Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 449 din 26 octombrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 183 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1144 din  3 decembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Dana Titian           - procuror
    Valentina Barbateanu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 178 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Biarone Tehno" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 9.142/CA/2003 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal raspunde Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin consilier juridic cu delegatie la dosar, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, precum si a celorlalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
    In motivarea sustinerii, considera ca nu este ingradit accesul liber la justitie, atat timp cat decizia de suspendare a solutionarii contestatiei pe cale administrativa poate fi atacata la instanta de contencios administrativ competenta. In continuare, apreciaza ca ratiunea care a stat la baza edictarii textului de lege criticat o constituie faptul ca actiunea penala are intaietate fata de actiunea civila, deoarece, pe de o parte, cauza materiala unica a celor doua actiuni este savarsirea infractiunii sau existenta indiciilor savarsirii unei infractiuni, iar, pe de alta parte, solutionarea actiunii civile este conditionata de solutionarea actiunii penale in privinta existentei faptei, a persoanei care a savarsit-o si a vinovatiei acesteia.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat textul de lege criticat nu incalca principiul constitutional al liberului acces la justitie. Aceasta, deoarece contestatorul are posibilitatea de a ataca in fata instantelor judecatoresti decizia de suspendare a solutionarii contestatiei pe cale administrativa.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 22 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 9.142/CA/2003, Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 178 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
    Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de reclamanta Societatea Comerciala "Biarone Tehno" - S.R.L. din Oradea intr-o cauza de contencios administrativ avand ca obiect obligarea Directiei Generale a Finantelor Publice Bihor la solutionarea contestatiei formulate impotriva unui proces-verbal incheiat de organele de control ale Directiei Controlului Fiscal Bihor si anularea implicita a deciziei de suspendare a solutionarii cauzei, emisa de parata.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca textul de lege criticat incalca flagrant prevederile art. 21 alin. (1) si (4) din Constitutie, prin aceea ca, desi impotriva sa nu se pot retine aspecte de natura penala, simpla sesizare a organelor de politie facuta de catre organele fiscale duce la suspendarea solutionarii pe fond a contestatiei.
    Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat decizia de suspendare a solutionarii contestatiei pe cale administrativa poate fi atacata la instanta de contencios administrativ competenta, nefiind incalcat nici principiul constitutional al accesului liber la justitie, nici caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale administrative.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, prin punctul sau de vedere comunicat la data de 2 august 2004, cu adresa nr. 5/7.454/A.N., apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 178 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, devenit art. 183 in urma modificarii si republicarii ordonantei, este neintemeiata, intrucat "procedura de solutionare a contestatiilor pe cale administrativ-jurisdictionala, prevazuta la art. 174 - 187 din Codul de procedura fiscala, republicat, nu ingradeste posibilitatea celor indreptatiti de a se adresa, in conditiile legii, instantelor de judecata".
    Avocatul Poporului a comunicat punctul sau de vedere cu adresa nr. 5.906 din 2 august 2004, prin care considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, arata ca "dispozitiile legale criticate privind suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativa, prin decizia motivata a organului de solutionare competent, nu contravin in nici un mod dreptului persoanelor interesate de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor si intereselor lor legitime, intrucat, potrivit art. 187 din Codul de procedura fiscala, deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum a fost ridicata in fata instantei de fond, il constituie dispozitiile art. 178 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 174/2004. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, dandu-se textelor o noua numerotare. Continutul normativ al textului de lege criticat se regaseste in art. 183 alin. (1) lit. a) al ordonantei republicate si are urmatorul cuprins:
    - Art. 183 alin. (1) lit. a): "(1) Organul de solutionare competent poate suspenda, prin decizie motivata, solutionarea cauzei atunci cand:
    a) organul care a efectuat activitatea de control a sesizat organele in drept cu privire la existenta indiciilor savarsirii unei infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile art. 178 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, devenit, in urma republicarii, art. 183 alin. (1) lit. a), contravin art. 21 alin. (1) si (4) din Constitutie, al carui continut este urmatorul:
    - Art. 21 alin. (1) si (4): "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (...)
    (4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite."
    Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate se observa ca art. 183 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, reglementeaza un caz de suspendare facultativa a procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativa. Textul de lege criticat are in vedere situatia in care solutia care urmeaza sa se pronunte in cadrul acestei proceduri depinde de solutia ce s-ar da in actiunea penala, pornita ca urmare a sesizarii organelor in drept facuta de catre organul care a efectuat activitatea de control, cu privire la existenta indiciilor savarsirii unei infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa.
    Prin critica de neconstitutionalitate formulata, autorul exceptiei nu a avut insa in vedere dispozitiile art. 187 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, conform carora "deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta". Din aceasta perspectiva, nu se poate sustine existenta unei ingradiri a dreptului de acces liber la justitie, textul de lege mentionat oferindu-i contestatorului posibilitatea de a supune controlului instantei judecatoresti inclusiv decizia de suspendare a solutionarii contestatiei pe cale administrativa.
    De altfel, cu prilejul solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate a art. 244 pct. 2 din Codul de procedura civila, potrivit caruia instanta poate suspenda judecata cand s-a inceput urmarirea penala pentru o infractiune care ar avea o inraurire hotaratoare asupra hotararii ce urmeaza sa se dea, Curtea Constitutionala a statuat ca "intaietatea rezolvarii actiunii penale este neindoielnic justificata si consacrata ca atare si de prevederile art. 19 alin. 2 din Codul de procedura penala", scopul suspendarii constituindu-l tocmai verificarea existentei sau a inexistentei infractiunii cu privire la care instanta are unele "indicii" (Decizia Curtii Constitutionale nr. 72 din 28 mai 1996). Cu acelasi prilej, Curtea a retinut ca "nu trebuie ignorate nici prevederile art. 22 alin. 1 din Codul de procedura penala, potrivit carora hotararea definitiva a instantei penale are autoritate de lucru judecat, in fata instantei civile, cu privire la existenta faptei, a persoanei care a savarsit-o si a vinovatiei acesteia". Pentru identitate de ratiune, cele statuate in materie civila isi gasesc justificarea si in ceea ce priveste actiunile in contencios administrativ.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 183 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Biarone Tehno" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 9.142/CA/2003 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 26 octombrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Valentina Barbateanu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 449/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 449 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 449/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu