DECIZIE Nr. 50 din 6 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(1^1) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, aprobata si
modificata prin Legea nr. 400/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 289 din 25 aprilie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1^1) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2001, exceptie ridicata de Mihai Gh. Nemtisor in Dosarul nr. 1.460/2001 al
Judecatoriei Bicaz.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor legale criticate Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 173 din 12
iunie 2002, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale. Apreciaza ca nu
exista temeiuri pentru reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.460/2001,
Judecatoria Bicaz a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1^1) din Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, modificat prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001, exceptie ridicata de Mihai Gh. Nemtisor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie,
intrucat aceste dispozitii, stabilind ca la reconstituirea dreptului de
proprietate este admisa numai proba cu inscrisuri, creeaza o diferenta de
tratament pentru acelasi obiect al proprietatii, respectiv terenurile. In
opinia autorului exceptiei se creeaza o inegalitate intre doi fosti proprietari
de terenuri cu vegetatie forestiera, unul avand probe scrise, iar celalalt, din
motive de forta majora sau caz fortuit, neputand aduce acte doveditoare. Se mai
sustine ca Ocolul silvic Tarcau nu detine date cu privire la persoanele de la
care au fost preluate terenurile impadurite, rolurile agricole pentru acea
perioada (anul 1948) nu se gasesc ori nu erau intocmite, iar regimul de
publicitate reala a cartilor funciare nu era aplicabil in zona, astfel ca este
supus la "o probatio diabolica, fara a fi mai putin proprietar decat
altii".
Instanta de judecata apreciaza exceptia ca fiind neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Autorul exceptiei invoca neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 6 alin.
(1^1) din Legea nr. 1/2000, asa cum au fost modificate prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001. Aceasta ordonanta a fost aprobata, cu
modificari si completari, prin Legea nr. 400 din 17 iunie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 9 iulie 2002.
Cu privire la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a unei
dispozitii legale modificate ulterior ridicarii exceptiei, prin Decizia
Plenului Curtii nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, Curtea a statuat ca, in
cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de neconstitutionalitate in fata
instantelor judecatoresti, prevederea legala supusa controlului a fost
modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii
prevederii legale, in noua sa redactare, numai daca solutia legislativa din
legea sau ordonanta modificata este, in principiu, aceeasi cu cea dinaintea
modificarii.
Curtea constata ca textul legal criticat a suferit modificari, pastrandu-se
insa solutia legislativa de principiu. Astfel, in redactarea data prin legea de
aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, acest text are
urmatoarea redactare: "La reconstituirea dreptului de proprietate pentru
terenurile forestiere este admisa numai proba cu inscrisuri: acte de
proprietate, cartea funciara, cadastru, cererile de inscriere in cooperativa
agricola de productie, registrul agricol, evidentele cooperativei agricole de
productie, ale amenajamentelor silvice si pastorale, precum si alte inscrisuri,
cu data certa din perioada respectiva."
Principala critica de neconstitutionalitate se refera la faptul ca aceste
dispozitii, stabilind ca la reconstituirea dreptului de proprietate este admisa
numai proba cu inscrisuri, creeaza o diferenta de tratament pentru acelasi
obiect al proprietatii, respectiv terenurile. In opinia autorului exceptiei se
creeaza o inegalitate intre doi fosti proprietari de terenuri cu vegetatie
forestiera, unul avand probe scrise, iar celalalt, din motive de forta majora
sau caz fortuit, neputand aduce acte doveditoare.
Curtea constata ca asupra constitutionalitatii acestui text s-a pronuntat
prin Decizia nr. 173 din 12 iunie 2002 referitoare la constitutionalitatea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 privind
modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicata,
decizie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 9
iulie 2002, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Cu acel prilej Curtea a stabilit ca reglementarea sistemului probator,
inclusiv ierarhizarea probelor si raporturilor dintre ele, este atributul
exclusiv al legiuitorului. Cele doua ipoteze ale reconstituirii dreptului de
proprietate nu vizeaza situatii identice, deoarece exista numeroase si
importante diferente intre regimul juridic al terenurilor agricole si al celor
forestiere (de exemplu: modul in care au intrat in patrimoniul statului sau,
dupa caz, in proprietatea fostelor cooperative agricole de productie,
persoanele carora le-au putut apartine anterior si, ca urmare, cu privire la
beneficiarii reconstituirii, particularitatile economice si sociale ale
terenurilor etc.). Astfel, terenurile agricole au intrat, cu sau fara titlu, in
proprietatea statului sau a cooperativelor de productie, iar ulterior, in
decursul timpului, unele dintre acestea au facut obiectul unor schimburi impuse
de acte de comasare, au fost transmise in administrarea unor unitati de stat
sau in folosinta unor organizatii obstesti ori a unor unitati cooperatiste; o
parte dintre aceste terenuri si-au schimbat de-a lungul timpului categoria de
folosinta, de exemplu, prin includerea in perimetrul construibil al
localitatilor si atribuirea lor pentru constructii civile sau industriale;
altele au facut obiectul unor importante investitii etc. Aceasta stare de fapt,
existenta la momentul adoptarii Legii fondului funciar nr. 18/1991, a impus ca
pentru reconstituirea dreptului de proprietate sa se prevada printre mijloacele
de proba si proba cu martori, tocmai in scopul identificarii suprafetelor de
teren si a fostilor proprietari. Or, dispozitia criticata vizeaza o alta
situatie, aceea a reconstituirii dreptului de proprietate asupra terenurilor
forestiere.
Curtea Constitutionala a stabilit, de altfel, printr-o jurisprudenta
constanta, ca legiuitorul este indreptatit sa adopte solutii diferite pentru
situatii ce se deosebesc intre ele, in masura in care prevederile legale se
aplica, fara nici o discriminare, tuturor celor aflati in aceeasi situatie.
Astfel, prin Decizia nr. 104 din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 26 februarie 1996, s-a statuat ca
"principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor implica un tratament egal
pentru situatii identice sau similare si nicidecum acelasi tratament pentru
situatii diferite. Uniformitatea este, de aceea, contrara egalitatii in
drepturi, care implica dreptul la diferentiere pentru situatii care, prin natura
lor, nu sunt identice".
Curtea constata ca atat solutia, cat si considerentele din decizia
mentionata sunt valabile si in aceasta cauza, neexistand elemente noi, de
natura a determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(1^1) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, exceptie
ridicata de Mihai Gh. Nemtisor in Dosarul nr. 1.460/2001 al Judecatoriei Bicaz.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu