DECIZIE Nr.
562 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
110/2005 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a
unitatilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale,
precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 461 din 9 iulie 2007
Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale,
cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară
activităţi conexe actului medical, excepţie invocată de Consiliul Local al
Oraşului Săliştea de Sus şi Consiliul Local al Comunei Fărcaşa, judeţul
Maramureş în Dosarul nr. 136/100/2007 al Tribunalului Maramureş - Secţia
comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare
este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 14 februarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 136/100/2007, Tribunalul Maramureş- Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a
unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale,
precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical.
Excepţia a fost ridicată de instanţa de judecată din
oficiu, precum şi de pârâţii Consiliul local al oraşului Săliştea de Sus şi
Consiliul local al comunei Fărcaşa, judeţul Maramureş, într-o cauză având ca
obiect judecarea acţiunii în contencios administrativ şi fiscal, formulată de
Instituţia Prefectului judeţului Maramureş, prin care se solicita obligarea
pârâtului Consiliul local al comunei Săliştea de Sus la aprobarea listei
spaţiilor medicale ce urmează să fie vândute în condiţiile art. 4 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate Tribunalul Maramureş -Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal apreciază că actul normativ criticat este
neconstituţional, deoarece instituirea obligativităţii vânzării spaţiilor
proprietate a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în care
funcţionează unităţi medicale contravine dispoziţiilor art. 44 şi art. 120
alin. (1) din Constituţie, precum şi prevederilor art. 36 din Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001, privind atribuţiile consiliului
local, în condiţiile în care vânzarea nu a fost aprobată prin hotărâre a Consiliului.
De asemenea, în susţinerea neconstituţionalităţii
textului de lege criticat, pârâţii Consiliul local al oraşului Săliştea de Sus
şi Consiliul local al comunei Fărcaşa arată că actul normativ criticat
contravine principiului constituţional al autonomiei locale, descentralizării
şi deconcentrării serviciilor publice, deoarece permite prefectului „să
intervină în actul de administrare realizat de Consiliul local". Se mai
susţine şi încălcarea dreptului de proprietate privată prin obligaţia vânzării
spaţiilor proprietate a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în
care funcţionează unităţi medicale.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
prevederile legale criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale
invocate. Se arată că există deja o jurisprudenţa constantă a Curţii
Constituţionale în materie. De asemenea, se precizează că refuzul consiliilor
locale sau judeţene de a aproba listele cu spaţiile ce urmează a fi vândute,
precum şi modul în care prefectul trebuie să acţioneze pentru respectarea
dispoziţiilor legale sunt probleme de interpretare şi aplicare a legii, iar nu
de constituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile legale criticate sunt constituţionale, invocând în acest sens
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul acesteia îl constituie
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea
spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a
spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 236/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 14 iunie 2006.
Autorii excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale cuprinse în art. 44 alin. (2) teza întâi privind garantarea şi
ocrotirea în mod egal a proprietăţii private şi în art. 120 alin. (1)
referitoare la principiile descentralizării autonomiei locale şi deconcentrării
serviciilor publice din unităţile administrativ-teritoriale.
Examinând excepţia, Curtea constată că, potrivit
prevederilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005,
modificată, actul normativ criticat stabileşte cadrul juridic pentru vânzarea
spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale
în care funcţionează unităţi medicale, precum şi a spaţiilor cu destinaţie
pentru activităţi medicale sau activităţi conexe actului medical, neutilizate.
Potrivit art. 4, consiliile judeţene sau cele locale
aprobă prin hotărâre lista spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale sau în
care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, aflate în proprietatea
acestora ori în proprietatea privată a statului, şi care se află în
administrarea lor.
Aşadar, stabilirea listei cu spaţiile având destinaţia
de cabinete medicale sau în care se desfăşoară activităţi conexe actului
medical, ce urmează a fi vândute, este dată prin lege în competenţa consiliilor
judeţene sau a celor locale, aspect ce nu contravine dispoziţiilor
constituţionale privind protecţia dreptului de proprietate privată, ci,
dimpotrivă, este în conformitate cu principiul constituţional stabilit prin
art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit căruia, conţinutul şi limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege.
In ceea ce priveşte invocarea încălcării dispoziţiilor
constituţionale ale art. 120 alin. (1) referitor la principiile
descentralizării autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor publice din
unităţile administrativ-teritoriale, Curtea constată că exercitarea autonomiei
locale se circumscrie principiului constituţional al respectării legilor,
prevăzut de art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală.
Asupra semnificaţiei principiului statuat prin art. 120
alin. (1) din Constituţie, Curtea Constituţională a reţinut, prin Decizia nr.
136 din 3 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 16 octombrie 2001, că acest
text constituţional se referă la principiul autonomiei locale în cadrul
organizării administraţiei publice din unităţile administrativ-teritoriale, iar
nu la existenţa unei autonomii de decizie în afara cadrului legal, care este
general obligatoriu. Aşa fiind, principiul autonomiei locale nu exclude, ci
impune obligaţia autorităţilor administraţiei publice locale de a respecta
legile cu caracter general, aplicabile pe întreg teritoriul ţării, în interesul
comunităţilor locale,
interese care, în acest domeniu, al sănătăţii, nu trebuie să fie în
contradicţie cu interesele naţionale.
De asemenea, în lumina Cartei europene a autonomiei
locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, şi ratificată de România
prin Legea nr. 199/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 26 noiembrie 1997, „Prin
autonomie locală se înţelege dreptul şi capacitatea efectivă ale autorităţilor
administraţiei publice locale de a soluţiona şi de a gestiona, în cadrul legii, în nume propriu şi în
interesul populaţiei locale, o parte importantă a treburilor publice".
Cele statuate în decizia menţionată sunt valabile şi în
prezenta cauză, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate urmează a fi
respinsă ca neîntemeiată.
De asemenea, susţinerea potrivit căreia actul normativ
criticat este neconstituţional, deoarece permite prefectului „să intervină în
actul de administrare realizat de Consiliul local", este neîntemeiată,
având în vedere dispoziţiile art. 123 alin. (5) din Legea fundamentală,
potrivit cărora prefectul poate ataca în faţa instanţei de contencios
administrativ un act al consiliului judeţean sau local, pe care îl consideră ilegal.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea
spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a
spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie
invocată de Consiliul local al oraşului Săliştea de Sus şi Consiliul local al
comunei Fărcaşa, judeţul Maramureş în Dosarul nr. 136/100/2007 al Tribunalului
Maramureş - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 iunie 2007.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie