DECIZIE Nr.
655 din 28 iunie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din Legea nr. 137/2002 privind
unele masuri pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 587 din 27 august 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Kozsokar Gabor
-judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Şerban Viorel Stănoiu -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 40 din Legea nr. 137/2002, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Lactis" - S.A. din Iaşi în Dosarul nr. 9.510/2006 al Tribunalului Iaşi
- Secţia comercială.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate
ca neîntemeiată, arătand că
dispoziţiile legale criticate respectă dreptul părţilor la un proces echitabil,
precum şi dreptul la apărare.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 23 februarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 9.510/2006, Tribunalul Iaşi - Secţia comercială a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 40
din Legea nr. 137/2002, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Lactis" - S.A. din
Iaşi în cauza ce are ca obiect judecarea cererii
formulate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului pentru
restituirea unei sume de bani acordate cu titlu gratuit.
In motivarea excepţiei
de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine
că dispoziţiile art. 40 din Legea nr. 137/2002, care prevăd un regim special
pentru instituţiile statului ale căror acţiuni se judecă „de urgenţă",
permit instanţei judecătoreşti învestite cu judecarea unor astfel de cauze să
nu stăruie în aflarea adevărului, creand o situaţie de inegalitate în favoarea unei instituţii a
statului, aceasta putand să
abuzeze de dreptul său. Astfel, textul de lege criticat contravine prevederilor
art. 21 alin. (3), ale art. 24 şi art. 44 din Constituţie, precum şi ale art. 6
din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale.
Tribunalul Iaşi -
Secţia comercială apreciază că excepţia ridicată
este neîntemeiată, avand în
vedere că instituirea unei proceduri speciale pentru judecarea cu celeritate a
anumitor cauze nu afectează dreptul părţilor la apărare şi la un proces
echitabil.
In conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Consideră că prevederile legale criticate nu încalcă
niciunul din textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei. Mai
mult, prin procedura rapidă de soluţionare, textul legal vine în aplicarea
principiului celerităţii.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, deoarece nu aduc
atingere dreptului părţilor la un proces echitabil şi nici dreptului la
apărare, iar prevederile art. 44 din Constituţie nu au incidenţă în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 40 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri
pentru accelerarea privatizării, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002,
dispoziţii care, în urma modificării lor prin Legea nr. 556/2003, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 922 din 22 decembrie 2003, au următorul conţinut:
- Art. 40. - „(1) Cererile
prin care se atacă o operaţiune sau un act prevăzut de prezenta lege, de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de celelalte legi
speciale din domeniul privatizării ori se valorifică un drept conferit de
acestea sunt de competenţa secţiilor comerciale ale tribunalelor şi se judecă
de urgenţă şi cu precădere, cu citarea părţilor.
(2) Dacă sunt motive întemeiate pentru care părţile
nu sunt în măsură să îşi prezinte apărările în mod complet, instanţa va putea,
în mod excepţional, să acorde un singur termen în cunoştinţă de cel mult 5
zile, pentru aceste motive.
(3) Instanţa este obligată să pronunţe hotărarea în termen de 3 zile de la
închiderea dezbaterilor şi să comunice părţilor hotărarea în cel mult 5 zile de la pronunţare."
In opinia autorului excepţiei,
dispoziţiile legale criticate contravin următoarelor prevederi constituţionale:
art. 21 alin. (3) privind dreptul părţilor la un proces echitabil, soluţionat
într-un termen rezonabil, art. 24 privind dreptul la apărare şi art. 44 privind
dreptul de proprietate privată, precum şi art. 6 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitor tot la dreptul
oricărei persoane la judecarea cauzei sale în mod echitabil şi într-un termen
rezonabil.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:
Obiectul de reglementare al Legii nr. 137/2002 îl
constituie măsurile ce se impun pentru accelerarea privatizării. Infăptuirea
privatizării într-un ritm accelerat reprezintă un interes general major, ceea ce impune ca toate litigiile care se ivesc pe
parcurs, putand determina împiedicarea ori întarzierea
procesului de privatizare, să fie soluţionate şi de instanţele judecătoreşti cu
celeritate.
Art. 40 din Legea nr. 137/2002 reglementează competenţa
şi procedura de judecată, fiind respectate prevederile constituţionale ale art.
126 alin. (2). Faptul că această normă derogă de la regulile dreptului comun nu
încalcă niciun text din Constituţie.
Textul de lege supus controlului de constituţionalitate prevede judecarea „de urgenţă şi cu
precădere" pentru toate cererile prin care se
atacă o operaţiune sau un act prevăzut de legislaţia din domeniul privatizării. Soluţionarea mai operativă a
anumitor cauze ce prezintă un interes special nu afectează calitatea judecăţii,
legalitatea şi temeinicia soluţiei ce se va pronunţa.
Susţinerile referitoare la încălcarea art. 21 alin.
(3), a art. 24 şi art. 44 din Constituţie, precum şi a art. 6 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sunt
neîntemeiate, deoarece reglementările criticate se aplică deopotrivă tuturor
părţilor aflate în litigiu, care se bucură de şanse egale pentru a-şi susţine
apărarea şi a-şi administra probele, cat şi pentru a se folosi de toate garanţiile şi mijloacele
procedurale care condiţionează desfăşurarea unui proces echitabil, soluţionat
într-un termen rezonabil, fără ca vreuna dintre acestea să fie favorizată.
Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1)lit. A.d)şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 40 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru
accelerarea privatizării, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Lactis" - S.A. din Iaşi în Dosarul nr. 9.510/2006 al Tribunalului Iaşi -
Secţia comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 iunie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta