DECIZIE Nr. 45 din 2 mai 1995
cu privire la constitutionalitatea unor prevederi din Legea pentru organizarea
si exercitarea profesiei de avocat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 12 mai 1995
Curtea Constitutionala a fost sesizata la 4 aprilie 1995 de catre 52 de
deputati, si anume: Ion Diaconescu, Emil T. Popescu. Mihail Bucur, Ion Hui,
Valentin Vasilescu, Aurelian Paul Alecu, Rasvan Dobrescu, Viorel Pavel, Emilian
Bratu, Petre Dugulescu, Valentin Argesanu, George Iulian Stancov, Otto-Ernest
Weber, Ion Berciu, Mircea Ioan Popa, Sorin Victor Lepsa, Vasile Popovici, Dorel
Coc, Sergiu George Rizescu, Remus-Constantin Opris, Barbu Pitigoi, Radu
Livezeanu, Mircea-Mihai Munteanu, Gheorghe Comanescu, Costel Paunescu, Horia
Radu Pascu, Constantin-serban Radulescu Zonner, Alexandru Athanasiu, Ion Gurau,
Vasile Matei, Ion Cornita, Cornel Protopopescu, Ion Ratiu, Gabriel Tepelea,
Aurel Stirbu, Laurentiu Priceputu, Liviu Neculai Marcu, Ioan Muresan, Mircea
Ciumara, Horia Mircea Rusu, Teodora Bertzi, Cristian Radulescu, Alexandru Konya
Hamar, Mihnea-Tudor Ionita, Teodor Vintilescu, Ion Dinu, George Stanescu,
Nestor Calin, Mircea Popescu, Sergiu Cunescu, Smaranda Dobrescu, asupra
neconstitutionalitatii urmatoarelor dispozitii din Legea pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat: art. 12 lit. d), care prevede ca exercitarea
profesiei de avocat este incompatibila cu "calitatea de pensionar pentru
limita de varsta, in conditiile legii"; art. 12 alin. 2, care dispune ca
"Pensionarul Casei de Asigurari a Avocatilor care solicita suspendarea
platii pensiei nu este incompatibil"; art. 68 lit. c), care stabileste ca
sanctiune disciplinara "amenda de la 10.000 la 100.000 lei, care se face
venit la bugetul baroului", precizand apoi ca "Plata amenzii se va
face in termen de 30 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii
disciplinare. Neachitarea in acest termen atrage suspendarea de drept din
exercitiul profesiei pana la achitarea sumei"; art. 68 lit. d), care
prevede ca sanctiune disciplinara "interdictia de a exercita profesia pe o
perioada de la o luna la un an"; art. 76 alin. 3, care stabileste ca
"Actualele birouri de avocati, prevazute de Decretul-lege nr. 90/1990
privind unele masuri pentru organizarea si exercitarea avocaturii in Romania,
isi pot continua activitatea, in aceleasi conditii, pe o perioada de 3 ani de
la intrarea in vigoare a prezentei legi"; corelat cu acest text se invoca
si neconstitutionalitatea art. 5, datorita faptului ca a fost eliminata din
cuprinsul sau forma birourilor de asistenta juridica.
Sesizarea este facuta in forma scrisa si este motivata, astfel ca sunt
respectate cerintele prevazute de art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992. Este
insa de observat ca motivarea nu invoca incalcarea unor dispozitii
constitutionale decat in ceea ce priveste art. 76 alin. 3, care se apreciaza ca
este neconstitutional deoarece incalca dreptul de asociere.
De asemenea, Curtea Constitutionala a fost sesizata, la aceeasi data, de
catre Curtea Suprema de Justitie asupra neconstitutionalitatii urmatoarelor
texte din Legea pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat: art. 9
lit. b), care stabileste conditia ca avocatul sa fie "licentiat al unei
facultati de drept, specialitatea drept sau doctor in drept", corelat cu
art. 14 alin. 2 lit. b) care foloseste expresia "licentiatul unei
facultati de drept, sectia juridica...", deoarece din combinarea lor
rezulta ca nu are dreptul de a exercita profesia de avocat licentiatul in drept
economic si administrativ, ceea ce ar contraveni urmatoarelor texte din
Constitutie: art. 1 alin. (3) (libera dezvoltare a personalitatii umane), art.
16 alin. (1) (egalitatea in drepturi), art. 38 alin. (1) (dreptul la munca,
fara ingradiri, libera alegere a profesiei), art. 49 alin. (1) (restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati); art. 12 alin. 1 lit. a),
care prevede ca exercitarea profesiei de avocat este incompatibila cu
"activitatea salarizata in cadrul altor profesii"; art. 12 alin. 1
lit. d), care stabileste incompatibilitatea cu "calitatea de pensionar
pentru limita de varsta, in conditiile legii" si art. 23 lit. c), prin
care s-a prevazut ca inceteaza calitatea de avocat "prin dobandirea
calitatii de pensionar, cu exceptia cazului prevazut la art. 12 alineatul
ultim" si anume daca pensionarul Casei de Asigurari a Avocatilor solicita
suspendarea platii pensiei, intrucat aceste texte contravin dispozitiilor art.
1 alin. (3), art. 16 alin. (1) si art. 38 alin. (1) din Constitutie, instituind
o discriminare vadita in comparatie cu toate persoanele care pot cumula
salariile, pentru orice alte functii, cu pensiile; art. 12 alin. 1 lit. c),
care stabileste ca exercitarea profesiei de avocat este incompatibila cu
"exercitarea nemijlocita de fapte materiale de comert" deoarece, ca
si in cazurile precedente, restrangerea nu se justifica in sensul art. 49 din
Constitutie; art. 14 lit. c), care reglementeaza posibilitatea primirii in
profesia de avocat fara examen numai a aceluia care a profesat timp de cel
putin 4 ani ca judecator, procuror sau notar, iar nu si acelora care au
functionat in alte importante functii juridice (consilier de conturi,
magistrat-asistent la Curtea Suprema de Justitie si la Curtea Constitutionala,
deputat, senator, consilier juridic s.a.), ceea ce constituie o discriminare
neconstitutionala; art. 17, care stabileste ca profesia de avocat nu poate fi
exercitata la instanta de judecata, la parchetul si instantele Curtii de
Conturi unde sotul avocatului sau ruda ori afinul sau, pana la gradul al
treilea inclusiv, indeplineste functia de judecator, procuror, judecator
financiar, consilier de conturi sau procuror financiar, deoarece constituie o
restrangere neconstitutionala in raport cu prevederile art. 49; se apreciaza ca
in asemenea cazuri opereaza incompatibilitatea judecatorului, procurorului si a
celorlalte persoane vizate de art. 24 si urmatoarele din Codul de procedura
civila si de art. 46 si urmatoarele din Codul de procedura penala si ca, cel
mult, se putea prevedea in lege interdictia avocatului de a pleda in cauzele in
care instrumenteaza sotul, rudele si afinii sus-mentionati; art. 34 alin. 2,
care stabileste ca "avocatul este raspunzator fata de client numai pentru
prejudiciul adus prin acte sau fapte savarsite cu intentie", intrucat
raspunderea ar trebui angajata si pentru culpa grava, potrivit principiului
egalitatii cetatenilor in fata legii; art. 6, art. 51 si cap. VI, care
reglementeaza procedurile jurisdictionale specifice, deoarece nu prevad dreptul
persoanei interesate de a se adresa instantei de contencios administrativ in
situatiile avute in vedere de aceste texte, contravenind astfel art. 21 din
Constitutie.
In temeiul art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 s-au solicitat puncte de
vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, iar in
baza art. 5 din aceeasi lege si a art. 11 alin. 2 din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale au fost solicitate
informatii Directiei generale de invatamant superior si cercetare stiintifica
universitara din cadrul Ministerului Invatamantului si Facultatii de Drept din
Bucuresti, precum si Uniunii Avocatilor din Romania un punct de vedere asupra
sesizarilor.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se apreciaza, in
esenta, urmatoarele:
- in privinta contestarii constitutionalitatii art. 68 alin. 1 lit. c) si
d) din lege, care reglementeaza sanctiunile disciplinare, pe motiv ca s-ar
incalca caracterul liber al profesiei de avocat, se observa ca dispozitiile
constitutionale cuprinse in art. 38 alin. (1) din legea fundamentala stabilesc
doar ca "Alegerea profesiei si alegerea locului de munca sunt
libere". In dezvoltarea dispozitiilor constitutionale, art. 1 si art. 42
ale legii a carei constitutionalitate este contestata prevad ca, desi sunt
autonome, organizarea si functionarea profesiei de avocat se fac in conditiile
legii. Pe aceasta cale, legiuitorul poate sa stabileasca cadrul general de
exercitare a profesiei de avocat, inclusiv sanctiuni in cazul in care avocatul
s-ar face vinovat de incalcarea legii si a statului. Caracterul liber al
profesiei de avocat nu creeaza un regim de exonerare a avocatului de raspundere
disciplinara. O solutie contrara ar pune pe avocat in situatia privilegiata de
a nu fi tras la raspundere niciodata pentru faptele sale savarsite in legatura
cu exercitarea profesiei. Textul art. 68 alin. 1 lit. c), a carui
constitutionalitate este contestata, opereaza numai in cazul in care avocatul,
a carui raspundere disciplinara a fost constatata in conditiile legii, refuza
sa se conformeze hotararii Comisiei Superioare de Disciplina, incalcind astfel
legea si prejudiciind onoarea si prestigiul profesiei de avocat;
- referitor la incalcarea, prin art. 76 alin. 3, a dreptului de asociere,
se precizeaza ca acest text este o consecinta a art. 5 din lege, care prevede
modalitatile organizatorice de exercitare a profesiei: cabinete individuale,
cabinete asociate - rezultate din asocierea mai multor cabinete individuale -
si societatea civila profesionala, fara a se stabili numarul maxim al
avocatilor ce ar urma sa se asocieze. Dreptul de asociere este individual si se
exercita ca atare, astfel ca sesizarea de neconstitutionalitate a art. 76 alin.
3 este lipsita de obiect. Textul respectiv raspunde cerintei de stabilire a
unei perioade de tranzitie in care avocatii pot sa opteze pentru oricare dintre
cele trei forme organizatorice de exercitare a profesiei, prevazute de lege;
- in legatura cu art. 12 alin. 1 lit. a), se arata ca in mod gresit s-a
retinut in sesizarea Curtii Supreme de Justitie ca textul ar avea un caracter
discriminatoriu fata de toate celelalte persoane care pot cumula salariile ca
urmare a indeplinirii concomitente a mai multor functii. Art. 12 alin. 1 lit.
a) nu constituie nici o ingradire a dreptului la munca si nici a dreptului de
a-ti alege liber profesia. Orice persoana poate opta fie pentru exercitarea
avocaturii, fie pentru o alta functie. Stabilirea de catre legiuitor a unei incompatibilitati
intre exercitarea profesiei de avocat si o alta activitate salarizata raspunde
cerintei exercitarii in cele mai bune conditii a avocaturii - activitate de o
importanta sociala deosebita. Legiuitorul are dreptul ca, fara a ingradi
dreptul la munca, sa stabileasca o atare incompatibilitate. De altfel, alin. 2
al art. 1 din Legea nr. 2/1991 privind cumulul de functii stabileste o exceptie
de la regula cumulului "in situatiile in care prin lege sunt prevazute
incompatibilitati pentru cumulul unor functii". Rezulta asadar ca Legea
pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat a stabilit o
incompatibilitate generala intre exercitarea profesiei de avocat si activitatea
salarizata in cadrul altor functii, in spiritul art. 1 alin. 2 din Legea nr.
2/1991. In nici un caz art. 12 alin. 1 lit. a) nu opereaza o discriminare intre
cei ce pot cumula mai multe functii si avocatii carora le este interzis acest
titlu. Criteriile nediscriminarii sunt expres prevazute in art. 4 alin. (2) din
Constitutie si nu au nici o legatura cu regimul juridic stabilit in privinta
avocatilor de art. 12 alin. 1 lit. a);
- prin interdictia prevazuta in art. 12 alin. 1 lit. c), potrivit careia
avocatii nu pot sa intreprinda nemijlocit fapte materiale de comert, nu se restrange
cu nimic exercitiul dreptului de a profesa avocatura, in sensul prevazut de
art. 49 din Constitutie, deoarece restrangerea exercitiului unui anumit drept
opereaza direct prin efectul legii si nu conditionat de faptul ca subiectul de
drept indeplineste sau nu o anumita activitate. Stabilirea prin lege, inclusiv
prin Constitutie, a unor incompatibilitati intre diferite calitati sau functii
publice face parte dintr-o practica legislativa comuna si nu poate fi
interpretata ca o restrangere a unui drept a carui exercitare este
incompatibila cu o anumita prestatie sau activitate sociala;
- in privinta art. 14 lit. c), in care se prevede posibilitatea scutirii de
examene pentru cei care au profesat cel putin 4 ani ca judecator, procuror sau
notar, se arata ca aceasta masura nu este discriminatorie, intrucat au fost
avute in vedere categorii socioprofesionale care au o legatura foarte stransa
cu profesia de avocat. Este adevarat ca persoana ca indeplineste functia de
consilier de conturi are si o competenta jurisdictionala, dar aceasta este
restransa la un domeniu strict de activitate cu continut juridic. Acelasi
considerent este valabil si pentru consilieri juridici, magistrati-asitenti si
Curtea Suprema de Justitie sau la Curtea Constitutionala. De aceea persoanele
respective nu pot sa aspire la o egalitate de tratament aplicat anumitor
categorii de subiecte de drept de catre legiuitor, intrucat ele se afla in
situatii deosebite fata de cei carora li se aplica anumite dispozitii legale;
- referitor la neconstitutionalitatea art. 17, este adevarat ca cele doua
coduri de procedura, civila si penala, stabilesc cazuri de incompatibilitate a
judecatorului, procurorului, grefierului de sedinta, dar cazurile de
incompatibilitate privesc aceste categorii de persoane. Nimic nu impiedica ca
legiuitorul sa prevada cazuri de incompatibilitate asemanatoare pentru avocati,
asa incat asocierea acestui gen de incompatibilitati cu restrangerea
exercitiului dreptului de a profesa avocatura nu are un fundament legal;
- in ceea ce priveste caracterul neconstitutional al art. 34 alin. 2, se
mentioneaza ca raporturile dintre client si avocat cad sub incidenta
principiilor si normelor de drept privat. Concret, intre client si avocat se
incheie un contract de asistenta juridica, al carui continut este reglementat
de Codul civil. Constitutia nu prevede, ca un drept constitutional, dreptul
unei parti intr-un contract de a obtine anumite daune din parte celeilalte
parti sau de a o trage la raspundere civila. Rezulta ca si obiectia de
neconstitutionalitate a art. 34 alin. 2 din lege nu are suport legal si nu
poate fi retinuta ca atare.
In ceea ce priveste obiectiile de neconstitutionalitate cuprinse in cele
doua sesizari, referitoare la art. 9 lit. b) si art. 14 alin. 2 lit. b), precum
si la art. 12 alin. 1 lit. d), art. 12 alin. 2 si art. 23 lit. c), se lasa la
latitudinea Curtii Constitutionale sa se pronunte in legatura cu conformitatea
lor cu dispozitiile constitutionale.
In punctul de vedere al Guvernului se exprima pozitia in legatura cu unele
dispozitii atacate, si anume:
- referitor la art. 9 lit. b), corelat cu art. 14 alin. 2 lit. b), se
apreciaza ca problema juridica asupra careia urmeaza a se pronunta Curtea
Constitutionala vizeaza faptul daca o astfel de conditionare ingradeste sau nu
dreptul constitutional la munca. In abordarea acestui aspect se considera ca nu
este adecvata o raportare literala la continutul art. 38 alin. (1) din
Constitutie, impunindu-se incadrarea problemei intr-o perspectiva mai ampla.
Astfel, absolventul unei facultati de drept dispune de un evantai larg de
optiuni pentru parcurgerea unei cariere profesionale, el putand activa in
calitate de judecator, procuror, avocat, notar, consilier juridic, functionar
pe diferite paliere ale administratiei publice, potrivit dispozitiilor legale,
neputandu-se deci invoca o ingradire a dreptului la munca. Specificul
activitatilor enumerate mai sus determina totusi stabilirea, prin legi
speciale, a unor conditii minimale de exercitare a lor, datorita faptului ca
aceste profesii sunt, in totalitate, puse in legatura cu interesul public, cu
exigentele si nevoile cetateanului in ceea ce priveste contactul acestuia cu
justitia si administratia publica. In consecinta, se considera justificata
introducerea unor conditionari legale pentru exercitarea respectivelor
profesii. Este motivul pentru care, in legatura cu Legea notarilor publici si a
activitatii notariale, Guvernul si-a exprimat un punct de vedere similar,
intr-o problema care este si poate fi atat controversata si in care existenta
unei restringeri reale a unor drepturi este dificil de evaluat. Dintr-o alta
perspectiva insa, apropiata mai mult de dimensiunea oportunitatii, Guvernul
apreciaza ca, totusi, art. 9 lit. b) din lege ar putea suporta o atenuare, in
sensul eliminarii distinctiei operate intre absolventii celor doua foste sectii
ale facultatilor de drept, tinand seama de caracterul esentialmente liber si
independent al profesiei de avocat - asa cum este el proclamat in chiar art. 1
al legii -, ceea ce nu justifica legarea accesului la calitatea de avocat in
functie de absolvirea unei anumite sectii a aceleiasi facultati de drept. Este
motivul pentru care se considera ca cei ce vor exercita profesia de avocat
trebuie sa aiba posibilitatea ca, in raport cu specializarea pe care o poseda,
sa acorde asistenta juridica in cauzele care tin de specificul specializarii
lor;
- in ceea ce priveste art. 12 alin. 1 lit. a), art. 12 alin. 1 lit. d) si
art. 23 lit. c), se apreciaza ca acestea incalca dispozitiile art. 1 alin. (3),
art. 16 alin. (1), art. 38 alin. (1) si art. 49 alin. (1) din Constitutie.
Prevazand in art. 12 alin. 1 lit. a) ca exercitarea profesiei de avocat este
incompatibila cu activitatea salarizata in cadrul altor profesii, legea nu numai
ca nu este in spiritul principiilor stabilite prin Legea nr. 2/1991 privind
cumulul de functii, dar incalca dreptul constitutional la munca; pentru acelasi
motiv si art. 12 alin. 1 lit. d), care stabileste incompatibilitatea profesiei
de avocat cu calitatea de pensionar pentru limita de varsta, in conditiile
legii, este neconstitutional, cu precizarea, in plus, ca atat timp cat un
avocat pensionar are dreptul sa cumuleze pensia cu salariul, pentru egalitate
de tratament, acelasi trebuie sa fie regimul si pentru oricare alt pensionar
care indeplineste conditiile prevazute de lege in vederea exercitarii profesiei
de avocat. Cat priveste art. 23 lit. c), prin care s-a prevazut ca inceteaza
calitatea de avocat prin dobandirea calitatii de pensionar, cu exceptia
situatiei prevazute la art. 12 alineatul ultim, si anume daca pensionarul Casei
de Asigurari a Avocatilor solicita suspendarea platii pensiei, se opineaza ca
astfel este, de asemenea, incalcat dreptul la munca al avocatului pensionar,
contravenind deci dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Constitutie;
- se considera neconstitutional, in raport cu art. 49 din Constitutie, si
textul art. 12 alin. 1 lit. c), care restrange exercitiul dreptului de a
profesa avocatura pentru persoana care exercita nemijlocit fapte de comert. In
opinia Guvernului, cele doua profesii nu sunt incompatibile intr-un stat
democratic cu o economie de piata.
In ceea ce priveste alte texte atacate, Guvernul apreciaza ca aspectele
semnalate in sesizari prezinta mai degraba elemente de oportunitate, cu
eventuale incidente in legile organice ale domeniilor respective, fara un
impact direct cu normele constitutionale.
Uniunea Avocatilor din Romania, exprimandu-si pozitia fata de dispozitiile
legale atacate ca neconstitutionale, arata, in esenta, urmatoarele:
- referitor la dispozitiile art. 9 lit. b) si ale art. 14 alin. 2 lit. b),
este de acord cu obiectia de neconstitutionalitate formulata de Curtea Suprema
de Justitie;
- referitor la art. 12 alin. 1 lit. a), considera ca sesizarea formulata de
Curtea Suprema de Justitie nu ofera nici o motivare cu privire la
neconstitutionalitatea acestui text legal si ca ea nu poate fi primita pentru
urmatoarele considerente:
a) potrivit art. 1 si art. 2 din lege "profesia de avocat este
libera", iar "in exercitarea profesiei avocatul este independent si
se supune numai legii, statutului si regulilor eticii profesionale",
astfel incat avocatul trebuie sa aiba o totala independenta si libertate,
neputand fi subiect al unui raport juridic de munca, de esenta caruia este
subordonarea angajatului fata de cel ce angajeaza, precum si dreptul celui care
angajeaza de a stabili limitele exercitarii muncii;
b) incompatibilitatea prevazuta de art. 12 lit. a) comporta o singura
exceptie, si anume aceea ca "avocatul poate profesa ca salariat"
exclusiv intr-una dintre formele prevazute de art. 5 alin. 1 din lege. Ratiunea
acestei exceptii rezida in faptul ca cel ce il angajeaza pe avocat este, la
randul sau "un cabinet individual sau o societate civila profesionala de
avocati" care, la randul lor, se supun prevederilor art. 1 si 2 din lege;
c) traditia reglementarii legale a exercitarii profesiei de avocat in
Romania a fost respectata de prevederile noii legi. Astfel, prin art. 3 lit. f)
din Legea din 28.12.1931 se prevedea expres ca este incompatibil exercitiul
profesiei de avocat cu orice "ocupatiune... care atinge independenta
profesiunii de avocat";
d) ca argument de drept comparat, se invoca reglementarea franceza, care la
capitolul "Incompatibilitatii generale" prevede ca "exercitiul
profesiei de avocat este incompatibil cu orice fel de activitate de natura sa
aduca atingere independentei sau demnitatii avocatului, caracterului liberal al
profesiei si cu orice fel de munca salariata, alta decat cea de salariat al
unui avocat"; "Avocatul salariat nu este supus nici unei subordonari
in afara aceleia care ii determina conditiile de munca";
e) conform art. 7 din lege, "Barourile si Uniunea Avocatilor din
Romania asigura exercitarea calificata a dreptului de aparare". Dreptul la
aparare este un drept fundamental, consacrat constitutional de art. 24. Conform
art. 49 alin. (1) din Constitutie, exercitiul unor drepturi - in cazul de fata
"dreptul la munca" - poate fi restrans numai prin lege. Restrangerea
exercitiului acestui drept este determinata de specificul exercitarii
calificate a dreptului la aparare, intrucat garantarea constitutionala a
dreptului la aparare impune conditii specifice (de independenta si libertate),
in absenta carora scopul legii de fata nu poate fi atins;
- referitor la art. 12 alin. 1 lit. d) si art. 23 lit. c), se arata ca
traditia reglementarii antebelice in Romania este in sensul ca profesiunea de
avocat inceteaza "prin pensionarea avocatului" (art. 64 lit. g) din
Legea din 1931), iar "licentiatii si doctorii in drept, fosti functionari,
iesiti la pensie, nu se mai pot inscrie sau reinscrie in barou si nici profesa
avocatura, dupa regularea drepturilor la pensie" (art. 5 din Legea din
1931). In legatura cu aceste texte, Uniunea Avocatilor din Romania a transmis
si opinia Casei de Asigurari a Avocatilor, in care se subliniaza, intre altele,
ca in timp ce in Legea nr. 3/1977 se prevede o limita maxima a varstei de
pensionare de 65 de ani barbati si de 60 de ani femeile, dupa care angajatul nu
mai poate desfasura activitate, in noua reglementare nu exista o limita maxima
de exercitare a profesiei de avocat. Inexistenta aceste limite de varsta si
posibilitatea ca avocatul sa desfasoare activitate pana la limita posibilitatilor
lui biologice au drept consecinta neincalcarea nici unui drept fundamental al
persoanei si, cu atat mai putin, a dreptului la munca. Existenta unei varste
minime de pensionare, prevazuta in Decretul nr. 251/1978, este numai o
facultate pentru avocat care poate opta. De aceea se considera nejustificat
cumulul pensiei cu venitul realizat in profesie;
- cu privire la art. 12 alin. 1 lit. c), se apreciaza ca
incompatibilitatile reglementate de aceasta dispozitie legala nu restrang
exercitiul dreptului de a fi avocat, iar exercitarea nemijlocita de fapte
materiale de comert nu este un drept fundamental prevazut in Constitutie. De
asemenea, se precizeaza ca traditia reglementarii antebelice este data de
incompatibilitatea profesiei de avocat cu acea de comerciant, exercitata direct
sau prin persoane interpuse (art. 3 lit. a) din Legea din 1931);
- referitor la art. 14 lit. c), se precizeaza ca:
a) dreptul de primire in profesie nu poate fi refuzat nici unei persoane
care indeplineste conditiile legii si reuseste la examenul organizat conform
legii;
b) vocatia de a beneficia de facilitatea prevazuta de lege - scutirea de
examen - o au, in mod limitativ, anumite categorii de absolventi ai
facultatilor de drept, printre care si persoanele prevazute in art. 14 lit. c)
si ea corespunde intereselor generale ale profesiei (inalta valoare
profesionala - lit. a); intinerirea profesiei prin formarea de cadre noi - lit.
b); experienta practica - lit. c). In consecinta, dreptul fundamental la munca -
singurul in raport cu care s-ar putea aprecia neconstitutionalitatea - este
nestirbit si pe deplin garantat prin principiul prevazut la art. 14 alin. 1 din
lege;
- referitor la interdictiile prevazute in art. 17, se mentioneaza ca ele
urmaresc exercitarea profesiei de avocat in conditii de totala probitate,
constituind, totodata, garantii in favoarea tuturor participantilor la proces.
Incompatibilitatile stipulate in art. 24 si urmatoarele din Codul de procedura
civila si art. 46 si urmatoarele din Codul de procedura penala privesc corpul
magistratilor si auxiliarilor justitiei; ele nu opereaza insa cu privire la
persoana avocatului, fapt ce impune introducerea lor si in ce priveste pe
acesta;
- in legatura cu art. 34 alin. 2, se considera ca prevederea legala
criticata nu vizeaza un drept constitutional ci, in realitate, legiuitorul a
avut in vedere specificul obligatiilor civile nascute in raportul dintre avocat
si client; fiind in prezenta unor obligatii "de mijloace" si nu
"de rezultat", se apreciaza ca prevederile art. 34 alin. 2 nu fac
decat sa inaspreasca raspunderea avocatului in raport cu dreptul comun
aplicabil in materie;
- referitor la art. 6, art. 51 si cap. VI, se precizeaza ca prevederile
art. 21 din Constitutie nu sunt incalcate, intrucat nici unul dintre textele
sus-mentionate nu interzice dreptul de acces la justitie, ci instituie doar o
jurisdictie profesionala, a carei decizie finala, asa cum o ilustreaza insasi
practica Curtii Supreme de Justitie, nu poate fi sustrasa controlului organelor
judecatoresti;
- cu privire la art. 68, se invoca precedentul legislativ (art. 262 din
Decretul-lege din 5 septembrie 1940), iar cu privire la sustinerea ca
prevederea unei sanctiuni pecuniare cu caracter disciplinar "nu este text
la nivelul unei legi", sugerindu-se ca ar putea sa-si gaseasca locul o
astfel de reglementare in statutul profesiei, se arata ca sanctiunile
disciplinare trebuie prevazute de lege si nu pot fi create prin statute";
- referitor la art. 76 alineatul ultim, se subliniaza ca dispozitia are
caracter tranzitoriu si isi gaseste ratiunea in;
a) exercitarea profesiei in "actualele birouri de avocati" este o
forma anacronica, care nu ofera un cadru liberal si democratic de practica
profesionala, astfel incat ea poate fi pastrata, dar numai cu caracter
temporar, pentru a usura trecerea la noile forme de organizare a profesiei, in
conditiile in care o schimbare brusca ar crea neajunsuri mai mari decat cele
generate de supravietuirea limitata in timp a acestor birouri;
b) perpetuarea nelimitata a functionarii "actualelor birouri de
avocati" ar conduce la nasterea unor conflicte ireconciliabile intre
principiile legii si practica realizarii lor prin forme de exercitare a
profesiei recunoscute in toate tarile cu o avansata experienta democratica;
c) structura "actualelor birouri de avocati" lezeaza exercitarea
dreptului fundamental la asociere ca urmare a primirii automate a noi membri si
aderarea pur formala a membrilor la o structura preexistenta, in care
"asociatii" nu isi propun un scop la care sa concure in mod conjugat,
fiecare pastrandu-si o totala independenta fata de ceilalti.
Directia generala a invatamantului superior si cercetarii stiintifice
universitare din cadrul Ministerului Invatamantului a comunicat functiile pe
care le puteau ocupa pana in anul 1990 absolventii specializarii "drept
economic si administrativ", precizandu-se ca nici un absolvent al acestei
specializari nu a fost repartizat ca avocat. Se evoca insa posibilitatea
acestor absolventi de a sustine examene de diferenta in perioada 1990 - 1995 la
Facultatea de Drept din Bucuresti, in vederea obtinerii atestatului in
specializarea "drept". In legatura cu reinfiintarea specializarii
"drept economic si administrativ", se precizeaza ca ea s-a facut la
solicitarea institutiilor de invatamant superior si a Guvernului,
considerandu-se ca nu au fost si nu sunt inca pregatite suficiente cadre cu
studii superioare pentru a activa in domeniul administratiei publice. In
sfarsit, se apreciaza ca domeniile in care pot sa activeze absolventii de
invatamant superior intra sub incidenta ministerelor si a institutiilor
centrale care coordoneaza domeniile respective, precum si a Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale.
Facultatea de Drept din Bucuresti informeaza ca in perioada 1990 - 1995
s-au inscris pentru sustinerea diferentelor, in vederea obtinerii atestatului
in specializarea "drept", 1.603 absolventi ai specializarii
"drept economic-administrativ" (stiinte administrative, stiinte
economico-administrative etc.) de la Bucuresti si Sibiu.
In opinia exprimata de domnul judecator acad. prof. dr. doc. Ion Filipescu,
care nu a putut fi prezent la dezbateri, se considera ca prevederile art. 6,
art. 12 alin. 1 lit. a) si c), art. 14 lit. c), art. 17, art. 51, ale cap. VI,
ale art. 68 lit. c) si ale art. 76 alin. 3 sunt constitutionale, iar
dispozitiile art. 12 alin. 1 lit. d), art. 9 lit. b), art. 14 lit. c) si art.
34 alin. 2 sunt neconstitutionale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
constata ca este competenta sa solutioneze cele doua sesizari care s-au
inaintat cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale
art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
Avand in vedere ca sesizarile de neconstitutionalitate primite privesc
aceeasi lege, acestea se conexeaza.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
tinand seama de cele doua sesizari, de punctele de vedere exprimate de
presedintele Camerei Deputatilor si de Guvern, de relatiile comunicate de
Ministerul Invatamantului si de Facultatea de Drept din Bucuresti, de opinia
Uniunii Avocatilor din Romania si a Casei de Asigurari a Avocatilor, de
prevederile Legii pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, in
temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 si
urmatoarele din Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In legatura cu neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 9 lit. b) si ale
art. 14 alin. 2 lit. b), formulata de Curtea Suprema de Justitie, pe motivul ca
instituie o discriminare nejustificata a licentiatilor Facultatii de Drept,
specializati in "drept economic si administrativ", intrucat nu li se
permite exercitarea profesiei de avocat, se constata ca obiectia este
fundamentata.
Asa cum rezulta din dispozitiile legale in materie, profilul pregatirii
celor specializati in cele doua sectii ale facultatii de drept este acelasi. De
aceea vocatia lor pentru exercitarea profesiei de avocat nu poate fi diferita.
Ca atare, excluderea absolventilor specializati in drept economic si
administrativ de la statutul de avocat, desi au o pregatire juridica
universala, constituie o discriminare. Evident ca, in situatii diferite, norma
juridica nu poate fi aceeasi. In cazul de fata, insa, pregatirea pentru
materiile de baza de care depinde exercitarea profesiei de avocat fiind in
esenta aceeasi, nu se poate justifica o diferenta de tratament care ar avea
semnificatia unei masuri juridice diferite pentru situatii identice.
Absolventul unei specializari de drept economic si administrativ, potrivit
practicilor actuale, poate indeplini functii de consilier juridic, notar in
administratia publica, in arbitraj etc., profesii care toate implica vocatia sa
de a solutiona, in interesul structurilor in care este incadrat, cat si al
cetatenilor, probleme juridice similare si, citeodata, chiar identice cu cele
cu care se confrunta un avocat. Nu poate fi acceptat ca un jurist care apara,
de exemplu, interesele patrimoniale si nepatrimoniale ale unei societati
comerciale sau regii autonome in fata instantelor judecatoresti, a altor
jurisdictii nationale, straine sau internationale, sa fie, ope legis, eliminat
de la posibilitatea de a apara aceleasi interese sau interese similare ale cetatenilor
ori ale persoanelor juridice, ca avocat, mai ales ca, in conceptia noii
reglementari, avocatura cuprinde si activitatea de consultanta juridica, nu
numai de reprezentare. Aceasta cu atat mai mult cu cat avocatul poate selecta
cauzele, pe cita vreme consilierul juridic este obligat sa dea asistenta
juridica si sa pledeze in orice fel de cauza cu care este confruntat.
Deci discriminarea prevazuta in art. 9 lit. b) si in art. 14 alin. 2 lit.
b), potrivit carora numai licentiatii Facultatii de Drept, specializarea
"drept", pot fi avocati, este nejustificata, atat in functie de
faptul ca licentiatii acestei facultati, specializarea "drept economic si
administrativ", au acelasi profil de pregatire juridica superioara, cat si
in functie de activitatile similare sau identice cu ale profesiei de avocat pe
care acesti din urma absolventi le pot indeplini, indeosebi in calitate de
consilieri juridici, notari sau arbitri. De principiu, specializarea nu poate
inlatura profilul pregatirii, iar vocatia comuna a licentiatilor celor doua
specializari de a indeplini anumite activitati, ce se regasesc si in
problematica generala a profesiei de avocat, impune acelasi regim juridic.
In consecinta, dispozitiile art. 9 lit. b) si ale art. 14 alin. 2 lit. b)
din Legea pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat contravin
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora cetatenii sunt
egali in fata legii, fara discriminari.
Cu privire la art. 12 alin. 1 lit. a), Curtea Suprema de Justitie apreciaza
ca, stabilind incompatibilitatea exercitarii profesiei de avocat cu activitatea
salarizata in cadrul altor profesii, textul contravine prevederilor art. 1
alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 38 alin. (1) si art. 49 alin. (1) din
Constitutie.
Obiectia de neconstitutionalitate nu este intemeiata, intrucat existenta
anumitor incompatibilitati se impune in unele cazuri, fata de specificul
profesiei, cum este in cazul magistratilor. Potrivit art. 1 din lege, profesia
de avocat este libera si independenta, astfel incat sunt necesare si garantii
ale acestor principii. Incompatibilitatea exercitarii profesiei de avocat cu
activitatea salarizata in cadrul altor profesii constituie o asemenea garantie,
independenta avocatului presupunind ca acesta sa nu exercite nici o alta
activitate care l-ar plasa intr-o stare de subordonare juridica ori i-ar impune
reguli diferite ce ar putea constitui obstacole in indeplinirea profesiei sale.
Aceasta incompatibilitate reprezinta in acelasi timp si o garantie pentru cetatenii
care recurg la serviciile unui avocat in virtutea dreptului lor constitutional
la aparare.
Pentru aceleasi considerente este neintemeiata si obiectia de
neconstitutionalitate a Curtii Supreme de Justitie, care vizeaza art. 12 alin.
1 lit. c), text care interzice exercitarea nemijlocita de fapte materiale de
comert.
In legatura cu art. 12 alin. 1 lit. d) si art. 12 alin. 2, care stabilesc o
incompatibilitate intre exercitarea profesiei de avocat si calitatea de
pensionar pentru limita de varsta, grupul de deputati, cat si Curtea Suprema de
Justitie apreciaza ca ele cuprind o interdictie absoluta, ce instituie o
discriminare vadita a avocatilor pensionari, comparativ cu toti ceilalti
pensionari reincadrati care pot cumula salariile, pentru orice alte functii, cu
pensiile, in sensul Legii nr. 2/1991 privind cumulul de functii, precum si ca
sunt in contradictie cu principiul neingradirii dreptului la munca, prevazut de
art. 38 din Constitutie.
Obiectia de neconstitutionalitate este intemeiata.
Regula instituita prin Legea nr. 2/1991 este aceea ca pensionarii se pot
reincadra, caz in care cumuleaza pensia cu salariul. De aceea reprezinta o
discriminare in defavoarea pensionarului pentru limita de varsta
incompatibilitatea, prevazuta in art. 12 alin. 1 lit. d) din lege, de a fi
avocat, precum si obligatia avocatului pensionar de a cere suspendarea platii
pensiei prevazute de art. 12 alin. 2. Prevederile ce fac obiectul sesizarii nu
tin seama de faptul ca pensia se primeste pentru munca depusa anterior, astfel
incat nu poate impieta asupra continuarii muncii si in profesia de avocat, atat
timp cat libertatea muncii, cat si dreptul la pensie au fost instituite, ca
drepturi fundamentale, prin art. 38 alin. (1) si art. 43 alin. (2) din
Constitutie. Deci admiterea fara restrictii a cumulului pensiei cu salariul, ca
regula generala, exclude posibilitatea interzicerii acestui cumul pentru
avocati, neexistind nici un motiv intemeiat si special care sa justifice o
asemenea derogare. In acest sens este si Decizia Curtii Constitutionale nr. 32
din 13 aprilie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
259 din 15 septembrie 1994.
In consecinta, prevederile art. 12 alin. 1 lit. d) si ale art. 12 alin. 2
din lege sunt neconstitutionale.
In temeiul art. 20 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, si pentru identitate de
ratiune, si prevederile art. 23 lit. c) din aceeasi lege sunt
neconstitutionale.
Referitor la art. 14 alin. 2 lit. c), potrivit caruia pot fi primiti in
avocatura fara examen numai cei care au profesat timp de cel putin 4 ani ca
judecator, procuror sau notar, obiectia de neconstitutionalitate a Curtii
Supreme de Justitie, in sensul ca textul este discriminator din moment ce nu da
acest drept si acelora care au functionat in alte importante functii juridice,
nu este intemeiata, deoarece, pe de o parte, nu se regasesc criteriile
nediscriminarii stabilite in art. 4 alin. (2) din Constitutie, iar, pe de alta
parte, nu se poate invoca nici incalcarea principiului egalitatii, fiind vorba
de persoane care se afla in situatii deosebite. Aceasta obiectie fiind de
omisiune, intrucat admiterea ce ar implica completarea dispozitiei legale
criticate este si inadmisibila, tinand seama de statutul Curtii
Constitutionale, care nu se poate substitui legiuitorului, potrivit art. 144
din Constitutie, pentru adaugarea unor noi prevederi celor instituite. In acest
sens, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 93 din 20
octombrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 326
din 25 noiembrie 1994.
Cu privire la art. 17, Curtea Suprema de Justitie considera ca textul
instituie o restrangere neconstitutionala in raport cu art. 49 din Constitutie,
interzicind exercitarea profesiei de avocat la instanta de judecata, la
parchetul si instantele Curtii de Conturi unde sotul avocatului sau ruda ori
afinul sau pana la gradul al treilea inclusiv indeplineste functia de
judecator, procuror, judecator financiar, consilier de conturi sau procuror
financiar. Se apreciaza in sesizare ca in asemenea cazuri opereaza
incompatibilitatea judecatorului, procurorului si a celorlalte persoane vizate
in art. 24 si urmatoarele din Codul de procedura civila si in art. 46 si
urmatoarele din Codul de procedura penala.
Prevederile art. 17 nu instituie insa restringeri ale exercitarii dreptului
de a profesa avocatura, ci incompatibilitati care constituie masuri de
protectie pentru parti si impotriva unor suspiciuni ce ar putea altera actul de
justitie. Textul legal priveste direct avocatul si nu judecatorul, procurorul
etc., astfel cum se prevede in codurile de procedura. Referitor la invocarea,
in sesizare, a art. 24 din Codul de procedura civila, este de mentionat ca in
procesul civil, spre deosebire de cel penal, incompatibilitatea, care se aplica
exclusiv judecatorilor, priveste situatii ce nu au nici o legatura cu
prevederile art. 17 din lege. Sesizarea se refera, in realitate, la
institutiile abtinerii si recuzarii, reglementate de art. 25 - 35 din Codul de
procedura civila, care, cu exceptia art. 27 pct. 7, se aplica si procurorilor,
magistratilor-asistenti si grefierilor.
In legatura cu art. 34 alin. 2, care prevede ca avocatul este raspunzator
fata de client numai pentru prejudiciul adus prin acte sau fapte savarsite cu
intentie, Curtea Suprema de Justitie apreciaza ca el restrange neconstitutional
dreptul clientului de a obtine daune si pentru culpa grava a avocatului.
Limitarea prin lege a raspunderii avocatului fata de client numai la
prejudiciul adus prin acte sau fapte savarsite cu intentie creeaza pentru
avocati un privilegiu, contrar principiului egalitatii inscris in art. 16 alin.
(1) din Constitutie, in conditiile in care regula generala, aplicabila tuturor
cetatenilor, este aceea a raspunderii si pentru pagubele produse din culpa.
Imprejurarea ca avocatul isi asuma obligatii "de mijloace" si nu
"de rezultat" nu are relevanta decat in ce priveste proba culpei. In
cazul obligatiilor "de rezultat", culpa debitorului este prezumata,
in timp ce in cazul obligatiilor "de mijloace", aceasta culpa trebuie
dovedita, neexistind o asemenea prezumtie. De aceea, specificul activitatii de
avocat nu justifica in nici un fel limitarea raspunderii pe care o instituie
art. 34 alin. 2 din lege, cu atat mai mult cu cat, pe plan civil, raspunderea
avocatului este aceea a unui specialist care, prin definitie, nu poate conduce
la inlaturarea raspunderii pentru culpa.
Cu privire la art. 68 lit. c) si d), grupul de deputati a invocat
neconstitutionalitatea acestor prevederi, pe motiv ca sanctiunile ar fi
incompatibile cu natura juridica libera a profesiei.
Intr-adevar, profesia de avocat este o profesie liberala si independenta.
Acest principiu este fundamental. Dar libertatea indispensabila exercitarii
profesiei de avocat nu exclude anumite reguli, a caror respectare presupune si
stabilirea unor sanctiuni. In consecinta, instituirea, ca sanctiune a platii
unei amenzi, si suspendarea din functie in caz de neplata a acesteia, deci
pentru o fapta subsecventa, precum si interdictia de a exercita profesia pe o
perioada determinata, care este o alta sanctiune, nu contravin in nici un fel
dispozitiilor Constitutiei.
Referitor la art. 76 alin. 3, care contine o dispozitie tranzitorie in
legatura cu actualele birouri de avocati, este de observat ca el reprezinta o
consecinta a art. 5 din lege, care prevede modalitatile organizatorice de
exercitare a profesiei: cabinete individuale, cabinete asociate si societati
civile profesionale. Ambele texte sunt considerate neconstitutionale in sesizarea
grupului de deputati, apreciindu-se ca nesocotesc dreptul de asociere consacrat
de Constitutie.
Cu privire la art. 5 este de retinut ca, in realitate, se critica faptul ca
in ultima forma a legii, adoptata de catre Parlament, acest text nu a mai retinut
ca modalitate organizatorica birourile de asistenta juridica cu caracter
asociativ. Deci obiectia de neconstitutionalitate este una de omisiune, or
Curtea Constitutionala nu poate exercita controlul decat asupra legilor
adoptate, dupa cum s-a aratat mai sus.
Prevederile art. 76 alin. 3 instituie o dispozitie tranzitorie, destinata a
facilita trecerea la noile modalitati organizatorice stabilite in art. 5 din
lege, fara a contraveni nici unei dispozitii constitutionale.
In legatura cu art. 6, art. 51 si cap. VI din lege, Curtea Suprema de
Justitie apreciaza ca acestea sunt neconstitutionale in raport cu art. 21 din
Constitutie, deoarece legiuitorul a omis sa reglementeze dreptul persoanelor
interesate de a se adresa instantei de contencios administrativ. Este de
retinut ca, in fond, prin lege s-au reglementat doar caile de atac in cadrul
jurisdictiilor specifice profesiei de avocat, ceea ce nu poate avea
semnificatia excluderii celor interesati de la liberul acces la justitie,
reglementat prin art. 21 din Constitutie. Pentru identitate de ratiune, aceeasi
este solutia si in ce priveste art. 27 alin. 2 din lege.
In consecinta, numai in aceasta interpretare textele susmentionate pot fi
considerate constitutionale.
Avand in vedere considerentele expuse, vazand si dispozitiile art. 16, art.
21, art. 38, art. 43, art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin. (1) din
Constitutie, precum si prevederile art. 20 alin. (2) si (3) din Legea nr.
47/1992, cu majoritate de 5 voturi in ce priveste constitutionalitatea
dispozitiilor art. 9 lit. b) si ale art. 14 alin. 2 lit. b) si cu unanimitate
de voturi cu privire la celelalte dispozitii legale,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Dispozitiile art. 5, art. 12 alin. 1 lit. a) si c), art. 17, art. 68
alin. 1 lit. c) si d) si art. 76 alin. 3 sunt constitutionale.
2. Dispozitiile art. 6, art. 27 alin. 2, art. 51 si cele cuprinse in cap.
VI sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca cei
interesati au acces la justitie in conditiile legii.
Dispozitiile art. 9 lit. b), cat priveste precizarea "specializarea in
drept", si ale art. 14 alin. 2 lit. b), cat priveste precizarea
"sectia juridica", sunt neconstitutionale.
4. Dispozitiile art. 12 alin. 1 lit. d), art. 12 alin. 2 si art. 23 lit.
c), in ce priveste precizarea "cu exceptia cazului prevazut la art. 12
alineatul ultim din prezenta lege", sunt neconstitutionale.
5. Dispozitiile art. 34 alin. 2 sunt neconstitutionale.
6. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, precum si presedintelui
Camerei Deputatilor si presedintelui Senatului, in scopul deschiderii
procedurii prevazute in art. 145 alin. (1) din Constitutie, si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 2 mai 1995 si la ea au participat: Vasile
Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Antonie
Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan Zlatescu,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu