DECIZIE Nr.
564 din 6 iulie 2006
privind constitutionalitatea
unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea Codului de
procedura penala, precum si pentru modificarea altor legi
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 677 din 7 august 2006
Cu Adresa nr. XXXV/1.903 din 16 iunie 2006 secretarul general al Senatului a transmis Curţii
Constituţionale sesizarea privind neconstituţionalitatea unor dispoziţii din
Legea pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi
pentru modificarea altor legi. Sesizarea a fost formulată şi semnată, în
temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie şi al art. 15 alin. (4) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, de un număr
de 29 de senatori, şi anume: Mircea Dan Geoană, Nicolae Văcăroiu, Ion Solcanu,
Otilian Neagoe, Radu Cristian Georgescu, Doru Ioan Tărăcilă, Ilie Sârbu, Ioan
Chelaru, Dan Mircea Popescu, Viorel Arcaş, Ovidiu Teodor Creţu, Petre Daea,
Cristian Diaconescu, Vasile Dîncu, Ion Florescu, Vasile Ion, Ion Moraru, Şerban
Nicolae, Traian Novolan, Mihail Popescu, Ion Rădoi, Doina Silistru, Aurel
Gabriel Simionescu, Viorel Ştefan, Sever Ster, Emil Răzvan Theodorescu, Ion
Toma, Vasile Ioan Dănuţ Ungureanu şi Ion Vărgău.
Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională
sub nr. 6.269 din 16 iunie 2006, formând obiectul Dosarului nr. 1.691 A/2006,
şi este structurată în motive care vizează neconstituţionalitatea procedurii
legislative urmate în adoptarea unor dispoziţii ale legii atacate şi motive
care privesc neconcordanţa
între anumite dispoziţii ale legii şi prevederile Constituţiei.
Motivele care vizează neconstituţionalitatea
procedurii legislative urmate în adoptarea unor dispoziţii ale legii
Textele cuprinse în art. I al
legii, privitor la modificarea şi completarea Codului de procedură penală, şi
anume: pct. 7, referitor la art. 27 lit. c), pct. 12, referitor la art. 281, pct. 15, referitor la art. 29 lit.
c), pct. 19, referitor la art. 45 alin. 11,
pct. 25, referitor la art. 49 alin. 4, pct. 29, referitor la art. 55 alin. 1 şi 2, pct. 30, referitor la art. 56 alin. 3, pct. 32, referitor la
art. 59 alin. 1, pct. 35, referitor la art. 611, pct. 40, referitor
la art. 72 alin. 2, nou-introdus, pct. 44, referitor la art. 862
alin. 7, pct. 46, referitor la art. 91 lit. a), pct. 48, referitor la art. 912 alin. 4 şi 5, pct. 50, referitor la art. 914, pct. 51, referitor la art. 916,
pct. 54, referitor la art. 100 alin. 5, pct. 55, referitor la art. 104 alin. 5,
nou-introdus, pct. 58, referitor la art. 1371 alin. 1, pct. 66,
referitor la art. 144 alin. 11, nou-introdus, pct. 68, referitor la
art. 145 alin. 11, nou-introdus, pct. 70, referitor la art. 145
alin. 22 şi 23, pct. 71, referitor la art. 145 alin. 3, pct. 94, referitor la art.
1607 alin. 1 teza finală, pct. 95,
referitor la art. 1609 alin. 5, pct. 99,
referitor la art. 172 alin. 1, pct. 101, referitor la art. 173 alin. 1, pct.
102, referitor la art. 176 alin. 1 lit. e), f), g), nou-introduse, pct. 105,
referitor la art. 184 alin. 1, pct. 114, referitor la art. 2031,
nou-introdus, pct. 127, referitor la art. 228 alin. 11, nou-introdus, pct. 129, referitor la art. 228 alin. 6, pct. 134,
referitor la art. 264 alin. 3, pct. 146, referitor la art. 294 alin. 1 şi 3,
pct. 147, referitor la art. 296 alin. 2, pct. 152, referitor la art. 313, pct.
155, referitor la art. 323 alin. 3, pct. 193, referitor
la art. 38517 alin. 6, nou-introdus, pct.
216, referitor la art. 450 alin. 2, pct. 223, referitor la art. 481 alin. 1,
pct. 225, referitor la art. 483 alin. 3, şi pct. 227, referitor la art. 486, au
fost adoptate cu încălcarea principiului statului de drept, principiului
suveranităţii naţionale, principiului supremaţiei Constituţiei şi principiului
structurii bicamerale a Parlamentului, consacrate în art. 1,2 şi în art. 61
alin. (2) din Constituţia României. Procedura de adoptare a textelor de lege
menţionate contravine, de asemenea, dispoziţiilor art. 74 alin. (3) şi ale art.
75 alin. (3) din Constituţie.
In acest sens se susţine că prin Legea de revizuire a
Constituţiei nr. 429/2003, a fost eliminată procedura medierii, existentă în
textul iniţial al Constituţiei, şi s-a tranşat problema navetei parlamentare,
prin introducerea soluţiei Camerei decizionale. Astfel, în alin. (1) al art. 75
din Constituţie s-au prevăzut proiectele de lege care se supun spre dezbatere
şi adoptare Camerei Deputaţilor, ca primă Cameră sesizată, şi proiectele de
lege pentru care Senatul este prima Cameră sesizată, iar prin art. 75 alin. (3)
s-a stabilit ca, după adoptare sau respingere de către prima Cameră sesizată,
proiectele de lege să fie trimise celeilalte Camere,
care va decide definitiv.
Alin. (4) şi (5) ale art. 75 prevăd modul de rezolvare
a posibilelor „conflicte de competenţă" între prima Cameră sesizată şi
Camera decizionala, dar nu există un text în Constituţie care să permită
Camerei decizionale să se îndepărteze de la „limitele sesizării" date de
soluţia adoptată de către prima Cameră sesizată.
Această reglementare a procedurii legislative se
sprijină pe întreaga „arhitectură" a edificiului constituţional, axată pe
principiul statului de drept, al supremaţiei Constituţiei, al suveranităţii
naţionale, al bicameralismului, al supremaţiei Parlamentului, ca organ
reprezentativ, şi al „monopolului" legislativ al Parlamentului, din care
rezultă că un text de lege nu poate să fie creaţia exclusivă a voinţei unei
singure Camere.
Introducerea soluţiei obligativităţii sesizării, în
anumite materii, ca primă Cameră a Senatului sau, după caz, a Camerei
Deputaţilor şi, pe cale de consecinţă, reglementarea rolului de Cameră
decizionala, pentru anumite materii, a Senatului şi, pentru alte materii, a
Camerei Deputaţilor nu au fost de natură a exclude o Cameră din mecanismul
legiferării.
Intenţia legiuitorului constituant derivat a fost aceea
a fortificării structurii bicamerale a Parlamentului României şi nu a amputării
principiilor bicameralismului în materie de legiferare, prin reţinerea rolului
pur formal consultativ pentru o Cameră, fără niciun fel de relevanţă în ceea ce
priveşte obiectul şi substanţa reglementării, pentru Camera decizionala.
Din prevederile analizate ale
Constituţiei rezultă că, examinând proiectul de lege adoptat de prima Cameră
sesizată, Camera decizionala nu se poate pronunţa decât în limitele
sesizării, ceea ce înseamnă că ea nu poate adopta norme care nu au fost
conţinute în proiectul cu care a fost sesizată prima Cameră sau, după caz,
nu au făcut obiectul dezbaterii şi nu au fost adoptate de către prima Cameră.
Acesta este şi sensul prevederilor art. 75 alin. (3) din Constituţie, în
conformitate cu care „După adoptare sau respingere de către prima Camera
sesizată, proiectul sau propunerea legislativă se trimite celeilalte Camere
care va decide definitiv".
Interpretarea logico-sistematică a textului conduce
clar la concluzia că formularea „care va decide definitiv" exprimă ideea
de decizie definitivă asupra conţinutului textelor care au fost adoptate sau,
după caz, respinse de către prima Cameră sesizată. Dacă legiuitorul constituant
derivat ar fi dorit ca cea de-a doua Cameră sesizată, care este şi Camera
definitivă, să se poată îndepărta de limitele sesizării, date de structura şi
conţinutul proiectului sau propunerii legislative primite de la prima Cameră
sesizată, acest aspect s-ar fi reglementat în mod expres, ceea ce însă ar fi
ridicat foarte serioase semne de întrebare asupra seriozităţii
bicameralismului, reglementat de Constituţia României, asupra raţiunii
existenţei celor două Camere.
Inadmisibilitatea adoptării de texte noi în Camera
decizionala la propunerea unui minister rezultă şi din art. 74 alin. (3) din
Constituţie, care îngăduie Guvernului (implicit, ministerului care a iniţiat
proiectul de lege) să îşi exercite iniţiativa legislativă prin transmiterea
proiectului către Camera competentă să îl dezbată şi să îl adopte, ca primă
Cameră sesizată. Contrar acestor dispoziţii constituţionale, în cazul legii
analizate, textele noi au fost adoptate de către Camera decizionala la
iniţiativa ministrului justiţiei, fără să fi fost mai întâi examinate de prima
Cameră sesizată.
In acelaşi sens se mai arată că formularea de noi texte
de către Guvern, la cea de-a doua Cameră sesizată, care n-au fost incluse în
textul iniţial, trimis primei Camere sesizate, nu echivalează cu formularea de
amendamente la proiect, ci cu o nouă iniţiativă legislativă, care nu se poate
exercita direct la Camera decizionala, ci numai la Camera care, potrivit
Constituţiei, trebuie să fie prima sesizată, altfel sistemul bicameral nu are
sens.
Motivele care privesc neconcordanţa între anumite
dispoziţii ale legii şi prevederile Constituţiei
1. Dispoziţiile art. I pct. 36 din legea criticată, referitoare la art. 681 din Codul de procedură penală, în
conformitate cu care „Sunt indicii temeinice atunci când din datele
existente în cauză rezultă presupunerea rezonabilă că persoana faţă de care se
efectuează acte premergătoare sau acte de urmărire penală a săvârşit
fapta", sunt neconstituţionale, deoarece formularea „presupunerea
rezonabilă' implică aprecierea unei persoane, iar folosirea termenului „rezonabil" apare distorsionată
faţă de sensul dat de Constituţie acestei noţiuni în art. 21 alin. (3). Ca
atare, textul criticat, departe de a fi o garanţie a drepturilor fundamentale
ale cetăţenilor, cum ar fi: dreptul la viaţă şi la integritate fizică şi
psihică (art. 22), dreptul la libertatea individuală (art. 23), dreptul la
apărare (art. 24), dreptul la libera circulaţie (art. 25), dreptul la viaţa
intimă, familială şi privată (art. 26), dreptul la inviolabilitatea
domiciliului (art. 27), dreptul la secretul corespondenţei (art. 28) etc, apare
ca fiind o legalizare a abuzurilor autorităţilor asupra cetăţenilor. Din
această perspectivă, dispoziţiile art. I pct. 36 din legea criticată sunt contrare şi principiilor
consacrate de art. 1 alin. (3) din Constituţie, unde se menţionează că primele valori supreme şi
garantate în sistemul nostru constituţional sunt demnitatea omului, drepturile
şi libertăţile cetăţenilor.
2. Prevederile art. I pct. 47 din lege, referitoare la
art. 911 alin. 1 din Codul de procedură
penală, sunt neconsti-tuţionale, întrucât posibilitatea interceptării şi
înregistrării convorbirilor efectuate prin telefon sau prin orice mijloc
electronic de comunicare, în ipoteza în care „cercetarea ar fi mult
întârziată", prevăzută de acest text al legii, este contrară art. 53
din Constituţie, neintrând în sfera elementelor prevăzute de alin. (1), care
justifică restrângerea exerciţiului unor drepturi, pentru că textul
constituţional are în vedere desfăşurarea instrucţiei penale şi nu desfăşurarea
cu „viteză de rachetă" a instrucţiei penale. Nu este admisibil să se
introducă criterii pur subiective în sfera principiilor de ordin legal. Or,
formularea „cercetarea ar fi mult întârziată" introduce un criteriu
subiectiv care se poate constitui într-un „argument de serviciu" pentru
solicitarea interceptării şi înregistrării convorbirilor telefonice, implicit
într-un paravan al abuzurilor autorităţilor faţă de dreptul fundamental
prevăzut de art. 28 din Constituţie.
3. Prevederile art. I pct. 47, referitoare la art. 911
ajin. 6 din Codul de procedură penală, potrivit
căruia „Inregistrarea
convorbirilor dintre avocat şi partea pe care o reprezintă sau o asistă în
proces nu poate fi folosită ca mijloc de probă decât dacă din cuprinsul
acesteia rezultă date sau informaţii concludente şi utile privitoare la
pregătirea sau săvârşirea de către avocat a unei infracţiuni, dintre cele
prevăzute la alin. 1 şi 2", sunt contrare
dispoziţiilor art. 24 din Constituţie, privind garantarea dreptului la apărare,
întrucât partea care a apelat la un avocat sau căreia i s-a numit un avocat din
oficiu trebuie să aibă posibilitatea de a discuta nestingherită, fără rezerve,
cu avocatul în cauză. Dacă această relaţie dintre avocat şi client nu este
inviolabilă, textul constituţional potrivit căruia dreptul la apărare este
garantat apare ca fiind lipsit de substanţă.
4. Dispoziţiile art. I pct.
48, referitoare la art. 912 alin. 2 şi 3
din Codul de procedură penală, ce reglementează competenţa procurorului „care
efectuează sau supraveghează urmărirea penală" de a dispune, „cu titlu provizoriu, prin ordonanţă motivată, înscrisă în registrul special prevăzut în art. 228
alin. 11, interceptarea şi înregistrarea convorbirilor sau comunicărilor,
pe o durată de cel mult 48 de ore", sunt
contrare principiului statului de drept prin aceea că îngăduie ca soluţii de
competenţa puterii judecătoreşti să fie îndeplinite, fie şi vremelnic, de către
persoane care anchetează. Astfel, este de neconceput ca, fie şi numai cu titlu
provizoriu, procurorul care efectuează urmărirea penală să aibă şi calitatea de
persoană care îşi autorizează propriile probe. O asemenea soluţie este contrară
nu numai art. 24, referitor la dreptul la apărare, art. 28, privind secretul
corespondenţei, prin raportare la art. 53 din Constituţie, dar şi textelor
constituţionale care reglementează rolul Ministerului Public, în mecanismul
organizării statale, concret, art. 131 alin. (1), prin raportare la art. 124.
5. Prevederile art. I pct. 48, referitoare la art. 912
alin. 5 din Codul de procedură penală, potrivit
căruia „Convorbirile sau comunicările interceptate şi înregistrate pot fi
folosite şi în altă cauză penală dacă din cuprinsul acestora rezultă date sau
informaţii concludente şi utile privitoare la pregătirea sau săvârşirea unei
alte infracţiuni dintre cele prevăzute la art. 911 alin. 1 şi 2", sunt contrare prevederilor
constituţionale care reglementează dreptul la apărare (art. 24), dreptul la
proces echitabil [art. 21 alin. (3)] şi restrângerea exerciţiului unor drepturi (art. 53), deoarece statul,
prin autorităţile sale, care face urmărirea penală, foloseşte unele şi aceleaşi
probe, în cauze penale diferite, revenind în discuţie aceeaşi formulare privind
„date sau informaţii concludente şi utile".
6. Prevederile art. I pct.
134, referitoare la art. 264 alin. 3 şi 4 din Codul de procedură penală, care
au următorul cuprins:
„Sesizarea instanţei de judecată se face de către
procurorul care a dat rechizitoriul.
Procurorul înaintează, de îndată, rechizitoriul
împreună cu dosarul cauzei conducătorului parchetului care, în termen de 48 de
ore în cauzele cu arestaţi preventiv sau în termen de 20 de zile în celelalte
cauze, verifică legalitatea şi temeinicia soluţiei adoptate. Dacă până la
expirarea acestor termene rechizitoriul nu a fost infirmat, acesta se
înaintează instanţei competente, împreună cu dosarul cauzei şi cu un număr
necesar de copii de pe rechizitoriu pentru a fi comunicate inculpaţilor aflaţi
în stare de deţinere.", sunt
neconstituţionale, întrucât contravin principiului controlului ierarhic,
prevăzut de art. 132 alin. (1) din Constituţie. De vreme ce legiuitorul
constituant a reglementat instituţia Ministerului Public, stabilind că această
instituţie, şi nu fiecare procuror în parte, reprezintă interesele generale ale
societăţii şi apără ordinea de drept, precum şi drepturile şi libertăţile cetăţenilor,
iar îndeplinirea acestei misiuni implică controlul ierarhic asupra fiecărui act
întocmit de către un procuror, este evident că soluţia legislativă, în baza
căreia se stabileşte o relaţie directă dintre procurorul care anchetează sau
cel care întocmeşte rechizitoriul şi instanţa de judecată, fără filtrul
controlului ierarhic, este contrară Constituţiei, atât în litera art. 132, cât
şi în spiritul secţiunii a 2-a din cap. VI al titlului
III al Legii fundamentale.
7. In legătură cu dispoziţiile art. I pct. 13, referitoare la art. 281, pct. 1 lit. b) din Codul de procedură penală, potrivit căruia
curtea de apel judecă în primă instanţă: ,,b) infracţiunile săvârşite de
judecătorii de la judecătorii şi tribunale şi de procurorii de la parchetele
care funcţionează pe lângă aceste instanţe, precum şi de controlorii financiari
ai Curţii de Conturi", se arată că la Camera Deputaţilor s-a formulat
un amendament de către doamna deputat Liana Dumitrescu, care, aşa cum rezultă
din motivarea reţinută în raportul Comisiei juridice, urmărea doar completarea
textului, cu precizarea „ai Curţii de Conturi". In tabelul care a
fost întocmit de Comisie, în coloana a II-a, pag. 8 din raport, la poz. 5, în
loc să fie preluat corect textul Senatului, la care să se adauge precizările
din amendamente, s-a reţinut un text incorect, care a fost considerat ca fiind
adoptat de Camera Deputaţilor şi reţinut în versiunea pregătită pentru
promulgare. Astfel, s-a distorsionat voinţa autorului amendamentului,
încălcându-se art. 74 din Constituţie, referitor la dreptul la iniţiativă
legislativă al parlamentarilor. Intrucât dreptul la iniţiativă legislativă este
reglementat expres de Constituţie, pentru fiecare deputat sau pentru fiecare
senator, se subînţelege că acest drept presupune şi posibilitatea de a formula
amendamente, iar dreptul de a formula iniţiative legislative sau, după caz,
amendamente la iniţiativele legislative iniţiate de Guvern ori de parlamentari,
presupune şi obligaţia structurii parlamentare de a lua în discuţie şi de a
supune în dezbatere amendamentele şi iniţiativele, aşa cum au fost formulate de
către iniţiatori. O comisie parlamentară sau, după caz, Plenul unei Camere
poate să admită sau să
respingă o iniţiativă sau un amendament al unui parlamentar, dar nu le poate
modifica decât cu acordul iniţiatorului. Altfel, dreptul la iniţiativă
legislativă, implicit la amendamente, al deputaţilor şi senatorilor ar fi
lipsit de substanţă.
In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului,
precum şi Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere.
Preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis, cu Adresa nr. 1/1.508/B.O. din 28 iunie 2006, punctul
său de vedere, în sensul că Legea pentru modificarea şi completarea Codului de
procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi este constituţională.
Guvernul, în punctul de
vedere transmis cu Adresa nr. 5/4.385/C.P.T., arată, de asemenea, că Legea
pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru
modificarea altor legi este constituţională.
Preşedintele Senatului nu
a comunicat punctul său de vedere în legătură cu sesizarea de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctele
de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile Legii pentru modificarea şi
completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor
legi, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, reţine
următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale art. 1, 10, 15,
16 şi 18 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze sesizarea de
neconstituţionalitate formulată de cei 29 de senatori.
Referitor la motivele care vizează
neconstituţionalitatea procedurii legislative urmate în adoptarea unor
dispoziţii ale legii, Curtea constată:
In conformitate cu art. 75
alin. (1) şi (3) din Constituţia României, Camera Deputaţilor este Cameră
decizională pentru toate proiectele de legi şi propuneri legislative, cu
excepţia celor limitativ enumerate în alin. (1), şi anume proiectele de
legi şi propunerile legislative pentru ratificarea tratatelor sau a altor
acorduri internaţionale şi a măsurilor legislative ce rezultă din aplicarea
acestor tratate sau acorduri, precum şi proiectele legilor organice prevăzute
în Constituţie la art. 31 alin. (5), art. 40 alin. (3),
art. 55 alin. (2), art. 58 alin. (3), art. 73 alin. (3) lit. e), k), I), n) şi o), art. 79 alin. (2), art. 102 alin. (3), art. 105 alin.
(2), art. 117 alin. (3), art. 118 alin. (2) şi (3), art. 120 alin. (2), art.
126 alin. (4) şi (5) şi la art. 142 alin. (5), pe care le dezbate şi le adoptă
ca primă Cameră sesizată.
In calitate de Cameră decizională, Camera Deputaţilor
are, potrivit dispoziţiilor art. 75 alin. (3) din Constituţie, competenţa de a
adopta sau de a respinge proiectul de lege adoptat de Senat, ca primă Cameră
sesizată.
Din cuprinsul alin. (4) şi (5) ale art. 75 din
Constituţie rezultă şi competenţa Camerei decizionale de a modifica şi completa
textul proiectului adoptat de prima Cameră sesizată, inclusiv prin adoptarea
unor prevederi noi care intră în competenţa sa decizională. Singura restricţie
impusă de prevederile constituţionale amintite este aceea ca, în cazul în care Camera decizională
adoptă o prevedere pentru care competenţa decizională aparţine primei Camere
sesizate, să întoarcă legea la această Cameră, pentru a decide definitiv în
procedură de urgenţă.
Această procedură legislativă, menită să înlăture
neajunsurile procedurii anterioare revizuirii Constituţiei, de mediere între
cele două Camere în caz de dezacord asupra unui proiect de lege, nu contravine
structurii bicamerale a Parlamentului, consacrată prin art. 61 din Constituţie,
dat fiind că în procesul legislativ se atribuie fiecăreia dintre cele două
Camere un anumit rol în adoptarea legii, ceea ce nu înlătură bicameralismul, ci
îl confirmă.
Potrivit art. 126 alin. (2) din Constituţie, competenţa
instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute de lege, iar
Codul de procedură penală şi, în general, legile de procedură nu sunt
caracterizate în art. 73 alin. (3) sau în alt text al Constituţiei ca fiind
legi organice. In consecinţă, Curtea Constituţională constată că, urmându-se
procedura legislativă prevăzută de art. 75 din Constituţie, proiectul Legii
pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru
modificarea altor legi a fost examinat şi adoptat de Senat, în calitate de
primă Cameră sesizată, şi de Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră
decizională. In acest cadru, Camera Deputaţilor a adoptat, în limitele
competenţei sale, textele de lege criticate în prima parte a sesizării de
neconstituţionalitate.
Curtea nu poate primi nici susţinerea că s-ar fi
încălcat Constituţia prin faptul că prevederile noi, neavute în vedere de prima
Cameră sesizată, au fost adoptate de Camera decizională la iniţiativa
ministrului justiţiei, ca reprezentant al Guvernului, dat fiind că Legea
fundamentală nu instituie nicio restricţie pentru Guvern de a-şi ameliora
proiectul de lege cu care a sesizat Parlamentul, chiar în timpul desfăşurării
procedurii legislative.
Referitor la motivele care privesc neconcordanţa
între anumite dispoziţii ale legii şi prevederile Constituţiei, Curtea constată:
1. Potrivit art. 681
din Codul de procedură penală, introdus prin legea care formează obiectul
sesizării de neconstituţionalitate, „Sunt indicii temeinice atunci când din
datele existente în cauză rezultă presupunerea rezonabilă că persoana faţă de
care se efectuează acte premergătoare sau acte de urmărire penală a săvârşit
fapta".
Critica de neconstituţionalitate relevă, în primul
rând, nepotrivirea dintre sensul termenului rezonabil,
folosit în textul menţionat, şi înţelesul conferit
în art. 21 alin. (3) din Constituţie, prin care se instituie principiul
soluţionării cauzelor judiciare într-un termen
rezonabil. Critica este evident neîntemeiată,
deoarece, pe de o parte, textul citat din Constituţie nu a fost adoptat în
scopul definirii termenului amintit, acesta având înţelesul comun, dat de
dicţionare, iar pe de altă parte, nu există nicio contradicţie între sensul
avut în vedere de Legea fundamentală şi cel atribuit în articolul analizat din
Codul de procedură penală. Ceea ce diferă sunt situaţiile cărora le este atribuită
condiţia rezonabilităţii, şi anume durata soluţionării unui proces - în
cazul prevăzut de art. 21 alin. (3) din Constituţie - şi presupunerea că
persoana faţă de care se efectuează acte premergătoare sau acte de urmărire
penală a săvârşit fapta" - în textul art. 681 din Codul de procedură penală.
Nu se poate primi nici critica în sensul că termenul rezonabil generează, prin
subiectivismul inerent aprecierii organului de urmărire penală, posibilitatea
abuzurilor judiciare şi încălcarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor.
Termenul caracterizează presupunerea - întemeiată pe indiciile temeinice rezultate din datele unei cauze penale - că persoana faţă de care se efectuează acte premergătoare sau acte
de urmărire penală a săvârşit fapta, iar aprecierea
caracterului rezonabil al amintitei presupuneri revine nu numai organului de urmărire penală care propune luarea
unei măsuri de siguranţă dintre cele prevăzute de art. 143 şi următoarele din
Codul de procedură penală, ci şi magistratului care ia, confirmă sau menţine
această măsură, cu asigurarea dreptului la apărare şi a tuturor celorlalte
drepturi procesuale ale celui în cauză. Curtea observă, de asemenea, că
noţiunea indicii temeinice era prezentă şi definită în aceiaşi termeni în conţinutul art. 143 alin.
3 din Codul de procedură penală, modificat prin legea criticată, iar precizarea
privind caracterul rezonabil al presupunerii menţionate a fost adăugată tocmai pentru diminuarea gradului de
subiectivitate în aprecierea făcută de organul judiciar, prin rezonabil
înţelegându-se un anumit grad de normalitate, de acceptabilitate, raportat la
oricare persoană înzestrată cu raţiune şi nu doar la persoana competentă să
adopte o măsură întemeiată pe indicii
temeinice.
2. Critica privind introducerea în cuprinsul art. 911
alin. 1 din Codul de procedură penală a unui nou
caz în care se poate dispune interceptarea convorbirilor prin telefon sau prin
orice mijloc electronic de comunicare, şi anume cazul când cercetarea penală
poate fi mult întârziată, este neîntemeiată în raport cu dispoziţiile art. 53
alin. (1) din Constituţie - invocat în motivarea sesizării de
neconstituţionalitate - care autorizează restrângerea unor drepturi, inclusiv
dreptul la secretul convorbirilor telefonice, dacă aceasta se impune, între
altele, pentru desfăşurarea instrucţiei penale. Or, efectuarea urmăririi
penale pentru descoperirea autorului unei infracţiuni, stabilirea vinovăţiei
acestuia şi trimiterea lui în judecată sunt condiţionate şi de operativitatea
cercetării, pentru ca aceasta să fie eficientă atât sub raportul tragerii la
răspundere a celui în cauză şi al înlăturării urmărilor infracţiunii, cât şi
sub raportul descurajării fenomenului infracţional.
3. Este nefondată şi critica privind art. 911 alin. 6 din Codul de procedură
penală, care se referă la valoarea probatorie a înregistrării convorbirilor
dintre avocat şi partea pe care o reprezintă, deoarece reglementarea nu este de
natură să încalce dreptul la apărare al părţii reprezentate de avocat, aşa
cum fără temei se susţine în sesizare. In textul de lege analizat se precizează
că înregistrarea va fi folosită ca mijloc de probă numai dacă din cuprinsul
acesteia rezultă date sau informaţii privitoare la pregătirea sau săvârşirea
de către avocat a unei infracţiuni. Constituţia nu face nicio rezervă în
privinţa restrângerii exerciţiului drepturilor unui avocat, dacă, aşa cum este
cazul reglementării stabilite prin art. 911 alin. 6 din Codul de procedură penală, criticată prin sesizare,
sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în alin. 1 şi 2 ale aceluiaşi text de
lege.
4. Nu poate fi primită nici critica privind
neconstituţionalitatea art. 912 alin. 2 şi 3 din Codul de procedură penală, prin care se instituie
dreptul procurorului de a dispune în situaţii de urgenţă interceptarea şi
înregistrarea convorbirilor sau comunicărilor pe o durată de cel mult 48 de ore. Prin această măsură nu
se încalcă prerogativele puterii judecătoreşti şi nici statutul Ministerului
Public, aşa cum, de asemenea, fără temei, se susţine în sesizare, deoarece
măsura luată de procuror este cenzurată de instanţa de judecată, care poate
dispune încetarea interceptărilor şi înregistrărilor şi distrugerea
înregistrărilor efectuate. Pe de altă parte, Curtea constată că niciun text al
Constituţiei nu interzice reglementarea dreptului procurorului - care este
magistrat şi îşi exercită cu imparţialitate atribuţiile, în interesul general
al societăţii, potrivit art. 131 alin. (1) şi art. 132 alin. (1) din
Constituţie - de a dispune interceptarea şi înregistrarea convorbirilor
telefonice în caz de urgenţă şi cu respectarea tuturor condiţiilor prevăzute de
lege.
5. Critica privind neconstituţionalitatea
prevederilor art. 912 alin. 5 din Codul de procedură penală, prin care se reglementează
folosirea înregistrărilor în altă cauză, dacă din cuprinsul acestora rezultă
date sau informaţii concludente şi utile privitoare la pregătirea sau
săvârşirea unei alte infracţiuni dintre cele prevăzute la art. 911 alin. 1 şi 2, este nefondată, întrucât nu se încalcă nici dreptul la apărare şi
nici dreptul la un proces echitabil, în condiţiile în care, la fel ca toate
celelalte probe, înregistrarea convorbirilor telefonice este supusă aprecierii
judecătorului şi poate fi combătută de persoana interesată, în condiţiile şi cu
garanţiile prevăzute de lege.
6. Nu poate fi primită nici critica privind
neconstituţionalitatea art. 264 alin. 3 şi 4 din Codul de procedură penală,
prin care se prevede posibilitatea ca rechizitoriul întocmit de un procuror să
fie înaintat instanţei de judecată dacă nu a fost infirmat de conducătorul
parchetului, în termenele prevăzute de lege. Curtea constată că această
dispoziţie procedurală nu contravine principiului controlului ierarhic prevăzut
de art. 132 din Constituţie, aşa cum se susţine în sesizare, deoarece nici în
textul constituţional invocat şi nici în alt text din Legea fundamentală nu se
prevede obligativitatea confirmării rechizitoriului de către conducătorul
parchetului, înainte de sesizarea instanţei de judecată. In virtutea
prevederilor art. 126 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul are libertatea de
a adopta dispoziţii de procedură, inclusiv dispoziţii având ca obiect
reglementarea controlului ierarhic exercitat de conducătorul parchetului asupra
rechizitoriilor întocmite de procurorii din subordine. In ceea ce priveşte
dispoziţia legală criticată, este evident că aceasta a fost adoptată în scopul
responsabilizării conducătorilor de parchete în asigurarea operativităţii
urmăririi penale şi eliminării cazurilor de tergiversare a verificării temeiniciei
şi legalităţii rechizitoriilor întocmite de procurori.
7. In sfârşit, Curtea constată că nu este întemeiată
critica referitoare la neconstituţionalitatea art. 281 pct. 1 lit. b) din Codul de
procedură penală. Faptul, arătat în sesizare, că textul de lege menţionat a
fost adoptat ca urmare a formulării unui amendament care a fost luat în
considerare cu un conţinut diferit de cel prezentat de autorul amendamentului
nu reprezintă o încălcare a Constituţiei, esenţială, din acest punct de vedere,
nefiind intenţia parlamentarului care a formulat amendamentul - şi care, de
altfel, nici nu se numără printre autorii sesizării de neconstituţionalitate -,
ci voinţa Camerei decizionale a Parlamentului care a adoptat textul de lege.
Faţă de considerentele expuse în cele de mai sus, având
în vedere dispoziţiile art. 146 lit. a) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi ale art. 11 alin. (1) lit. A.a), ale art. 15 şi 18 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cu votul
majorităţii judecătorilor,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că dispoziţiile din Legea pentru modificarea
şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor
legi, criticate prin sesizarea formulată în temeiul art. 146 lit. a) din
Constituţie, sunt constituţionale.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Preşedintelui României şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 6 iulie 2006 şi la aceasta
au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru,
Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Ion Predescu şi Şerban Viorel
Stănoiu, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu