DECIZIE Nr. 56 din 14 mai 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 4 iulie 1996
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursurilor declarate de Rusu Gh. Nicolae si
Donosa Tugui Vasile impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 114 din 14
noiembrie 1995 si de Jitaru Maria, Cretu Angelica, Cretu Neculai, Cretu
Daniela, Cretu Ionel si Cretu Angelica, minor, parti reprezentate prin avocat,
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 3 din 10 ianuarie 1996.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 30 aprilie 1996, in prezenta
procurorului si a partilor: Rusu Nicolae, Cretu Angelica, Sarion Adela, Cretu
Angelica, minor, Jitaru Maria, Retea Petrica si Augustin Ianos Retea si in
lipsa Primariei Comunei Sascut, Societatii Agricole "Agroschin"
Sascut, autoritatii tutelare de pe langa Consiliul Local al Comunei Traian, lui
Donosa Tugui Vasile, Ursache Ion, Cretu Neculai, Cretu Daniela, Cretu Ionel,
Simon Ludovic, Simon Petre, Cojanu Valeria, Voiculescu Elisabeta si Stefan
Ianos Retea, cu toti procedura fiind legal indeplinita. Dezbaterile au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 14 mai 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 114 din 14 noiembrie 1995, Curtea Constitutionala,
conexand Dosarul nr. 114C/1995 la Dosarul nr. 100C/1995, a respins ca vadit
nefondate exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1-4 din
Codul de procedura civila.
Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 3 din 10 ianuarie 1996 s-a decis
conexarea Dosarului nr. 142C/1995 la Dosarul nr. 138C/1995 si respingerea ca
vadit nefondate a exceptiilor de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1-4
din Codul de procedura civila.
In considerentele deciziilor nr. 114 din 14 noiembrie 1995 si nr. 3 din 10
ianuarie 1996 s-a retinut ca in Constitutie nu sunt cuprinse prevederi privind
obligativitatea exercitarii recursului la Curtea Suprema de Justitie, ca ultima
cale de atac.
Impotriva Deciziei nr. 114 din 14 noiembrie 1995 au declarat recurs, in
termen legal, Rusu Gh. Nicolae si Donosa Tugui Vasile, iar impotriva Deciziei
nr. 3 din 10 ianuarie 1996 au declarat recurs, in termen legal, Jitaru Maria,
Cretu Angelica, Cretu Neculai, Cretu Daniela, Cretu Ionel si Cretu Angelica,
minor, prin reprezentantul lor.
Motivele de recurs invocate impotriva celor doua decizii ale Curtii sunt
identice, si anume:
- discordanta dintre dispozitiile art. 1-4 din Codul de procedura civila si
cele ale art. 20 si 41 alin. (1) din Constitutie;
- actualele instante de recurs au si atributii de instante de fond, prin
"uzurparea suveranitatii instantelor de fond si de apel", pronuntand
hotarari irevocabile;
- necesitatea solicitarii de puncte de vedere Ministerului Justitiei,
Parchetului General de pe langa Curtea Suprema de Justitie si Curtii Supreme de
Justitie;
- este si ramane o anomalie ca, in cazurile in care actualele instante
incalca prevederile art. 20 si 41 din Constitutie, precum si pe cele ale art. 1
alin. 1 din Primul protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, sa se recurga la un recurs individual,
in lipsa unui recurs efectiv intern;
- fara a fi necesara modificarea dispozitiilor art. 20, ale art. 41 alin.
(1) si ale art. 125 alin. (1) din Constitutie, de lege lata, in materia
proprietatii, justitia se realizeaza de catre curtile de apel si celelalte
instante;
- in aplicarea unitara a legii, actualul sistem genereaza dificultati
insurmontabile; erorile in aplicarea legii sunt de neinlaturat, ceea ce
contravine principiului infaptuirii unitare a justitiei si prevederilor art. 1
alin. (1) din Constitutie.
In scopul solutionarii recursurilor, Curtea Constitutionala, avand
obligatia, stabilita in art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, ca in cazul
recursului sa se pronunte si asupra exceptiei de neconstitutionalitate,
aplicand prevederile art. 24 alin. (3) din aceeasi lege, a solicitat puncte de
vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Dand curs solicitarii Curtii, Guvernul, in punctul de vedere exprimat,
apreciaza deciziile atacate cu recurs ca fiind temeinice si legale si
exceptiile de neconstitutionalitate ca vadit nefondate.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
Deoarece, asa cum s-a aratat, recursurile declarate sunt identice, pentru
mai buna administrare a justitiei si pentru a se pronunta o singura decizie, in
sedinta publica din 26 martie 1996 s-a dispus conexarea dosarelor in care s-au
declarat recursuri.
CURTEA,
avand in vedere deciziile atacate, motivele de recurs invocate, raportul
judecatorului-raportor, prevederile art. 1-4 din Codul de procedura civila
raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Motivele de recurs referitoare la incalcarea, prin art. 1-4 din Codul de
procedura civila, a dispozitiilor art. 20 si ale art. 41 alin. (1) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. 1 din Primul protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
potrivit caruia "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la
respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat
pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de
principiile generale ale dreptului international", nu sunt intemeiate si
urmeaza a fi respinse.
Art. 41 alin. (1) din Constitutie dispune ca "Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege", iar art. 20 din legea
fundamentala stabileste in alin. (1) ca dispozitiile constitutionale privind
drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in
concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care Romania este parte. In alineatul secund al aceluiasi
text constitutional se prevede ca, daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.
Fata de dispozitiile legale citate, nu rezulta ca prevederile art. 1-4 din
Codul de procedura civila, modificate prin Legea nr. 59/1993, care stabilesc
competenta judecatoriilor, tribunalelor, a curtilor de apel si accesul la
Curtea Suprema de Justitie, contravin acestor norme si principii.
Art. 1-4 din Codul de procedura civila nu incalca nici dispozitiile art.
125 din Constitutie, care prevede ca justitia se realizeaza prin Curtea Suprema
de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti, a caror competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege, de vreme ce Legea nr. 59/1993 de
modificare a art. 1-4 din Codul de procedura civila stabileste chiar competenta
dupa materie a instantelor judecatoresti.
Daca si in ce masura sistemul actual de distribuire a
"materiilor" in competenta diferitelor instante este sau nu
corespunzator, aceasta nu este o problema de constitutionalitate, ci una de
posibila modificare legislativa, de competenta autoritatii legiuitoare.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 1-4 din Codul de
procedura civila Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 47
din 3 mai 1995, ramasa definitiva ca urmare a respingerii recursului prin
Decizia nr. 96 din 24 octombrie 1995, ambele publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 274 din 24 noiembrie 1995.
Prin deciziile mentionate, Curtea Constitutionala a statuat ca prevederile
art. 1-4 din Codul de procedura civila, modificate, sunt constitutionale si, in
consecinta, exceptiile de neconstitutionalitate au fost respinse ca vadit
nefondate.
Intrucat nu exista nici un element nou care sa infirme considerentele ce
fundamenteaza deciziile mentionate, nu este necesara reconsiderarea lor si deci
nu se justifica aplicarea art. 26 alin. 2 din Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale.
Motivul de recurs prin care se sustine ca art. 1-4 din Codul de procedura
civila sunt neconstitutionale, deoarece curtile de apel, uzurpand suveranitatea
instantelor de fond si de apel, pronunta hotarari irevocabile, "fara vreo
cale de atac impotriva noii viziuni asupra fondului", este, de asemenea,
neintemeiat si urmeaza a fi respins.
Art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, ratificata prin Legea nr. 30/1994, consacra dreptul persoanei la
un proces echitabil. Frecvent si constant organele europene de jurisdictie au
precizat ca art. 6 din conventie nu implica cerinta organizarii unui dublu grad
de jurisdictie, dar daca legea nationala organizeaza cai de atac, justitiabilii
trebuie sa beneficieze de garantiile unui proces echitabil. In orice caz,
stabilirea unui control judiciar asupra legalitatii si temeiniciei hotararilor
judecatoresti nu inseamna accesul neconditionat al justitiabilului la toate
instantele judecatoresti, inclusiv la Curtea Suprema de Justitie.
Motivul de recurs prin care se sustine ca "in aplicarea unitara a
legii actualul sistem genereaza dificultati insurmontabile. Erorile in
aplicarea legii sunt de neinlaturat", infrangandu-se astfel - cum afirma
recurentii - "principiul infaptuirii unitare a justitiei si chiar art. 1
alin. (1) din Constitutie", - nu poate fi, de asemenea, admis. Acest motiv
priveste aplicarea legii, iar nu neconstitutionalitatea acesteia. Or, Curtea
Constitutionala nu are competenta de a se pronunta asupra interpretarii si
aplicarii legii de catre instantele judecatoresti.
Nici motivul de recurs prin care se sustine necesitatea solicitarii
punctelor de vedere ale Ministerului Justitiei, Parchetului General de pe langa
Curtea Suprema de Justitie si Curtii Supreme de Justitie cu privire la exceptia
de neconstitutionalitate invocata nu poate fi retinut, intrucat, potrivit
legii, Curtea Constitutionala nu are obligatia de a solicita puncte de vedere
autoritatilor mentionate.
Avand in vedere considerentele expuse, vazand si prevederile art. 144 lit.
(c) din Constitutie, precum si pe cele ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) si ale
art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursurile declarate de Rusu Gh. Nicolae si Donosa Tugui Vasile
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 114 din 14 noiembrie 1995 si de
Jitaru Maria, Cretu Angelica, Cretu Neculai, Cretu Daniela, Cretu Ionel si Cretu
Angelica, minor, impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 3 din 10
ianuarie 1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta din 14 mai 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu