DECIZIE Nr.
485 din 6 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h 1) si alin. (3)
din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 431 din 9 iunie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin
Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) şi alin. (3) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Consiliul
Judeţean Brăila în Dosarul nr. 2.565/113/2007 al Tribunalului Brăila - Secţia
comercială şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 29 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 2.565/113/2007, Tribunalul Brăila - Secţia comercială şi
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 9
alin. (2) lit. h1) şi alin. (3) din
Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Consiliul
Judeţean Brăila într-o cauză civilă având ca obiect obligarea acestuia să ia
act de încetarea de drept, înainte de expirarea duratei normale, a mandatului
unui consilier judeţean.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele de lege criticate sunt neconstituţionale,
întrucât „refuză consilierului judeţean dreptul de a opta, în mod liber şi
neconstrâns de nicio sancţiune, pentru un partid politic care să reflecte mai
bine opţiunile sale politice". Arată că textele criticate „stabilesc o
sancţiune pentru diversitatea de opinie", cu toate că art. 21 din Legea
nr. 393/2004 precizează că „aleşii locali nu pot fi traşi la răspundere
juridică pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului". De
asemenea, se arată că textul art. 9 alin. (2) lit. h1) „creează discriminări între
categoriile de aleşi ai poporului, deoarece parlamentarii nu sunt supuşi unor
reglementări similare în ceea ce priveşte sancţionarea acestora datorită
migraţiei politice". In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 9 alin. (3) din lege, precizează că, în
speţă, consilierii judeţeni din cadrul Consiliului Judeţean Brăila „au
considerat că este în serviciul colectivităţii să nu înceteze mandatul de
consilier înainte de termen".
Tribunalul Brăila - Secţia comercială şi contencios
administrativ a sesizat Curtea Constituţională în
vederea soluţionării excepţiei, fără să îşi exprime opinia cu privire la
temeinicia acesteia.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Arată că textele de lege
criticate sunt în acord cu principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice, iar dispoziţiile constituţionale şi convenţionale
referitoare la libertatea conştiinţei, libertatea de exprimare şi exercitarea
dreptului de asociere nu au incidenţă în cauză.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale. In acest sens,
precizează că dispoziţiile legale ce formează obiect al excepţiei nu nesocotesc
principiul constituţional al egalităţii, nu sunt de natură să îngrădească
libertatea conştiinţei sau libertatea de exprimare şi nici nu împiedică
libertatea de asociere.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie art. 9 alin. (2) lit. h1) şi alin. (3) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor
locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004. Litera h1) a articolului 9 alin. (2) a fost introdusă prin Legea nr.
249/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006. Textele de lege criticate au următorul
cuprins:
- Art. 9 alin. (2) lit. h1): „(2) Calitatea de consilier local sau de consilier judeţean
încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în
următoarele cazuri: (...)
h1)
pierderea calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei
minorităţilor naţionale pe a cărei listă a fost ales;";
- Art. 9 alin. (3): „(3)
Incetarea de drept a mandatului de consilier se constată de către consiliul
local, respectiv de consiliul judeţean, prin hotărâre, la propunerea primarului
ori, după caz, a preşedintelui consiliului judeţean sau a oricărui
consilier."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin următoarelor dispoziţii din Constituţie:
art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, art. 29 alin. (1)
şi (2) referitoare la libertatea conştiinţei, art. 30 alin. (1) şi (2) care
consacră inviolabilitatea libertăţii de exprimare şi art. 40 privind dreptul de
asociere. De asemenea, se susţine că sunt încălcate şi dispoziţiile art. 10 şi
11 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, care garantează libertatea de exprimare şi, respectiv, libertatea
de întrunire şi de asociere.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele de lege deduse controlului de constituţionalitate nu
contravin niciuneia dintre prevederile Legii fundamentale sau ale Convenţiei
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale invocate de
autorul excepţiei.
Astfel, Curtea constată că încetarea calităţii de
consilier local sau de consilier judeţean, prin modalitatea prevăzută de textul
de lege criticat, nu îngrădeşte libertatea conştiinţei persoanei fizice care a
deţinut o asemenea funcţie, libertate care se concretizează prin posibilitatea
exprimării propriilor idei şi concepţii despre lumea înconjurătoare, a
opiniilor şi a opţiunilor, inclusiv a celor politice, fără niciun fel de
constrângeri sau limitări. Libertatea conştiinţei implică, inevitabil, şi
libertatea de exprimare, care face posibilă exteriorizarea, prin orice
mijloace, a gândurilor, a opiniilor, a credinţelor religioase sau a creaţiilor
spirituale de orice fel. In strânsă legătură cu cele două libertăţi se află
libertatea de asociere, care reprezintă forma de manifestare colectivă a
acestora. Toate aceste trei libertăţi sunt privite de autorul excepţiei din perspectiva posibilităţii
exprimării opţiunilor şi convingerilor politice şi a aderării la un partid
politic. Or, prevederile art. 9 alin. (2) lit. h1) şi alin. (3) din Legea nr. 393/2004 nu conţin norme care să
zădărnicească exercitarea vreuneia dintre libertăţile fundamentale amintite.
Textele de lege criticate nu contravin nici
dispoziţiilor art. 16 din Constituţie, acesta aplicându-se fără privilegii sau
discriminări tuturor consilierilor locali sau judeţeni care şi-au pierdut
calitatea de membru al partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor
naţionale. Curtea observă că nu se poate reţine critica privind inegalitatea de
tratament juridic aplicabil consilierilor locali sau judeţeni, pe de o parte, ş
parlamentarilor, pe de altă parte, întrucât cele două categori sunt guvernate
de reguli specifice, ca urmare a naturii lor diferite Cu privire la acest
aspect, Curtea Constituţională a statuat că principiul egalităţii în faţa legii
presupune instituirea unu tratament egal pentru situaţii care, în funcţie de
scopul urmărit nu sunt diferite şi că pentru acest motiv el nu exclude, ci
dimpotrivă, presupune soluţii diferite pentru situaţii diferite (Decizia
Plenului Curţii Constituţionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16
martie 1994).
De altfel, Curtea Constituţională a mai exercitat
controlul de constituţionalitate asupra prevederilor
art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr.
393/2004, prin prisma unor critici similare şi prin raportare la aceleaşi
dispoziţii constituţionale şi convenţionale. Astfel, de exemplu, prin deciziile
nr. 915 din 18 octombrie 2007 (publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 773 din 14
noiembrie 2007) sau nr. 1.167 din 11 decembrie 2007 (publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 3 ianuarie 2008), Curtea a respins excepţia ca
neîntemeiată, pentru argumentele acolo reţinute.
Intrucât nu au intervenit elemente noi care să
justifice modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale în materie,
soluţiile pronunţate şi considerentele pe care acestea s-au bazat îşi păstrează
valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) şi alin. (3) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor
locali, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Brăila în Dosarul nr.
2.565/113/2007 al Tribunalului Brăila - Secţia comercială şi contencios
administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu