DECIZIE Nr. 499 din 16 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 31 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, exceptie ridicata de Elena Camelia Stemate in Dosarul nr. 1.431/2003 al
Judecatoriei Brasov.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale in
materie si sustinand totodata ca nu exista un text constitutional care sa
interzica stabilirea prin lege a taxelor de timbru.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.431/2003,
Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru. Exceptia a fost ridicata de Elena Camelia Stemate
intr-o cauza avand ca obiect actiunea de partaj a bunurilor comune.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul de lege criticat incalca prevederile constitutionale cuprinse in art. 16
privind egalitatea in drepturi, art. 21 privind accesul liber la justitie si in
art. 53 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati,
deoarece restrang accesul liber la justitie pentru persoanele lipsite de
mijloace banesti si creeaza, prin aceasta, o inegalitate intre cetateni.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece liberul acces la justitie nu implica si gratuitatea serviciului public
al justitiei, astfel ca nu se poate retine existenta unei contrarietati intre
dispozitiile legale atacate si prevederile Constitutiei.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata in absenta unei prevederi constitutionale care sa impuna
gratuitatea serviciului justitiei, iar pe de alta parte, potrivit art. 21 din
Legea nr. 146/1997, instanta de judecata are posibilitatea sa acorde inlesniri
la plata taxelor judiciare de timbru in conditiile prevazute de art. 74 - 81
din Codul de procedura civila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, astfel cum
au fost modificate si completate prin art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului
nr. 34/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 511 din
28 august 2001, avand urmatorul continut:
- Art. 20: "(1) Taxele judiciare de timbru se platesc anticipat.
(2) Daca taxa judiciara de timbru nu a fost platita in cuantumul legal, in
momentul inregistrarii actiunii sau cererii, ori daca, in cursul procesului,
apar elemente care determina o valoare mai mare, instanta va pune in vedere
petentului sa achite suma datorata pana la primul termen de judecata. In cazul
cand se micsoreaza valoarea pretentiilor formulate in actiune sau in cerere,
dupa ce a fost inregistrata, taxa judiciara de timbru se percepe la valoarea
initiala, fara a se tine seama de reducerea ulterioara.
(3) Neindeplinirea obligatiei de plata pana la termenul stabilit se
sanctioneaza cu anularea actiunii sau a cererii.
(4) Daca in momentul inregistrarii sale actiunea sau cererea a fost taxata
corespunzator obiectului sau initial, dar a fost modificata ulterior, ea nu va
putea fi anulata integral, ci va trebui solutionata, in limitele in care taxa
judiciara de timbru s-a platit in mod legal.
(5) In situatia in care instanta judecatoreasca investita cu solutionarea
unei cai de atac ordinare sau extraordinare constata ca in fazele procesuale
anterioare taxa judiciara de timbru nu a fost platita in cuantumul legal, va
dispune obligarea partii la plata taxelor judiciare de timbru aferente,
dispozitivul hotararii constituind titlu executoriu. Executarea silita a hotararii
se va efectua prin organele de executare ale unitatilor teritoriale subordonate
Ministerului Finantelor Publice in a caror raza teritoriala isi are domiciliul
sau sediul debitorul, potrivit legislatiei privind executarea silita a
creantelor bugetare."
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale in raport cu prevederile art. 16 privind egalitatea in
drepturi, ale art. 21 privind accesul liber la justitie si ale art. 53 privind
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca Legea
fundamentala nu prevede gratuitatea justitiei. In aceste conditii legiuitorul
este liber sa stabileasca, pentru judecarea unor categorii de cauze, taxe
judiciare de timbru, acoperind pe aceasta cale o parte din cheltuielile
efectuate pentru functionarea serviciului public al justitiei, obligatie impusa
de altfel de art. 56 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia:
"Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la
cheltuielile publice."
Ca atare, sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca instituirea taxelor
de timbru este de natura sa restranga accesul la justitie, nu poate fi primita.
Legea nr. 146/1997, asa cum a fost modificata prin art. I pct. 12 din Legea
nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, prevede in art.
21 alin. (1) ca "Instanta judecatoreasca poate acorda scutiri, reduceri,
esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru in conditiile
art. 74 - 81 din Codul de procedura civila", eliminand astfel restrangerea
accesului la justitie din lipsa ori din putinatatea mijloacelor banesti.
Pe de alta parte, la finalul procesului judiciar, sarcina suportarii
cheltuielilor judiciare, inclusiv a celor constand in plata taxelor de timbru,
revine persoanei care a cazut in pretentii sau care, in cauzele nelitigioase, a
beneficiat de prestatiile efectuate, in conditiile legii, de organele de
justitie.
Pentru motivele invocate mai sus nu se poate retine incalcarea art. 53 din
Constitutie, plata taxei de timbru nereprezentand o restrangere a accesului
liber la justitie.
Nu se poate primi nici sustinerea ca dispozitia legala criticata este de
natura sa genereze inegalitate intre cetateni, legea fiindu-le aplicabila, fara
discriminari, tuturor persoanelor aflate in situatia de a plati o taxa
judiciara de timbru.
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii
textului de lege criticat, raportat la prevederile constitutionale invocate de
autorul exceptiei, prin mai multe decizii, dintre care mentionam Decizia nr. 87
din 27 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 214 din 1 aprilie 2003, si Decizia nr. 372 din 28 septembrie 2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 936 din 13 octombrie
2004, respingand de fiecare data exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutiile si considerentele cuprinse in
deciziile mentionate isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, asa incat
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru urmeaza a fi respinsa.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Elena Camelia Stemate in Dosarul nr. 1.431/2003 al Judecatoriei Brasov.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Catalina Turcu