DECIZIE Nr.
459 din 2 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 297 din 6 mai 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Irina Loredana Gulie -
maqistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie invocată de Compania
Naţională Administraţia Canalelor Navigabile - S.A. din Constanţa în Dosarul
nr.2.143/118/2008 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercială, de contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare
este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei ca neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii
Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 2 septembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 2.143/118/2008, Tribunalul
Constanţa - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Excepţia a fost ridicată de
Compania Naţională
Administraţia Canalelor Navigabile - S.A. din Constanţa într-o cauză având ca
obiect o acţiune în pretenţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile de lege criticate încalcă
dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece prevăd scutirea de la
plata taxei de timbru în favoarea instituţiilor publice, ceea ce le creează
acestora un regim juridic diferenţiat faţă de ceilalţi debitori. Se mai arată
că Declaraţia Universală a Drepturilor Omului proclamă egalitatea în drepturi a
persoanelor, iar Curtea Europeană a Drepturilor Omului statuează asupra
egalităţii de tratament a persoanelor juridice, indiferent dacă sunt de drept
public sau privat.
Tribunalul Constanţa
- Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat opinia în sensul că dispoziţiile de lege criticate nu
contravin prevederilor constituţionale invocate de către autoarea excepţiei.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, astfel cum au
fost modificate prin Ordonanţa Guvernului nr. 30/1999, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie
1999, prevederi ce au următorul cuprins: „Sunt
scutite de taxa judiciară de timbru cererile şi acţiunile, inclusiv căile de
atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputaţilor, Preşedinţia
României, Guvernul României, Curtea Constituţională, Curtea de Conturi,
Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public şi de Ministerul
Finanţelor, indiferent de obiectul acestora, precum şi cele formulate de alte
instituţii publice, indiferent de calitatea procesuală a acestora, când au ca
obiect venituri publice."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor
publice, Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi jurisprudenţei Curţii
Europene a Drepturilor Omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a mai pronunţat asupra textelor de lege criticate, de exemplu
prin Decizia nr. 1.394 din 16 decembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 82 din
11 februarie 2009. Cu acel prilej, Curtea a arătat că „scutirea autorităţilor
publice vizate de textele criticate de taxele judiciare de timbru este
justificată, în mod obiectiv şi raţional, de faptul că autorităţile respective
- creditori bugetari - sunt finanţate de la bugetul de stat pentru a putea
funcţiona, iar taxele respective se fac venit tot la bugetul de stat, astfel că
ar fi absurd ca autorităţile în cauză să fie obligate (formal) să plătească din
buget o taxă care revine aceluiaşi buget".
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia şi
considerentele acestei decizii îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.
In ceea ce priveşte susţinerea potrivit căreia
dispoziţiile criticate încalcă principiul egalităţii în drepturi, prevăzut în
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, Curtea observă că documentul
internaţional invocat nu reglementează drepturile persoanelor juridice, ci
exclusiv drepturile omului.
Curtea constată ca fiind nefondată şi critica
referitoare la contrarietatea faţă de jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului, în care s-a statuat că persoanele
juridice trebuie să beneficieze de un tratament juridic egal, indiferent dacă
sunt de drept public sau privat, deoarece cele statuate nu se referă la
egalitatea de tratament în materia plăţii taxelor de timbru.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146
lit.d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, excepţie invocată de Compania Naţională
Administraţia Canalelor Navigabile - S.A. din Constanţa în Dosarul nr.
2.143/118/2008 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie