DECIZIE Nr.
523 din 31 mai 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (1) lit. a) pct. ii) si
lit. c) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului
funciar nr. 18/1991
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 15 august 2007
Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Kozsokar Gabor
-judecător
Şerban Viorel Stănoiu -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (1) lit. a) pct. ii) şi
lit. c) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului
funciar nr. 18/1991, excepţie ridicată de Parohia Ortodoxă Romană Ţaga în Dosarul nr. 5.555/117/2006 al
Tribunalului Cluj - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere
a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 30
noiembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 5.555/117/2006, Tribunalul Cluj -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (1) lit. a) pct. ii) şi
lit. c) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului
funciar nr. 18/1991, excepţie ridicată de Parohia Ortodoxă Romană Ţaga.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul arată că dispoziţiile criticate creează un regim juridic
discriminatoriu între persoanele cărora li s-a reconstituit sau constituit
dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere în
condiţiile legii în vigoare la data emiterii actelor de proprietate şi
persoanele care au dobandit
ulterior vocaţia legală de a formula acţiuni pentru constatarea nulităţii
absolute a titlurilor de proprietate astfel emise.
Tribunalul Cluj - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
textele de lege criticate avand ca finalitate
restituirea terenurilor către foştii proprietari pe
vechile amplasamente.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
dispoziţiile criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate de
autorul excepţiei. In acest sens, face referire la jurisprudenta în materie a
Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului arată
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale ale art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit
cărora „conţinutul
şi limitele dreptului de proprietate privată sunt stabilite prin lege".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinand încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. III alin. (1) lit. a)
pct. ii) şi lit. c) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea
Legii fondului funciar nr. 18/1991, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 4 noiembrie
1997, modificată prin Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, potrivit cărora:
„(1) Sunt lovite de nulitate absolută, potrivit
dispoziţiilor legislaţiei civile, aplicabile la data încheierii actului
juridic, următoarele acte emise cu încălcarea prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991, Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei legi:
a) actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate, în favoarea
persoanelor care nu erau îndreptăţite, potrivit legii, la astfel de
reconstituiri sau constituiri, cum sunt: [...]
(ii) actele de reconstituire şi constituire în
favoarea altor persoane asupra vechilor amplasamente ale foştilor proprietari,
solicitate de către aceştia, în termen legal, libere la data solicitării, în
baza Legii nr. 18/1991 pentru terenurile intravilane, a Legii nr. 1/2000 şi a
prezentei legi, precum şi actele de constituire pe terenuri scoase din domeniul public în acest scop;[...]
c) actele de reconstituire sau de constituire a
dreptului de proprietate în intravilanul localităţilor, pe terenurile
revendicate de foştii proprietari, cu excepţia celor atribuite conform art. 23
din lege;'".
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întai, potrivit cărora „Proprietatea
privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de
titular."
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea reţine că dispoziţiile legale criticate consacră
sancţiunea nulităţii absolute aplicabilă actelor emise cu încălcarea
prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere. Sunt lovite de nulitate
absolută, potrivit dispoziţiilor legislaţiei civile în vigoare la data
încheierii actului juridic, printre altele, actele de reconstituire sau de
constituire a dreptului de proprietate în favoarea persoanelor care nu erau
îndreptăţite, potrivit legii, la astfel de reconstituiri sau constituiri - art.
III alin. (1) lit. a) din lege, precum şi actele de reconstituire sau de
constituire a dreptului de proprietate în intravilanul localităţilor, pe
terenurile revendicate de foştii proprietari - art. III alin. (1) lit. c) din
lege.
Curtea constată că asupra constituţionalităţii
dispoziţiilor art. III alin. (1) lit. a) din Legea nr. 169/1997, în forma
anterioară modificării acestora prin Legea nr. 247/2005, s-a pronunţat prin
Decizia nr. 296 din 6 noiembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 21 ianuarie 2002, respingand critica de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată. Cu acel
prilej s-a reţinut, în esenţă, că „dispoziţiile legale criticate nu aduc nicio
noutate din punct de vedere legislativ; ele nu fac decat să precizeze încă o dată sancţiunea nulităţii actelor translative
de proprietate încheiate cu încălcarea unor norme legale imperative. Or, cum un
act nul nu poate produce efecte, el fiind desfiinţat retroactiv, asemenea acte
nu au putut să constituie temeiuri ale dobandirii
valabile a dreptului de proprietate."
Atat soluţia, cat şi considerentele cuprinse în această
decizie îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză, inclusiv în ceea ce
priveşte dispoziţiile art. III alin. (1) lit. c) din lege, întrucat nu au intervenit elemente noi de natură
a determina reconsiderarea jurisprudentei Curţii.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. III alin. (1) lit. a) pct. ii) şi lit. c) din Legea nr. 169/1997
pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, excepţie
ridicată de Parohia Ortodoxă Romană Ţaga în Dosarul nr. 5.555/117/2006 al Tribunalului Cluj - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 31 mai 2007.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu