DECIZIE Nr.
557 din 14 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4) si (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul
2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru
personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de baza în sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane
care ocupa functii de demnitate publica, ale art. 3 alin. (4) si (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de baza si al altor
drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza
pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat
potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru
persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si unele masuri de
reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale personalului
contractual salarizat prin legi speciale, precum si ale art. 101 alin. (4) din
Legea administratiei publice locale nr. 215/2001
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 369 din 2 iunie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen Cătălina Gliga - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane
care ocupă funcţii de demnitate publică, ale art. 3 alin. (4) şi (5) din
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bază şi al altor
drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază
pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat
potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru
persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, precum şi unele măsuri de
reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului
contractual salarizat prin legi speciale, precum şi ale art. 101 alin. (4) din
Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Coralia
Bulcu şi alţii în Dosarul nr. 1.507/112/2008 al Tribunalului Bistriţa-Năsăud -
Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin.
(4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 ca inadmisibilă, şi a art. 3
alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008, precum şi art. 101 alin.
(4) din Legea nr. 215/2001 ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 24 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.507/112/2008, Tribunalul Bistriţa-Năsăud - Secţia comercială,
de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (4) şi (5) din
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007, art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2008, precum şi art. 101 alin. (4) din Legea administraţiei
publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Coralia Bulcu şi alţii în
cauza ce are ca obiect judecarea litigiului privind stabilirea răspunderii
juridice pentru prejudiciul produs bugetului judeţean de către autorii
excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2007, art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2008, precum şi art. 101 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale
nr. 215/2001 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 53 din
Constituţie. Se arată că privarea demnitarilor menţionaţi de textul de lege de
dreptul la sporul de 10% pentru desfăşurarea activităţii în condiţii
vătămătoare are caracter discriminatoriu şi nu se justifică restrângerea unor
drepturi cum este acela la remunerarea activităţii prestate.
Tribunalul Bistriţa-Năsăud - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal nu îşi
formulează opinia privind excepţia de neconstituţionalitate invocată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru
a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (4) şi (5)
din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 este inadmisibilă. Totodată, se arată că
reglementările cuprinse în art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2008, precum şi art. 101 alin. (4) din Legea nr. 215/2001, sunt
neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 şi art. 41 alin. (2) din
Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului
bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii
de demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
80 din 1 februarie 2007, ale art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului
nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bază şi al altor drepturi ale
personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă
funcţii de demnitate publică, precum şi unele măsuri de reglementare a
drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat
prin legi speciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
79 din 1 februarie 2008, precum şi ale art. 101 alin. (4) din Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
-Art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2007: „(4) Pentru persoanele care ocupă funcţii de demnitate publică,
alese şi numite, indemnizaţiile prevăzute în anexele nr. VII/1a, Vll/2a,'vil/3a
şi VII/1 b, Vll/2b, Vll/3b, precum şi nr. VII/1 c, Vll/2c, Vll/3c reprezintă
unica formă de remunerare a activităţii corespunzătoare funcţiei şi reprezintă
baza de calcul pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determină
în raport cu venitul salariat.
(5) In aplicarea prevederilor alin. (4) persoanele
care ocupă funcţii de demnitate publică, alese şi numite, nu beneficiază de
premii, de sporul de vechime în muncă şi nici de alte sporuri prevăzute de
lege.";
-Art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2008: „(4) Pentru persoanele care ocupă funcţii de demnitate publică,
alese şi numite, indemnizaţiile prevăzute în anexele nr. VII/1 a, Vll/2a,
Vll/3a şi VII/1 b, Vll/2b, Vll/3b reprezintă unica formă de remunerare a
activităţii corespunzătoare funcţiei şi, de asemenea, reprezintă baza de calcul
pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determină în raport cu
venitul salarial.
(5) In aplicarea prevederilor alin. (4) persoanele
care ocupă funcţii de demnitate publică, alese şi numite, nu beneficiază de
premii, de sporul de vechime în muncă şi nici de alte sporuri prevăzute de
lege."
- Art. 101 alin. (4) din Legea nr. 215/2001: „(4) Pe
durata mandatului, preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului judeţean primesc
o indemnizaţie lunară, ca unică formă de remunerare a activităţii
corespunzătoare funcţiilor de preşedinte, respectiv de vicepreşedinte al
consiliului judeţean, care reprezintă baza de calcul pentru stabilirea
drepturilor şi obligaţiilor care se determină în raport cu venitul salarial.
Preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului judeţean nu beneficiază de sporul
de vechime în muncă şi nici de alte sporuri prevăzute de lege."
Prevederile constituţionale invocate în motivarea
excepţiei sunt cele ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi şi ale
art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007, Curtea
constată că dispoziţiile acesteia au fost aplicabile doar în anul 2007. Or,
potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională decide
asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind
neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare. Rezultă că, pentru aceste motive,
excepţia este inadmisibilă.
2. Analizând criticile de neconstituţionalitate în ceea
ce priveşte reglementările cuprinse la art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2008, precum şi art. 101 alin. (4) din Legea administraţiei
publice locale nr. 215/2001, Curtea reţine că acestea nu pot fi reţinute.
Sporurile la salariile de bază constituie drepturi cu caracter salarial suplimentar,
iar nu drepturi fundamentale al căror exerciţiu ar putea fi restrâns în
condiţiile prevăzute de art. 53 din Constituţie. In acest sens, menţionăm
Decizia Curţii Constituţionale nr. 74 din 2 februarie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 165 din 21 februarie 2006.
Prin Decizia nr. 207 din 17 februarie 2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 10 martie 2009, Curtea,
pronunţându-se asupra excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.
19 şi art. 20 alin. (1) din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane
care ocupă funcţii de demnitate publică, a constatat că „legiuitorul este în
drept totodată să instituie anumite sporuri la indemnizaţiile şi salariile de
bază, premii periodice şi alte stimulente, pe care le poate diferenţia în
funcţie de categoriile de personal cărora li se acordă, le poate modifica în
diferite perioade de timp, le poate suspenda sau chiar anula. Astfel,
principiul egalităţii în drepturi şi al nediscriminării, invocat de autorul
excepţiei, aplicându-se doar situaţiilor egale ori analoage, tratamentul
juridic diferenţiat, stabilit de legiuitor în considerarea unor situaţii
obiectiv diferite, nu reprezintă în cauza de faţă nici privilegii şi nici
discriminări".
Intrucât până în prezent nu au intervenit elemente noi,
de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele şi
soluţia deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane
care ocupă funcţii de demnitate publică, excepţie ridicată de Coralia Bulcu şi
alţii în Dosarul nr. 1.507/112/2008 al Tribunalului Bistriţa-Năsăud - Secţia
comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 3 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008
privind nivelul salariilor de bază şi al altor drepturi ale personalului
bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă
funcţii de demnitate publică, precum şi unele măsuri de reglementare a
drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual
salarizat prin legi speciale, precum şi ale art. 101 alin. (4) din Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de aceiaşi autori
în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta