DECIZIE Nr. 469 din 20 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 93 alin.
(1), ale art. 94 alin. (1), ale art. 95 alin. (1), ale art. 99 alin. (4), (5)
si (9), ale art. 100 alin. (1) si (2) si ale art. 101 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 954 din 27 octombrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 93 alin. (1), ale art. 94 alin. (1), ale art. 95 alin. (1),
ale art. 99 alin. (4), (5) si (9), ale art. 100 alin. (1) si (2) si ale art.
101 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare
si a falimentului, exceptie ridicata de F. Hoffmann - La Roche Ltd. in Dosarul
nr. 280/2004 al Tribunalului Comercial Cluj, precum si a exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 94 alin. (1) lit. a) si e) si ale
art. 101 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, ridicata de Raiffeisen Bank - S.A. in Dosarul nr.
4.781/2004 al Tribunalului Comercial Mures. Aceste cauze au fost inregistrate
la Curtea Constitutionala sub nr. 250D/2005 si nr. 281D/2005 si au fost
conexate in cadrul dezbaterilor din sedinta publica din 13 septembrie 2005,
conform incheierii din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, in conformitate cu dispozitiile art. 57 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a amanat pronuntarea la 20
septembrie 2005.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 26 ianuarie 2005 si 24 februarie 2005, pronuntate in
Dosarul nr. 280/2004 al Tribunalului Comercial Cluj si in Dosarul nr.
4.781/2004 al Tribunalului Comercial Mures, Curtea Constitutionala a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 93 alin.
(1), ale art. 94 alin. (1), ale art. 95 alin. (1), ale art. 99 alin. (4), (5)
si (9), ale art. 100 alin. (1) si (2) si ale art. 101 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie
ridicata de F. Hoffmann - La Roche Ltd., si cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 94 alin. (1) lit. a) si e) si ale
art. 101 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Raiffeisen Bank - S.A.
Exceptiile de neconstitutionalitate au fost ridicate in cadrul unor cauze avand
ca obiect solutionarea unor cereri de reorganizare judiciara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
prevederile art. 93 alin. (1), ale art. 94 alin. (1), ale art. 95 alin. (1),
ale art. 99 alin. (4), (5) si (9), ale art. 100 alin. (1) si (2) si ale art.
101 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare
si a falimentului contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 44 alin. (1)
si (2), ale art. 53, 135, ale art. 136 alin. (5), precum si celor ale art. 1
din Protocolul aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
F. Hoffmann - La Roche Ltd. sustine, in esenta, ca dispozitiile legale
criticate instituie "posibilitatea unor persoane private (administratori judiciari,
creditori, titulari de creante subordonate, asociati/actionari) sa decida, cu
aprobarea judecatorului-sindic, privarea de proprietate a unui creditor
chirografar, in mod discriminatoriu, fata de alti creditori chirografari,
aceasta cu atat mai mult cu cat unele dintre aceste persoane private
(creditorii cu creante garantate, creditorii cu rang preferential) nu justifica
nici un interes propriu de aparat". Se arata ca dispozitiile art. 93 alin.
(1) din Legea nr. 64/1995, care prevad posibilitatea ca prin planul de
reorganizare sa se desemneze o categorie separata de creante, compusa numai din
creante chirografare avand o valoare redusa, "lasa, atat celui care
elaboreaza planul de reorganizare [...], cat si judecatorului-sindic, o
posibilitate nelimitata de apreciere in privinta <<valorii reduse>>
a creantei chirografare". Totodata, se sustine ca "pentru aceste
creante chirografare, Legea nr. 64/1995 permite crearea unui regim juridic
diferentiat fata de celelalte creante tot chirografare, mergand pana acolo ca
celelalte creante chirografare vor fi satisfacute integral, in timp ce pentru
creantele incluse in categoria separata se prevede acoperirea lor in foarte
mica masura". In consecinta, F. Hoffmann - la Roche Ltd. apreciaza ca
instituirea "unor posibilitati de discriminare intre diferitele creante
chirografare comerciale reprezinta o incalcare a prevederilor art. 53 din
Constitutie privind restrangerea unui drept (in speta, restrangerea dreptului
de creanta, asimilat in practica de Curtea Europeana a Drepturilor Omului cu un
drept de proprietate)", precum si a celor ale art. 135 si ale art. 136
alin. (5) din Constitutie.
Totodata, se mai sustine ca dispozitiile art. 94 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 sunt neconstitutionale, din moment ce acestea prevad
"posibilitatea crearii de discriminari intre creditori si chiar intre
aceleasi tipuri de creditori, inclusiv posibilitatea ca unii dintre acestia sa
nu mai primeasca nimic [...], aceasta cu atat mai mult cu cat nu exista nici un
criteriu legal pe baza caruia sa se stabileasca modalitatea de apreciere si
intinderea acestei restrangeri a unui drept". In consecinta, se apreciaza
ca sunt incalcate prevederile art. 53 alin. (2) din Constitutie, prin
restrangerea, in mod nejustificat, a dreptului de proprietate privata.
In argumentarea criticii de neconstitutionalitate cu privire la
dispozitiile art. 95 alin. (1) si ale art. 99 alin. (4) si (5) din Legea nr.
64/1995, F. Hoffmann - La Roche Ltd. sustine ca prin acest text de lege
"se ofera posibilitatea constituirii in mod artificial de categorii de
creante defavorizate, cu impact asupra dreptului de decizie in adunarea
creditorilor si in aprobarea unui plan de reorganizare", iar alte
categorii privilegiate de creditori, cum sunt cei bugetari si salariatii,
"ajung sa decida asupra dreptului de proprietate al creditorilor
chirografari [...] prin exercitarea unui drept de vot separat, in cadrul
categoriilor de creante aferente fiecaruia dintre creditori, aprobandu-se un
plan de reorganizare ce modifica semnificativ drepturile de creanta ale
creditorilor chirografari". In consecinta, se ajunge la "privarea de
proprietate in tot sau in parte a creditorilor chirografari", precum si la
crearea "premiselor restrangerii pana la disparitie a dreptului de
proprietate", ceea ce este de natura a incalca prevederile art. 44 alin.
(1) si (2), ale art. 53 si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie. Totodata,
datorita faptului ca "legea nu da efect principiului interesului si
majoritatii in luarea unei decizii cu caracter economic", se incalca si
principiile enuntate de textul art. 135 alin. (1) din Constitutie.
F. Hoffmann - La Roche Ltd. arata ca prevederile art. 100 alin. (1) si (2)
din Legea nr. 64/1995 impun un tratament abuziv si discriminatoriu, avand in
vedere ca "o categorie de creditori poate, prin votul sau negativ, sa
priveze total de proprietate creditorii avand creante de rang inferior",
ceea ce incalca dispozitiile art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie, precum
si art. 1 din Protocolul aditional la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. Totodata, se considera ca aceasta
reglementare incalca si prevederile art. 53 din Constitutie, "restrangerea
dreptului de proprietate al creditorilor cu creante de rang inferior mergand,
in acest caz, pana la disparitia dreptului".
In motivarea exceptiei ridicate Raiffeisen Bank - S.A. considera ca
"inlaturarea dreptului de creanta printr-un asemenea plan de reorganizare
are drept efect corelativ stingerea datoriei comerciantului debitor fata de
care se aplica planul de reorganizare. In acest fel se favorizeaza in mod
nelegitim un participant la circuitul comercial, fiind vatamati tocmai aceia
care si-au respectat obligatiile fata de debitor. Prin aceasta favorizare se
incalca si principiul liberei concurente, caci orice participant la viata
economica, stiind ca oricum poate fi exonerat de plata datoriilor, nu va mai fi
constrans sa-si execute obligatiile la timp. Or, respectarea obligatiilor
asumate de comercianti este o cerinta intrinseca a regulilor unei economii de
piata si a concurentei loiale".
Totodata, se apreciaza ca, in conformitate cu dispozitiile art. 101 alin.
(1) din Legea nr. 64/1995, "in caz de esec al reorganizarii si declansarii
falimentului, creditorii isi vad reduse creantele la nivelul prevazut in planul
de reorganizare, fara posibilitatea (nici macar teoretica) de a mai putea
obtine vreodata satisfacerea creantei initiale", ceea ce este de natura a
incalca prevederile art. 44 alin. (1) si (2), ale art. 53 si ale art. 136 alin.
(5) din Constitutie.
Tribunalul Comercial Cluj si Tribunalul Comercial Mures apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In argumentarea
acestei opinii se arata ca "normele juridice inserate in Legea nr. 64/1995
au caracter de ordine publica, finalitatea textelor legale pe care aceasta le
cuprinde reprezentand ocrotirea unui interes general, public", iar
procedura prevazuta de acest act normativ urmareste "crearea unui climat
economic propice, bazat pe libera initiativa si protectia concurentei loiale,
ce presupune, nu in ultimul rand, indepartarea din mediul de afaceri a acelor
subiecte de drept ce savarsesc acte de natura comerciala si care se dovedesc
insolvabile, reprezentand un risc pentru stabilitatea economica".
Totodata, "scopul principal al procedurii reorganizarii, spre care trebuie
directionata procedura ori de cate ori exista o sansa efectiva de redresare,
este mentinerea societatii debitoare, pe baza unui plan de reorganizare, care
poate sa impuna restructurari de activitati si de personal, cu conditia ca
intreprinderea sa fie viabila".
Se arata ca dispozitiile art. 93 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 "nu
creeaza premisele unei interpretari si aplicari prin care sa se incalce dreptul
de proprietate constitutional garantat cata vreme desemnarea unei categorii
separate de creante chirografare avand o valoare redusa, pentru a fi
considerata adecvata, trebuie sa se inscrie in seria de masuri concordante cu
interesele creditorilor si cu ordinea publica" si cata vreme exista un
tratament corect si echitabil pentru categoriile defavorizate de creante care
resping planul de reorganizare. Totodata, se arata ca hotararea crearii unei
categorii de creditori chirografari avand creante cu valoare redusa se fundamenteaza
pe "aprecierea unei situatii de fapt, ce tine de interpretarea si
aplicarea legii, nefiind unica situatie in care evaluarea unei chestiuni de
fapt sa fie lasata la <<intelepciunea>> magistratului chemat sa
solutioneze pricina".
Totodata, se considera ca "instrumentele procesuale puse la dispozitia
participantilor la procedura si criteriile clare pe care trebuie sa se
fundamenteze o hotarare de incuviintare in principiu a unui plan de
reorganizare si de confirmare a acestuia" sunt de natura a da expresie
chiar textelor constitutionale invocate de autorul exceptiei in sustinerea
acesteia.
Se apreciaza ca dispozitiile art. 101 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 sunt
constitutionale, "intrucat un tratament corect si echitabil al creantelor
defavorizate presupune ca nici una din categoriile care resping planul [de
reorganizare] sa nu primeasca mai putin decat ar fi primit in cazul
falimentului". Totodata, se arata ca "riscul insolvabilitatii este
suportat doar de acei creditori nediligenti ce nu si-au luat masuri de [...]
conservare a dreptului lor de creanta prin constituirea de garantii personale
si reale". In consecinta, se justifica instituirea unei diferente de
tratament intre diferitele categorii de creante. In opinia instantelor, "in
privinta creditorilor chirografari, din perspectiva declansarii falimentului,
nu exista diferenta de tratament juridic, cata vreme un tratament corect si
echitabil presupune in caz de defavorizare ca acestia sa nu primeasca mai putin
decat ar fi primit in cazul falimentului".
De asemenea, se considera ca prevederile art. 99 alin. (4) si (5) din Legea
nr. 64/1995 sunt constitutionale, "intrucat votarea pe categorii de
creante realizeaza o punere in practica a politicii legiuitorului de protectie
speciala a unor anumite categorii de titulari de creanta, cum ar fi, de pilda,
cele izvorate din contracte de munca sau obligatii de intretinere, care,
datorita cuantumului de obicei scazut, s-ar afla in pericol de a fi
dezavantajate in ipoteza includerii acestora in categoria creantelor
chirografare generale".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata, avand in vedere ca "dispozitiile art. 135 alin. (2)
lit. a) din Legea fundamentala vizeaza, deopotriva, pe toti agentii economici,
atat pe debitori, ale caror datorii trebuie executate in conditiile legii, cat
si pe creditori, fata de care se impune crearea conditiilor corespunzatoare
pentru recuperarea creantelor".
De asemenea, in punctul de vedere prezentat, Avocatul Poporului arata ca
actul normativ in care se gasesc prevederile legale criticate se inscrie
"in reglementarile menite sa asigure indeplinirea obligatiei statului de a
ocroti libertatea comertului, concurenta loiala si conditiile necesare pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie". Pe de alta parte, se
sustine ca "dispozitiile legale indicate nu pun in discutie restrangerea
exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale".
Guvernul si presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului,
rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile partilor prezente si
ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
93 alin. (1), ale art. 94 alin. (1), ale art. 95 alin. (1), ale art. 99 alin.
(4), (5) si (9), ale art. 100 alin. (1) si (2) si ale art. 101 alin. (1) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17
noiembrie 2004.
Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
- Art. 93 alin. (1): "In vederea administrarii eficiente a procedurii,
planul poate desemna o categorie separata de creante, compusa numai din creante
chirografare avand o valoare redusa, valoare pe care judecatorul-sindic o
considera adecvata.";
- Art. 94 alin. (1): "Respectand prevederile art. 92, planul de
reorganizare va putea sa:
a) defavorizeze orice categorie de creante chirografare sau garantate;
b) mentina sau sa denunte, in conditiile art. 67 - 74, orice contract la
care debitorul este parte;
c) prevada realizarea unei tranzactii cu privire la creantele debitorului
fata de terti;
d) prevada vanzarea totala sau partiala a bunurilor din averea debitorului
si distribuirea sumelor de bani obtinute catre creditori;
e) modifice drepturile titularilor de creante garantate sau chirografare
ori sa lase nemodificate drepturile aferente oricarei categorii de
creante.";
- Art. 95 alin. (1): "Se prezuma ca o categorie de creante este
defavorizata de plan daca, pentru oricare dintre creantele categoriei
respective, planul prevede o modificare fie a creantei, fie a conditiilor de
realizare a acesteia.";
- Art. 99 alin. (4), (5) si (9): "(4) Fiecare creanta beneficiaza de
un drept de vot, pe care titularul acesteia il exercita in categoria de creante
din care face parte creanta respectiva.
(5) Sub rezerva prevederilor art. 93 alin. (1), urmatoarele creante
constituie categorii distincte de creante, care voteaza separat:
a) fiecare creanta garantata care depaseste 10% din valoarea tuturor
creantelor impotriva averii debitorului;
b) toate celelalte creante garantate;
c) creantele mentionate la art. 122 pct. 3;
d) creantele mentionate la art. 122 pct. 4;
e) creantele mentionate la art. 122 pct. 5;
f) creantele creditorilor chirografari. [...]
(9) In cazul in care planul prevede ca, pentru creantele dintr-o anumita
categorie, nu se va primi nimic, se considera ca acestea au respins planul si
nu e necesara votarea planului de catre creantele categoriei respective.";
- Art. 100 alin. (1) si (2): "(1) La data stabilita, un plan va fi
confirmat de catre judecatorul-sindic, daca sunt intrunite cumulativ
urmatoarele conditii:
A. cel putin 3 dintre categoriile de creante mentionate la art. 99 alin.
(5) accepta sau sunt socotite ca accepta planul, cu conditia ca minimum una
dintre categoriile defavorizate sa accepte planul;
B. fiecare categorie defavorizata de creante care a respins planul va fi
supusa unui tratament corect si echitabil prin plan;
C. fiecare creanta care a respins planul va fi supusa unui tratament corect
si echitabil prin plan.
(2) Tratament corect si echitabil exista atunci cand sunt indeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
a) nici una dintre categoriile care resping planul si nici o creanta care
respinge planul nu primesc mai putin decat ar fi primit in cazul falimentului;
b) nici o categorie sau nici o creanta apartinand unei categorii nu
primeste mai mult decat valoarea totala a creantei sale;
c) in cazul in care o categorie defavorizata respinge planul, nici un
membru, asociat, actionar sau categorie de creante cu rang inferior categoriei
defavorizate neacceptante, astfel cum rezulta din ordinea de prioritate
prevazuta la art. 122, nu primeste nimic. Se considera ca membrii, asociatii
sau actionarii nu primesc nimic si in cazul in care planul prevede ca acestia
vor primi o valoare cel mult egala cu o noua contributie financiara pe care au
efectuat-o in favoarea debitorului, pana la data confirmarii planului, cu titlu
irevocabil si nesupusa vreunei alte conditii decat cea a confirmarii
planului.";
- Art. 101 alin. (1): "Cand hotararea care confirma un plan intra in
vigoare, activitatea debitorului este reorganizata in mod corespunzator;
creantele si drepturile creditorilor si ale celorlalte parti interesate sunt
modificate astfel cum este prevazut in plan. In cazul unei executari silite,
planul confirmat va fi socotit ca o hotarare definitiva impotriva
debitorului."
Curtea retine ca, ulterior sesizarii sale, Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului a fost modificata si
completata prin Legea nr. 249/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 678 din 28 iulie 2005; prin pct. 9 si 14 ale articolului unic din
Legea nr. 249/2005 au fost abrogate expres art. 93 alin. (1) si art. 100 din
Legea nr. 64/1995, noile reglementari nepreluand in nici un mod solutia
legislativa anterioara. Totodata, Curtea observa ca prin pct. 13 al articolului
unic din Legea nr. 249/2005 a fost abrogat art. 99 alin. (5) din Legea nr.
64/1995, insa noua reglementare a art. 99 alin. (2) din lege, desi a pastrat
principiul votului separat pe categorii de creditori, nu a preluat si
categoriile de creante, astfel cum erau prevazute de art. 99 alin. (5) din
lege. In actuala formulare, art. 99 alin. (2) are urmatorul cuprins: "(2)
Urmatoarele categorii de creditori vor vota separat:
a) creditorii titulari de creante garantate;
b) creditorii bugetari;
c) creditorii chirografari.
Un plan va fi socotit acceptat de o categorie de creditori daca titularii
majoritatii creantelor din acea categorie voteaza in favoarea planului."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art.
44 alin. (1) si (2), ale art. 53, 135 si ale art 136 alin. (5). Desi autorul
exceptiei invoca in sustinerea exceptiei ridicate, in mod formal, intreg textul
art. 44 alin. (1) si art. 135 din Constitutie, este de observat ca, in
realitate, astfel cum rezulta din motivarea exceptiei, acesta se refera doar la
teza intai a art. 44 alin. (2) din Constitutie, respectiv numai la alin. (1) si
alin. (2) lit. a) ale art. 135 din Constitutie. Textele constitutionale
invocate au urmatorul cuprins:
- Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este
economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie; [...].";
- Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in
conditiile legii organice."
Totodata, sunt invocate in sustinerea criticii de neconstitutionalitate si
dispozitiile art. 1 din Protocolul aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, avand urmatorul cuprins:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Autorii exceptiei considera, in esenta, ca prevederile legale criticate instituie
posibilitatea privarii de proprietate, in mod discriminatoriu, a unui creditor
chirografar fata de alti creditori chirografari, intrucat "o categorie de
creditori poate, prin votul sau negativ, sa priveze total de proprietate
creditorii avand creante de rang inferior", ceea ce este de natura a
incalca dispozitiile art. 44 alin. (1) si (2), ale art. 53, ale art. 135 alin.
(1) si alin. (2) lit. a) si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie, precum si
cele ale art. 1 din Protocolul aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In acelasi sens se apreciaza
si in ceea ce priveste categoria creantelor chirografare avand o valoare
redusa, intrucat "Legea nr. 64/1995 permite crearea unui regim juridic
diferentiat fata de celelalte creante tot chirografare, mergand pana acolo ca
celelalte creante chirografare vor fi satisfacute integral, in timp ce pentru
creantele incluse in categoria separata se prevede acoperirea lor in foarte
mica masura". Totodata, se considera ca, "in caz de esec al
reorganizarii si declansarii falimentului, creditorii isi vad reduse creantele
la nivelul prevazut in planul de reorganizare, fara posibilitatea (nici macar
teoretica) de a mai putea obtine vreodata satisfacerea creantei initiale",
ceea ce duce la incalcarea acelorasi prevederi constitutionale invocate.
I. Curtea constata ca textele art. 93 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1)
si (2) din Legea nr. 64/1995 au fost abrogate expres, ulterior sesizarii
Curtii, prin Legea nr. 249/2005, astfel incat, potrivit art. 29 alin. (1) si
(6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate cu privire la acestea a
devenit inadmisibila.
Totodata, Curtea retine ca neconstitutionalitatea prevederilor art. 99
alin. (5) din Legea nr. 64/1995 a fost invocata in ideea ca acestea "ofera
posibilitatea constituirii in mod artificial de categorii de creante
defavorizate, cu impact asupra dreptului de decizie in adunarea creditorilor si
in aprobarea unui plan de reorganizare". In consecinta, critica de
neconstitutionalitate nu priveste faptul ca fiecare categorie de creanta
voteaza separat, asa cum prevede si textul actual in vigoare, ci se refera la
existenta "artificiala" a mai multor categorii de creanta. In
prezent, in urma modificarilor operate prin Legea nr. 249/2005 in sensul
sugerat si de autorul exceptiei de neconstitutionalitate, exista numai trei
categorii de creditori, si anume cei cu creante garantate, cei bugetari si cei
chirografari. Astfel, critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 99
alin. (5) din Legea nr. 64/1995 a ramas fara obiect.
Avand in vedere cele de mai sus, Curtea constata ca si exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 99 alin. (5) din Legea nr. 64/1995 a
devenit inadmisibila, reglementarea in cauza fiind abrogata expres in temeiul
articolului unic pct. 13 din Legea nr. 64/1995, iar solutia legislativa
criticata nu a fost preluata de noua reglementare, cu continutul criticat prin
exceptie.
II. Curtea retine ca, astfel cum s-a stabilit prin Decizia nr. 73 din 26
februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262
din 25 martie 2004, "scopul Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului este, potrivit art. 2 din aceeasi
lege, republicata, instituirea unei proceduri pentru plata pasivului
debitorului in incetare de plati, fie prin reorganizarea intreprinderii si
activitatii acestuia sau prin lichidarea unor bunuri din averea lui pana la
acoperirea pasivului, fie prin faliment. Procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului reglementata de Legea nr. 64/1995 este una speciala, prin care nu
se urmareste, ca in dreptul comun, stabilirea existentei unui drept de creanta
si a obligatiei corelative de plata, ci executarea unor creante certe, lichide
si exigibile fata de un debitor care nu numai ca nu-si indeplineste de bunavoie
obligatia de plata, ci se afla, timp de cel putin 30 de zile, in incetare de
plata, deci in stare de insolventa".
Curtea observa ca dispozitiile art. 94 alin. (1) si ale art. 95 alin. (1)
din Legea nr. 64/1995 prevad aplicarea unor masuri care pot fi luate in
conditiile unei aprecieri de fapt facute atat de cei ce propun planul de
reorganizare, cat si de judecatorul-sindic, care decide in ultima instanta.
Avand in vedere ca procedura reglementata de Legea nr. 64/1995 este una
speciala, Curtea retine ca dispozitiile art. 94 alin. (1) si ale art. 95 alin.
(1) din lege trebuie interpretate in conformitate cu finalitatea procedurii
reorganizarii judiciare, textele criticate cuprinzand masuri concrete care
asigura atat indestularea creditorilor in raport cu mijloacele existente, cat
si redresarea debitorului supus acestei proceduri. In legatura cu critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 99 alin. (4) si (9) din lege, Curtea
constata ca fiecare titular al unei creante este indreptatit sa voteze in
cadrul categoriei de creante in care se incadreaza, de voturile acestora
depinzand votul categoriei respective; in cazul in care, insa, pentru creantele
dintr-o anumita categorie nu se va primi nimic, legiuitorul a prezumat, cum era
si firesc de altfel, ca aceasta categorie a respins planul.
Curtea retine ca recuperarea doar partiala sau deloc a creantelor unor
categorii de creditori se datoreaza in exclusivitate situatiei economice a
debitorului aflat in stare de insolventa si nu reglementarilor legale
criticate, care nu prevad decat masuri menite sa asigure acoperirea pasivului
debitorului, definita, prin dispozitiile art. 1 alin. (2) din Legea nr.
64/1995, ca fiind "acea stare a patrimoniului debitorului, caracterizata
prin incapacitatea vadita de plata a datoriilor exigibile cu sumele de bani
disponibile", in conditiile continuarii activitatii acestuia, ceea ce nu
inseamna in mod necesar plata integrala a datoriilor debitorului. Astfel,
riscul insolvabilitatii este suportat de acei creditori nediligenti ce nu si-au
constituit masuri de conservare a dreptului lor de creanta prin instituirea de
garantii personale si reale. In consecinta, Curtea retine ca acest fapt nu
echivaleaza cu o incalcare a dreptului de proprietate al creditorilor implicati
in procedura de reorganizare judiciara.
Textul art. 101 alin. (1) din lege prevede consecintele intrarii in vigoare
a planului de reorganizare si nu cuprinde, in sine, vreo masura de natura a
contraveni prevederilor constitutionale invocate.
In consecinta, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor art. 53 din Constitutie, nepunandu-se problema
restrangerii exercitiului unor drepturi sau libertati.
Totodata, Curtea retine ca nu se poate sustine incalcarea obligatiei
constitutionale a statului de a asigura libertatea comertului, protectia
concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie. Dimpotriva, reglementarea procedurii prevazute de
Legea nr. 64/1995 este o concretizare, la nivelul legii, a indeplinirii
obligatiei ce revine statului, potrivit prevederilor art. 135 alin. (1) si
alin. (2) lit. a) din Constitutie, ceea ce presupune, astfel cum se arata in
opinia instantei de judecata, si indepartarea din mediul de afaceri a acelor
subiecte de drept ce savarsesc acte de natura comerciala si care se dovedesc
insolvabile, reprezentand un risc pentru stabilitatea economica.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge ca devenita inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 93 alin. (1), ale art. 99 alin. (5) si ale art. 100 alin.
(1) si (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de F. Hoffmann - La Roche Ltd. in Dosarul nr.
280/2004 al Tribunalului Comercial Cluj.
II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 94
alin. (1), ale art. 95 alin. (1), ale art. 99 alin. (4) si (9) si ale art. 101
alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de F. Hoffmann - La Roche Ltd. in Dosarul nr.
280/2004 al Tribunalului Comercial Cluj, precum si exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 94 alin. (1) lit. a) si e) si ale
art. 101 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Raiffeisen Bank - S.A. in
Dosarul nr. 4.781/2004 al Tribunalului Comercial Mures.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly