DECIZIE Nr. 535 din 13 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin.
(2) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in
materie penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 948 din 25 octombrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marilena Minca - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, exceptie ridicata, din
oficiu, in Dosarul nr. 490/P/F/2005 al Curtii de Apel Brasov.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat nu
incalca prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 490/P/F/2005, Curtea
de Apel Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004
privind cooperarea judiciara internationala in materie penala. Exceptia a fost
ridicata, din oficiu, de instanta de judecata intr-o cauza avand ca obiect
sesizarea formulata de Parchetul de pe langa Tribunalul Brasov privind
recunoasterea Hotararii penale K 173/2003, pronuntata de Tribunalul Districtual
Ptuj din Republica Slovenia, relativ la condamnatul Ion Laurentiu Balan, pentru
savarsirea infractiunii de trecerea frauduloasa a frontierei.
In motivarea exceptiei invocate se arata ca prevederile art. 115 alin. (2)
din Legea nr. 302/2004 contravin prevederilor art. 21 alin. (1) si (2), precum
si art. 131 alin. (1) din Constitutie, referitoare la accesul liber la justitie
si la rolul Ministerului Public, deoarece permit posibilitatea recunoasterii
unei hotarari penale straine numai la solicitarea autoritatilor competente ale
statului de condamnare, iar nu si la solicitarea procurorului roman sau a
persoanei condamnate. De asemenea, in motivarea exceptiei, Curtea de Apel
Brasov face referire si la restrangerea nejustificata a suveranitatii statului
roman, care "nu poate dispune, prin autoritatile competente, asupra unor
chestiuni de drept public, de drept penal, in propriul sau teritoriu si in
legatura cu propriii cetateni". Din acest punct de vedere, dispozitiile
art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004 ar contraveni prevederilor art. 1
alin. (1) din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca procedura instituita prin dispozitiile art. 115 alin.
(2) din Legea nr. 302/2004 "este excesiva si depinde de un element
aleatoriu, neexistand o garantie ca orice autoritate straina competenta, la
solicitarea condamnatului, va initia procedurile prevazute de lege in vederea
recunoasterii hotararii penale straine". Drept urmare, Guvernul apreciaza
ca prevederile art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004 sunt neconstitutionale
numai in masura in care opresc persoana condamnata de a ajunge in fata
instantelor judecatoresti pentru exercitarea dreptului sau, potrivit art. 21
din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca textul de lege criticat este
constitutional. In acest sens arata ca dispozitiile art. 115 alin. (2) din
Legea nr. 302/2004 nu ingradesc dreptul partilor interesate de a se adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor lor
legitime. De asemenea, mentioneaza ca prevederile legale criticate nu contravin
sub nici un aspect regulii constitutionale potrivit careia, in activitatea
judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si
apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor. Cat
priveste critica de neconstitutionalitate a art. 115 alin. (2) din Legea nr.
302/2004, fata de prevederile art. 1 alin. (1) din Constitutie, considera ca
aceasta nu poate fi retinuta, deoarece nu sunt incalcate trasaturile si
valorile supreme ale statului roman.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara
internationala in materie penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 594 din 1 iulie 2004, dispozitii conform carora: "In vederea
executarii pe teritoriul Romaniei a unei hotarari penale straine, autoritatile
competente ale statului de condamnare formuleaza o cerere de recunoastere si
executare."
Autoarea exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin aceste
dispozitii legale sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 1 alin.
(1) privind suveranitatea, ale art. 21 alin. (1) si (2) referitoare la accesul
liber la justitie si ale art. 131 alin. (1) privind rolul Ministerului Public.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie
penala a abrogat, prin art. 188 lit. d), prevederile din Codul de procedura
penala cuprinse in art. 519 - 521 (referitoare la recunoasterea hotararilor
penale sau a altor acte juridice straine), iar prin art. 188 lit. e), orice
alte dispozitii contrare. De asemenea, in titlul V, intitulat
"Recunoasterea si executarea hotararilor penale", legea
reglementeaza, pe de o parte, procedurile prin care se solicita recunoasterea si
executarea in strainatate a hotararilor penale pronuntate de instantele romane,
iar pe de alta parte, procedurile de recunoastere si executare in Romania a
hotararilor penale straine, ca mijloc prin care hotararile penale straine
produc, atunci cand este cazul, efecte juridice pe teritoriul Romaniei. Pe
aceasta cale statul roman isi insuseste hotararea penala straina, acordandu-i
in virtutea propriei sale suveranitati eficienta pe teritoriul sau. Aceasta
reglementare are caracterul de procedura speciala privind ordinea juridica
interna, insa si caracterul de forma de cooperare juridica internationala in
materie penala.
Potrivit noii reglementari, in vederea executarii pe teritoriul Romaniei a
unei hotarari penale straine ramase definitive, autoritatile competente ale
statului de condamnare formuleaza o cerere de recunoastere si executare [art.
115 alin. (2)], cerere care se transmite Ministerului Justitiei, insotita de o
copie autentica a hotararii si, dupa caz, de o declaratie prin care condamnatul
isi exprima consimtamantul, precum si de o informare asupra duratei arestului
preventiv sau a partii de pedeapsa executate pana la data prezentarii cererii
[art. 119 alin. (1) si (2)]. Prin directia de specialitate, Ministerul
Justitiei efectueaza controlul de regularitate internationala a cererii, dupa
care, dupa caz, o transmite procurorului general competent, in vederea
sesizarii instantei competente, ori o restituie, motivat [art. 119 alin. (3)].
Autoritatile judiciare romane competente sunt curtea de apel in circumscriptia
careia, dupa caz, domiciliaza, isi are resedinta sau a fost identificat
condamnatul si, respectiv, parchetul de pe langa aceasta (art. 120).
Curtea constata ca solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei
judecatoresti nu depinde de prevederile art. 115 alin. (2) din Legea nr.
302/2004, invocate ca fiind neconstitutionale. Astfel, in cauza de fata
exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata in cadrul unui litigiu avand
ca obiect recunoasterea, pe cale principala, a unei hotarari penale straine, in
conditiile art. 521 din Codul de procedura penala, dispozitii abrogate la data
introducerii cererii. Prin urmare, temeiul de drept al cererii de chemare in
judecata nu atrage exercitarea controlului de constitutionalitate cu privire la
dispozitiile art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004 ce constituie obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate. Astfel fiind, devin aplicabile dispozitiile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, conform carora Curtea Constitutionala
decide numai cu privire la prevederile de lege care au legatura cu solutionarea
cauzei, precum si dispozitiile alin. (6) al aceluiasi articol, potrivit caruia,
daca sunt incalcate dispozitiile alin. (1), exceptia de neconstitutionalitate
urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
Totodata, Curtea constata ca autoarea exceptiei solicita, in realitate,
extinderea dispozitiilor legale criticate si la alte situatii neprevazute in
text, in sensul adaugarii in cuprinsul acestora si a posibilitatii
condamnatului de a se adresa instantei competente cu o cerere privind
recunoasterea hotararii pronuntate in strainatate impotriva sa. Or, asa dupa
cum Curtea Constitutionala a retinut in mod constant, acceptarea acestei
critici ar echivala cu transformarea instantei de contencios constitutional
intr-un legislator pozitiv, ceea ce ar contraveni art. 61 din Constitutie,
potrivit caruia "Parlamentul este [...] unica autoritate legiuitoare a
tarii". De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului".
Este de observat ca, potrivit dispozitiilor Legii nr. 302/2004, contrar
sustinerilor autoarei exceptiei, procurorul este cel care sesizeaza instanta
judecatoreasca competenta a se pronunta cu privire la cererea de recunoastere
si executare a hotararii penale straine ramase definitive.
Referitor la invocarea, in motivarea exceptiei, a dispozitiilor art. 1
alin. (1) din Constitutie, privind suveranitatea statului, se constata ca
acestea nu au incidenta in cauza. De altfel, in conformitate cu prevederile
art. 3, care stabileste limitele cooperarii judiciare, aplicarea Legii nr. 302/2004
este subordonata protectiei intereselor de suveranitate, securitate, ordine
publica si a altor interese ale Romaniei, definite prin Constitutie.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea
judiciara internationala in materie penala, exceptie ridicata, din oficiu, in
Dosarul nr. 490/P/F/2005 al Curtii de Apel Brasov.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu