DECIZIE Nr. 462 din 4 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 din
Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de
Informatii si ale art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind
liberul acces la informatiile de interes public
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 63 din 26 ianuarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea
Serviciului Roman de Informatii si ale art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, exceptie
ridicata de Dragos Stan din Bucuresti in Dosarul nr. 282/CA/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte de munca si litigii de
munca.
La apelul nominal raspunde Serviciul Roman de Informatii, prin consilier
juridic Monica Vasile, cu delegatie depusa la dosar, constatandu-se lipsa
autorului exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand urmatoarele: Legea nr. 14/1992 stabileste in mod
imperativ clasa de secretizare a documentelor interne ale Serviciului Roman de
Informatii, institutie specializata in domeniul informatiilor privitoare la
siguranta nationala a Romaniei si avand obligatia sa asigure apararea
secretului de stat, iar art. 45 din lege particularizeaza art. 10 din Legea nr.
51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei. In legatura cu
neconstitutionalitatea prevederilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, arata ca
dreptul de acces la informatii publice este asigurat, dar pentru anumite
categorii de informatii acesta este restrictionat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei. In acest sens arata ca art. 45 din Legea nr. 14/1992 a fost abrogat
si, in consecinta, nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate,
iar cat priveste dispozitiile art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001,
considera ca acestea sunt in conformitate cu prevederile din Constitutie
invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 282/CA/2003,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte de munca si litigii de munca a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea
Serviciului Roman de Informatii si ale art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public. Exceptia a
fost ridicata de Dragos Stan din Bucuresti intr-o cauza in care autorul
acesteia a solicitat Serviciului Roman de Informatii comunicarea de informatii
referitoare la activitatea sa, precum si cu privire la activitatea de
interceptare a convorbirilor telefonice.
In motivarea exceptiei se sustine:
I. In legatura cu neconstitutionalitatea art. 45 din Legea nr. 14/1992
privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, se arata
ca, din coroborarea dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 544/2001,
art. 15 si art. 22 alin. (1) din Legea nr. 182/2002 si in temeiul art. 150
alin. (1) din Constitutie, rezulta ca acest articol este abrogat.
Pe de alta parte, "in situatia in care tribunalul va aprecia ca textul
de lege criticat nu este abrogat expres indirect prin art. 44 alin. (1) din
Legea nr. 182/2002", autorul exceptiei invoca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 45 din Legea nr. 14/1992. In motivare, in esenta,
se sustine ca aceste dispozitii, care definesc ca fiind "secrete de stat
si pe cale de consecinta inaccesibile publicului <<documentele interne de
orice fel ale Serviciului Roman de Informatii>>", ingradesc dreptul
la informatie si accesul la informatie, ceea ce incalca prevederile art. 31
alin. (1) din Constitutie.
II. In legatura cu neconstitutionalitatea art. 12 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 544/2001, se arata ca acesta "prevede o serie intreaga de
ingradiri" ale exercitarii dreptului la informatie, "fie cu privire
la sfera informatiilor vizate, fie cu privire la situatii speciale care vizeaza
anumite persoane, ingradiri care nu sunt prevazute in art. 31 din
Constitutie". Se sustine ca, in contradictie cu dispozitiile
constitutionale invocate, textul de lege criticat ingradeste in totalitate
exercitiul dreptului la informatie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte de munca si litigii de
munca considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, cat priveste dispozitiile art. 45 din Legea nr. 14/1992,
apreciaza ca aceasta este "o lege cu caracter general, textul vizand
anumite principii de organizare si functionare a Serviciului Roman de
Informatii in legatura cu documentele sale interne, materia aflata in discutie
(accesul cetateanului la informatiile de interes public) fiind reglementata de
o lege speciala, respectiv Legea nr. 544/2001". Se considera ca textul de
lege criticat nu are in vedere accesul la informatiile de interes public,
concept, de altfel, inexistent in sistemul legislativ roman la data adoptarii
legii, asa incat "nu se poate vorbi de incalcarea prevederilor art. 31 si
art. 49 alin. (2) din Constitutie".
In ceea ce priveste sustinerile referitoare la neconstitutionalitatea art.
12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001, se apreciaza ca "prin
excluderea de la accesul liber al cetatenilor la orice informatie de interes
public, a informatiilor clasificate din acest domeniu" prevederile de lege
criticate nu contravin art. 31 alin. (3) din Constitutie si nici nu ingradesc
dreptul la informatie, ci, in sensul art. 49 din Legea fundamentala, restrang
exercitiul acestui drept.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor
de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata nu este intemeiata. Astfel, cu privire la
dispozitiile art. 45 din Legea nr. 14/1992, arata ca potrivit acestei legi
Serviciul Roman de Informatii asigura apararea secretului de stat si prevenirea
scurgerii de informatii care, in conditiile legii, nu pot fi divulgate, fiind
autorizat sa detina si sa foloseasca mijloace adecvate pentru obtinerea,
verificarea, prelucrarea si stocarea informatiilor privitoare la siguranta
nationala, si, mai mult, legea nu face referire la accesul la informatiile de
interes public, regimul acestor informatii fiind reglementat prin Legea nr.
544/2001. In virtutea dreptului la informatie, orice persoana poate avea acces
la informatiile de interes public, nu insa si la cele clasificate, or,
informatiile solicitate de autorul exceptiei "au caracter intern,
reprezentand informatii clasificate si nu constituie informatii de interes
public". In legatura cu exceptia de neconstitutionalitate privind art. 12
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001, se arata ca acesta nu contravine
"prevederilor art. 31 alin. (3) din Constitutie, intrucat prin
reglementarea acestui text de lege se restrange exercitiul dreptului la
informatie, in conditiile art. 49 alin. (1) din Constitutie, si nu se suspenda
acest drept, situatie juridica in acord cu prevederile art. 29 alin. 2 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, dar si cu prevederile
constitutionale".
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, considera ca prevederile art. 45 din Legea nr. 14/1992 au
fost abrogate implicit la data intrarii in vigoare a Legii nr. 182/2002 privind
protectia informatiilor clasificate, care constituie sediul materiei in ceea ce
priveste informatiile clasificate. Critica de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 este apreciata ca
fiind nejustificata "in conditiile in care atat in Constitutie, cat si in
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
este reglementata in mod expres posibilitatea de a restrange exercitiul unor
drepturi sau al unor libertati pentru ratiuni de securitate nationala, iar
conditiile prevazute in Constitutie, si anume ca acest lucru sa se realizeze
prin lege, respectiv ca prin restrangere nu se poate aduce atingere existentei
dreptului sau libertatii, sunt indeplinite de catre dispozitiile legale
contestate".
Avocatul Poporului considera ca art. 45 din Legea nr. 14/1992 si art. 12
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 sunt constitutionale. In acest sens se
arata ca raportarea neconstitutionalitatii textelor de lege criticate la
prevederile art. 31 alin. (1) - (3) din Constitutie nu poate fi retinuta,
"deoarece chiar legiuitorul constituant a distins intre <<orice
informatii de interes public>>, pe de o parte, si <<informatiile
care nu trebuie sa prejudicieze siguranta nationala>>, pe de alta
parte". In concordanta cu aceste dispozitii constitutionale si cu art. 10
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, prin Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor
clasificate legiuitorul a inteles sa excepteze de la accesul liber al
cetatenilor informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii
publice, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate. In categoria
informatiilor exceptate de la accesul liber al cetatenilor se incadreaza si
cele privind documentele interne, de orice fel, ale Serviciului Roman de
Informatii, datorita caracterului de secret de stat al activitatilor
desfasurate de acesta in domeniul informatiilor privitoare la siguranta
nationala. Se mai arata ca, din perspectiva dispozitiilor art. 49 din
Constitutie, textele de lege criticate nu aduc atingere existentei dreptului de
acces la informatii de interes public, ci doar restrang, in scopul apararii
sigurantei nationale, exercitiul acestui drept.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman
de Informatii, precum si ale art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informatiile de interes public.
Art. 45 din Legea nr. 14/1992 prevede: "Documentele interne de orice
fel ale Serviciului Roman de Informatii au caracter de secret de stat, se
pastreaza in arhiva sa proprie si nu pot fi consultate decat cu aprobarea
directorului, in conditiile legii.
Documentele, datele si informatiile Serviciului Roman de Informatii pot
deveni publice numai dupa trecerea unei perioade de 40 de ani de la arhivare.
Serviciul Roman de Informatii preia spre conservare si folosinta fondurile
de arhiva ce privesc siguranta nationala ale fostelor organe de informatii cu
competenta pe teritoriul Romaniei.
Fondurile de arhiva ale fostului Departament al Securitatii Statului, ce
privesc siguranta nationala, nu pot deveni publice decat dupa trecerea unei
perioade de 40 de ani de la adoptarea prezentei legi."
Art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 prevede: "(1) Se
excepteaza de la accesul liber al cetatenilor, prevazut la art. 1, urmatoarele
informatii:
a) informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii
publice, daca fac parte din categoriile informatiilor clasificate, potrivit
legii;"
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile de lege
criticate contravin art. 31 si art. 49 din Constitutie. La data pronuntarii
prezentei decizii, potrivit Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003, art. 49 a fost modificat, iar potrivit Constitutiei Romaniei,
republicata, cu reactualizarea denumirilor si o noua numerotare a textelor, in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, art. 49
a devenit art. 53. Textele constitutionale mentionate au urmatorul continut:
- Art. 31: "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie
de interes public nu poate fi ingradit.
(2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate
sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal.
(3) Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze masurile de protectie
a tinerilor sau securitatea nationala.
(4) Mijloacele de informare in masa, publice si private, sunt obligate sa
asigure informarea corecta a opiniei publice.
(5) Serviciile publice de radio si de televiziune sunt autonome. Ele
trebuie sa garanteze grupurilor sociale si politice importante exercitarea
dreptului la antena. Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar
asupra activitatii lor se reglementeaza prin lege organica.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
I. Prima critica de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile art. 45 din
Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de
Informatii, care consacra caracterul de secret de stat al documentelor interne
ale Serviciului Roman de Informatii si stabilesc modalitatea de consultare a
acestora. Art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatiile de interes public excepteaza de la accesul liber al
cetatenilor la informatiile de interes public informatiile din domeniul
apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din
categoriile informatiilor clasificate. Potrivit art. 17 lit. f) si g) din Legea
nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, "In categoria
informatiilor secrete de stat sunt cuprinse informatiile care reprezinta sau
care se refera la: [...] f) activitatea de informatii desfasurata de autoritatile
publice stabilite prin lege pentru apararea tarii si siguranta nationala; g)
mijloacele, metodele, tehnica si echipamentul de lucru, precum si sursele de
informatii specifice, folosite de autoritatile publice care desfasoara
activitate de informatii". Totodata, art. 44 alin. (2) din aceeasi lege
dispune ca expresia "secrete de stat" din continutul actelor
normative in vigoare se va inlocui cu expresia "informatii secrete de
stat", iar prin acte de aplicare a legii s-au stabilit diferite niveluri
de secretizare si perioade de protectie a informatiilor.
Din cele aratate rezulta ca dispozitiile art. 45 alin. (1), (2) si (4) din
Legea nr. 14/1992 au fost abrogate implicit prin dispozitiile de lege
mentionate. Asa fiind, in temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata,
potrivit caruia Curtea "decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei", coroborat cu alin. (6) al aceluiasi
articol, care prevede ca exceptia este inadmisibila daca este contrara
prevederilor alin. (1), exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
45 din Legea nr. 14/1992 urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
De altfel, insusi autorul exceptiei considera ca acest text de lege este
abrogat si, in consecinta, doar "in situatia in care tribunalul va aprecia
ca textul de lege criticat nu este abrogat expres indirect prin art. 44 alin.
(1) din Legea nr. 182/2002", solicita Curtii Constitutionale sa constate
neconstitutionalitatea lui.
II. Cea de a doua critica de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile
art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001, dispozitii care excepteaza de
la accesul liber al cetatenilor informatiile din domeniul apararii nationale,
sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din categoria informatiilor
clasificate potrivit legii. Autorul exceptiei considera ca acest text de lege
prevede ingradiri ale exercitarii dreptului la informatie care nu sunt
prevazute de art. 31 din Constitutie.
Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca exceptarea prevazuta de
textul de lege criticat este legitimata chiar de dispozitiile constitutionale
invocate ca fiind incalcate. Astfel, art. 31 alin. (3) din Constitutie,
republicata, stabileste ca "Dreptul la informatie nu trebuie sa
prejudicieze [...] securitatea nationala", iar art. 53 din aceasta prevede
ca exercitiul unor drepturi poate fi restrans, printre altele, pentru apararea
securitatii nationale, concept care include apararea nationala, siguranta si
ordinea publica vizate de art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001.
Fata de cele aratate, Curtea urmeaza sa respinga si aceasta critica de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 45 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea
Serviciului Roman de Informatii, exceptie ridicata de Dragos Stan din Bucuresti
in Dosarul nr. 282/CA/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a
Conflicte de munca si litigii de munca.
II. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatiile de interes public, exceptie ridicata de acelasi autor in
dosarul aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu