Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 615 din 15 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1096 din  6 decembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Ion Tiuca               - procuror
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Ioan Tilea in Dosarul nr. 418/2005/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia civila.
    La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, lipsa fiind Casa Judeteana de Pensii Mures, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei sustine admiterea acesteia pentru motivele invocate in fata instantei de fond.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata. In acest sens arata ca persoanele la care se refera art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 se afla intr-o situatie obiectiv diferita de cea a persoanelor prevazute in ipoteza alin. (4) al aceluiasi articol, astfel ca instituirea unui tratament juridic diferentiat este justificata. In acelasi timp, precizeaza ca in cauza nu se ridica o problema de constitutionalitate, ci de aplicare a legii, chestiune ce cade in competenta instantei de fond, nu a celei de contencios constitutional.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 29 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 418/2005/C, Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Ioan Tilea cu prilejul solutionarii recursului impotriva Sentintei civile nr. 1.288 din 3 decembrie 2004, pronuntata de Tribunalul Mures in Dosarul nr. 5.673/2004.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca textul de lege criticat contravine principiului constitutional al egalitatii in drepturi. In acest sens arata ca intre dispozitiile alin. (1) si alin. (4) lit. a) ale art. 83 din Legea nr. 19/2000 exista neconcordante, intrucat primele prevad stabilirea si plata pensiei pentru limita de varsta de la data indeplinirii conditiilor de pensionare, daca cererea a fost depusa in termen de 30 de zile de la acea data, iar cele din urma dispun stabilirea si plata pensiei de la data depunerii cererii, daca aceasta a fost depusa cu depasirea termenului de 30 de zile. Ca urmare, considera ca dispozitiile alin. (4) lit. a) genereaza o situatie discriminatorie intre persoane care indeplinesc aceleasi conditii de pensionare pentru limita de varsta.
    Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila considera ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, autorul exceptiei fiind indreptatit sa beneficieze de pensie pentru limita de varsta de la data depunerii cererii de eliberare din functia de magistrat.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, deoarece ipotezele alin. (1) si alin. (4) ale art. 83 din Legea nr. 19/2000 reglementeaza doua situatii distincte. Astfel, persoanele indreptatite la pensie pentru limita de varsta se afla in situatii diferite in raport cu data depunerii cererii, fapt ce justifica instituirea unui tratament juridic diferentiat.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 sunt constitutionale, intrucat vizeaza o situatie diferita fata de cea avuta in vedere de alin. (1) al aceluiasi articol. Pe cale de consecinta, instituirea unui tratament juridic diferentiat apare ca justificata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, asa cum acest articol a fost modificat si completat prin art. I pct. 39 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, si ulterior, prin art. I pct. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003.
    In prezent, textul de lege criticat are urmatorul continut:
    - Art. 83 alin. (4) lit. a): "In cazul persoanelor ale caror cereri de pensionare au fost depuse cu depasirea termenului prevazut la alin. (1), drepturile de pensie se acorda si se platesc:
    a) de la data depunerii cererii, in cazul pensiei pentru limita de varsta;".
    In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, conform carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca esenta criticilor formulate impotriva art. 83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 vizeaza tratamentul juridic diferentiat pe care acest text de lege il instituie in raport cu prevederile alin. (1) al aceluiasi articol. In opinia autorului exceptiei persoanele vizate de cele doua ipoteze legale se afla, in fapt, in aceeasi situatie, anume indeplinesc conditiile de varsta si stagiu de cotizare pentru a solicita acordarea pensiei pentru limita de varsta, astfel ca deosebirea de reglementare apare ca discriminatorie.
    Fata de aceste sustineri Curtea retine ca, in conformitate cu prevederile art. 47 alin. (2) din Constitutie, dreptul cetatenilor la pensie si la alte forme de asistenta sociala se exercita in conditiile legii. Asadar, legiuitorul are libertatea de optiune in reglementarea conditiilor si criteriilor de acordare a pensiei, a modului de calcul si de plata a acesteia, precum si a procedurii de solicitare, de stabilire a pensiei si de exercitare a contestatiilor. In consecinta, poate face diferentieri, prin norme derogatorii, pentru anumite categorii de persoane, cu conditia ca tratamentul juridic instituit sa fie identic pentru situatii egale.
    In ceea ce priveste reglementarea supusa controlului de constitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit unui principiu general aplicabil in sistemul public de asigurari sociale, toate drepturile se acorda la cererea persoanelor titulare, incepand cu data indeplinirii conditiilor legale pentru acordarea lor.
    Art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 enunta regula generala potrivit careia pensia pentru limita de varsta se acorda si se plateste de la data indeplinirii conditiilor de pensionare, daca cererea a fost depusa in termen de 30 de zile de la acea data.
    Alin. (4) lit. a) al aceluiasi articol deroga de la regula generala in privinta persoanelor care au depus cererea cu depasirea termenului prevazut la alin. (1), acestora acordandu-li-se pensia de la data depunerii cererii.
    Aceste reglementari diferite reprezinta optiunea legiuitorului, care a avut in vedere situatia diferita a celor doua categorii de persoane.
    Fara indoiala, persoana care depune cererea de inscriere la pensie in termen de cel mult 30 de zile de la data indeplinirii conditiilor de pensionare pentru limita de varsta se afla intr-o situatie diferita fata de persoana care isi continua activitatea si dupa implinirea varstei de pensionare si solicita acordarea pensiei la o data ulterioara.
    Asa fiind, Curtea constata ca textul de lege criticat nu face decat sa aplice, in sensul dispozitiilor art. 47 alin. (2) din Constitutie, principiul constant invocat in jurisprudenta sa, potrivit caruia situatii de fapt obiectiv diferite justifica instituirea unui tratament juridic diferit.
    In speta, situatia autorului exceptiei este specifica, avand in vedere calitatea sa de magistrat, pentru care cererea de pensionare, impreuna cu actele necesare, s-a depus dupa data publicarii decretului prezidential de eliberare din functie, desi, personal, solicitase pensionarea cu mult timp inainte. Aceasta situatie speciala reprezinta o problema de fapt ce trebuie avuta in vedere la aplicarea dispozitiilor legale, iar nu o problema de constitutionalitate a reglementarii.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Ioan Tilea in Dosarul nr. 418/2005/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 noiembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Patricia Marilena Ionea

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 615/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 615 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 615/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu