DECIZIE Nr. 47 din 4 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 28 februarie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicata de Costica Creita in Dosarul nr. 516/C+C/2002 al Tribunalului Vrancea.
La apelul nominal raspunde consilier juridic Florian Simion pentru
Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. Sucursala Transpeco
Bucuresti, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A.
Sucursala Transpeco Bucuresti solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, deoarece Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai
multe decizii in sensul ca Legea nr. 146/1997 este constitutionala.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. Este mentionata jurisprudenta Curtii Constitutionale
prin care au fost respinse exceptiile de neconstitutionalitate avand ca obiect
dispozitii ale Legii nr. 146/1997, intrucat acestea nu au caracter discriminatoriu
si nu contravin dispozitiilor constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 iulie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 516/C+C/2002,
Tribunalul Vrancea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2, 17, 18 si 20 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Costica
Creita in Dosarul nr. 516/C+C/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia considera
ca intreg textul legii privind taxele de timbru este neconstitutional, prin
conceptie si dispozitii discriminatorii, in raport cu art. 20 - 21, art. 1
alin. (3), art. 4, 8, 11, 15, 16, 43, 51, 53 din Constitutie, precum si art.
22, 23, 25, 28 si 29 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
In mod special, autorul exceptiei se refera la dispozitiile art. 1, 2, 17,
18 si 20 din Legea nr. 146/1997, aratand ca acestea incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 123 - 128 privind autoritatea judecatoreasca, ale art.
20 si 21 din Constitutie, precum si prevederile art. 1, 2, 8, 10, 19, 22, 25,
27, 28 si 29 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Potrivit aprecierilor autorului exceptiei, taxele instituite sunt
"discriminatorii, inechitabile, injuste, impovaratoare, impiedicand in mod
real accesul la justitie [...]".
Tribunalul Vrancea considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea punctului de vedere exprimat, Guvernul face referire la
jurisprudenta Curtii Constitutionale prin care au fost respinse exceptii de
neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitii ale Legii nr. 146/1997.
Avocatul Poporului considera, in esenta, ca dispozitiile legale criticate
sunt constitutionale, relevand totodata ca, in jurisprudenta sa, Curtea
Constitutionala a stabilit ca "obligarea partilor in proces la plata taxei
de timbru nu contravine Constitutiei". De asemenea, se sustine ca textele
de lege criticate nu au caracter discriminatoriu si nici nu contravin
dispozitiilor constitutionale, intrucat instituirea taxelor de timbru
reprezinta o aplicare a principiului consacrat la art. 53 alin. (1) din
Constitutie, conform caruia cetatenii au obligatia sa contribuie prin impozite
si taxe la cheltuielile publice".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din
cuprinsul memoriului prin care aceasta a fost motivata, il constituie
dispozitiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu
modificarile ulterioare.
Critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 consta
in invocarea incalcarii dispozitiilor constitutionale ale art. 11 privind
dreptul international si dreptul intern, art. 16 privind egalitatea in
drepturi, art. 20 referitor la tratatele internationale privind drepturile
omului, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 43 privind nivelul de
trai, art. 51 privind respectarea Constitutiei si a legilor, art. 53 privind
contributii financiare, art. 123 privind infaptuirea justitiei, art. 124
privind statutul judecatorilor, art. 125 privind instantele judecatoresti, art.
126 privind caracterul public al dezbaterilor, art. 127 privind dreptul la
interpret si ale art. 128 privind folosirea cailor de atac.
De asemenea, autorul exceptiei a invocat, in sustinerea exceptiei, in
corelare cu dispozitiile art. 20 din Constitutie, incalcarea prevederilor art.
1, 2, 7, 8, 10, 19, 22, 23, 25, 27, 28 si 29 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului.
In esenta, intreaga motivare a exceptiei se bazeaza pe sustinerea ca
prevederile Legii nr. 146/1997 sunt "discriminatorii, inechitabile,
injuste, impovaratoare, impiedicand in mod real accesul la justitie".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata, deoarece, din analiza comparativa a dispozitiilor
constitutionale si a celor cuprinse in Declaratia Universala a Drepturilor
Omului invocate cu cele din textele de lege criticate, nu rezulta existenta
unor incompatibilitati de natura a duce la concluzia ca Legea nr. 146/1997 este
neconstitutionala.
De altfel, Legea nr. 146/1997 a mai facut obiect al controlului de
constitutionalitate.
Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, a respins in mod constant
exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 146/1997, in
ansamblul lor. In acest sens, mentionam, de exemplu, Decizia nr. 82 din 25 mai
1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 30
iunie 1999, si Decizia nr. 195 din 23 noiembrie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 21 februarie 2000.
De asemenea, prin numeroase decizii, Curtea Constitutionala a pronuntat
solutii de respingere a exceptiilor de neconstitutionalitate formulate cu
privire la diferite articole ale Legii nr. 146/1997, inclusiv prin raportare la
art. 20, 21, 123 si 125 din Constitutie.
In deciziile pronuntate, Curtea a retinut, in principiu, ca dreptul privind
accesul liber la justitie nu inseamna gratuitatea acestuia. Dimpotriva, s-a
considerat ca instituirea taxei judiciare de timbru este o aplicare a
principiului consacrat de art. 53 din Constitutie, potrivit caruia
"cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la
cheltuielile publice".
In legatura cu invocarea discriminarii cetatenilor fata de institutiile
publice scutite de plata taxei judiciare de timbru, in cazul actiunilor si
cererilor care au ca obiect venituri publice, Curtea a retinut, in esenta, ca
aceasta scutire este justificata, in mod rational si obiectiv, intrucat sumele
provenite din taxa judiciara de timbru se fac venit la bugetul de stat, de la
care sunt finantate aceste institutii.
In cauza nu sunt invocate elemente noi de natura sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Sunt, de asemenea, nefondate sustinerile autorului exceptiei, in sensul ca
dispozitiile legale criticate ar fi contrare art. 19, 22, 23, 25, 27, 28 si 29
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului. Curtea constata ca prevederile
acestui document international, invocat de autorul exceptiei, nu au legatura cu
cauza.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Costica
Creita in Dosarul nr. 516/C+C/2002 al Tribunalului Vrancea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta