DECIZIE Nr. 64 din 16 noiembrie 1993
referitoare la constitutionalitatea unor prevederi din Legea privind sprijinul
acordat de stat producatorilor agricoli
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 310 din 28 decembrie 1993
Cu adresa nr. 5/3974/1993, Guvernul a sesizat Curtea Constitutionala,
invocand neconstitutionalitatea prevederilor art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2)
si (5), art. 6 alin. (1), art. 7, art. 8 si art. 13 din Legea privind
sprijinul acordat de stat producatorilor agricoli.
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea, care a fost formulata si
inaintata cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si art.
17 alin. (1) din legea sa organica.
Guvernul considera ca prevederile art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2) si
(5), art. 6 alin. (1), art. 7, art. 8 si art. 13 din Legea privind sprijinul
acordat de stat producatorilor agricoli sunt neconstitutionale intrucat
necesita, pentru punerea lor in aplicare, o suma totala de 1.421.100 mil. lei,
iar estimarea posibilitatilor reale ale tarii permite inscrierea in bugetul de
stat pentru anul 1994 numai a unor sume ce nu pot depasi 413.700 mil. lei. In
drept, sesizarea se intemeiaza pe dispozitiile art. 137 alin. (5) din
Constitutie potrivit carora nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata
fara stabilirea sursei de finantare.
In temeiul art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala
a solicitat celor doua Camere ale Parlamentului punctul lor de vedere asupra
sesizarii primite.
Cu adresa nr. 1588/1993, Senatul a comunicat punctul sau de vedere, in
sensul ca prevederile care fac obiectul sesizarii sunt constitutionale,
greutatile financiare invocate de Guvern fiind dezbatute in Parlament atat cu
ocazia adoptarii legii, cat si a reexaminarii acesteia, la cererea
Presedintelui Romaniei. De asemenea, punctul de vedere al Senatului se intemeiaza
si pe prevederile art. 14 din Legea privind sprijinul acordat de stat
producatorilor agricoli, potrivit carora sumele necesare pentru acordarea
sprijinului se aproba anual prin bugetul de stat, incepand cu 1 ianuarie 1994.
De aceea, legea are "in primul rand un rol strategic, urmarindu-se
indreptarea eforturilor bugetare, atat cat pot fi asigurate acestea, spre
anumite obiective dintre cele prevazute."
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA
vazand sesizarea formulata de Guvern si punctul de vedere al Senatului, retine
urmatoarele:
Prin dispozitiile art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2) si (5), art. 6 alin.
(1), art. 7, art. 8 si art. 13 din Legea privind sprijinul acordat de stat
producatorilor agricoli s-au prevazut alocatii, subventii, compensatii si alte
inlesniri care, potrivit estimarii din sesizare, ar necesita un efort bugetar
pentru anul 1994 in suma totala de 1.421.100 mil. lei.
Critica formulata in sesizare se bazeaza pe interpretarea art. 137 alin.
(5) din Constitutie, in sensul ca dispozitiile acestui articol ar presupune
stabilirea nu numai a sursei de finantare, ceea ce legiuitorul a facut prin
art. 14 din lege, care prevede ca sumele necesare finantarii sprijinului
acordat se asigura anual prin bugetul de stat, dar si "acoperirea reala a
resurselor bugetare antrenate in executarea bugetelor anuale". In acest
sens, Guvernul estimeaza ca pentru anul 1994 efortul bugetar pentru aplicarea
legii nu poate depasi 413.700 mil. lei.
In legatura cu interpretarea art. 137 alin. (5) din Constitutie, Curtea
Constitutionala a statuat, prin Decizia nr. 47/1993, ca dispozitiile acestui
articol se refera numai la stabilirea sursei de finantare, iar acoperirea
resurselor financiare din sursa stabilita este o problema exclusiv de
oportunitate politica, care priveste, in esenta, relatiile dintre Parlament si
Guvern. De altfel, chiar art. 14 din Legea privind sprijinul acordat de stat
producatorilor agricoli prevede ca sumele necesare se aproba anual prin bugetul
de stat, incepand cu 1 ianuarie 1994. Fata de aceasta situatie, exista
posibilitatea corelarii resurselor si eforturilor bugetare necesare aplicarii
legii, in cadrul procedurii de adoptare a bugetului de stat pentru anul viitor,
fara implicatii asupra bugetului actual.
Avand in vedere considerentele expuse,
vazand si dispozitiile art. 137 alin. (5) si ale art. 144 lit. a) din
Constitutie, precum si ale art. 20 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca prevederile art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2) si (5), art.
6 alin. (1), art. 7, art. 8 si art. 13 din Legea privind sprijinul acordat de
stat producatorilor agricoli sunt constitutionale.
2. Decizia se comunica, potrivit legii, Presedintelui Romaniei si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 16 noiembrie 1993 si la ea au participat
Vasile Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Ion
Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan
Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat asistent,
Constantin Burada