DECIZIE Nr. 556 din 16 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
(2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 17 februarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6^1 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Marioara Carnu in
Dosarul nr. 2.439/C/2004 al Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat nu sunt incalcate textele din Constitutie
invocate de autorul exceptiei, masura derogatorie cuprinsa in textul de lege
criticat fiind justificata de solutionarea cu celeritate a cauzelor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
2.439/C/2004, Curtea de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6^1 alin. (2) din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului. Exceptia a fost
ridicata de Marioara Carnu intr-o cauza avand ca obiect recursul impotriva unei
sentinte prin care s-a angajat raspunderea personala patrimoniala a
administratorului pentru acoperirea pasivului debitorului.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine ca
prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 21 alin. (3) din
Constitutie privitoare la dreptul la un proces echitabil, precum si art. 24
referitor la dreptul la aparare, intrucat afisarea citatiei la sediul instantei
poate prejudicia partea astfel citata, care poate fi pusa in situatia de a nu
lua act de existenta litigiului, atunci cand nu locuieste in tara ori in orasul
in care se afla instanta de judecata.
Curtea de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ
opineaza in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata,
dispozitiile legale criticate contravenind atat articolelor din Constitutie
mentionate de autorul exceptiei, cat si art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privitor la dreptul
la un proces echitabil, deoarece partea citata prin publicitate "nu are
posibilitatea de a fi informata din timp cu privire la existenta unui litigiu
in care are aceasta calitate", pentru a se apara si a beneficia de
garantiile unui proces echitabil. Faptul ca legiuitorul a considerat ca in
materia Legii nr. 64/1995 cererile sunt urgente, motiv pentru care trebuie
solutionate cu celeritate, nu este de natura sa justifice existenta unor
dispozitii legale care sa aduca atingere prevederilor constitutionale invocate
de autor.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a comunica
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul a transmis Curtii Constitutionale punctul sau de vedere, in sensul
ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
In cauzele aflate sub incidenta dispozitiilor Legii nr. 64/1995 regula
citarii si comunicarii actelor de procedura este cea stabilita de normele
procedurale de drept comun, iar exceptia o constituie indeplinirea actelor de
procedura prin publicitate, in conditiile art. 95 din Codul de procedura
civila.
Caracterul exceptional al procedurii de citare prin publicitate obliga
instanta sa manifeste o maxima prudenta in aplicarea acestei proceduri limitate
"numai la acele situatii in care reclamantul dovedeste ca a facut
demersuri semnificative pentru a afla domiciliul paratului, invederand
imprejurarile concrete din care sa rezulte imposibilitatea de identificare a
acestui domiciliu". In aceste cazuri, in afara de afisarea la usa instantei,
poate fi dispusa si publicarea citatiei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a III-a, sau intr-un ziar mai raspandit.
Textul de lege atacat nu contravine prevederilor din Constitutie invocate
de autorul exceptiei, fiind totodata in acord cu dispozitiile art. 126 alin.
(2) din Legea fundamentala, potrivit carora "Competenta instantelor
judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege".
Avocatul Poporului a transmis Curtii Constitutionale punctul sau de vedere,
in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea
motivare:
"Citarea prin publicitate reprezinta o modalitate derogatorie de
indeplinire a procedurii de citare si de comunicare a actelor procedurale, in
cazurile expres prevazute de lege". Textul legal criticat respecta
dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie, "potrivit carora
stabilirea procedurii de judecata este de competenta legiuitorului", si nu
aduce atingere prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
7 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, avand urmatorul cuprins: "Prin exceptie, indeplinirea
actelor mentionate la alin. (1) se va face prin publicitate, in cazurile expres
prevazute de lege."
Alin. (1) al art. 7 are urmatorul cuprins: "Citarea partilor, precum
si comunicarea sau notificarea oricarui alt act de procedura se fac, de regula,
in conditiile prevazute la art. 85 - 94 din Codul de procedura civila."
Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 6^1 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, cu modificarile si
completarile aduse prin Legea nr. 149 din 11 mai 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 12 mai 2004. Ulterior sesizarii
Curtii prin Incheierea din 16 septembrie 2004, Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, iar
art. 6^1 alin. (2) a fost renumerotat, devenind art. 7 alin. (2), asupra caruia
urmeaza a se pronunta Curtea Constitutionala prin prezenta decizie.
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale in raport cu prevederile art. 21 alin. (3) din Constitutie
privitoare la dreptul la un proces echitabil, precum si cu prevederile art. 24
referitoare la dreptul la aparare.
Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca procedura citarii
prin publicitate, prevazuta de art. 7 alin. (2) din Legea nr. 64/1995,
constituie o norma derogatorie de la dispozitiile art. 85 - 94 din Codul de
procedura civila, in conformitate cu care citarea partilor se face la
domiciliul sau resedinta acestora. Aceasta norma derogatorie a fost adoptata de
legiuitor in virtutea prerogativelor sale stabilite prin art. 126 alin. (2) din
Constitutie, in deplin acord cu toate celelalte prevederi constitutionale.
Norma derogatorie mentionata se justifica prin necesitatea asigurarii
judecarii procesului intr-un termen rezonabil si nu este de natura sa impiedice
liberul acces la justitie sau exercitarea de catre parti a dreptului lor la
aparare, asa cum fara temei sustine autorul exceptiei. De altfel, autorul
exceptiei de neconstitutionalitate, recurent-parat in cauza in care a ridicat
exceptia, cunostea faptul ca, potrivit art. 8 alin. (3) din Legea nr. 64/1995,
citarea partilor la instanta de recurs se face prin publicitate si chiar s-a
prezentat la termenul de judecata cand a sustinut ca nu a gasit citatia la
panoul de afisaj al instantei.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d), precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (2)
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de Marioara Carnu in Dosarul nr. 2.439/C/2004
al Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Catalina Turcu