Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 469 din  4 decembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 28 din 13 ianuarie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa              - presedinte
    Costica Bulai             - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Lucian Stangu             - judecator
    Ioan Vida                 - judecator
    Florentina Balta          - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, exceptie ridicata de Sindicatul National al Pensionarilor din Educatie in Dosarul nr. 2.936/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat. Procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul autorului exceptiei precizeaza ca, in urma revizuirii Legii fundamentale, dreptul de asociere pe care il considera incalcat prin art. 2 alin. (1) si (2) din Legea nr. 54/2003 este prevazut la art. 40, in noua numerotare. Solicita admiterea exceptiei ridicate, aratand ca, in mod nejustificat, textele criticate nu ingaduie pensionarilor sa se asocieze in sindicate, ci numai in partide politice si alte forme de asociere. Aceste texte contravin, in opinia sa, si art. 8 alin. (1) din Constitutie, referitor la pluralismul in societatea romaneasca, art. 16 referitor la egalitatea in drepturi a cetatenilor, precum si art. 22 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 54/2003 a fost deja supus controlului de constitutionalitate a priori, prin Decizia nr. 25/2003 Curtea constatand caracterul constitutional al acestor prevederi. In privinta alin. (2) al aceluiasi articol, arata ca salariatii si pensionarii constituie, fara indoiala, doua categorii diferite, fiind asadar firesc ca acestea sa se constituie in forme de asociere specifice, fara ca prin aceasta sa fie incalcat principiul egalitatii in drepturi sau al libertatii de asociere.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 august 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.936/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, exceptie ridicata, prin avocat, de Sindicatul National al Pensionarilor din Educatie intr-o cauza avand ca obiect o cerere de inregistrare a acestui sindicat.
    In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, care restrang sfera persoanelor care se pot organiza in sindicate numai la cele incadrate in munca si la functionarii publici, ingradesc exercitiul dreptului de asociere consacrat de art. 37 alin. (1) din Constitutie si instituie un tratament juridic discriminatoriu intre diferite categorii de cetateni, contrar principiului egalitatii in drepturi prevazut de art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 37 din Constitutie, deoarece "dreptul de asociere al pensionarilor din invatamant nu este ingradit, acestia putandu-se asocia intr-o asociatie nonprofit si nu intr-un sindicat, care reprezinta o forma de asociere numai pentru persoanele incadrate in munca si functionarii publici".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat, potrivit Constitutiei, "sindicatele constituie asociatii ale salariatilor, adica ale persoanelor ce desfasoara activitate profesionala in cadrul unor raporturi de munca". Conventia nr. 87 din 1948 a Organizatiei Internationale a Muncii, facand distinctie intre "lucratori" si "cei care angajeaza", se refera in mod evident la persoane care isi desfasoara activitatea in cadrul unor raporturi de munca.
    Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata, deoarece, in legatura cu categoriile de cetateni care se pot asocia in sindicate, art. 9 din Constitutie se refera numai la salariati, la persoane care desfasoara o activitate profesionala in cadrul raporturilor juridice de munca sau, dupa caz, de serviciu, iar nu si la alte categorii de persoane, cum sunt pensionarii. Nerecunoasterea dreptului pensionarilor de a se asocia in sindicate nu reprezinta o incalcare a prevederilor constitutionale intrucat nici acestea nu prevad un asemenea drept. De altfel, in temeiul art. 37 alin. (1) din Constitutie, categoriile de persoane care nu se pot asocia in sindicate pot alege sa se constituie in alte forme de asociere.
    Avocatul Poporului apreciaza ca este neintemeiata critica de neconstitutionalitate, deoarece, "potrivit prevederilor art. 9 teza a II-a din Constitutie, sindicatele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor", iar "inexistenta unor raporturi de munca plaseaza persoanele pensionate intr-o situatie diferita fata de cele incadrate in munca", situatie in care este justificat si tratamentul juridic diferentiat. Arata, de asemenea, ca "imprejurarea ca persoanele pensionate nu pot constitui sau adera la organizatii sindicale nu reprezinta o incalcare a dispozitiilor art. 37 din Legea fundamentala, de vreme ce art. 9 din Constitutie nu prevede o asemenea posibilitate".
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, dispozitii care au urmatorul continut:
    "(1) Persoanele incadrate in munca si functionarii publici au dreptul sa constituie organizatii sindicale si sa adere la acestea. Persoanele care exercita potrivit legii o meserie sau o profesiune in mod independent, membrii cooperatori, agricultorii, precum si persoanele in curs de calificare au dreptul, fara nici o ingradire sau autorizare prealabila, sa adere la o organizatie sindicala.
    (2) Pentru constituirea unei organizatii sindicale este necesar un numar de cel putin 15 persoane din aceeasi ramura sau profesiune, chiar daca isi desfasoara activitatea la angajatori diferiti".
    Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate sunt contrare urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 9: "Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit statutelor lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale membrilor lor".
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari;"
    - Art. 40 alin. (1): "Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere."
    De asemenea, autorul exceptiei a sustinut si contrarietatea textelor criticate cu art. 22 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, care a fost ratificat de Romania prin Decretul nr. 212 din 31 octombrie 1974, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974. Art. 22 are urmatorul continut:
    "1. Orice persoana are dreptul de a se asocia in mod liber cu altele, inclusiv dreptul de a constitui sindicate si de a adera la ele, pentru ocrotirea intereselor sale.
    2. Exercitarea acestui drept nu poate fi supusa decat restrictiilor prevazute de lege si care sunt necesare intr-o societate democratica, in interesul securitatii nationale, al securitatii publice, al ordinii publice ori pentru a ocroti sanatatea sau moralitatea publica sau drepturile si libertatile altora. Prezentul articol nu se opune ca exercitarea acestui drept de catre membrii fortelor armate si ai politiei sa fie supusa unor restrictii legale.
    3. Nici o dispozitie din prezentul articol nu permite statelor parti la Conventia din 1948 a Organizatiei Internationale a Muncii privind libertatea sindicala si ocrotirea dreptului sindical sa ia masuri legislative aducand atingere - sau sa aplice legea intr-un mod care sa aduca atingere - garantiilor prevazute in acea conventie."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea constata ca, in cadrul controlului de constitutionalitate a priori, exercitat in conformitate cu prevederile art. 146 lit. a) din Constitutie asupra Legii sindicatelor, prin Decizia nr. 25 din 22 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, Curtea a constatat printre altele si constitutionalitatea dispozitiilor art. 2 alin. (1) teza a doua din aceasta lege. In aceasta privinta Curtea a retinut ca, "in sistemul Constitutiei, sindicatele constituie asociatii ale salariatilor, adica ale persoanelor care isi desfasoara activitatea profesionala in cadrul unor raporturi de munca. Aceeasi conceptie se desprinde si din Conventia nr. 87 din 1948 a Organizatiei Internationale a Muncii, care la art. 2 si urmatoarele face distinctia intre <<lucratori>> si <<cei care angajeaza>>, intre <<organizatiile lucratorilor>> si <<organizatiile celor ce angajeaza>>, rezultand in mod evident ca, in toate cazurile, deci si in cazul lucratorilor si in cazul celor care angajeaza, conventia se refera la persoane care isi desfasoara activitatea in cadrul unor raporturi de munca". De asemenea, in decizia citata, Curtea a mai retinut ca "Faptul ca, prin prevederile art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea sindicatelor, nu se acorda si altor persoane decat celor aflate intr-un raport de munca dreptul de a constitui organizatii sindicale, nu reprezinta o incalcare a dispozitiilor constitutionale si a normelor internationale mentionate, de vreme ce nici acestea nu prevad asemenea drepturi". Cele constatate prin aceasta decizie, in legatura cu constitutionalitatea art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea sindicatelor, sunt valabile pentru intregul text al alin. (1), cat si pentru cel al alin. (2), sub aspectul diferentierii persoanelor care pot constitui organizatii sindicale ori pot adera la acestea.
    Art. 40 alin. (1) din Constitutie, republicata, prevede dreptul cetatenilor de a se asocia liber in partide politice, in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere. Acest drept se exercita prin participare la constituirea asociatiilor sau prin aderare la asociatii existente.
    Prevazand posibilitatea constituirii mai multor tipuri de asociatii, care nu sunt enumerate in mod limitativ, reglementarea constitutionala are in vedere si posibilitatea limitarii sferei persoanelor care pot constitui ori pot adera la diferite tipuri de asociatii, in functie de obiectul de activitate si de scopul asociatiilor respective, limitare ce se concretizeaza prin lege, tinandu-se seama de situatia obiectiv diferita a anumitor categorii de persoane, fara a se aduce atingere prin aceasta principiului egalitatii in drepturi, consacrat la art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata. Asemenea limitari ale dreptului de asociere sunt consacrate si in art. 40 alin. (3) din Constitutie, republicata, si in legi organice. Astfel, spre exemplu, unele categorii de persoane (judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite de lege) nu pot face parte din partide politice. In mod similar, numai persoanele care exercita aceeasi profesie pot fi membri ai asociatiilor profesionale. De asemenea, Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie 2001 prevede ca numai proprietarii de locuinte se pot asocia in asociatii de proprietari. Potrivit art. 231 din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, patronatele sunt organizatii ale patronilor, excluzand posibilitatea asocierii in aceasta forma a altor persoane.
    In consecinta, este evident ca limitarea categoriilor de persoane care pot constitui ori pot adera la anumite forme de asociere, in speta la sindicate, nu contravine principiului constitutional referitor la libertatea de asociere.
    Articolul 9 din Constitutie, in redactarea in vigoare la data ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, anterioara revizuirii Legii fundamentale, prevedea ca "Sindicatele se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit cu statutele lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor". Textul constitutional prevede in forma actuala ca "Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit statutelor lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale membrilor lor". Si din aceasta modificare a reglementarii constitutionale rezulta existenta mai multor tipuri de forme asociative, cu obiect de activitate si scopuri diferite. Membrii diferitelor asociatii au drepturi si interese profesionale, economice sau sociale diferite, ceea ce inseamna ca si categoriile de persoane care pot face parte din anumite asociatii sunt diferite. Atat vechiul, cat si noul text constitutional prevad constituirea si desfasurarea activitatii asociatiilor potrivit cu statutele lor, in conditiile legii. Prin urmare, legea poate prevedea anumite conditii obligatorii privind constituirea si desfasurarea activitatii asociatiilor, inclusiv categoriile de persoane care pot face parte din diferite asociatii, de la care statutele lor nu pot deroga. Categoriile de persoane care nu pot constitui ori nu pot adera la anumite tipuri de asociatii, pot face parte din altele, dreptul acestora la libera asociere nefiind atins.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, exceptie ridicata de Sindicatul National al Pensionarilor din Educatie in Dosarul nr. 2.936/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 4 decembrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 469/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 469 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 469/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu