DECIZIE Nr. 450 din 26 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul
metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1277 din 30 decembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34^1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor
pretioase in Romania, exceptie ridicata de Ion Nicolae Ghika si Xenia Ghika in
Dosarul nr. 13.530/2003 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca aceasta este neintemeiata, intrucat in
cuprinsul dispozitiilor art. 34^1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 190/2000 nu se mentioneaza calitatea procesuala pasiva a Bancii
Nationale a Romaniei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 13.530/2003,
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34^1 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania, exceptie ridicata de Ion
Nicolae Ghika si Xenia Ghika.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca,
prin instituirea calitatii procesuale pasive a Bancii Nationale a Romaniei in
litigiile avand ca obiect restituirea unor obiecte din metale pretioase, aliaje
ale acestora si pietre pretioase, judecarea unor astfel de cauze duce la
incalcarea principiului impartialitatii si creeaza un dezechilibru intre parti.
Se arata ca, intrucat Banca Nationala a Romaniei este unica depozitara a probelor
de care se pot folosi persoanele indreptatite pentru a dovedi preluarea
abuziva, instanta care pronunta o hotarare pe baza unei asemenea stari de fapt
nu poate fi considerata o instanta impartiala, asa cum prevede Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Mai mult, o astfel
de situatie este de natura a prejudicia si dreptul de proprietate al
respectivelor persoane.
Pe de alta parte, in conditiile in care art. 16 din Constitutie prevede ca
cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
"subordonarea" persoanelor fizice fata de o institutie publica
reprezinta incalcarea acestui principiu, in speta, persoana care solicita
respectarea unui drept neputand dovedi existenta acestuia decat prin intermediul
bunavointei Bancii Nationale a Romaniei.
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti apreciaza ca, in cauza, Banca Nationala
a Romaniei, avand calitate procesuala pasiva, este tinuta sa respecte obligatia
de a comunica toate relatiile necesare in vederea unei juste solutionari a
cauzei, in functie de inscrisurile depuse de reclamanti.
Asa fiind, instanta considera exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34^1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
190/2000, modificata si completata prin Legea nr. 261/2002, ca fiind
neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile de lege criticate au fost introduse prin
Legea nr. 362/2003 si au avut o aplicare limitata in timp, pana la data de 31
decembrie 2003, iar in urma republicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
190/2000 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie
2004, continutul fostului art. 34^1 alin. (1) se regaseste in actualul art. 26
alin. (1).
Intrucat prevederile criticate nu contin nici o referire la calitatea
procesuala pasiva a Bancii Nationale a Romaniei, in cauzele de natura celei ce
face obiectul cauzei, Guvernul constata ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 26 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000,
modificata si completata prin Legea nr. 261/2002, este neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca, anterior ridicarii exceptiei de
neconstitutionalitate, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 261/2002, a fost republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004, cu titlul modificat, iar
dupa republicare, textele au capatat o noua numerotare. Astfel, textul art.
34^1 a devenit, dupa republicare, art. 26 alin. (1).
Din sesizarea pe care instanta de judecata a inaintat-o Curtii
Constitutionale nu rezulta textele din Constitutie presupuse a fi incalcate de
catre textul de lege criticat. Asa fiind, in conformitate cu dispozitiile art.
10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, numai Curtea Constitutionala poate decide
cadrul constitutional in care urmeaza a fi examinata exceptia de
neconstitutionalitate.
In concluzie, Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 26 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000, republicata, sunt
constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 34^1 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul
metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 572 din 16 noiembrie
2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 261/2002, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare. Textul legal criticat are urmatorul
continut:
- Art. 34^1 alin. (1): "Persoanele fizice si juridice ale caror
obiecte din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase de natura
celor prevazute la art. 3 au fost preluate abuziv, cu incalcarea
reglementarilor in vigoare, dupa anul 1946 si pana in anul 1990, pot solicita
restituirea acestora instantelor de judecata de la domiciliul reclamantului,
pana la data de 31 decembrie 2003."
Anterior sesizarii Curtii cu exceptia de neconstitutionalitate, Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 190/2002 a fost republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004. In urma republicarii,
dispozitiile fostului art. 34^1 alin. (1) au fost preluate in actualul art. 26
alin. (1), dupa cum urmeaza: "Persoanele fizice si juridice ale caror
obiecte din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase de natura
celor prevazute la art. 4 au fost preluate abuziv, cu incalcarea
reglementarilor in vigoare, dupa anul 1946 si pana in anul 1990, pot solicita
restituirea acestora instantelor de judecata de la domiciliul reclamantului,
pana la data de 31 decembrie 2003."
In aceste conditii, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra
constitutionalitatii art. 26 alin. (1) din ordonanta republicata.
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 11 alin. (1), art. 16 alin. (1) si ale art. 20 din
Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 11 alin. (1): "Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai
si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este
parte.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
De asemenea, autorii exceptiei considera ca sunt incalcate si dispozitiile
art. 6 si ale art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, precum si ale art. 1 teza intai din Primul protocol
aditional la aceasta conventie, prevederi care au urmatorul cuprins:
- Art. 6: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil,
in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra
incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.";
- Art. 10: "(1) Orice persoana are dreptul la libertatea de exprimare.
Acest drept cuprinde libertatea de opinie si libertatea de a primi sau de a
comunica informatii ori idei fara amestecul autoritatilor publice si fara a
tine seama de frontiere. Prezentul articol nu impiedica statele sa supuna
societatile de radiodifuziune, de cinematografie sau de televiziune unui regim
de autorizare.
(2) Exercitarea acestor libertati ce comporta indatoriri si
responsabilitati poate fi supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau
sanctiuni prevazute de lege, care constituie masuri necesare, intr-o societate
democratica, pentru securitatea nationala, integritatea teritoriala sau
siguranta publica, apararea ordinii si prevenirea infractiunilor, protectia
sanatatii sau a moralei, protectia reputatiei sau a drepturilor altora, pentru
a impiedica divulgarea de informatii confidentiale sau pentru a garanta
autoritatea si impartialitatea puterii judecatoresti.";
- Art. 1 teza intai din Primul protocol aditional la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Orice
persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale
...".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele
considerente:
Autorii isi intemeiaza critica de neconstitutionalitate a reglementarii
legale pe imprejurarea ca, potrivit acesteia, calitatea procesuala pasiva, in
litigiile avand ca obiect restituirea obiectelor din metale pretioase, aliaje
ale acestora si pietre pretioase preluate abuziv, este conferita Bancii
Nationale, ceea ce este de natura sa duca la incalcarea principiului
impartialitatii in derularea procesului si sa creeze un dezechilibru intre
parti. In conditiile in care insa textul legal dedus controlului nu contine o
atare prevedere, examinarea argumentelor in raport cu textele constitutionale
de referinta invocate este de prisos, iar critica formulata apare ca lipsita de
suport, fiind deci neintemeiata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul
metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania,
exceptie ridicata de Ion Nicolae Ghika si Xenia Ghika in Dosarul nr. 13.530/2003
al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Toma