DECIZIE Nr.
522 din 8 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004
pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 15 mai 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004
pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Emil Moise în
Dosarul nr. 3.064/200/2008 al Judecătoriei Buzău - Secţia civilă.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 24 aprilie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 3.064/200/2008, Judecătoria
Buzău - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004
pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Excepţia a fost ridicată de Emil Moise cu ocazia
soluţionării contestaţiei formulate împotriva Hotărârii nr. 30 din 22 aprilie
2008 a Biroului Electoral de Circumscripţie nr.1 al Municipiului Buzău.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că
textul de lege criticat este contrar prevederilor art. 1 alin. (3), art. 11
alin. (1), art. 20, 37 şi 53 din Constituţia României şi ale art. 1.3 din Codul
de bune practici în materie electorală, adoptat prin Rezoluţia nr. 1.320/2003 a
Adunării Parlamentare a Consiliului Europei.
In acest sens, autorul excepţiei arată că instituirea
condiţiei ca „pentru funcţia de primar, candidaţii independenţi trebuie să
prezinte o listă de susţinători care să cuprindă minimum 2% din numărul total
al alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente şi în listele
electorale complementare din circumscripţia pentru care candidează" este
„disproporţionată şi incompatibilă" cu garanţiile oferite de Constituţie
pentru exercitarea drepturilor politice şi cu reglementările internaţionale ale
Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. Astfel, potrivit art. 1.3,
intitulat Admiterea candidaturilor din Codul de bune practici în materie electorală, prezentarea
candidaturilor individuale poate fi condiţionată de un număr minim de
semnături, însă nu mai mare de 1% din numărul persoanelor cu drept de vot din
circumscripţiile electorale constituite.
Instanţa de judecată opinează
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile
de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate. Condiţia
impusă de aceste dispoziţii legale este necesară pentru „prevenirea exercitării
abuzive a drepturilor electorale."
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi .29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 333 din 17 mai 2007, dispoziţii modificate şi completate prin art. I
pct. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
32/2008 privind modificarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor
administraţiei publice locale şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.
334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor
electorale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 217 din 21 martie 2008.
Aceste dispoziţii de lege au următorul conţinut: „Pentru
funcţia de primar, candidaţii independenţi trebuie să prezinte o listă de
susţinători, care trebuie să cuprindă minimum 2% din numărul total al
alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente şi în listele electorale
complementare din circumscripţia pentru care candidează, dar nu mai puţin de
200 în cazul comunelor, 300 în cazul oraşelor, 1.000 în cazul municipiilor şi
sectoarelor municipiului Bucureşti şi 5.000 în cazul municipiului Bucureşti.
Candidaţii independenţi pentru funcţia de preşedinte al consiliului judeţean
trebuie să prezinte o listă de susţinători, care să cuprindă minimum 2% din
numărul total al alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente şi în
listele electorale complementare din circumscripţia pentru care candidează, dar
nu mai puţin de 3.000."
Aşa cum s-a arătat, autorul excepţiei susţine că textul
de lege supus controlului contravine prevederilor constituţionale şi
reglementării internaţionale invocate întrucât condiţionează ca, pentru funcţia
de primar, candidaţii independenţi să prezinte o listă de susţinători care să
cuprindă minimum 2% din numărul total al alegătorilor înscrişi în listele
electorale permanente şi în listele electorale complementare din circumscripţia
pentru care candidează.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că prevederile constituţionale invocate nu interzic
reglementarea condiţiilor în care urmează să fie exercitate drepturile
electorale, în scopul garantării acestor drepturi şi asigurării caracterului
efectiv al exercitării lor.
In acest sens, Curtea
reţine că instituirea minimului de 2% din numărul total al alegătorilor
înscrişi în listele electorale permanente şi în listele electorale
complementare din circumscripţia pentru care se candidează reprezintă o
garanţie a exercitării dreptului de a fi ales, prin descurajarea eventualelor
candidaturi abuzive, de natură să împiedice buna desfăşurare şi finalizarea
procesului electoral.
Principiul stabilirii unui număr minim de susţinători
este formulat, de altfel, expres, în rezoluţia Adunării Parlamentare a
Consiliului Europei la care se referă autorul excepţiei, iar procentul prevăzut
în această rezoluţie are în mod evident caracterul unei recomandări şi nu înlătură
posibilitatea stabilirii prin legile naţionale a unui barem rezonabil diferit.
In consecinţă, constatând că
dispoziţiile art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 impun o condiţie necesară,
rezonabilă şi legitimă pentru exercitarea dreptului de a fi ales, ce nu
constituie o piedică în prezentarea candidaturilor electorale, Curtea urmează
să respingă ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d)
şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor
administraţiei publice locale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, excepţie ridicată de Emil Moise în Dosarul nr. 3.064/200/2008 al
Judecătoriei Buzău - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman