Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 558 din 25 octombrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1059 din 26 noiembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Cristina Toma         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 189/2000 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 pentru modificarea si completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, exceptie ridicata de Maria Balan in Dosarul nr. 7.269/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei. Lipseste Casa Judeteana de Pensii Iasi, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Avand cuvantul, autorul exceptiei evoca aspecte ce tin de situatia de fapt, considerand ca dispozitiile Decretului-lege nr. 118/1990 au fost aplicate in mod arbitrar de catre instanta de judecata. Depune note scrise in acest sens.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca fiind neintemeiata. Astfel, arata ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate critica modul de aplicare a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999. Apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat acestea nu instituie privilegii sau discriminari pentru persoane aflate in aceeasi situatie juridica.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 16 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 7.269/2004, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 189/2000 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 pentru modificarea si completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, exceptie ridicata de Maria Balan in cadrul unui litigiu de contencios administrativ.
    In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca Legea nr. 189/2000, prin incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, cuprinde dispozitii contrare principiului egalitatii in drepturi a tuturor cetatenilor, intrucat nu asigura ca "atat cetatenii romani din stanga Prutului, cat si din dreapta Prutului, care au fost persecutati etnic, sa beneficieze in mod egal de prevederile Legii nr. 189/2000".
    Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal apreciaza ca dispozitiile Legii nr. 189/2000 sunt constitutionale.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu vizeaza compatibilitatea actului normativ contestat cu dispozitiile constitutionale, ci interpretarea acestuia de catre instanta de judecata.
    Invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr. 134/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 306 din 7 mai 2003, si Decizia nr. 107/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, deoarece nu aduc atingere principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, aceste dispozitii aplicandu-se tuturor persoanelor aflate in situatia reglementata de ipoteza normei juridice, fara privilegii sau discriminari pe considerente arbitrare. Optiunea legiuitorului de a acorda reparatii numai persoanelor persecutate de regimurile instaurate in Romania nu contravine principiului nediscriminarii, intrucat "statului roman nu ii revine nici o obligatie fata de cetatenii romani asupra carora au fost exercitate masuri politice sau dispozitii abuzive de autoritatile altor state, in afara teritoriului sau".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Conform actului de sesizare, critica de neconstitutionalitate vizeaza Legea nr. 189/2000. Materia a fost si este reglementata primar de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, care prin Legea de aprobare nr. 189/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 553 din 8 noiembrie 2000, a fost in totalitate modificata, transformand-o dintr-un act normativ modificator al Decretului-lege nr. 118/1990 intr-un act normativ de reglementare primara de sine statatoare. Cu acest prilej a fost modificat si titlul ordonantei in "Ordonanta privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice".
    Desi, formal, critica priveste actul normativ in ansamblu, observam ca, in continut, aceasta se refera doar la modul de stabilire a categoriilor de persoane beneficiare ale drepturilor acordate, ceea ce constituie obiect de reglementare al art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 586/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 808 din 7 noiembrie 2002, si prin Legea nr. 323/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 635 din 13 iulie 2004. Astfel, numai acest articol constituie obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, care are urmatorul continut: "Beneficiaza de prevederile prezentei ordonante persoana, cetatean roman, care in perioada regimurilor instaurate cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 a avut de suferit persecutii din motive etnice, dupa cum urmeaza:
    a) a fost deportata in ghetouri si lagare de concentrare din strainatate;
    b) a fost privata de libertate in locuri de detentie sau in lagare de concentrare;
    c) a fost refugiata, expulzata sau stramutata in alta localitate;
    d) a facut parte din detasamentele de munca fortata;
    e) a fost supravietuitoare a trenului mortii;
    f) este sotul sau sotia persoanei asasinate ori executate din motive etnice sau in urma masacrelor indreptate impotriva populatiei minoritare, daca ulterior nu s-a recasatorit;
    g) a fost evacuata din locuinta pe care o detinea."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care au urmatorul cuprins: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele considerente:
    Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 este un act normativ cu caracter reparatoriu, care prevede acordarea unor drepturi cetatenilor romani persecutati pe motive etnice de regimurile instaurate in Romania in perioada 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945.
    Articolul 1 din ordonanta stabileste categoriile de cetateni care beneficiaza de prevederile acestui act normativ, in raport cu modalitatile si conditiile in care au fost persecutati. Stabilirea drepturilor ce se acorda cu caracter reparatoriu si a persoanelor beneficiare tine de optiunea libera a legiuitorului, cu conditia sa nu instituie tratament juridic diferit pentru persoane care se afla in situatii identice.
    Textul de lege examinat nu contine dispozitii prin care s-ar institui privilegii sau discriminari. Toate persoanele aflate in aceeasi situatie beneficiaza de aceleasi drepturi. Stabilirea faptului daca o persoana sau alta se incadreaza ori nu in vreuna dintre masurile de persecutie prevazute in ipoteza normei juridice reprezinta o problema de aplicare a legii, de competenta exclusiva a instantei judecatoresti.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, exceptie ridicata de Maria Balan in Dosarul nr. 7.269/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 25 octombrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Cristina Toma

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 558/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 558 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 558/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu