DECIZIE Nr. 63 din 20 aprilie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. t)
din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
ale Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea
Codului de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 263 din 9 iunie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 lit. t) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante si ale Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de
Nicolai Ipolit Chirilovici in Dosarul nr. 5.260/1998 al Tribunalului Brasov.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, lipsind Marin Lazar, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, deoarece considera ca dispozitiile legale privind procedura civila
nu intra sub incidenta art. 72 alin. (3) din Constitutie, care reglementeaza
expres si limitativ domeniile rezervate legii organice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 decembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 5.260/1998,
Tribunalul Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. t) din Legea nr. 221/1997
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si ale Ordonantei Guvernului
nr. 13/1998 pentru modificarea si completarea Codului de procedura civila,
exceptie ridicata de Nicolai Ipolit Chirilovici.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile legale atacate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 72 alin. (3) si ale art. 114, prin aceea
ca "art. 1 lit. t) din Legea nr. 221/1997 imputerniceste Guvernul sa
modifice Codul de procedura civila prin ordonanta, care insa, conform art. 2
din aceeasi lege, va trebui supusa aprobarii Parlamentului in prima sa sesiune
ordinara din anul 1998, iar nerespectarea acestui termen duce la incetarea
efectelor ordonantei Guvernului".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece textele legale criticate nu contravin art. 72 alin. (3)
si art. 114 din Constitutie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul, tinand seama de jurisprudenta Curtii,
considera ca prevederile legale a caror constitutionalitate se contesta
"nu sunt contrare dispozitiilor Constitutiei, ci, dimpotriva, se
intemeiaza pe acestea".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile atacate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia priveste art. 1 lit. t) din Legea nr. 221/1997, care are urmatorul
continut: "In temeiul art. 114 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Guvernul este abilitat ca, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi si
pana la reluarea lucrarilor Parlamentului in prima sesiune ordinara a anului
1998, sa emita ordonante in urmatoarele domenii: [...]
t) masuri de protectie a chiriasilor; modificarea si completarea Codului de
procedura civila, a dispozitiilor legale privind taxele judiciare de timbru,
timbrul judiciar si taxele notariale de timbru, masuri privind acordarea
despagubirilor civile;"
Deoarece prin acest text legal se prevede abilitarea Guvernului de a
proceda la completarea si modificarea Codului de procedura civila, autorul
exceptiei considera ca sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 114,
prin aceea ca dispozitiile codului intra in categoria celor aflate sub
incidenta art. 72 alin. (3) din Constitutie.
Fata de aceasta sustinere Curtea Constitutionala retine ca, potrivit
sistemului Constitutiei din 1991, calificarea legilor ca fiind organice se face
expres prin textele constitutionale, iar nu pe cale de interpretare. Art. 72
alin. (3) din Constitutie prevede majoritatea domeniilor care sunt supuse
reglementarii prin lege organica. Atat in acest text, cat si in celelalte
articole ale Constitutiei, in care se specifica necesitatea adoptarii de legi
organice, nu se prevede ca procedura civila este supusa reglementarii prin
asemenea legi. Pe de alta parte, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie,
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". In
consecinta, art. 125 alin. (3) din Constitutie nu prevede domeniile procedurii
de judecata si al competentei instantelor printre cele supuse reglementarii
prin lege organica si, ca atare, este neintemeiata sustinerea ca au fost
incalcate dispozitiile art. 114 din Constitutie, care exclud posibilitatea
Guvernului de a reglementa prin ordonanta, in baza unei legi de abilitare, in
domeniul legilor organice.
Nici critica potrivit careia Ordonanta Guvernului nr. 13/1998 nu a fost
aprobata in prima sesiune parlamentara din anul 1998, astfel incat
nerespectarea acestui termen duce la incetarea efectelor ordonantei Guvernului,
nu poate fi retinuta, deoarece art. 2 din Legea nr. 221/1997 stabileste
termenul in care ordonanta trebuie supusa aprobarii Parlamentului, conform art.
114 alin. (3) din Constitutie, iar nu termenul in care ar trebui sa se
desfasoare dezbaterile. In acest sens s-a pronuntat Curtea, in cadrul
controlului a priori, prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. t)
din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
ale Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea
Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Nicolai Ipolit Chirilovici in
Dosarul nr. 5.260/1998 al Tribunalului Brasov.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 aprilie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman