DECIZIE Nr. 558 din 25 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6
septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1059 din 26 noiembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 189/2000 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
105/1999 pentru modificarea si completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, exceptie ridicata de
Maria Balan in Dosarul nr. 7.269/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie -
Sectia de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei. Lipseste Casa Judeteana de
Pensii Iasi, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Avand cuvantul, autorul exceptiei evoca aspecte ce tin de situatia de fapt,
considerand ca dispozitiile Decretului-lege nr. 118/1990 au fost aplicate in
mod arbitrar de catre instanta de judecata. Depune note scrise in acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata. Astfel, arata ca autorul exceptiei de
neconstitutionalitate critica modul de aplicare a dispozitiilor art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 105/1999. Apreciaza ca prevederile de lege criticate
nu contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat acestea nu instituie
privilegii sau discriminari pentru persoane aflate in aceeasi situatie
juridica.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 7.269/2004,
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si
fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 189/2000 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
105/1999 pentru modificarea si completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, exceptie ridicata de
Maria Balan in cadrul unui litigiu de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca Legea nr. 189/2000, prin
incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, cuprinde dispozitii
contrare principiului egalitatii in drepturi a tuturor cetatenilor, intrucat nu
asigura ca "atat cetatenii romani din stanga Prutului, cat si din dreapta
Prutului, care au fost persecutati etnic, sa beneficieze in mod egal de
prevederile Legii nr. 189/2000".
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si
fiscal apreciaza ca dispozitiile Legii nr. 189/2000 sunt constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu vizeaza
compatibilitatea actului normativ contestat cu dispozitiile constitutionale, ci
interpretarea acestuia de catre instanta de judecata.
Invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr.
134/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 306 din 7
mai 2003, si Decizia nr. 107/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, deoarece nu aduc atingere principiului egalitatii cetatenilor
in fata legii, aceste dispozitii aplicandu-se tuturor persoanelor aflate in
situatia reglementata de ipoteza normei juridice, fara privilegii sau
discriminari pe considerente arbitrare. Optiunea legiuitorului de a acorda
reparatii numai persoanelor persecutate de regimurile instaurate in Romania nu
contravine principiului nediscriminarii, intrucat "statului roman nu ii
revine nici o obligatie fata de cetatenii romani asupra carora au fost
exercitate masuri politice sau dispozitii abuzive de autoritatile altor state,
in afara teritoriului sau".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Conform actului de sesizare, critica de neconstitutionalitate vizeaza Legea
nr. 189/2000. Materia a fost si este reglementata primar de Ordonanta
Guvernului nr. 105/1999, care prin Legea de aprobare nr. 189/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 553 din 8 noiembrie 2000, a fost
in totalitate modificata, transformand-o dintr-un act normativ modificator al
Decretului-lege nr. 118/1990 intr-un act normativ de reglementare primara de
sine statatoare. Cu acest prilej a fost modificat si titlul ordonantei in
"Ordonanta privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de
catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana
la 6 martie 1945 din motive etnice".
Desi, formal, critica priveste actul normativ in ansamblu, observam ca, in
continut, aceasta se refera doar la modul de stabilire a categoriilor de
persoane beneficiare ale drepturilor acordate, ceea ce constituie obiect de
reglementare al art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost
modificata prin Legea nr. 586/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 808 din 7 noiembrie 2002, si prin Legea nr. 323/2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 635 din 13 iulie 2004. Astfel,
numai acest articol constituie obiectul exceptiei de neconstitutionalitate,
care are urmatorul continut: "Beneficiaza de prevederile prezentei
ordonante persoana, cetatean roman, care in perioada regimurilor instaurate cu
incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 a avut de suferit
persecutii din motive etnice, dupa cum urmeaza:
a) a fost deportata in ghetouri si lagare de concentrare din strainatate;
b) a fost privata de libertate in locuri de detentie sau in lagare de
concentrare;
c) a fost refugiata, expulzata sau stramutata in alta localitate;
d) a facut parte din detasamentele de munca fortata;
e) a fost supravietuitoare a trenului mortii;
f) este sotul sau sotia persoanei asasinate ori executate din motive etnice
sau in urma masacrelor indreptate impotriva populatiei minoritare, daca
ulterior nu s-a recasatorit;
g) a fost evacuata din locuinta pe care o detinea."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa
pentru urmatoarele considerente:
Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 este un act normativ cu caracter
reparatoriu, care prevede acordarea unor drepturi cetatenilor romani
persecutati pe motive etnice de regimurile instaurate in Romania in perioada 6
septembrie 1940 - 6 martie 1945.
Articolul 1 din ordonanta stabileste categoriile de cetateni care
beneficiaza de prevederile acestui act normativ, in raport cu modalitatile si
conditiile in care au fost persecutati. Stabilirea drepturilor ce se acorda cu
caracter reparatoriu si a persoanelor beneficiare tine de optiunea libera a
legiuitorului, cu conditia sa nu instituie tratament juridic diferit pentru
persoane care se afla in situatii identice.
Textul de lege examinat nu contine dispozitii prin care s-ar institui
privilegii sau discriminari. Toate persoanele aflate in aceeasi situatie
beneficiaza de aceleasi drepturi. Stabilirea faptului daca o persoana sau alta
se incadreaza ori nu in vreuna dintre masurile de persecutie prevazute in ipoteza
normei juridice reprezinta o problema de aplicare a legii, de competenta
exclusiva a instantei judecatoresti.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6
septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, exceptie ridicata de
Maria Balan in Dosarul nr. 7.269/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie -
Sectia de contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Toma