DECIZIE Nr. 592 din 8 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1063 din 28 noiembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marilena Minca - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 77 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002, exceptie ridicata de Stefan Brenevic in Dosarul nr. 48/2005 al
Judecatoriei Brasov.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 524 D/2005, avand ca
obiect aceeasi exceptie, ridicata de Ioan Giza in Dosarul nr. 96/2005 al
Judecatoriei Brasov. La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei,
fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului
nr. 524 D/2005 la Dosarul nr. 523 D/2005, care a fost primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public care pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondata,
intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 30 si 31 mai 2005, pronuntate in dosarele nr. 48/2005
si nr. 96/2005, Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002, exceptie ridicata de Stefan Brenevic si,
respectiv, Ion Giza in dosarele mentionate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale ale art. 73
alin. (3) lit. h), deoarece printr-o ordonanta de urgenta este reglementat un
domeniu rezervat legii organice, si anume o infractiune.
Judecatoria Brasov considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece prevederile constitutionale nu interzic adoptarea de
ordonante de urgenta in domeniul de reglementare al legilor organice.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul isi exprima opinia in sensul respingerii exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata. Referitor la constitutionalitatea
dispozitiilor art. 77 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002, arata ca aceasta trebuie analizata in raport cu dispozitiile
constitutionale in vigoare la data adoptarii ei. Astfel, potrivit prevederilor
art. 114 alin. (4) din Constitutia din 1991, singura conditie impusa pentru
adoptarea ordonantei de urgenta era existenta cazului exceptional, iar
caracterizarea unei situatii ca fiind exceptionala constituie o chestiune de
fapt prin care se urmareste evitarea unei atingeri aduse interesului public,
asupra careia doar Guvernul poate sa aprecieze. Mai arata ca, in ceea ce
priveste domeniile ce pot face obiectul de reglementare al ordonantei de
urgenta, dispozitiile constitutionale nu impuneau nici o limitare, existand
posibilitatea reglementarii si in domenii rezervate legii organice. Pentru
acelasi motiv, considera ca prevederile art. 77 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 nu sunt contrare dispozitiilor art. 73 alin.
(3) lit. h) din Constitutie.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 77 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 sunt constitutionale, invocand
in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare la conditiile
emiterii ordonantelor de urgenta.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
77 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002, care au urmatorul continut:
"Punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui
autovehicul cu numar fals de inmatriculare ori tractarea unei remorci cu numar
fals de inmatriculare se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani".
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate considera ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002, datorita faptului ca nu a fost inca aprobata
de Parlament cu intrunirea numarului de voturi necesar adoptarii legilor
organice, nu poate fi incadrata in aceasta categorie si contravine, astfel,
art. 73 alin. (3) lit. h), potrivit caruia "Prin lege organica se
reglementeaza: (...) h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii
acestora". Infractiunea prevazuta de art. 77 alin. (2) este stabilita
printr-o ordonanta de urgenta, iar nu de o lege organica.
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
argumentarea criticii prezentate se bazeaza pe o confuzie in ceea ce priveste
conditiile impuse de Legea fundamentala pentru ca Guvernul sa emita ordonante
de urgenta, domeniile de reglementare ale acestora, precum si conditiile
necesare pentru intrarea lor in vigoare.
Curtea, in jurisprudenta sa, a statuat ca "examinarea constitutionalitatii
unui act normativ sub aspectul competentei, al conditiilor si al formei de
adoptare se poate face numai prin raportare la prevederile constitutionale in
vigoare la momentul adoptarii respectivului act normativ" (Decizia nr. 101
din 9 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
413 din 10 mai 2004). Astfel, art. 114 alin. (4) din Constitutie, in forma sa
anterioara revizuirii prin Legea nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, stabilea ca, in cazuri
exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta, care intra in vigoare
numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se
afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 a fost depus la Camera Deputatilor in data de 20 decembrie 2002, iar
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 958
din 28 decembrie 2002. Prin urmare, au fost indeplinite conditiile cerute de
art. 107 alin. (4) si art. 114 alin. (4) din Constitutie pentru ca ordonanta de
urgenta sa intre in vigoare. Cat priveste aprobarea sau respingerea acestui
proiect de lege, ca urmare a dezbaterii si votului exprimat in Parlament,
aceasta nu constituie o conditie pentru intrarea in vigoare a unei ordonante de
urgenta. Autorul exceptiei confunda operatiunea de "depunere spre aprobare
la Parlament" a unei ordonante de urgenta, necesara sine qua non intrarii
sale in vigoare si, asadar, producerii de efecte juridice in urma publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, cu operatiunea - ulterioara - de aprobare sau
respingere, prin lege, a respectivei ordonante de urgenta a Guvernului.
Urmarind derularea procesului legislativ al proiectului de lege pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, se observa ca acesta
a fost adoptat la data de 31 august 2004 de catre Camera Deputatilor, conform
procedurii legislative prevazute de Constitutia din 1991 si cu indeplinirea
cerintelor specifice adoptarii unei legi organice. La data de 5 mai 2005,
Senatul a adoptat cu modificari proiectul de lege, pentru ca, in urma
constituirii, potrivit art. 155 alin. (1) din Constitutie in forma sa
revizuita, a unei comisii de mediere, raportul acesteia sa fie adoptat in
plenul Senatului la data de 9 iunie 2005 si de plenul Camerei Deputatilor la
data de 21 iunie 2005. Potrivit art. 77 alin. (2) din Constitutie, inainte de
promulgare, Presedintele Romaniei a cerut Parlamentului reexaminarea legii, la
4 iulie 2005.
Referitor la caracterul organic al normelor pe care ordonanta de urgenta le
poate cuprinde, este de observat ca, potrivit prevederilor constitutionale
anterioare, precum si celor ulterioare revizuirii Legii fundamentale, Guvernul
poate reglementa, prin intermediul ordonantei de urgenta, si in domeniul
rezervat legilor organice. In temeiul art. 114 alin. (1) din Constitutia din
1991, institutia delegarii legislative printr-o lege speciala de abilitare a
Guvernului prevede interdictia expresa de a emite ordonante in domenii ce fac
obiectul legilor organice doar in ceea ce priveste ordonantele simple ale
Guvernului, fara ca aceasta interdictie sa se aplice, prin analogie, si
ordonantei de urgenta, care isi gaseste reglementarea distincta in cadrul alin.
(4) al art. 114. In acest sens Curtea Constitutionala a statuat in mod
constant, de exemplu prin Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998.
In consecinta, critica de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 prevede, la art. 77 alin. (2), o
infractiune in legatura cu regimul circulatiei pe drumurile publice, precum si
pedeapsa aplicabila, ceea ce corespunde intru totul art. 114 alin. (4) din
Constitutia din 1991, precum si normelor constitutionale ale art. 73 alin. (3)
lit. f).
De altfel, sub aspectul acelorasi critici de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 245 din 10 mai 2005,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 612 din 14 iulie
2005, cu prilejul examinarii constitutionalitatii dispozitiilor art. 79 alin.
(1) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, precum si a
ordonantei in integralitatea sa, respingand exceptia ca neintemeiata. Intrucat
nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudentei
Curtii, solutia si considerentele acestei decizii isi pastreaza valabilitatea
si in prezenta cauza.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice, exceptie ridicata de Stefan Brenevic in Dosarul nr. 48/2005
al Judecatoriei Brasov si de Ioan Giza in Dosarul nr. 96/2005 al aceleiasi
instante.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu