DECIZIE   Nr. 487 din 16 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 lit.
a), art. 24 alin. (1) si (7), art. 27 alin. (1) si (2) si art. 32 alin. (1) din
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv
in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 86 din 30 ianuarie 2004

    Nicolae Popa            - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Paula C. Pantea         - procuror
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 lit. a), art. 24 alin. (1) si (7), art. 27 alin. (1) si
(2) si art. 32 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Domnica-Viorica Luca, Rodica Mioara Petrescu Cretu si Gabriel Dan Crecy in
Dosarul nr. 2.767/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    La apelul nominal se prezinta autorii exceptiei, Domnica-Viorica Luca,
Rodica Mioara Petrescu Cretu si Gabriel Dan Crecy, personal, precum si
Societatea Comerciala "FABERROM" - S.A., prin consilier juridic,
lipsa fiind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorii exceptiei solicita admiterea
exceptiei astfel cum a fost formulata in fata instantei de judecata.
    Reprezentantul Societatii Comerciale "FABERROM" - S.A. solicita
respingerea exceptiei ca neavand legatura cu cauza dedusa solutionarii de catre
instanta de judecata, intrucat imobilul in litigiu a fost preluat cu titlu
valabil.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, apreciind ca dispozitiile
legale criticate nu incalca principiul egalitatii in fata legii si nici nu
ingradesc accesul liber la justitie, ci, dimpotriva, reglementeaza
posibilitatea atacarii in justitie a deciziei prin care se refuza acordarea
masurilor reparatorii. In ceea ce priveste sustinerile autorilor privind
redactarea defectuoasa a dispozitiilor criticate sau neconcordanta dintre
anumite texte legale, apreciaza ca acestea nu pot face obiectul controlului de
neconstitutionalitate, ci reprezinta probleme de legiferare care apartin in
exclusivitate legiuitorului.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 31 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.767/2002,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 lit. a), art. 24
alin. (1) si (7), art. 27 alin. (1) si (2) si art. 32 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv in perioada
6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Domnica-Viorica Luca, Rodica Mioara Petrescu Cretu si
Gabriel Dan Crecy in cadrul unei cauze civile avand ca obiect solutionarea unei
contestatii formulate in baza Legii nr. 10/2001, in contradictoriu cu
Societatea Comerciala "FABERROM" - S.A. din Bucuresti, Ministerul
Industriilor si A.P.A.P.S.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin
urmatoarele:
    a) In ceea ce priveste dispozitiile art. 18 lit. a), care prevad ca
masurile reparatorii se stabilesc numai in echivalent atunci cand persoana
indreptatita era asociat la persoana juridica, proprietara a imobilelor si a
activelor la data preluarii acestora in mod abuziv, cu exceptia cazului in care
persoana indreptatita era unic asociat sau persoanele indreptatite asociate
erau membri ai aceleiasi familii, autorii exceptiei sustin ca redactarea
acestui text de lege este defectuoasa, intrucat "legiuitorul vorbeste
despre asociat unic al societatii comerciale, desi Codul comercial in vigoare
la 11 iunie 1948, cand a fost efectuata nationalizarea imobilului, nu
reglementa existenta unor societati comerciale unipersonale, asimilabile
societatii comerciale cu raspundere limitata reglementata de Legea nr.
31/1990". Avand in vedere ca textul de lege criticat nu a fost reglementat
in raport cu prevederile legale privind societatile comerciale existente la
data nationalizarii, acesta este partial inaplicabil in speta si, totodata,
prin consecintele sale, incalca principiul accesului liber la justitie,
deoarece, potrivit dispozitiilor legale criticate, decizia sau dispozitia
detinatorului imobilului nu poate fi atacata in justitie.
    b) Referitor la dispozitiile art. 24 alin. (1) si (7) din Legea nr.
10/2001, autorii exceptiei sustin ca "acest text de lege este mai mult
decat ambiguu", iar sintagma "daca restituirea in natura nu este
aprobata sau nu este posibila" reprezinta o justificare a abuzurilor
savarsite de detinatorii imobilelor, incalcandu-se astfel prevederile art. 21
din Constitutie referitoare la accesul liber la justitie.
    Desi alin. (7) al art. 24 prevede ca, daca oferta este refuzata, persoana
indreptatita poate ataca in justitie decizia prevazuta de alin. (1) in termen de
30 zile de la data comunicarii acesteia, nu se prevede nici o sanctiune pentru
detinatorul imobilului in ipoteza in care acesta nu aproba sau afirma ca nu
este posibila restituirea in natura a acestuia si, de asemenea, nu se prevede
nici o sanctiune pentru ipoteza in care detinatorul imobilului nu emite decizie
sau dispozitie motivata, prin care sa ofere restituirea prin echivalent, pentru
a curge termenul de 30 zile pentru persoana indreptatita spre a se adresa
justitiei.
    c) Cu privire la dispozitiile art. 27 alin. (1) si (2) din Legea nr.
10/2001, autorii exceptiei sustin ca aceste texte legale, asa cum sunt
redactate, "lasa la discretia detinatorului imobilului aprecierea daca
imobilele au fost preluate cu titlu valabil, daca au intrat in patrimoniul unei
societati comerciale privatizate cu respectarea dispozitiilor legale, fara ca
persoana indreptatita sa aiba posibilitatea sa verifice valabilitatea titlului
detinatorului ori a modului de privatizare". Se creeaza astfel o
inegalitate intre detinator si persoana indreptatita, ceea ce contravine art.
16 si 21 din Constitutie.
    In ceea ce priveste alin. (2) al art. 27, autorii exceptiei sustin, de
asemenea, ca acest text legal este inaplicabil in speta, deoarece, potrivit
dispozitiilor art. 27 alin. (1), "detinatorul imobilului se poate pronunta
in privinta situatiei juridice a acestuia numai dupa ce a fost notificat de
catre persoana indreptatita, iar aceasta este obligata sa respecte termenul de
6 luni pentru a formula o noua notificare catre A.P.A.P.S.".
    Se instituie astfel o inegalitate intre persoana indreptatita si
detinatorul imobilului, ceea ce contravine art. 16 din Constitutie, intrucat
persoana indreptatita, fiind la discretia totala a detinatorului imobilului, nu
poate formula notificarea in termenul prevazut de lege.
    d) Referitor la dispozitiile art. 32 alin. (1) din Legea nr. 10/2001,
autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii "intra in coliziune cu art.
18 lit. a) teza finala, potrivit caruia poate beneficia de restituirea in natura
persoana indreptatita care era asociat unic al societatii nationalizate ori
persoanele indreptatite asociate erau membri ai aceleiasi familii".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila opineaza in sensul ca
dispozitiile legale criticate nu contravin dispozitiilor art. 16 din
Constitutie, nefiind de natura sa creeze situatii inechitabile pentru unele
categorii de cetateni. De asemenea, nu se incalca nici accesul liber la
justitie, consacrat de art. 21 din Constitutie, intrucat, dimpotriva, intregul
proces de aplicare a Legii nr. 10/2001 este supus controlului instantelor
judecatoresti.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
avand in vedere urmatoarele:
    In ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18
lit. a), apreciaza ca acest articol stabileste in ce constau masurile
reparatorii in anumite cazuri expres determinate, iar persoana nemultumita de
modul de stabilire a masurilor reparatorii se poate adresa instantei
judecatoresti si, ca atare, este respectat principiul liberului acces la justitie
prevazut de art. 21 din Constitutie.
    Cu privire la sustinerea potrivit careia dispozitiile art. 24 alin. (1) si
(7) ar contraveni principiului accesului liber la justitie, prevazut de art. 21
din Constitutie, apreciaza ca aceasta este nefondata, intrucat, potrivit alin.
(7) al art. 24, "persoana indreptatita poate ataca in justitie decizia
prevazuta la alin. (1), in termen de 30 zile de la data comunicarii
acesteia".
    Referitor la critica potrivit careia dispozitiile art. 27 alin. (1) si (2)
contravin principiului egalitatii in fata legii, prevazut de art. 16 din
Constitutie, nici aceasta nu este fondata, intrucat dispozitiile legale
criticate stabilesc care sunt masurile reparatorii prin echivalent la care are
dreptul persoana indreptatita si unde se adreseaza notificarea, nefiind vorba
despre nici o discriminare intre detinator si persoana indreptatita. Totodata,
stabilirea valabilitatii titlului se face potrivit art. 2 alin. (1) lit. g) din
Legea nr. 10/2001, iar decizia sau dispozitia motivata a detinatorului poate fi
atacata la instanta judecatoreasca, potrivit legii.
    In legatura cu pretinsa contradictie dintre prevederile art. 32 alin. (1)
din Legea nr. 10/2001 si cele ale art. 18 din aceeasi lege, Guvernul considera
ca problema invocata nu este de neconstitutionalitate, ci de aplicare a legii.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, aratand urmatoarele:
    In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 18 lit. a)
fata de dispozitiile art. 21 din Constitutie, critica nu poate fi primita,
intrucat stabilirea modalitatii de restituire in anumite situatii expres
prevazute de lege constituie o problema de legiferare ce cade in competenta
exclusiva a legiuitorului.
    Referitor la sustinerea potrivit careia textul de lege este "defectuos
redactat", arata ca, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, nu intra in competenta Curtii Constitutionale modul de
interpretare si aplicare a prevederilor legale criticate.
    De asemenea, invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale in aceasta
materie, si anume deciziile nr. 300/1997 si nr. 43/2001.
    In ceea ce priveste neconstitutionalitatea art. 24 alin. (1) si (7) din
Legea nr. 10/2001 fata de art. 21 din Constitutie, apreciaza ca textele
criticate nu impiedica persoana indreptatita sa solicite instantei de judecata
ca, dupa expirarea termenului legal de 60 de zile de la inregistrarea
notificarii sau de la depunerea actelor doveditoare, sa oblige persoana detinatoare
sa emita decizia sau dispozitia de restituire in natura sau prin echivalent.
Mai mult, potrivit Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 10/2001, in
cazul in care persoana indreptatita a depus toate actele doveditoare pe care le
poseda si a facut precizarea ca nu mai detine alte probe, unitatea detinatoare
este obligata sa se pronunte numai pe baza acestora, in termen de 60 de zile.
Din redactarea acestui text rezulta ca legiuitorul a prevazut posibilitatea ca
persoana indreptatita sa actioneze in justitie unitatea detinatoare a
imobilului preluat in mod abuziv de catre stat, in cazul in care acesta nu
respecta termenul legal de solutionare a notificarii.
    Referitor la sustinerea autorilor exceptiei, in sensul ca art. 32 alin. (1)
din Legea nr. 10/2001 intra in coliziune cu prevederile art. 18 lit. a) teza
finala, arata ca in jurisprudenta Curtii Constitutionale (de exemplu, prin
deciziile nr. 1/1992, nr. 27/1996, nr. 45/1995 si nr. 191/2003) s-a statuat ca
o asemenea sustinere nu poate fi primita, intrucat ar implica transformarea
instantei de contencios constitutional intr-un legislator pozitiv, ceea ce ar
contraveni art. 58 din Constitutie, potrivit caruia Parlamentul este unica
autoritate legiuitoare a tarii.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
18 lit. a), art. 24 alin. (1) si (7), art. 27 alin. (1) si (2) si art. 32 alin.
(1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001), cu modificarile
ulterioare, dispozitii care au urmatorul continut:
    - Art. 18 lit. a): "Masurile reparatorii se stabilesc numai in
echivalent si in urmatoarele cazuri: a) persoana indreptatita era asociat la
persoana juridica proprietara a imobilelor si a activelor la data preluarii
acestora in mod abuziv, cu exceptia cazului in care persoana indreptatita era
unic asociat sau persoanele indreptatite asociate erau membri ai aceleiasi
familii;"
    - Art. 24 alin. (1) si (7): "(1) Daca restituirea in natura nu este
aprobata sau nu este posibila, dupa caz, detinatorul imobilului este obligat
ca, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, in termenul prevazut
la art. 23 alin. (1) sa faca persoanei indreptatite o oferta de restituire prin
echivalent, corespunzatoare valorii imobilului. [...]
    (7) Daca oferta este refuzata potrivit alin. (3), persoana indreptatita
poate ataca in justitie decizia prevazuta la alin. (1) in termen de 30 de zile
de la data comunicarii acesteia."
    - Art. 27 alin. (1) si (2): "(1) Pentru imobilele preluate cu titlu
valabil, evidentiate in patrimoniul unei societati comerciale privatizate cu
respectarea dispozitiilor legale, persoana indreptatita are dreptul la masuri
reparatorii prin echivalent, constand in bunuri ori servicii, actiuni la
societati comerciale tranzactionate pe piata de capital sau titluri de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare, corespunzatoare valorii
imobilelor solicitate.
    (2) Notificarea prin care se solicita restituirea potrivit alin. (1) se
adreseaza institutiei publice implicate care a efectuat privatizarea -
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
(fostul Fond al Proprietatii de Stat), ministerul de resort, autoritatea
administratiei publice locale - in a carei raza este sau era situat imobilul,
indiferent de valoarea acestuia."
    - Art. 32 alin. (1): "Persoanele care aveau calitatea de asociat al
persoanelor juridice nationalizate prin Legea nr. 119/1948 sau prin alte acte
normative au dreptul la masuri reparatorii constand in actiuni acordate cu
precadere la societatea comerciala care a preluat patrimoniul persoanei
juridice nationalizate sau cu prioritate la o alta societate comerciala
tranzactionata pe piata de capital."
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1)
si art. 21 din Constitutia Romaniei, care, in urma revizuirii si a republicarii
Constitutiei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, au urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
    (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
    (4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate referitoare la
dispozitiile art. 18 lit. a) din Legea nr. 10/2001, nu poate fi primita
sustinerea autorilor exceptiei in sensul ca modul in care s-a reglementat
stabilirea masurilor reparatorii in echivalent impiedica accesul liber la
justitie, deoarece textul criticat nu cuprinde o asemenea restrictie. Toate
masurile luate de autoritatile si persoanele juridice prevazute in Legea nr.
10/2001 pentru stabilirea si punerea in executare a masurilor reparatorii
prevazute de lege pot fi atacate in justitie de catre persoanele interesate, pe
baza dispozitiilor pe care insasi legea le prevede.
    Referitor la dispozitiile art. 24 alin. (1) si (7) din Legea nr. 10/2001,
autorii exceptiei sustin ca alin. (1) este "ambiguu", iar alin. (7)
contravine prevederilor art. 21 din Constitutie referitoare la accesul liber la
justitie, intrucat nu prevad sanctiuni impotriva detinatorului imobilului care
refuza sa-l restituie persoanei indreptatite.
    Critica privind impiedicarea accesului liber la justitie nu poate fi
primita, in conditiile in care textul de lege vizat reglementeaza chiar
posibilitatea persoanei indreptatite de a ataca in justitie decizia prin care
se refuza masura reparatorie. De asemenea, nu poate fi primita nici critica
privind art. 24 alin. (1), deoarece interpretarea legii - deci si rezolvarea
eventualelor ambiguitati - nu este de competenta Curtii Constitutionale,
aceasta atributie revenind instantelor judecatoresti in exercitarea
atributiilor de aplicare a legii.
    Referitor la art. 27 alin. (1) si (2) din Legea nr. 10/2001, autorii
exceptiei sustin ca prin textul criticat se creeaza o inegalitate de tratament
intre detinatorul imobilului si persoana indreptatita la masuri reparatorii,
intrucat se lasa la aprecierea detinatorului imobilului daca imobilul a fost
preluat cu titlu valabil. Nici aceasta critica nu poate fi primita, intrucat
din textul criticat nu rezulta un asemenea privilegiu pentru detinatorul
imobilului. Persoana indreptatita are posibilitatea sa obtina, in conditiile
legii, masurile reparatorii pentru imobilele de care a fost deposedata fara
titlu valabil, iar asupra valabilitatii titlului se pronunta, de asemenea, in
conditiile legii, instanta de judecata, iar nu detinatorul imobilului. Nu se poate
retine asadar incalcarea art. 16 din Constitutie referitor la principiul
egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice.
    Cu privire la dispozitiile art. 32 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, autorii
reclama existenta unor neconcordante intre prevederile acestui text si
dispozitiile cuprinse in art. 18 lit. a). Existenta unor neconcordante intre
diferite texte legale sau ambiguitati in formularea altora nu reprezinta
aspecte care vizeaza neconstitutionalitatea acestor texte, care sa se afle in
competenta Curtii Constitutionale, ci probleme ce intra in atributiile
legiuitorului.
    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 lit. a),
art. 24 alin. (1) si (7), art. 27 alin. (1) si (2) si art. 32 alin. (1) din
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv
in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Domnica-Viorica Luca, Rodica Mioara Petrescu
Cretu si Gabriel Dan Crecy in Dosarul nr. 2.767/2002 al Tribunalului Bucuresti
- Sectia a IV-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 decembrie 2003.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA
                              Magistrat asistent,
                              Ioana Marilena Chiorean