil consfinţit de Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Judecătoria Iaşi opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
deoarece infracţiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000 sunt infracţiuni
distincte, care au un obiect juridic specific, privesc o anumită sferă a
relaţiilor sociale ocrotite de legea penală, iar stabilirea competenţei de
soluţionare a cauzelor care au ca obiect aceste infracţiuni în favoarea
judecătoriei ca primă instanţă nu constituie o încălcare a garantării şi
apărării dreptului de proprietate ori a dreptului la un proces echitabil, în
condiţiile în care părţile se bucură de aceleaşi drepturi şi garanţii
procesuale.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel, reglementarea
distinctă a infracţiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale
Comunităţi Europene este justificată de obiectul specific al acestor
infracţiuni şi de gradul de pericol social crescut. Mai mult, prin art. 73
alin. (3) lit. h), Constituţia stabileşte dreptul Parlamentului de a adopta
legi organice care reglementează „infracţiunile, pedepsele şi regimul
executării acestora". De asemenea, prevederile legale criticate nu conţin
nicio dispoziţie de natură să împiedice părţile interesate să se prevaleze fără
nicio îngrădire de toate garanţiile care caracterizează dreptul la un proces
echitabil.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile
legale criticate nu sunt contrare prevederilor constituţionale privind dreptul
de proprietate privată, al cărui conţinut şi limite sunt stabilite de lege. De
asemenea, textele criticate se completează, în ce priveşte urmărirea şi
judecata, cu dispoziţiile Codului de procedură penală, prevederi care instituie
dublul grad de jurisdicţie, faţă de care nu poate fi invocată încălcarea art. 6
din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale. Normele procesual penale dau posibilitatea părţilor interesate de
a formula apărări, de a propune probe şi de a recurge la căile de atac
prevăzute de lege, iar instanţa de judecată are obligaţia de a aplica în mod
corespunzător dispoziţiile legale, atat cele privitoare
la judecarea în primă instanţă, cat şi cele referitoare la căile de atac.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 21 alin. (2) şi art. 31 alin. (1) din Legea nr.
78/2000, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 219 din 18 mai 2000, care au următorul
conţinut:
Art. 21 alin. (2): „Dacă
infracţiunile prevăzute la alin. (1) nu sunt flagrante, urmărirea penală şi
judecata se efectuează potrivit procedurii de drept comun."
Art. 31 alin. (1): „Prevederile
prezentei legi se completează, în ceea ce priveşte urmărirea şi judecata, cu
dispoziţiile Codului de procedură penală."
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h)
din Constituţie, legiuitorul are libertatea de a stabili prin lege organică
infracţiunile, pedepsele şi regimul executării acestora. Acest lucru nu
presupune însă uniformitate de reglementare, motiv pentru care, din anumite
raţiuni de politică penală ori din considerente ce izvorăsc din realităţi
iminente, Parlamentul poate
incrimina, prin lege specială, o anumită conduită susceptibilă de a leza o
serie de relaţii sociale ocrotite.
De asemenea, potrivit art. 126 alin. (2) din Legea
fundamentală, competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată
sunt prevăzute numai prin lege şi este dreptul legiuitorului de a reglementa în
acest sens. Imprejurarea că anumite fapte penale sunt date în competenţa de
judecată a unei instanţe iar altele în competenţa altor instanţe nu este de
natură a determina afectarea dreptului la un proces echitabil, care presupune
accesul la o instanţă independentă şi imparţială şi exercitarea neîngrădită a
tuturor drepturilor şi garanţiilor procesuale.
De asemenea, nu poate fi primită susţinerea potrivit
căreia este afectat dreptul de proprietate prin lipsa uniformităţii normelor de
procedură referitoare la competenţa materială a instanţelor de judecată,
deoarece prin normele legale criticate nu se suprimă dreptul constituţional, ci,
dimpotrivă, se asigură garantarea şi ocrotirea acestuia.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 21 alin. (2) şi art. 31 alin. (1) din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie
ridicată de Doru Teodor şi Victor Panaghiu în Dosarul nr. 21.545/245/2006 al
Judecătoriei Iaşi.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru