DECIZIE Nr. 552 din 18 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
(1) si ale art. 79 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002
privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1014 din 16 noiembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marinela Minca - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. (1) si ale art. 79 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
exceptie ridicata de Mircea Ciobanu in Dosarul nr. 829/2005 al Judecatoriei
Brasov.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, sens in care invoca
jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 829/2005,
Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 78 alin. (1) si ale art. 79 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, exceptie ridicata de Mircea
Ciobanu intr-o cauza penala avand ca obiect infractiunile prevazute si
pedepsite de textele de lege criticate ca fiind neconstitutionale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 73
alin. (3) lit. h) din Constitutie, potrivit carora infractiunile si pedepsele
pot fi reglementate numai prin lege organica. In acest sens arata ca
"Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 este un act normativ emis
de Guvernul Romaniei, modificat si completat de aceeasi autoritate, dar
neratificat de Parlamentul Romaniei, ca singura autoritate legiuitoare".
Pentru acest motiv apreciaza ca aceasta ordonanta nu poate fi echivalata cu o
lege organica.
Judecatoria Brasov apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata,
intrucat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 a fost emisa in temeiul
si cu respectarea dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutia din 1991,
devenit art. 115 alin. (4) dupa revizuirea Legii fundamentale. Aceste
dispozitii nu prevad interdictia reglementarii prin ordonante de urgenta a
domeniilor ce fac obiectul legilor organice. De asemenea, arata ca procedura
intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 a
respectat prevederile constitutionale, intrucat ordonanta s-a aplicat ulterior
depunerii sale spre aprobare Parlamentului.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul considera ca sustinerile autorului exceptiei nu sunt intemeiate.
Astfel, arata ca dispozitiile constitutionale interzic numai ordonantelor emise
de Guvern in temeiul unei legi speciale de abilitare sa reglementeze in domenii
rezervate legii organice, iar nu si ordonantelor de urgenta. Apreciaza ca sunt
relevante in acest sens prevederile art. 115 alin. (5) din Constitutie, precum
si jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, intrucat interdictia de a emite ordonante in domeniul legilor
organice priveste exclusiv ordonantele adoptate in temeiul unei legi speciale
de abilitare, nu si ordonantele de urgenta.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
78 alin. (1) si ale art. 79 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002, dispozitii
potrivit carora:
- Art. 78 alin. (1): "Conducerea pe drumurile publice a unui
autovehicul ori a unui tramvai de catre o persoana fara permis de conducere se
pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani.";
- Art. 79 alin. (1): "Conducerea pe drumurile publice a unui
autovehicul sau tramvai de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica de
peste 0,80 g/l alcool pur in sange ori o concentratie ce depaseste 0,40 mg/l
alcool pur in aerul expirat sau care se afla sub influenta unor substante ori
produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora se pedepseste
cu inchisoare de la 1 la 5 ani."
In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, conform carora
"Prin lege organica se reglementeaza: [...]
h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele de
lege criticate incrimineaza si prevad pedepsele pentru anumite fapte prin care
este afectata siguranta circulatiei pe drumurile publice. Potrivit
dispozitiilor art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, aceste reglementari
fac obiectul legii organice.
Autorul exceptiei considera ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 nu poate consacra norme ce tin de domeniul legii organice, deoarece nu
a fost inca aprobata de catre Parlament.
Curtea observa ca astfel de critici au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, cu referire atat la prevederile art. 79 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, cat si la intregul act
normativ. Astfel, analizand problema caracterului organic al normelor pe care
ordonanta de urgenta le cuprinde, Curtea, prin Decizia nr. 245 din 10 mai 2005,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 612 din 14 iulie
2005, si Decizia nr. 370 din 5 iulie 2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 699 din 3 august 2005, a retinut ca, potrivit
prevederilor constitutionale anterioare, precum si celor ulterioare revizuirii
Legii fundamentale, Guvernul poate reglementa, prin intermediul ordonantei de
urgenta, si in domeniul rezervat legilor organice. In temeiul art. 114 alin.
(1) din Constitutia din 1991, institutia delegarii legislative printr-o lege
speciala de abilitare a Guvernului prevedea interdictia expresa de a emite
ordonante in domenii ce fac obiectul legilor organice doar in ceea ce priveste
ordonantele simple ale Guvernului, fara ca aceasta sa se aplice, prin analogie,
si ordonantei de urgenta, care isi gasea reglementarea distincta in cadrul
alin. (4) al art. 114.
In ceea ce priveste critica potrivit careia Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 nu a fost aprobata prin lege, Curtea a statuat prin
Decizia nr. 370/2005 ca aprobarea sau respingerea proiectului de lege nu
constituie o conditie pentru intrarea in vigoare a unei ordonante de urgenta.
Autorul exceptiei de fata, ca si in speta anterioara, a confundat operatiunea
de depunere spre aprobare la Parlament a unei ordonante de urgenta, necesara
sine qua non intrarii sale in vigoare si, asadar, producerii de efecte juridice
in urma publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, cu operatiunea -
ulterioara - de aprobare sau respingere, prin lege, a respectivei ordonante de
urgenta a Guvernului. Or, Curtea a constatat ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 a fost depusa spre aprobare Parlamentului la data de 20
decembrie 2002, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, la
data de 28 decembrie 2002, iar art. 118 alin. (1) din ordonanta a prevazut
intrarea sa in vigoare la data de 1 februarie 2003. Astfel, au fost intocmai
respectate si conditiile de validitate prevazute de art. 114 alin. (4) si (5)
din Constitutia din 1991, in vigoare la data emiterii ordonantei. Constitutia
nu a prevazut termenul in care Parlamentul trebuie sa se pronunte asupra
ordonantei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
(1) si ale art. 79 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002
privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicata de Mircea Ciobanu in
Dosarul nr. 829/2005 al Judecatoriei Brasov.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea