Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 648 din 29 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91-3 alin. 3 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 58 din 23 ianuarie 2006



     Ioan Vida               - presedinte

     Nicolae Cochinescu      - judecator

     Aspazia Cojocaru        - judecator

     Constantin Doldur       - judecator

     Acsinte Gaspar          - judecator

     Kozsokar Gabor          - judecator

     Petre Ninosu            - judecator

     Ion Predescu            - judecator

     Serban Viorel Stanoiu   - judecator

     Marinela Minca          - procuror

     Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

     Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91-3 alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Cosmin Constantin Varga in Dosarul nr. 2.866/2005 al Tribunalului Maramures - Sectia penala.

     La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.

     Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece asupra dispozitiilor legale criticate Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 539 din 7 decembrie 2004, prilej cu care a statuat ca acestea nu aduc atingere prevederilor constitutionale invocate.

     CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

     Prin Incheierea din 6 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.866/2005, Tribunalul Maramures - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 91-3 alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Cosmin Constantin Varga in dosarul cu numarul de mai sus, avand ca obiect solutionarea unei cauze penale.

     In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate nu prevad cadrul procesual in care se desfasoara activitatea de certificare a inregistrarilor, motiv pentru care, in lipsa unor prevederi legale clare, instantele hotarasc in camera de consiliu, in sedinta secreta la care participa procurorul si partile. De asemenea, instanta hotaraste prin proces-verbal asupra informatiilor care prezinta interes in cercetarea cauzei, desi nu a fost inca investita cu solutionarea ei.

     Tribunalul Maramures - Sectia penala opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece instanta de judecata careia i se prezinta ca mijloace de proba inregistrari ale convorbirilor sau inregistrari de imagini are datoria sa examineze valabilitatea acestora atat sub aspectul legalitatii, cat si al celui de temeinicie, cu consecinta directa a formarii convingerii pe analiza tuturor probelor care nu au o valoare prestabilita, nefiind astfel incalcate drepturile si libertatile fundamentale garantate de Constitutie.

     Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

     Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece competenta instantei de judecata de a se pronunta cu privire la legalitatea si temeinicia diferitelor acte de urmarire penala nu reprezinta o imixtiune a judecatorului in prima faza a procesului penal si nici o colaborare prohibita intre acesta si procuror, ci o cenzura fireasca din partea unui organ judiciar impartial a modului cum se dispun anumite masuri in cursul urmaririi penale. De asemenea, pronuntarea judecatorului cu privire la admisibilitatea unei probe nu echivaleaza cu o pronuntare pe fond asupra valorii probei respective.

     In ceea ce priveste "invocarea art. 17 si art. 60 din CEDO", Guvernul arata ca acestea nu au relevanta in cauza.

     Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece art. 91-3 alin. 3 din Codul de procedura penala nu aduce atingere dreptului persoanei de a se adresa justitiei si de a se prevala, neingradit, de toate garantiile pe care le presupune un proces echitabil. Textele legale criticate prevad suficiente garantii, prin reglementarea in detaliu a consemnarii si certificarii autenticitatii convorbirilor inregistrate, a redarii integrale a acestora, iar eventuala nerespectare a lor nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii, ceea ce excedeaza competentei Curtii Constitutionale.

     Prevederile art. 15 alin. (1) si ale art. 16 alin. (2) din Constitutie nu au incidenta in cauza.

     Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

     CURTEA,

examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

     Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

     Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 91-3 alin. 3 din Codul de procedura penala, cu urmatorul continut:

     Art. 91-3 alin. 3 - Certificarea inregistrarilor: "Banda magnetica sau orice alt tip de suport cu inregistrarea convorbirii, redarea scrisa a acesteia si procesul-verbal se inainteaza instantei care, dupa ce asculta procurorul si partile, hotaraste care dintre informatiile culese prezinta interes in cercetarea si solutionarea cauzei, incheind un proces-verbal in acest sens. Convorbirile sau comunicarile care contin secrete de stat sau profesionale nu se mentioneaza in procesul-verbal. Daca savarsirea unor infractiuni are loc prin convorbiri sau comunicari care contin secrete de stat, consemnarea se face in procese-verbale separate, iar dispozitiile art. 97 alin. 3 se aplica in mod corespunzator."

     Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (1) referitoare la drepturile si obligatiile cetatenilor, ale art. 16 alin. (2) referitoare la suprematia legii, ale art. 20 referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 21 alin. (1) si (2) privind accesul neingradit al oricarei persoane la justitie, ale art. 23 alin. (11) referitoare la prezumtia de nevinovatie, ale art. 24 alin. (1) privind garantarea dreptului la aparare, ale art. 53 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, ale art. 124 alin. (2) referitoare la unicitatea, impartialitatea justitiei, precum si ale art. 6 paragraful 1 privind dreptul la un proces echitabil, ale art. 17 referitoare la interzicerea abuzului de drept si ale art. 60 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

     Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul de lege atacat contine norme de procedura judiciara, pe care legiuitorul le poate adopta potrivit competentei sale stabilite prin art. 126 alin. (2) din Constitutie.

     De asemenea, asupra constitutionalitatii art. 91-3 alin. 3 din Codul de procedura penala, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 539 din 7 decembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 61 din 18 ianuarie 2005. Cu acel prilej Curtea a constatat ca prevederile art. 91-1 - 91-6 din Codul de procedura penala, deci inclusiv articolul care constituie obiectul prezentei exceptii, sunt constitutionale, intrucat, prin reglementarea in detaliu a justificarii emiterii autorizatiei, a conditiilor si a modalitatilor de efectuare a inregistrarilor, a consemnarii si certificarii autenticitatii convorbirilor inregistrate si a redarii integrale a acestora, se prevad suficiente garantii procesuale specifice procesului echitabil, cu respectarea dreptului la aparare si a prezumtiei de nevinovatie consacrate de Constitutie si de celelalte prevederi conventionale invocate.

     Deoarece pana in prezent nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, considerentele deciziei mai sus amintite isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.

     In plus, nu se poate sustine ca dispozitiile legale criticate aduc atingere prevederilor art. 124 alin. (2) din Legea fundamentala, deoarece judecatorul sesizat de organul de urmarire spre a hotari care dintre informatiile culese prezinta interes in cercetarea si solutionarea cauzei nu se antepronunta, nefiind investit cu judecarea pe fond, ci cu o simpla certificare a valabilitatii unor fapte juridice.

     Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

     CURTEA CONSTITUTIONALA

     In numele legii

     DECIDE:

     Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91-3 alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Cosmin Constantin Varga in Dosarul nr. 2.866/2005 al Tribunalului Maramures - Sectia penala.

     Definitiva si general obligatorie.

     Pronuntata in sedinta publica din data de 29 noiembrie 2005.

     PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

     prof. univ. dr. IOAN VIDA

     Magistrat-asistent,

     Afrodita Laura Tutunaru

    


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 648/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 648 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 648/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu