DECIZIE Nr. 469 din 4 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 28 din 13 ianuarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003,
exceptie ridicata de Sindicatul National al Pensionarilor din Educatie in
Dosarul nr. 2.936/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat. Procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei precizeaza ca, in urma revizuirii Legii
fundamentale, dreptul de asociere pe care il considera incalcat prin art. 2
alin. (1) si (2) din Legea nr. 54/2003 este prevazut la art. 40, in noua
numerotare. Solicita admiterea exceptiei ridicate, aratand ca, in mod
nejustificat, textele criticate nu ingaduie pensionarilor sa se asocieze in
sindicate, ci numai in partide politice si alte forme de asociere. Aceste texte
contravin, in opinia sa, si art. 8 alin. (1) din Constitutie, referitor la
pluralismul in societatea romaneasca, art. 16 referitor la egalitatea in
drepturi a cetatenilor, precum si art. 22 din Pactul international cu privire
la drepturile civile si politice.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca art. 2 alin. (1) teza
a doua din Legea nr. 54/2003 a fost deja supus controlului de
constitutionalitate a priori, prin Decizia nr. 25/2003 Curtea constatand
caracterul constitutional al acestor prevederi. In privinta alin. (2) al
aceluiasi articol, arata ca salariatii si pensionarii constituie, fara
indoiala, doua categorii diferite, fiind asadar firesc ca acestea sa se
constituie in forme de asociere specifice, fara ca prin aceasta sa fie incalcat
principiul egalitatii in drepturi sau al libertatii de asociere.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 august 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.936/2003,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (2) din
Legea sindicatelor nr. 54/2003, exceptie ridicata, prin avocat, de Sindicatul
National al Pensionarilor din Educatie intr-o cauza avand ca obiect o cerere de
inregistrare a acestui sindicat.
In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 2
alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, care restrang sfera
persoanelor care se pot organiza in sindicate numai la cele incadrate in munca
si la functionarii publici, ingradesc exercitiul dreptului de asociere
consacrat de art. 37 alin. (1) din Constitutie si instituie un tratament
juridic discriminatoriu intre diferite categorii de cetateni, contrar
principiului egalitatii in drepturi prevazut de art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentala.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor art. 37 din Constitutie, deoarece
"dreptul de asociere al pensionarilor din invatamant nu este ingradit,
acestia putandu-se asocia intr-o asociatie nonprofit si nu intr-un sindicat,
care reprezinta o forma de asociere numai pentru persoanele incadrate in munca
si functionarii publici".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata. De asemenea, potrivit dispozitiilor
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia ridicata este
neintemeiata, intrucat, potrivit Constitutiei, "sindicatele constituie
asociatii ale salariatilor, adica ale persoanelor ce desfasoara activitate
profesionala in cadrul unor raporturi de munca". Conventia nr. 87 din 1948
a Organizatiei Internationale a Muncii, facand distinctie intre
"lucratori" si "cei care angajeaza", se refera in mod
evident la persoane care isi desfasoara activitatea in cadrul unor raporturi de
munca.
Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata, deoarece, in legatura cu
categoriile de cetateni care se pot asocia in sindicate, art. 9 din Constitutie
se refera numai la salariati, la persoane care desfasoara o activitate profesionala
in cadrul raporturilor juridice de munca sau, dupa caz, de serviciu, iar nu si
la alte categorii de persoane, cum sunt pensionarii. Nerecunoasterea dreptului
pensionarilor de a se asocia in sindicate nu reprezinta o incalcare a
prevederilor constitutionale intrucat nici acestea nu prevad un asemenea drept.
De altfel, in temeiul art. 37 alin. (1) din Constitutie, categoriile de
persoane care nu se pot asocia in sindicate pot alege sa se constituie in alte
forme de asociere.
Avocatul Poporului apreciaza ca este neintemeiata critica de
neconstitutionalitate, deoarece, "potrivit prevederilor art. 9 teza a II-a
din Constitutie, sindicatele contribuie la apararea drepturilor si la
promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor",
iar "inexistenta unor raporturi de munca plaseaza persoanele pensionate
intr-o situatie diferita fata de cele incadrate in munca", situatie in
care este justificat si tratamentul juridic diferentiat. Arata, de asemenea, ca
"imprejurarea ca persoanele pensionate nu pot constitui sau adera la
organizatii sindicale nu reprezinta o incalcare a dispozitiilor art. 37 din
Legea fundamentala, de vreme ce art. 9 din Constitutie nu prevede o asemenea
posibilitate".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, dispozitii care au
urmatorul continut:
"(1) Persoanele incadrate in munca si functionarii publici au dreptul
sa constituie organizatii sindicale si sa adere la acestea. Persoanele care
exercita potrivit legii o meserie sau o profesiune in mod independent, membrii
cooperatori, agricultorii, precum si persoanele in curs de calificare au
dreptul, fara nici o ingradire sau autorizare prealabila, sa adere la o
organizatie sindicala.
(2) Pentru constituirea unei organizatii sindicale este necesar un numar de
cel putin 15 persoane din aceeasi ramura sau profesiune, chiar daca isi
desfasoara activitatea la angajatori diferiti".
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
sunt contrare urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 9: "Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale se
constituie si isi desfasoara activitatea potrivit statutelor lor, in conditiile
legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor
profesionale, economice si sociale ale membrilor lor".
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari;"
- Art. 40 alin. (1): "Cetatenii se pot asocia liber in partide
politice, in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere."
De asemenea, autorul exceptiei a sustinut si contrarietatea textelor
criticate cu art. 22 din Pactul international cu privire la drepturile civile
si politice, care a fost ratificat de Romania prin Decretul nr. 212 din 31
octombrie 1974, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20
noiembrie 1974. Art. 22 are urmatorul continut:
"1. Orice persoana are dreptul de a se asocia in mod liber cu altele,
inclusiv dreptul de a constitui sindicate si de a adera la ele, pentru
ocrotirea intereselor sale.
2. Exercitarea acestui drept nu poate fi supusa decat restrictiilor prevazute
de lege si care sunt necesare intr-o societate democratica, in interesul
securitatii nationale, al securitatii publice, al ordinii publice ori pentru a
ocroti sanatatea sau moralitatea publica sau drepturile si libertatile altora.
Prezentul articol nu se opune ca exercitarea acestui drept de catre membrii
fortelor armate si ai politiei sa fie supusa unor restrictii legale.
3. Nici o dispozitie din prezentul articol nu permite statelor parti la
Conventia din 1948 a Organizatiei Internationale a Muncii privind libertatea
sindicala si ocrotirea dreptului sindical sa ia masuri legislative aducand
atingere - sau sa aplice legea intr-un mod care sa aduca atingere - garantiilor
prevazute in acea conventie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea
constata ca, in cadrul controlului de constitutionalitate a priori, exercitat
in conformitate cu prevederile art. 146 lit. a) din Constitutie asupra Legii sindicatelor,
prin Decizia nr. 25 din 22 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, Curtea a constatat printre
altele si constitutionalitatea dispozitiilor art. 2 alin. (1) teza a doua din
aceasta lege. In aceasta privinta Curtea a retinut ca, "in sistemul
Constitutiei, sindicatele constituie asociatii ale salariatilor, adica ale
persoanelor care isi desfasoara activitatea profesionala in cadrul unor
raporturi de munca. Aceeasi conceptie se desprinde si din Conventia nr. 87 din
1948 a Organizatiei Internationale a Muncii, care la art. 2 si urmatoarele face
distinctia intre <<lucratori>> si <<cei care
angajeaza>>, intre <<organizatiile lucratorilor>> si
<<organizatiile celor ce angajeaza>>, rezultand in mod evident ca,
in toate cazurile, deci si in cazul lucratorilor si in cazul celor care
angajeaza, conventia se refera la persoane care isi desfasoara activitatea in
cadrul unor raporturi de munca". De asemenea, in decizia citata, Curtea a
mai retinut ca "Faptul ca, prin prevederile art. 2 alin. (1) teza a doua
din Legea sindicatelor, nu se acorda si altor persoane decat celor aflate
intr-un raport de munca dreptul de a constitui organizatii sindicale, nu
reprezinta o incalcare a dispozitiilor constitutionale si a normelor
internationale mentionate, de vreme ce nici acestea nu prevad asemenea
drepturi". Cele constatate prin aceasta decizie, in legatura cu
constitutionalitatea art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea sindicatelor, sunt
valabile pentru intregul text al alin. (1), cat si pentru cel al alin. (2), sub
aspectul diferentierii persoanelor care pot constitui organizatii sindicale ori
pot adera la acestea.
Art. 40 alin. (1) din Constitutie, republicata, prevede dreptul cetatenilor
de a se asocia liber in partide politice, in sindicate, in patronate si in alte
forme de asociere. Acest drept se exercita prin participare la constituirea
asociatiilor sau prin aderare la asociatii existente.
Prevazand posibilitatea constituirii mai multor tipuri de asociatii, care
nu sunt enumerate in mod limitativ, reglementarea constitutionala are in vedere
si posibilitatea limitarii sferei persoanelor care pot constitui ori pot adera
la diferite tipuri de asociatii, in functie de obiectul de activitate si de
scopul asociatiilor respective, limitare ce se concretizeaza prin lege,
tinandu-se seama de situatia obiectiv diferita a anumitor categorii de
persoane, fara a se aduce atingere prin aceasta principiului egalitatii in
drepturi, consacrat la art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata. Asemenea
limitari ale dreptului de asociere sunt consacrate si in art. 40 alin. (3) din
Constitutie, republicata, si in legi organice. Astfel, spre exemplu, unele
categorii de persoane (judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului,
magistratii, membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de
functionari publici stabilite de lege) nu pot face parte din partide politice.
In mod similar, numai persoanele care exercita aceeasi profesie pot fi membri
ai asociatiilor profesionale. De asemenea, Ordonanta Guvernului nr. 85/2001
privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie 2001 prevede
ca numai proprietarii de locuinte se pot asocia in asociatii de proprietari.
Potrivit art. 231 din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, patronatele sunt
organizatii ale patronilor, excluzand posibilitatea asocierii in aceasta forma
a altor persoane.
In consecinta, este evident ca limitarea categoriilor de persoane care pot
constitui ori pot adera la anumite forme de asociere, in speta la sindicate, nu
contravine principiului constitutional referitor la libertatea de asociere.
Articolul 9 din Constitutie, in redactarea in vigoare la data ridicarii
exceptiei de neconstitutionalitate, anterioara revizuirii Legii fundamentale,
prevedea ca "Sindicatele se constituie si isi desfasoara activitatea
potrivit cu statutele lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea
drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale
salariatilor". Textul constitutional prevede in forma actuala ca
"Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale se constituie si isi
desfasoara activitatea potrivit statutelor lor, in conditiile legii. Ele
contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale,
economice si sociale ale membrilor lor". Si din aceasta modificare a
reglementarii constitutionale rezulta existenta mai multor tipuri de forme
asociative, cu obiect de activitate si scopuri diferite. Membrii diferitelor
asociatii au drepturi si interese profesionale, economice sau sociale diferite,
ceea ce inseamna ca si categoriile de persoane care pot face parte din anumite
asociatii sunt diferite. Atat vechiul, cat si noul text constitutional prevad
constituirea si desfasurarea activitatii asociatiilor potrivit cu statutele
lor, in conditiile legii. Prin urmare, legea poate prevedea anumite conditii
obligatorii privind constituirea si desfasurarea activitatii asociatiilor,
inclusiv categoriile de persoane care pot face parte din diferite asociatii, de
la care statutele lor nu pot deroga. Categoriile de persoane care nu pot
constitui ori nu pot adera la anumite tipuri de asociatii, pot face parte din
altele, dreptul acestora la libera asociere nefiind atins.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1)
si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, exceptie ridicata de Sindicatul
National al Pensionarilor din Educatie in Dosarul nr. 2.936/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu