DECIZIE Nr. 568 din 2 noiembrie 2005
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 25 si
pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, prin care au fost introduse dispozitiile art. 77^1 si
art. 77^2 in Legea nr. 571/2003 si, respectiv, au fost modificate dispozitiile
art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2004
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1060 din 26 noiembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 25 si pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prin care au fost
introduse dispozitiile art. 77^1 si art. 77^2 in Legea nr. 571/2003 si,
respectiv, au fost modificate dispozitiile art. III din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 138/2004, exceptie ridicata direct de Avocatul Poporului.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de
instiintare este legal indeplinita.
Presedintele constata cauza in stare de judecata.
Luand cuvantul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece
textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Adresa nr. 13.180 din 8 august 2005, trimisa Curtii Constitutionale in
temeiul prevederilor art. 146 lit. d) teza finala din Constitutie, Avocatul
Poporului a ridicat direct exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. I pct. 25 si pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prin care au fost introduse dispozitiile
art. 77^1 si art. 77^2 in Legea nr. 571/2003 si, respectiv, au fost modificate
dispozitiile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2004.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, urmatoarele:
1. Prevederile art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005, introducand art. 77^1
si art. 77^2 in Legea nr. 571/2003, potrivit carora sunt supuse impozitarii
veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor
de orice fel, fara constructii, dobandite dupa 1 ianuarie 1990, contravin
principiului neretroactivitatii legii, intrucat, astfel cum sunt formulate,
aceste dispozitii legale urmeaza a fi aplicate unor raporturi juridice create
inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 163/2005.
2. In contradictie cu prevederile art. 78 din Constitutie, potrivit art. I
pct. 39 din Legea nr. 163/2005, art. 77^1 - 77^3 intra in vigoare incepand cu 1
iunie 2005, data la care a fost publicata legea in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, iar nu la 3 zile de la acea data, asa cum prevede textul
constitutional.
3. Instituirea, prin dispozitiile art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005, a
obligatiei notarilor publici, care autentifica actele translative de
proprietate, de a calcula, de a incasa si de a vira impozitul la bugetul de
stat, poate echivala cu prestarea unei munci fortate, contrar prevederilor
constitutionale ale art. 41 si fara existenta vreuneia dintre situatiile
prevazute de art. 42 alin. (2) din Constitutie.
4. Dispozitiile art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005, referitoare la art.
77^1 si art. 77^2, instituind, in sarcina proprietarilor care instraineaza
constructiile de orice fel si terenul aferent acestora, in termen de pana la 3
ani inclusiv de la data dobandirii, precum si terenurile de orice fel, fara
constructii, dobandite dupa 1 ianuarie 1990, obligatia de a plati impozit,
contin norme contrare prevederilor constitutionale privind dreptul la un nivel
de trai decent, notiune care cuprinde si dreptul la locuinta, intrucat aceste
dispozitii legale nu au in vedere situatia obiectiv diferita a anumitor
categorii de proprietari care nu-si vand proprietatile in scopuri speculative,
ci pentru a-si cumpara o locuinta mai corespunzatoare nevoilor familiilor lor.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) si art. 33 din Legea nr.
47/1992, sesizarea a fost transmisa presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata de Avocatul Poporului este
neintemeiata pentru urmatoarele motive:
a) Dispozitiile art. 77^1 si art. 77^2, introduse in Legea nr. 571/2003
prin art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005, nu incalca principiul
neretroactivitatii legii, deoarece "chiar daca textele se refera la
anumite situatii de fapt anterioare, aceasta nu presupune ca impunerea se
realizeaza cu aceeasi data, ci incepand cu data intrarii in vigoare a actului
normativ criticat pentru situatiile in cauza avute in vedere".
b) In privinta datei de 1 iunie 2005, prevazuta la art. I pct. 39 din Legea
nr. 163/2005 pentru intrarea in vigoare a unor dispozitii de lege, se ridica
doar o problema de interpretare si aplicare a legii, iar nu de
constitutionalitate.
c) Colectarea si virarea obligatiilor fiscale ce deriva dintr-un serviciu
public, in mod necesar, intra in sarcina celor care presteaza acel serviciu. De
altfel, in legatura cu aceste obligatii ale notarilor publici a fost
consultata, potrivit uzantei, Uniunea Nationala a Notarilor Publici din
Romania, care nu a formulat obiectiuni cu privire la aceste prestatii.
d) Problema impozitarii veniturilor realizate din instrainarea dreptului de
proprietate asupra unor imobile priveste aspecte de stricta oportunitate, de
competenta exclusiva a legiuitorului, in conformitate si cu prevederile
constitutionale ale art. 56 alin. (1) si art. 135 alin. (2) lit. b).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctul de vedere al Guvernului,
raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) teza finala din Constitutie si celor ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 10 si art. 29 - 33 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata direct de Avocatul
Poporului.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
I pct. 25 si pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 466 din 1 iunie 2005, prin care au fost introduse dispozitiile
art. 77^1 si art. 77^2 in Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, si,
respectiv, au fost modificate dispozitiile art. III din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 138/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
Textele de lege criticate au urmatorul continut:
"Art. 77^1
Definirea venitului din transferul proprietatilor imobiliare din
patrimoniul personal
(1) Sunt supuse impozitarii veniturile realizate din transferul dreptului
de proprietate asupra constructiilor de orice fel si terenul aferent acestora,
care se instraineaza in termen de pana la 3 ani inclusiv, de la data
dobandirii, precum si veniturile realizate din transferul dreptului de
proprietate asupra terenurilor de orice fel, fara constructii, dobandite dupa 1
ianuarie 1990.
(2) Venitul impozabil din transferul proprietatilor imobiliare, cu
exceptiile prevazute la alin. (3), reprezinta diferenta favorabila dintre valoarea
de instrainare a proprietatilor imobiliare, terenuri si/sau constructii, si
valoarea de baza a acestora.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) aportul in natura la
capitalul social al societatilor comerciale, precum si veniturile realizate din
instrainarea constructiilor de orice fel cu terenul aferent, terenurile fara
constructii din intravilan si extravilan dobandite de contribuabil prin:
a) reconstituirea dreptului de proprietate;
b) mostenire sau donatie intre rude pana la gradul al patrulea inclusiv;
c) schimb imobiliar.
(4) Valoarea de baza a bunurilor imobile prevazute la alin. (1), in functie
de modalitatea de dobandire, se stabileste avandu-se in vedere:
a) pretul de achizitie pentru bunurile imobile dobandite prin cumparare,
majorat cu 5%;
b) valoarea imobilului mentionata in act, daca acesta a fost dobandit prin
donatie, schimb, renta viagera, dare in plata, adjudecare, contract de
intretinere, hotarare judecatoreasca etc., majorata cu 5%;
c) pentru constructiile noi, costul acestora la data realizarii, dovedit
prin raport de expertiza intocmit de un expert autorizat, in conditiile legii,
la care se adauga valoarea terenului aferent, stabilita in conditiile prezentei
legi;
d) valoarea rezultata din expertizele utilizate de catre camerele notarilor
publici, la data dobandirii imobilelor a caror valoare de baza nu se poate
stabili prin modalitatile prevazute la lit. a) - c);
e) valoarea stabilita in functie de modul de dobandire, in conditiile prevazute
la lit. a) si b), pentru terenurile situate in intravilan si extravilan,
actualizata cu rata inflatiei pe economie din ultima luna pentru care exista
date oficiale comunicate de catre Institutul National de Statistica, daca la
data dobandirii nu erau intocmite expertize de catre camerele notarilor
publici. Pentru terenurile si constructiile de orice fel, dobandite de
contribuabili intr-o modalitate din care nu rezulta valoarea la care acestea au
fost dobandite, valoarea de baza este valoarea minima stabilita in prima
expertiza utilizata de camera notarilor publici in circumscriptia careia se
afla terenul;
f) pretul de achizitie pentru bunurile dobandite in conditiile prevazute la
lit. a) sau valoarea mentionata pentru bunurile dobandite in conditiile
prevazute la lit. b), la care se adauga costul lucrarilor si serviciilor de
natura sa creasca valoarea imobilului, la data efectuarii acestora, dovedite
prin raport de expertiza intocmit de un expert autorizat, in conditiile legii.
(5) Expertizele intocmite de camerele notarilor publici vor fi
reactualizate cel putin o data pe an si avizate de Ministerul Finantelor
Publice, prin directiile teritoriale.
(6) Pierderea din transferul proprietatii imobiliare reprezinta pierdere
definitiva a contribuabilului.";
"Art. 77^2
Stabilirea si plata impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor
imobiliare
(1) Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului
impozabil determinat potrivit art. 77^1.
(2) Notarii publici care autentifica actele intre vii translative ale
dreptului de proprietate au obligatia de a calcula, de a incasa si de a vira
impozitul la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare
celei in care a fost autentificat actul.
(3) In cazul in care transferul dreptului de proprietate asupra
constructiilor sau terenurilor se face prin alta procedura decat cea notariala,
contribuabilul are obligatia de a declara venitul obtinut, in maximum 5 zile de
la data instrainarii bunului, la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi
are domiciliul fiscal. Contribuabilii care nu au domiciliul fiscal in Romania
declara venitul obtinut la organul fiscal in a carui raza teritoriala este
situat imobilul instrainat.
(4) Procedura de declarare, de calcul si de plata a impozitului se
stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice, care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.";
"Art. III. - (1) Prin derogare de la dispozitiile art. 4 alin. (2) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prevederile prezentei ordonante de
urgenta intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2005, cu urmatoarele
exceptii:
a) incepand cu 1 mai 2005: lit. a) a art. 42; alin. (2) al art. 43; lit. k)
a alin. (4) al art. 55; art. 76; art. 77;
b) incepand cu 1 iunie 2005: lit. g) a art. 41; lit. g) a art. 42; lit. a)
a alin. (2) al art. 65; alin. (1) al art. 66; alin. (4) si (4^1) ale art. 66;
alin. (2) al art. 67; lit. a), a^1), a^2), a^3), e), e^1) si g) ale alin. (3)
al art. 67; alin. (4) si (5) ale art. 67; art. 77^1 - 77^3; alin. (3^1) al art.
83; lit. b) a alin. (4) al art. 83;
c) incepand cu 1 ianuarie 2006: lit. c^1) a alin. (3) al art. 67.
(2) In cazul titlurilor de valoare dobandite pana la data de 31 mai 2005
inclusiv, cota de impozit este de 1%, indiferent de data instrainarii acestora.
(3) In perioada 1 iunie 2005 - 31 decembrie 2005, intermediarii vor
calcula, vor retine si vor vira impozitul de 1% aplicat asupra castigurilor din
transferul titlurilor de valoare dobandite si instrainate in aceasta perioada,
indiferent daca sunt dobandite si instrainate intr-o perioada mai mare de 365
de zile sau mai mica de 365 de zile. La 31 decembrie 2005, acestor tranzactii
le este aplicabila regula de calcul al castigului net conform prevederilor art.
67 alin. (3) lit. e).
(4) Incepand cu data de 1 ianuarie 2006, pentru calculul impozitului pe
veniturile realizate de persoane fizice din investitii si din transferul
proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, definite potrivit
dispozitiilor cap. V si VIII^1 din titlul III, cota de impozit este de 16%, cu
exceptia castigurilor realizate din transferul titlurilor de valoare
instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile de la data dobandirii,
pentru care se mentine cota de 1% prevazuta la art. 67 alin. (3) lit. e).
(5) Cota de impozit de 16% se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2006 si
pentru veniturile realizate de persoanele fizice si juridice nerezidente,
prevazute la art. 115, cu exceptia veniturilor obtinute din jocuri de noroc
pentru care se mentine cota de impozit de 20% ."
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate sunt contrare
urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 41: "(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este
libera.
(2) Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc
securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al
tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau
speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite
prin lege.";
- Art. 42: "(1) Munca fortata este interzisa.
(2) Nu constituie munca fortata:
a) activitatile pentru indeplinirea indatoririlor militare, precum si cele
desfasurate, potrivit legii, in locul acestora, din motive religioase sau de
constiinta;
b) munca unei persoane condamnate, prestata in conditii normale, in
perioada de detentie sau de libertate conditionata;
c) prestatiile impuse in situatia creata de calamitati ori de alt pericol,
precum si cele care fac parte din obligatiile civile normale stabilite de
lege.";
- Art. 47: "(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.
(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au
dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii.";
- Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta
in textul ei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
1. Dispozitiile art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005, referitoare la art.
77^1 si 77^2 din Legea nr. 571/2003, cu privire la definirea venitului din
transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, precum si la
stabilirea si plata impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor
imobiliare, nu contravin principiului neretroactivitatii legii. Aceste texte de
lege, chiar daca se refera la raporturi juridice preexistente datei intrarii in
vigoare a legii, nu au caracter retroactiv, deoarece este cert ca acestea
vizeaza numai actul de instrainare a dreptului de proprietate asupra
terenurilor. Actul juridic de dobandire a bunurilor imobiliare respective are
importanta, ca element al ipotezei normei juridice, doar pentru determinarea
perioadei de timp in care contribuabilii vizati au avut drept de proprietate
asupra bunurilor instrainate.
2. Prin art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005 s-a modificat si completat
art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 care prevedea
intrarea in vigoare a acestei ordonante, respectiv a modificarilor si
completarilor aduse Legii nr. 571/2003, incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Aceste prevederi sunt mentinute, dar cu unele exceptii prevazute la alin. (1)
lit. a) si b). Astfel, la lit. a) se prevede intrarea in vigoare, incepand cu
data de 1 mai 2005, a dispozitiilor lit. a) a art. 42, alin. (2) al art. 43,
lit. k) a alin. (4) al art. 55, art. 76 si art. 77 din Legea nr. 571/2003, iar
la lit. b) se prevede intrarea in vigoare, incepand cu data de 1 iunie 2005, a
dispozitiilor lit. g) a art. 41, lit. g) a art. 42, lit. a) a alin. (2) al art.
65, alin. (1) al art. 66, alin. (4) si (4^1) ale art. 66, alin. (2) al art. 67,
lit. a), a^1), a^2), a^3), e), e^1) si g) ale alin. (3) al art. 67, alin. (4)
si (5) ale art. 67, art. 77^1 - 77^3 , alin. (3^1) al art. 83, lit. b) a alin.
(4) al art. 83 din aceeasi lege. Toate aceste texte de lege au fost modificate
sau nou-introduse prin Legea nr. 163/2005. Data prevazuta la lit. a) este
anterioara datei adoptarii legii, iar cea prevazuta la lit. b) este chiar data
publicarii legii in Monitorul Oficial al Romaniei.
Curtea constata ca un text de lege modificat sau nou-introdus nu poate
intra in vigoare inaintea implinirii termenului prevazut de art. 78 din
Constitutie, respectiv 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei a actului normativ modificator. Legea nr. 163/2005 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, la data de 1 iunie 2005. Asa fiind,
Curtea constata ca sunt contrare prevederilor art. 78 din Constitutie
dispozitiile referitoare la intrarea in vigoare a textelor din Legea nr.
571/2003, modificate ori nou-introduse prin Legea nr. 163/2005 la o data
anterioara sau chiar la data publicarii acestei legi in Monitorul Oficial al
Romaniei.
3. Pentru a se asigura incasarea la bugetul de stat a impozitului pe
veniturile realizate din transferul proprietatilor imobiliare, art. 77^2 din
Legea nr. 571/2003 prevede obligatia notarilor publici, care autentifica actele
intre vii translative ale dreptului de proprietate, de a calcula, de a incasa
si de a vira la bugetul de stat impozitul pe venit.
Instrainarea dreptului de proprietate asupra terenurilor se poate face
numai prin acte autentice. Autentificarea intra in atributiile notarilor
publici care presteaza activitate in serviciul public. Acestia au obligatia
generala de a incasa si de a vira la bugetul de stat toate taxele datorate
pentru serviciul si activitatile prestate. In aceste conditii, Curtea apreciaza
ca obligatia notarilor publici de a calcula, de a incasa si de a vira impozitul
la bugetul de stat nu poate fi calificata ca fiind excesiva sau ca echivaleaza
cu impunerea prestarii unei munci fortate.
4. Potrivit prevederilor art. 56 alin. (1) din Constitutie, "Cetatenii
au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile
publice", iar art. 139 alin. (1) din Legea fundamentala prevede ca
impozitele "se stabilesc numai prin lege". Dispozitiile art. I pct.
25 din Legea nr. 163/2005, referitoare la art. 77^1 si art. 77^2 din Legea nr.
571/2003, sunt conforme principiului privind impozitarea veniturilor de orice
natura si nu incalca prevederile constitutionale ale art. 47 referitoare la
obligatia statului de a asigura cetatenilor un nivel de trai decent. De altfel,
Curtea retine ca nu se impoziteaza suma obtinuta in urma instrainarii dreptului
de proprietate, ci doar venitul net obtinut, reprezentat prin diferenta
favorabila dintre valoarea de instrainare si valoarea de baza a bunului
instrainat.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 11 alin. (1) lit. A.d), al art. 32 si
art. 33 din Legea nr. 47/1992 pentru organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite, in parte, exceptia de neconstitutionalitate ridicata direct de
Avocatul Poporului si constata ca:
- dispozitiile art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, referitoare la
dispozitiile art. III alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 138/2004, sunt neconstitutionale, deoarece contravin
prevederilor art. 78 din Constitutie;
- dispozitiile art. I pct. 25 din Legea nr. 163/2005 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, referitoare la
dispozitiile art. 77^1 si art. 77^2 din Legea nr. 571/2003, sunt constitutionale.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 noiembrie 2005.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent sef,
Doina Suliman