DECIZIE Nr.
481 din 2 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 54 alin. (1) si art. 79 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 289 din 4 mai 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent-şef
delegat
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 54 alin. (1) şi art. 79 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, excepţie ridicată de Sorin Nicolae Toma în Dosarul nr. 1.966/299/2008 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece
aspectele criticate vizează aspecte ce excedează competenţei Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 30 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.966/299/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 54 alin. (1) şi art. 79 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, excepţie ridicată de Sorin
Nicolae Toma în dosarul de mai sus având ca obiect anularea unui proces-verbal
de contravenţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin. (1), deoarece, deşi în art. 54
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 se face vorbire de
manevra de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un
asemenea rând, art. 108 alin. (1) lit. b) pct. 3 aplicat de agentul constatator
nu prevede vreo sancţiune pentru o astfel de manevră.
De asemenea, art. 79 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 195/2002 contravine aceluiaşi text constituţional, întrucât nu
prevede ce se întâmplă în situaţia în care un conducător auto nu se prezintă la
unitatea de poliţie, deoarece nu o poate face în absenţa celuilalt, care este
în imposibilitate de a se prezenta ori refuză să se prezinte.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal opinează că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece în ceea ce
priveşte art. 54 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002,
autorul excepţiei este nemulţumit de modul de aplicare şi de interpretare a
legii, iar în ceea ce priveşte art. 79 alin. (1) este de observat că textul a
fost modificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2007, nepreluând
soluţia legislativă anterioară referitoare la obligaţia conducătorilor auto
implicaţi într-un accident de a se prezenta imediat la unitatea de poliţie.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 54 alin. (1) şi art. 79 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 670
din 3 august 2006, care au următorul conţinut:
- Art. 54 alin. (1): „Conducătorul
de vehicul care execută o manevră de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire
dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de
trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre
stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este
obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să
perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la
trafic";
-Art. 79 alin. (1): „Conducătorii
de vehicule implicaţi într-un accident de circulaţie în urma căruia au rezultat
numai avarierea vehiculelor şi/sau alte pagube materiale sunt obligaţi:
a) să scoată imediat vehiculele în afara părţii
carosabile ori, dacă starea vehiculelor nu permite acest lucru, să le deplaseze
cât mai aproape de bordură sau acostament, semnalizându-le prezenţa;
b) să se prezinte la unitatea de poliţie competentă
pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la
producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare."
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că, în ceea ce priveşte excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 54 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, autorul excepţiei nu formulează o veritabilă
critică de neconstituţionalitate, ci este nemulţumit de modul de aplicare şi de
interpretare a textului de către agentul constatator. Or, din această
perspectivă excepţia formulată este inadmisibilă, întrucât sancţionarea justă
sau injustă pentru efectuarea manevrei de ieşire dintr-un rând de vehicule
staţionate sau de intrarea într-un asemenea rând este de competenţa strictă a
instanţelor judecătoreşti de drept comun, singurele care, în conformitate cu
dispoziţiile art. 126 alin. (1) din Constituţie, sunt chemate să realizeze
justiţia.
Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 79 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002, Curtea constată că şi aceasta este inadmisibilă, întrucât autorul
excepţiei desprinde concluzia neconformităţii textului cu Legea fundamentală
din faptul că nu prevede ce se întâmplă într-un anume caz ce se poate ivi în
realitatea socială. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta se pronunţă „fără
a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 54 alin. (1) şi art. 79 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, excepţie ridicată de Sorin Nicolae Toma în Dosarul nr.
1.966/299/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef delegat,
Afrodita Laura Tutunaru