DECIZIE Nr.
521 din 8 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin. (1) lit. a) si art. 79
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 412 din 2 iunie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi ale art. 79 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de
Sanda Dumitru în Dosarul nr. 25.142/3/2007'al Tribunalului Bucureşti - Secţia a
VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată, apreciind că
prevederile legale criticate nu sunt discriminatorii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 4 decembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 25.142/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) şi ale art. 79 alin.
(1) din Legea nr. 164/2001, excepţie ridicată de Sanda Dumitru în cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei la
decizia de pensionare formulată de autoarea excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine, în
esenţă, că prevederile art. 48 alin. (1) şi ale art. 79 alin. (1) din Legea nr.
164/2001 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 din
Constituţie, deoarece prevăd în mod discreţionar stabilirea persoanelor care
beneficiază de recalcularea pensiei conform prevederilor art. 48 alin. (1) lit.
a) sau ale art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, respectiv, în
funcţie de vechimea în serviciu sau de vechimea avută la data trecerii în
rezervă.
Autoarea excepţiei mai arată că
este discriminat prin aceste texte de lege, în comparaţie cu celelalte cadre
militare, întrucât i se refuză recalcularea pensiei în funcţie de solda brută
lunară existentă la data aplicării legii.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia
este neîntemeiată. Se arată că textele legale la care se referă autoarea
excepţiei nu sunt discriminatorii, recalcularea pensiilor făcându-se în raport
de aceleaşi criterii pentru toţi pensionarii.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că aspectele
invocate de către autoarea excepţiei se aplică uniform, pentru toţi
pensionarii, şi nu instituie discriminări sau privilegii pe criterii arbitrare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum si
ale art. 1 alin. (2),'ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei, astfel cum a fost formulat, îl
constituie dispoziţiile art. 48 alin. (1) şi art. 79 alin. (1) din Legea nr.
164/2001. Din examinarea excepţiei, rezultă că, în realitate, autoarea acesteia
se referă la prevederile art. 48 alin. (1) lit. a) şi ale art. 79 alin. (1)
lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
Textele de lege criticate, asupra cărora Curtea urmează
să se pronunţe, au următorul conţinut:
- Art.48: „(1) Cuantumul
pensiilor militare se actualizează după cum urmează: a) ori de câte ori se majorează
solda de grad şi/sau solda funcţiei maxime/salariul de bază al funcţiei
îndeplinite/ indemnizaţia lunară ale cadrelor militare în activitate, potrivit
gradului militar şi funcţiei maxime avute la data trecerii în rezervă, în
raport cu procentul de stabilire a pensiei în condiţiile prevăzute la art. 22-25, 33 şi art. 78 alin. (1). Cadrele
militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasă luată în
considerare la calculul pensiei; [...].";
- Art. 79: „Pensiile
militare stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a
prezentei legi se recalculează astfel: a) cuantumul pensiei în plată se
actualizează, având ca bază de calcul solda lunară brută în vigoare la data aplicării
prezentei legi, corespunzătoare funcţiei maxime exercitate şi gradului militar,
avute la data trecerii în rezervă, pe baza unei metodologii aprobate prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea instituţiilor prevăzute la art. 5 alin.
(1), metodologie conform căreia acordarea gradaţiei se va face în raport cu
vechimea în serviciu sau cea avută la data trecerii în rezervă; [...]".
Autoarea excepţiei susţine că prevederile legale
criticate sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 referitoare
la egalitatea in drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Dispoziţiile art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
164/2001 sunt cuprinse în cadrul secţiunii 4 a cap. II intitulată „Actualizarea
pensiilor", acestea stabilind modalitatea de
actualizare a cuantumului pensiilor militare.
Dispoziţiile art. 79 alin. (1) lit. a) din aceeaşi lege
fac parte din cap. IV „Dispoziţii
tranzitorii", care reglementează modalitatea de recalculare â pensiilor militare
stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei
legi.
Este evident că cele două reglementări, art. 48 alin.
(1) şi art. 79 alin. (1) din Legea nr. 164/2001, prevăd două cazuri diferite de
actualizare şi recalculare a pensiilor militare, ceea ce, din punct de vedere
procedural, justifică un regim juridic diferit. Legiuitorul este în drept să
modifice şi să completeze reglementările legale referitoare la condiţiile de
exercitare a dreptului la pensie ori de câte ori consideră că resursele
financiare existente permit anumite modificări, fără ca prin aceste modificări
să se încalce dispoziţiile art. 16 din Constituţie. Astfel, recalcularea
pensiei în situaţia prezentată de autoarea excepţiei, stabilită în baza
legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi, se face,
fără nicio discriminare, pentru toate persoanele aflate în această situaţie.
Diferenţa faţă de recalcularea pensiilor stabilită în baza actualei
reglementări este justificată raţional şi obiectiv de înlăturarea în timp a
discrepanţelor dintre cei
pensionaţi sub incidenţa mai multor reglementari.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Sanda
Dumitru în Dosarul nr. 25.142/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a
VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, de contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta