DECIZIE Nr. 470 din 4 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 295/2002, modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 142/2002, aprobata prin Legea nr. 5/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 31 ianuarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, modificata si completata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 142/2002, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "CARL REH WINERY" - S.R.L. din Bucuresti in
Dosarul nr. 4.528/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 a facut, in numeroase randuri, obiect al criticilor de
neconstitutionalitate, prin exceptii care au fost respinse de Curtea
Constitutionala, constatandu-se conformitatea acestui act normativ cu
prevederile Legii fundamentale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 4.528/2003,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "CARL
REH WINERY" - S.R.L. din Bucuresti, intr-o cauza avand ca obiect o cerere
pentru emiterea ordonantei cu somatia de plata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 sunt neconstitutionale in
raport cu prevederile art. 16 si 24 din Constitutie, intrucat "se da
posibilitatea solutionarii cererii creditorului numai pe baza actelor depuse si
a explicatiilor partilor", debitorul fiind pus intr-o situatie
inechitabila in comparatie cu cea a creditorului si fiind impiedicat in
exercitarea dreptului la aparare.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala considera ca exceptia
ridicata nu este intemeiata. Procedura somatiei de plata este o procedura
rapida, speciala, in cadrul careia legiuitorul a avut in vedere si ocrotirea
debitorilor fata de un eventual abuz de drept al creditorilor. Debitorul are
posibilitatea de a solicita instantei, in aceeasi masura ca si creditorul,
incuviintarea de probe in combaterea existentei creantei certe, lichide si
exigibile.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este
intemeiata. Prin ordonanta criticata s-a aprobat o procedura simplificata care
are in vedere, in primul rand, solutionarea cauzei prin conventia partilor ori,
in caz contrar, emiterea titlului executoriu. Citarea obligatorie a partilor,
comunicarea inscrisurilor depuse de creditor si a ordonantei cu somatia de
plata, ca si posibilitatea atacarii ordonantei cu cerere in anulare, asigura
exercitarea neingradita a dreptului la aparare si pentru debitor.
Constitutionalitatea dispozitiilor ordonantei a fost retinuta, in mod constant,
de Curtea Constitutionala, spre exemplu prin deciziile nr. 72/2002, nr.
161/2002 sau nr. 317/2002. Guvernul considera ca nu sunt intemeiate nici
criticile in sensul ca dispozitiile ordonantei nu ar asigura desfasurarea unui
proces echitabil.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, in
integralitatea sa, Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei
de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30
iulie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, modificata
si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 142/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 804 din 5 noiembrie 2002, aprobata
prin Legea nr. 5 din 9 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 26 din 20 ianuarie 2003.
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile actului normativ criticat sunt
contrare prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 24
alin. (1), precum si "dreptului la un proces echitabil", care, in
urma revizuirii si republicarii Constitutiei Romaniei in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, este reglementat prin prevederile
art. 21 alin. (3) din Constitutie. Aceste dispozitii constitutionale au, in
prezent, urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".;
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat."
In urma examinarii continutului textelor de lege criticate, cu raportare la
prevederile constitutionale invocate, Curtea retine urmatoarele:
Procedura somatiei de plata, reglementata prin Ordonanta Guvernului nr.
5/2001, este o procedura speciala in materia executarii creantelor. Legiuitorul
are dreptul exclusiv de a reglementa procedura de judecata conform atributiilor
prevazute de art. 126 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia
"Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege", cu conditia ca nici o norma de procedura sa nu
contravina vreunei dispozitii constitutionale.
Curtea Constitutionala a fost sesizata in numeroase cazuri cu exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, in ansamblu, ori a
principalelor dispozitii ale acesteia. Toate acele exceptii au fost respinse,
Curtea constatand ca dispozitiile ordonantei nu incalca principiul egalitatii
in drepturi, accesul liber la justitie si dreptul la un proces echitabil,
dreptul la aparare si nici obligatia exercitarii cu buna-credinta a drepturilor
si a libertatilor. Astfel, de exemplu, in Decizia nr. 72 din 5 martie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 266 din 22 aprilie
2002, Curtea a statuat ca, in timpul examinarii cererii pentru emiterea
ordonantei cu somatia de plata, in termenul prevazut pentru introducerea
actiunii in anulare si in tot cursul solutionarii actiunii in anulare, inclusiv
a cailor de atac, debitorul are posibilitatea de a-si exercita neingradit
dreptul la aparare. De asemenea, sunt asigurate, pentru toate partile, conditii
ca interesele lor legitime sa fie realizate in cadrul unui proces echitabil.
De asemenea, Curtea a constatat, prin Decizia nr. 317 din 19 noiembrie
2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 19
decembrie 2002, ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementeaza o procedura
speciala, simplificata si accelerata pentru recuperarea creantelor al caror
caracter cert, lichid si exigibil rezulta din inscrisuri, singurele dovezi care
se administreaza in cadrul acestei proceduri, in afara de lamuririle si
explicatiile date de catre parti. Hotararile pronuntate in cadrul acestei
proceduri nu au autoritatea lucrului judecat asupra fondului raporturilor
juridice dintre parti.
Abrogarea alin. (1) al art. 4, care prevedea posibilitatea solutionarii
cererii pentru emiterea ordonantei cu somatia de plata si fara citarea partilor
si reglementarea in alin. (2) al aceluiasi articol a obligativitatii citarii au
drept scop asigurarea pentru ambele parti a exercitiului dreptului la aparare
in conditii identice.
Mijloacele procedurale puse la indemana partilor difera tocmai datorita
caracterului special al procedurii, fara ca prin aceasta sa se instituie vreo
discriminare, fara ca una dintre parti sa fie privilegiata, iar cealalta dezavantajata.
Nici in cauza de fata nu s-au invederat elemente noi, care sa contrazica
motivarea deciziilor anterioare si sa determine reconsiderarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 295/2002, modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 142/2002, aprobata prin Legea nr. 5/2003, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "CARL REH WINERY" - S.R.L. din
Bucuresti in Dosarul nr. 4.528/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a
comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu
Intrucat domnisoara Madalina Stefania Diaconu se afla in concediu fara
plata, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de
procedura civila,
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu