DECIZIE Nr. 55 din 18 mai 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 158 din 24 iunie 1994

Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Florentina Geangu - magistrat - asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului formulat de Ministerul Public
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 55 din 13 octombrie 1993.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 10 mai 1994, in prezenta
reprezentantului Ministerului Public, in lipsa inculpatilor si a partii civile
care, desi legal citati, nu s-au prezentat si au fost consemnate in incheierea
din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a aminat
pronuntarea pentru data de 18 mai 1994.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Inculpata Stan Elena a invocat in dosarul nr. 6345/1992 al Judecatoriei
Tulcea exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 224 din Codul
penal, pentru care a fost trimisa in judecata cu motivarea ca ele contravin prevederilor
art. 135 alin. (2) si alin. (4) din Constitutie si au fost abrogate prin art.
150 alin. (1) din legea fundamentala.
Prin Decizia nr. 55 din 13 octombrie 1993, Curtea Constitutionala a admis
exceptia de neconstitutionalitate, constatand ca dispozitiile art. 224 din
Codul penal au fost abrogate partial potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie si, in consecinta, acestea urmeaza a se aplica numai cu privire la
bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri ce formeaza
obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Impotriva acestei decizii Ministerul Public a declarat recurs, aratand, in
esenta:
1. Curtea nu este competenta sa se pronunte asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate care privesc legi anterioare intrarii in vigoare a
Constitutiei.
2. Pe fond se apreciaza ca in mod gresit s-a dispus abrogarea partiala a
unor dispozitii din Codul penal referitoare la avutul obstesc. In sustinerea
acestui motiv s-au invocat urmatoarele argumente:
- limitarea bunurilor ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice
numai la cele prevazute in art. 135 alin. (4) este gresita, deoarece mai sunt
si alte bunuri stabilite prin legi sau care urmeaza sa se stabileasca prin alte
legi si care, avand acelasi regim juridic, nu pot fi caracterizate ca facand
parte din proprietatea privata;
- Curtea poate sa hotarasca asupra neconstitutionalitatii legilor si nu sa
pronunte abrogarea, care este de competenta Parlamentului;
- Curtea, in decizia atacata, se intemeiaza pe Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993, ceea ce nu este justificat,
deoarece in acest fel judecata in alte spete devine inutila.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, decizia atacata, motivele de recurs, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentului - Ministerul Public
- sustine in sedinta publica din 10 mai 1994, dispozitiile legale atacate ca
neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei, precum si cele ale
Legii nr. 47/1992 si ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele:
Primul motiv de recurs dezvoltat in cadrul dezbaterilor orale care vizeaza,
pe de o parte, necompetenta Curtii Constitutionale de a se pronunta asupra unei
exceptii ce priveste un text dintr-o lege preconstitutionala, iar pe de alta
parte, contestarea acestei competente atunci cand opinia instantei in fata
careia a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate este in acord cu
punctul de vedere al partii, urmeaza a fi inlaturat ca nefondat. Este adevarat
ca dispozitiile atacate ca neconstitutionale sunt anterioare Constitutiei si in
legatura cu ele pune problema abrogarii, in temeiul art. 150 alin. (1) din
Constitutie, dar aceasta virtute abrogativa a Constitutiei nu se impune prin ea
insasi. Ea presupune confruntarea dintre Constitutie si dispozitia legala
anterioara, pentru a face aplicarea principiului "lex posterior derogat
priori" si a asigura suprematia Constitutiei asupra actelor inferioare. Aceasta
confruntare nu reprezinta altceva decat o forma a controlului de
constitutionalitate. Desigur, fiind vorba si de o problema a aplicarii legii in
timp, aceasta forma a controlului de constitutionalitate, si numai ea, este si
la indemina organelor care aplica legea, inclusiva instantelor judecatoresti.
Este o solutie care se regaseste in practica Curtii Constitutionale. Pentru ca
instanta sa constate abrogarea nu este suficient sa-si exprime opinia in
considerente, ci aceasta constatare trebuie sa fie expres prevazuta in
dispozitiv, in speta in incheierea pe care a pronuntat-o ca urmare a ridicarii
exceptiei de neconstitutionalitate.
Instanta, in cazul de fata insa, a sesizat Curtea. Faptul ca in materia
avutului obstesc opinia instantei a fost in acord cu punctul de vedere al
partii, in sensul ca dispozitiile din Codul penal referitoare la aceasta
materie sunt abrogate, nu este, de aceea, de natura sa atraga necompetenta
Curtii, din moment ce instanta respectiva nu a constatat abrogarea in
dispozitivul incheierii, iar Curtea este singura care poate asigura, prin
deciziile sale obligatorii, o jurisprudenta unitara in materia controlului
constitutionalitatii legilor.
Competenta Curtii de a se pronunta asupra legilor anterioare Constitutiei
rezulta, fara echivoc, si din dispozitiile art. 26 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, potrivit carora constatarea neconstitutionalitatii are efecte numai
asupra raporturilor juridice stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei.
Dispozitia legala are in vedere exclusiv legi anterioare Constitutiei,
intrucat, pentru legile adoptate sub imperiul ei, este fara sens, din moment ce
o asemenea lege este posterior Constitutiei. In interpretarea data de recurent,
aceasta dispozitie legala nu si-ar mai gasi aplicare, ceea ce, desigur, nu
poate fi acceptat.
In sfarsit, este de retinut si faptul ca, in conformitate cu art. 3 din
Legea nr. 47/1992, competenta Curtii Constitutionale nu poate fi contestata de
nici o autoritate publica, ea fiind singura in drept sa hotarasca asupra competentei
sale, potrivit art. 144 din Constitutie.
Nici cel de-al doilea motiv de recurs, care vizeaza solutia de fond
criticata sub aspectul constatarii abrogarii partiale a unor dispozitii din
Codul penal referitoare la avutul obstesc, nu este fondat. Justificarea acestui
motiv de recurs, in sensul ca s-ar fi facut o limitare a bunurilor ce fac
obiectul exclusiv al proprietatii publice numai la cele prevazute in art. 135
din Constitutie, nu poate fi retinuta, deoarece este evident ca decizia atacata
nu se rezuma numai la bunurile enumerate de art. 135 alin. (4) din Constitutie,
ci se refera la bunurile prevazute in art. 135 alin. (4), adica si "alte
bunuri stabilite prin lege".
Totodata, nu poate fi retinuta nici sustinerea conform careia Curtea poate
constata numai neconstitutionalitatea unei legi, nu si ca legea este abrogata
potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie. Potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie, legile raman in vigoare in masura in care nu contravin
Constitutiei. Contrarietatea unei legi anterioare Constitutiei cu prevederile
acesteia are insa drept consecinta abrogarea. Cu alte cuvinte,
neconstitutionalitatea este cauza abrogarii. In cazul legilor anterioare
Constitutiei, neconstitutionalitatea are un caracter specific intrucat cauza sa
este posterioara legii, constand in schimbarea temeiului legitimitatii sale
constitutionale. In aceste conditii, controlul constitutionalitatii unei legi
preconstitutionale care are ca rezultat constatarea contrarietatii acesteia cu
prevederile Constitutiei nu duce la declararea legii ca neconstitutionala - o
lege putand fi apreciata numai in functie de regimul constitutional sub
imperiul caruia a fost adoptata -, ci la constatarea abrogarii, solutie ce
constituie consecinta constitutionala prevazuta de art. 150 alin. (1) a unei
asemenea contrarietati.
In sfarsit, nu poate fi retinuta nici critica adusa deciziei de fond in
sensul ca se intemeiaza pe Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1993 -
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din 27 septembrie
1993 - in considerarea faptului ca astfel este inutila judecata in alte spete.
Potrivit art. 29 din regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale. Curtea nu statueaza decat asupra problemelor de drept.
Spre a se evita solutii contradictorii, art. 26 din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale permite completului care
doreste sa se abata de la practica Curtii sa sesizeze plenul spre a se pronunta
asupra interpretarii ce urmeaza a fi data in viitor. Decizia plenului este
obligatorie doar pentru completele de judecata, astfel incat prin aceasta
decizie nu se solutioneaza o exceptie de neconstitutionalitate concreta. De
aceea ea nu are drept consecinta inutilitatea judecarii exceptiilor, in cadrul
carora s-ar putea ridica noi probleme si noi interpretari posibile care ar
putea determina reluarea procedurii necesare in vederea asigurarii consecventei
practicii constitutionale.
In legatura cu art. 224 din Codul penal, a carui neconstitutionalitate a
fost invocata de inculpata Stan Elena, Curtea Constitutionala s-a pronuntat
prin Decizia nr. 33/1993, ramasa definitiva si publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 278 din 30 noiembrie 1993, constatand ca dispozitiile
sale sunt abrogate partial, conform art. 150 alin. (1) din Constitutie si, in
consecinta, urmeaza a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute in art.
135 alin. (4) din Constitutie, bunuri care fac obiectul exclusiv al
proprietatii publice. Rezulta ca, in prezent, atat exceptia de
neconstitutionalitate cu privire la art. 224 din Codul penal, ridicata de Stan
Elena in fata Judecatoriei Tulcea, cat si recursul Ministerului Public,
declarat impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 55 din 13 octombrie
1993, sunt lipsite de obiect.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c), art. 145 alin. (2) si
art. 150 alin. (1) din Constitutie, al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit.
A. c), art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
Constata ca, potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 33 din 26 mai
1993, ramasa definitiva, art. 224 din Codul penal este abrogat partial, conform
art. 150 alin. (1) din Constitutie si, in consecinta, urmeaza a se aplica numai
cu privire la bunurile prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri
care fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si, prin urmare, respinge ca
lipsite de obiect exceptia de neconstitutionalitate cu privire la art. 224 din
Codul penal ridicata de Stan Elena, in dosarul nr. 6345/1992 al Judecatoriei
Tulcea, precum si recursul Ministerului Public declarat impotriva Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 55 din 13 octombrie 1993.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 8 martie 1994.
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu