DECIZIE Nr.
488 din 6 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 378 din 19 mai 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Universitatea „Petre
Andrei" din Iaşi în Dosarul nr. 269/45/2007 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 3 decembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 269/45/2007, Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004. Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Universitatea „Petre Andrei" din Iaşi într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ.
In motivarea excepţiei se
susţine că prevederile art. 7 din Legea nr. 554/2004 sunt neconstituţionale,
întrucât prin obligativitatea parcurgerii de către persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un
interes legitim printr-un act administrativ individual a procedurii prealabile
stabilite de textul de lege criticat se ajunge la tergiversarea soluţionării
plângerii formulate, îngrădindu-se dreptul constituţional de acces liber la
justiţie.
Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 sunt
în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale şi convenţionale
invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004,
astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 262/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 510 din 30 iulie 2007.
Din motivarea scrisă formulată de autorul excepţiei,
precum şi din susţinerile sale orale, consemnate în cuprinsul încheierii de
sesizare a Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei, rezultă că
obiectul acesteia îl constituie, în realitate, numai alineatul (1) al
articolului 7 din legea menţionată. Prin urmare, Curtea va analiza
constituţionalitatea dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, al
căror conţinut este următorul:
- Art. 7 alin. (1): „Inainte
de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care
se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim print-un
act administrativ individual trebuie să solicite autorităţii publice emitente
sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de
zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a
acestuia."
In opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat
contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 -Accesul liber la
justiţie şi art. 52 - Dreptul persoanei vătămate de o autoritate
publică, precum şi celor ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
referitoare la dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că în jurisprudenţa sa a statuat în mod constant că instituirea prin lege a unei proceduri administrative ori
administrativ-jurisdictionale prealabile sesizării
instanţelor judecătoreşti nu este de natură să îngrădească exerciţiul dreptului
de acces liber la justiţie, prevăzut de art. 21 din Constituţie, ci,
dimpotrivă, constituie o măsură de protecţie care nu poate avea ca efect, în
niciun mod, limitarea accesului la justiţie. De asemenea, a mai reţinut că este
competenţa exclusivă a legiuitorului de a institui asemenea proceduri
destinate, în general, să asigure soluţionarea mai rapidă a unor categorii de
litigii, descongestionarea instanţelor judecătoreşti de cauzele ce pot fi
rezolvate pe această cale şi evitarea cheltuielilor de judecată. In acest sens,
pot fi amintite, exemplificativ, Decizia nr. 220 din 6 mai 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 539 din 16 iunie 2004, Decizia nr. 18 din 20 ianuarie 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 28 martie 2005, sau Decizia nr. 1.074 din 20 noiembrie
2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 12 decembrie 2007.
Intrucât nu au intervenit elemente noi care să
justifice modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale în materie,
soluţiile pronunţate şi considerentele pe care acestea s-au bazat îşi păstrează
valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
excepţie ridicată de Universitatea „Petre Andrei" din Iaşi în Dosarul nr.
269/45/2007 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu