DECIZIE Nr. 615 din 15 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin.
(4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1096 din 6 decembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de
Ioan Tilea in Dosarul nr. 418/2005/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia
civila.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, lipsa fiind Casa Judeteana
de Pensii Mures, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei sustine admiterea
acesteia pentru motivele invocate in fata instantei de fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata. In acest sens arata ca persoanele la care se refera art. 83
alin. (1) din Legea nr. 19/2000 se afla intr-o situatie obiectiv diferita de
cea a persoanelor prevazute in ipoteza alin. (4) al aceluiasi articol, astfel
ca instituirea unui tratament juridic diferentiat este justificata. In acelasi
timp, precizeaza ca in cauza nu se ridica o problema de constitutionalitate, ci
de aplicare a legii, chestiune ce cade in competenta instantei de fond, nu a
celei de contencios constitutional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 418/2005/C,
Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 83 alin. (4) lit. a) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, exceptie ridicata de Ioan Tilea cu prilejul solutionarii
recursului impotriva Sentintei civile nr. 1.288 din 3 decembrie 2004,
pronuntata de Tribunalul Mures in Dosarul nr. 5.673/2004.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textul de lege criticat contravine principiului constitutional al
egalitatii in drepturi. In acest sens arata ca intre dispozitiile alin. (1) si
alin. (4) lit. a) ale art. 83 din Legea nr. 19/2000 exista neconcordante,
intrucat primele prevad stabilirea si plata pensiei pentru limita de varsta de
la data indeplinirii conditiilor de pensionare, daca cererea a fost depusa in
termen de 30 de zile de la acea data, iar cele din urma dispun stabilirea si
plata pensiei de la data depunerii cererii, daca aceasta a fost depusa cu
depasirea termenului de 30 de zile. Ca urmare, considera ca dispozitiile alin.
(4) lit. a) genereaza o situatie discriminatorie intre persoane care
indeplinesc aceleasi conditii de pensionare pentru limita de varsta.
Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, autorul exceptiei fiind indreptatit sa
beneficieze de pensie pentru limita de varsta de la data depunerii cererii de
eliberare din functia de magistrat.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, deoarece
ipotezele alin. (1) si alin. (4) ale art. 83 din Legea nr. 19/2000
reglementeaza doua situatii distincte. Astfel, persoanele indreptatite la
pensie pentru limita de varsta se afla in situatii diferite in raport cu data
depunerii cererii, fapt ce justifica instituirea unui tratament juridic
diferentiat.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 83 alin. (4) lit. a) din
Legea nr. 19/2000 sunt constitutionale, intrucat vizeaza o situatie diferita
fata de cea avuta in vedere de alin. (1) al aceluiasi articol. Pe cale de
consecinta, instituirea unui tratament juridic diferentiat apare ca
justificata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, asa cum acest articol a fost modificat si
completat prin art. I pct. 39 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, si ulterior, prin art. I pct.
17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003.
In prezent, textul de lege criticat are urmatorul continut:
- Art. 83 alin. (4) lit. a): "In cazul persoanelor ale caror cereri de
pensionare au fost depuse cu depasirea termenului prevazut la alin. (1),
drepturile de pensie se acorda si se platesc:
a) de la data depunerii cererii, in cazul pensiei pentru limita de
varsta;".
In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate sunt contrare
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, conform carora "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca esenta
criticilor formulate impotriva art. 83 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 19/2000
vizeaza tratamentul juridic diferentiat pe care acest text de lege il instituie
in raport cu prevederile alin. (1) al aceluiasi articol. In opinia autorului
exceptiei persoanele vizate de cele doua ipoteze legale se afla, in fapt, in
aceeasi situatie, anume indeplinesc conditiile de varsta si stagiu de cotizare
pentru a solicita acordarea pensiei pentru limita de varsta, astfel ca
deosebirea de reglementare apare ca discriminatorie.
Fata de aceste sustineri Curtea retine ca, in conformitate cu prevederile
art. 47 alin. (2) din Constitutie, dreptul cetatenilor la pensie si la alte
forme de asistenta sociala se exercita in conditiile legii. Asadar, legiuitorul
are libertatea de optiune in reglementarea conditiilor si criteriilor de
acordare a pensiei, a modului de calcul si de plata a acesteia, precum si a
procedurii de solicitare, de stabilire a pensiei si de exercitare a
contestatiilor. In consecinta, poate face diferentieri, prin norme derogatorii,
pentru anumite categorii de persoane, cu conditia ca tratamentul juridic
instituit sa fie identic pentru situatii egale.
In ceea ce priveste reglementarea supusa controlului de
constitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit unui principiu general
aplicabil in sistemul public de asigurari sociale, toate drepturile se acorda
la cererea persoanelor titulare, incepand cu data indeplinirii conditiilor
legale pentru acordarea lor.
Art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 enunta regula generala potrivit
careia pensia pentru limita de varsta se acorda si se plateste de la data
indeplinirii conditiilor de pensionare, daca cererea a fost depusa in termen de
30 de zile de la acea data.
Alin. (4) lit. a) al aceluiasi articol deroga de la regula generala in
privinta persoanelor care au depus cererea cu depasirea termenului prevazut la
alin. (1), acestora acordandu-li-se pensia de la data depunerii cererii.
Aceste reglementari diferite reprezinta optiunea legiuitorului, care a avut
in vedere situatia diferita a celor doua categorii de persoane.
Fara indoiala, persoana care depune cererea de inscriere la pensie in
termen de cel mult 30 de zile de la data indeplinirii conditiilor de pensionare
pentru limita de varsta se afla intr-o situatie diferita fata de persoana care
isi continua activitatea si dupa implinirea varstei de pensionare si solicita
acordarea pensiei la o data ulterioara.
Asa fiind, Curtea constata ca textul de lege criticat nu face decat sa
aplice, in sensul dispozitiilor art. 47 alin. (2) din Constitutie, principiul
constant invocat in jurisprudenta sa, potrivit caruia situatii de fapt obiectiv
diferite justifica instituirea unui tratament juridic diferit.
In speta, situatia autorului exceptiei este specifica, avand in vedere
calitatea sa de magistrat, pentru care cererea de pensionare, impreuna cu
actele necesare, s-a depus dupa data publicarii decretului prezidential de
eliberare din functie, desi, personal, solicitase pensionarea cu mult timp
inainte. Aceasta situatie speciala reprezinta o problema de fapt ce trebuie
avuta in vedere la aplicarea dispozitiilor legale, iar nu o problema de
constitutionalitate a reglementarii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin.
(4) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Ioan Tilea in Dosarul nr.
418/2005/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea