DECIZIE Nr. 489 din 29 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit.
c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea
faptelor de coruptie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 959 din 28 octombrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea,
descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie ridicata de
Gabriela Grigore in Dosarul nr. 314/P/2005 al Tribunalului Arges - Sectia
penala - Complet specializat anticoruptie.
La apelul nominal raspunde partea Societatea Comerciala "Banc
Post" - S.A., reprezentata prin consilier juridic. Lipsesc celelalte
parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Partea Societatea Comerciala "Banc Post" - S.A. solicita
respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, redactarea defectuoasa a unui text de lege nu poate face obiect al
controlului de constitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 314/P/2005,
Tribunalul Arges - Sectia penala - Complet specializat anticoruptie a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si
sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie ridicata de Gabriela Grigore in
dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat utilizeaza sintagmele "bani, bunuri sau alte foloase
necuvenite", respectiv "utilizarea creditelor sau a
subventiilor", fara "o explicitare clara" a acestora, ceea ce
este de natura sa incalce dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 21
alin. (3), art. 23 alin. (1), art. 45 si art. 124 alin. (1) si (2). Se arata ca
este incalcata prezumtia de nevinovatie prin faptul ca simpla folosire a unor
credite in alte scopuri decat cele pentru care au fost acordate este prezumata
a fi obtinere de foloase necuvenite, apreciindu-se ca "interesele
finantatorului [...] ar fi protejate prin introducerea unei alte sintagme,
anume <<daca s-a produs o paguba>>". Totodata, se subliniaza
ca "legea vizeaza situatia utilizarii unor subventii sau a unor credite
preferentiale, tot cu caracter de subventie/facilitate, in alte scopuri decat cele
pentru care au fost acordate".
Tribunalul Arges - Sectia penala - Complet specializat anticoruptie
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat
dispozitiile legale criticate nu incalca nici una dintre prevederile
constitutionale invocate.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Arata ca prevederile art. 21 alin. (3) si cele ale art. 23 alin. (1) din
Constitutie, invocate de autoarea exceptiei in motivarea acesteia, nu au
relevanta in cauza. Cat priveste critica formulata in raport de prevederile
art. 45 din Constitutie, se arata ca nu poate fi retinuta, intrucat norma
constitutionala invocata garanteaza accesul liber al persoanei la o activitate
economica si libera initiativa numai daca acestea sunt exercitate in conditiile
legii.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca dispozitiile art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 nu
opresc partile interesate de a se adresa instantelor judecatoresti, de a fi
aparate si de a beneficia de un proces echitabil, incriminarea unor fapte ca
fiind infractiuni nefiind de natura sa limiteze accesul liber la justitie.
Totodata, se apreciaza ca dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 23
alin. (1), art. 45 si 124, invocate de asemenea in motivarea exceptiei, nu au
incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si
sanctionarea faptelor de coruptie, potrivit carora: "Sunt pedepsite cu
inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte,
daca sunt savarsite in scopul obtinerii pentru sine sau pentru altul de bani,
bunuri sau alte foloase necuvenite:
[...] c) utilizarea creditelor sau a subventiilor in alte scopuri decat
cele pentru care au fost acordate."
Autoarea exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale sunt contrare
prevederilor constitutionale cuprinse in art. 21 alin. (3), art. 23 alin. (1),
art. 45 si art. 124 alin. (1) si (2), avand urmatorul cuprins:
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 23 alin. (1): "Libertatea individuala si siguranta persoanei
sunt inviolabile.";
- Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica,
libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt
garantate.";
- Art. 124 alin. (1) si (2): "(1) Justitia se infaptuieste in numele
legii.
(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti."
Se sustine, in esenta, ca textul criticat este defectuos redactat, fiind
incalcata prezumtia de nevinovatie prin aceea ca simpla folosire a unor credite
in alte scopuri decat cele pentru care au fost acordate este prezumata a fi
obtinere de foloase necuvenite. Se apreciaza ca se impune completarea acestuia
cu sintagma <<daca s-a produs o paguba>>.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate Curtea constata ca s-a mai
pronuntat in jurisprudenta sa asupra constitutionalitatii art. 10 lit. c) din
Legea nr. 78/2000, prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale, si,
in esenta, cu aceeasi motivare, de exemplu prin Decizia nr. 227 din 21 aprilie
2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 518 din 17 iunie
2005. Cu acel prilej, respingand exceptia de neconstitutionalitate ca
neintemeiata, Curtea a retinut ca prin incriminarea faptei de utilizare a
creditelor sau a subventiilor in alte scopuri decat cele pentru care au fost
acordate nu este ingradita libertatea economica, intrucat art. 45 din Legea
fundamentala garanteaza exercitarea liberei initiative si accesul persoanei la
o activitate economica "in conditiile legii", iar textul de lege
criticat nu face decat sa sanctioneze nerespectarea unor astfel de conditii
legale. De asemenea, Curtea a retinut ca art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000
nu contine nici o prevedere de natura sa impiedice partile interesate sa se
prevaleze, fara nici o ingradire, de toate garantiile care caracterizeaza
dreptul la un proces echitabil, reglementat de dispozitiile constitutionale
cuprinse in art. 21 alin. (3), si nu aduce atingere libertatii individuale sau
principiilor constitutionale care guverneaza infaptuirea justitiei, intrucat nu
afecteaza in vreun fel impartialitatea, unicitatea, egalitatea si independenta
acesteia.
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii, solutia si considerentele deciziei mentionate isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Cat priveste criticile privind lipsa de claritate a textului ce face
obiectul exceptiei, precum si propunerea in sensul completarii sale cu sintagma
<<daca s-a produs o paguba>>, acestea excedeaza competentei Curtii,
intrucat, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
"Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii
actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa
prevederile supuse controlului", si, prin urmare, nu are competenta de a
cenzura o eventuala redactare defectuoasa a textului legal criticat si nici de
a face propuneri de lege ferenda. In acest sens, Curtea Constitutionala a
statuat in mod constant in jurisprudenta sa faptul ca nu isi poate asuma rolul
de a crea, de a abroga sau de a modifica o norma juridica, spre a indeplini
rolul de legislator pozitiv.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. c)
din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor
de coruptie, exceptie ridicata de Gabriela Grigore in Dosarul nr. 314/P/2005 al
Tribunalului Arges - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat