DECIZIE Nr. 457 din 2 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de
restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati nationale, companii
nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 49 din 20 ianuarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003
privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a
unor societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital
majoritar de stat, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Uzinele
Sodice Govora" - S.A. in Dosarul nr. 1.915/2003 al Tribunalului Valcea -
Sectia civila.
La apelul nominal raspund consilier juridic Georgeta Stanciu pentru
Societatea Comerciala "Uzinele Sodice Govora" - S.A., Viorel Popescu,
personal, Crinu Croitoru, personal, Felix Costeanu, reprezentat de Aurica
Costeanu, si Nicolae Dinu, personal si imputernicit de Cornel Tufeanu, Ion
Cosma, Virgilia Cosma, Cristian Voica, Viorel Vicol, Eugenia Vicol, Maria
Nitescu, Ion Cerbu, Constantin Duta, Claudia Fugaroiu, Adrian Ghita, Florin
Andreescu, Ioana Mandache, Ion Statie, Emilia Trasca, Cecilia Ciorei, Mihai
Constantin, Costel Olaru si Nicolae Ciolacu. Lipsesc celelalte parti, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita sa se constate
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 22/2003 in raport de prevederile art. 44 alin. (2), art. 135
alin. (2) lit. a) teza ultima si art. 136 alin. (1), astfel cum au fost
reglementate dupa revizuirea si republicarea Constitutiei.
Partile prezente considera ca prevederile criticate sunt constitutionale,
solicitandu-se respingerea exceptiei. Se mai arata ca dispozitiile
constitutionale invocate in motivarea exceptiei nu sunt incidente in cauza.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Se arata ca este justificata
diferenta de tratament determinata de acordarea platilor compensatorii,
introdusa prin textul criticat, intre societatile comerciale cu capital
majoritar de stat si celelalte societati comerciale. Totodata, se considera ca
dispozitiile constitutionale privind libertatea comertului nu sunt incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 iulie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.915/2003,
Tribunalul Valcea - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 22/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare si privatizare a unor societati nationale, companii nationale si
societati comerciale cu capital majoritar de stat, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Uzinele Sodice Govora" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 "excepteaza de
la obligatia acordarii platilor compensatorii potrivit contractelor colective
de munca numai acele societati comerciale ale caror actiuni au facut obiectul
contractelor de vanzare-cumparare semnate de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, in perioada cuprinsa intre 5 martie si
11 aprilie 2003". In opinia autorului exceptiei aceste dispozitii
"creeaza o situatie discriminatorie intre societatile comerciale la care
se efectueaza concedieri colective potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 8/2003 si care au fost aprobate expres printr-o hotarare a Guvernului,
prevazand o situatie inechitabila acelora care sunt obligate sa acorde si
platile compensatorii prevazute in contractele colective de munca, potrivit
art. 2 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003, modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003". Se sustine ca astfel
sunt incalcate dispozitiile constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. a) teza
ultima si ale art. 135 alin. (1), intrucat prin aplicarea dispozitiilor
criticate "nu se creeaza un cadru favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie si nu este ocrotita proprietatea".
Tribunalul Valcea - Sectia civila considera ca exceptia este "lipsita
de interes, intrucat prin actiunea introductiva petentii au solicitat obligarea
intimatei la plata drepturilor banesti ce li se cuvin conform prevederilor
contractului colectiv de munca aplicabil partilor". In acest sens,
instanta apreciaza ca "si in situatia unei eventuale admiteri a exceptiei
de neconstitutionalitate si, ulterior, a abrogarii dispozitiilor
neconstitutionale din actul normativ atacat, situatia juridica a partilor nu va
cunoaste nici o modificare, intre acestea ramanand valabile raporturile
juridice existente la momentul actual, drepturile si obligatiile acestora fiind
in continuare supuse acelorasi acte juridice".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata. Se argumenteaza in acest
sens ca "dispozitiile constitutionale invocate nu sunt incidente asupra
reglementarilor din art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003,
potrivit carora <<Prevederile art. 2 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 8/2003 nu se aplica societatilor comerciale cu capital majoritar
de stat ale caror actiuni au facut obiectul contractelor de vanzare-cumparare
semnate de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului intre data intrarii in vigoare a actului normativ sus-mentionat si
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta>>".
Referitor la art. 2 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
8/2003 (introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003), potrivit
caruia, "In situatia in care prin contractele colective de munca incheiate
in cadrul societatilor care efectueaza concedieri colective potrivit art. 1
sunt prevazute plati compensatorii, acestea se acorda lunar, pana la sfarsitul
anului 2003, conform contractului colectiv de munca, daca concedierea colectiva
s-a facut in perioada de valabilitate a acestuia", Guvernul considera ca
reglementarea respectiva, coroborata cu dispozitiile art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 22/2003, "reprezinta o optiune a legiuitorului
pentru reglementarea modului de aplicare a masurilor de protectie sociala,
pentru situatii diferite si in raport cu posibilitatile existente in privinta
indeplinirii acestor masuri, iar prin aplicarea acestora nu se incalca in vreun
mod principiile constitutionale invocate".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22 din 2 aprilie 2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003
privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a
unor societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital
majoritar de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
252 din 11 aprilie 2003.
Dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate au urmatorul cuprins:
"Prevederile art. 2 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
8/2003 nu se aplica societatilor comerciale cu capital majoritar de stat ale
caror actiuni au facut obiectul contractelor de vanzare-cumparare semnate de
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului intre
data intrarii in vigoare a actului normativ sus-mentionat si data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
Textul din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 a carui aplicare
este exceptata, conform dispozitiilor mentionate, este art. 2 alin. (4), care a
fost introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003, avand
urmatorul cuprins: "In situatia in care prin contractele colective de
munca incheiate in cadrul societatilor care efectueaza concedieri colective
potrivit art. 1 sunt prevazute plati compensatorii, acestea se acorda lunar,
pana la sfarsitul anului 2003, conform contractului colectiv de munca, daca
concedierea colectiva s-a facut in perioada de valabilitate a acestuia."
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei in sustinerea
acesteia sunt art. 134 alin. (2) lit. a) si art. 135 alin. (1). Dupa revizuirea
si republicarea Constitutiei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
767 din 31 octombrie 2003, fostul art. 134 alin. (2) lit. a) a devenit art. 135
alin. (2) lit. a):
- Art. 135 alin. (2) lit. a): "(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Totodata, dispozitiile constitutionale ale fostului art. 135 alin. (1) se
regasesc la art. 44 alin. (1) si (2) teza intai din Constitutie, care au un
continut mai complex, dupa cum urmeaza:
- Art. 44 alin. (1) si (2) teza intai: "(1) Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular [...]."
Critica de neconstitutionalitate consta, in esenta, in sustinerea ca
dispozitiile criticate "creeaza o situatie discriminatorie intre
societatile comerciale la care se efectueaza concedieri colective potrivit
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 si care au fost aprobate expres
printr-o hotarare de Guvern, prevazand o situatie inechitabila acelora care
sunt obligate sa acorde si platile compensatorii prevazute in contractele
colective de munca, potrivit art. 2 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 8/2003, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
22/2003".
Asa cum rezulta din continutul memoriului depus de autorul exceptiei la
instanta de judecata, prin care a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, pe
langa cele doua texte constitutionale explicit invocate in sustinerea
exceptiei, acesta invoca, in realitate, si incalcarea dispozitiilor art. 16
alin. (1) privind egalitatea in drepturi, desi nu a indicat si acest text.
Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie au urmatorul continut:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Analizand prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
22/2003, Curtea retine ca acestea sunt conforme dispozitiilor constitutionale
ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi. Dispozitiile criticate
reprezinta un text nou introdus prin aceeasi Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 22/2003 [alin. (4) al art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
8/2003], cu precizarea ca acesta nu se aplica in cazul societatilor comerciale
cu capital majoritar de stat ale caror actiuni au facut obiectul contractelor
de vanzare-cumparare semnate de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 8/2003 si data intrarii in vigoare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 22/2003, care a modificat-o si completat-o pe prima.
Astfel, diferenta de tratament juridic in ce priveste acordarea platilor
compensatorii, introdusa prin textul criticat, intre categoria exceptata de
societati comerciale cu capital majoritar de stat si celelalte societati apare
ca justificata, fiind aplicata unor situatii diferite. Exceptarea societatilor
pentru care Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului semnase deja contractul pentru vanzarea actiunilor statului, in
perioada indicata in text, are la baza un criteriu rational si obiectiv. Pe de
alta parte, in cauza s-a tinut seama de posibilitatea reala a suportarii
platilor compensatorii respective, asa cum, de altfel, precizeaza Guvernul in
punctul de vedere comunicat Curtii.
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a stabilit, in acord cu
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca principiul egalitatii si
al nediscriminarii nu are semnificatia instituirii unei uniformitati, ci
permite ca in situatii diferite sa se aplice un tratament juridic diferit cand
acesta se justifica in mod rational si obiectiv.
Curtea nu poate retine nici incalcarea dispozitiilor constitutionale ale
art. 135 alin. (2) lit. a), deoarece masura contestata nu contravine in nici un
fel obligatiei statului de a asigura libertatea comertului, protectia
concurentei loiale si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie. Ratiunea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
8/2003, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003, o
constituie stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare
a societatilor cu capital majoritar de stat, astfel cum o indica insusi titlul
sau.
In legatura cu sustinerea potrivit careia prevederile criticate ar incalca
dispozitiile constitutionale ale art. 44 alin. (1) privind garantarea si
ocrotirea proprietatii private, Curtea constata ca este neintemeiata. Textul
criticat nu contine dispozitii prin care sa opereze un transfer de proprietate,
dupa cum, prin reglementarile sale, nu aduce nici o atingere dreptului de
proprietate al societatilor comerciale vizate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si
al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de
restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati nationale, companii
nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Uzinele Sodice Govora" - S.A. in
Dosarul nr. 1.915/2003 al Tribunalului Valcea - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din 2 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta