DECIZIE Nr. 449 din 26 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 183 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1144 din 3 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 178 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Biarone Tehno" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 9.142/CA/2003 al
Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin
consilier juridic cu delegatie la dosar, constatandu-se lipsa autorului
exceptiei, precum si a celorlalte parti, fata de care procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Reprezentantul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
In motivarea sustinerii, considera ca nu este ingradit accesul liber la
justitie, atat timp cat decizia de suspendare a solutionarii contestatiei pe
cale administrativa poate fi atacata la instanta de contencios administrativ
competenta. In continuare, apreciaza ca ratiunea care a stat la baza edictarii
textului de lege criticat o constituie faptul ca actiunea penala are intaietate
fata de actiunea civila, deoarece, pe de o parte, cauza materiala unica a celor
doua actiuni este savarsirea infractiunii sau existenta indiciilor savarsirii
unei infractiuni, iar, pe de alta parte, solutionarea actiunii civile este
conditionata de solutionarea actiunii penale in privinta existentei faptei, a
persoanei care a savarsit-o si a vinovatiei acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat textul de lege criticat nu
incalca principiul constitutional al liberului acces la justitie. Aceasta,
deoarece contestatorul are posibilitatea de a ataca in fata instantelor judecatoresti
decizia de suspendare a solutionarii contestatiei pe cale administrativa.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 9.142/CA/2003,
Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
178 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de reclamanta Societatea
Comerciala "Biarone Tehno" - S.R.L. din Oradea intr-o cauza de
contencios administrativ avand ca obiect obligarea Directiei Generale a
Finantelor Publice Bihor la solutionarea contestatiei formulate impotriva unui
proces-verbal incheiat de organele de control ale Directiei Controlului Fiscal
Bihor si anularea implicita a deciziei de suspendare a solutionarii cauzei,
emisa de parata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textul de lege criticat incalca flagrant prevederile art. 21 alin. (1) si
(4) din Constitutie, prin aceea ca, desi impotriva sa nu se pot retine aspecte
de natura penala, simpla sesizare a organelor de politie facuta de catre
organele fiscale duce la suspendarea solutionarii pe fond a contestatiei.
Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat
decizia de suspendare a solutionarii contestatiei pe cale administrativa poate
fi atacata la instanta de contencios administrativ competenta, nefiind incalcat
nici principiul constitutional al accesului liber la justitie, nici caracterul
facultativ al jurisdictiilor speciale administrative.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului pentru a-si exprima
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, prin punctul sau de vedere comunicat la data de 2 august 2004, cu
adresa nr. 5/7.454/A.N., apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a art.
178 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, devenit art. 183 in urma modificarii si republicarii
ordonantei, este neintemeiata, intrucat "procedura de solutionare a
contestatiilor pe cale administrativ-jurisdictionala, prevazuta la art. 174 -
187 din Codul de procedura fiscala, republicat, nu ingradeste posibilitatea
celor indreptatiti de a se adresa, in conditiile legii, instantelor de
judecata".
Avocatul Poporului a comunicat punctul sau de vedere cu adresa nr. 5.906
din 2 august 2004, prin care considera ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata. In acest sens, arata ca "dispozitiile legale criticate
privind suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei pe cale
administrativa, prin decizia motivata a organului de solutionare competent, nu
contravin in nici un mod dreptului persoanelor interesate de a se adresa
justitiei pentru apararea drepturilor si intereselor lor legitime, intrucat,
potrivit art. 187 din Codul de procedura fiscala, deciziile emise in
solutionarea contestatiilor pot fi atacate la instanta judecatoreasca de
contencios administrativ competenta".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum a fost ridicata in
fata instantei de fond, il constituie dispozitiile art. 178 alin. (1) lit. a)
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 174/2004. Ulterior sesizarii
Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, dandu-se
textelor o noua numerotare. Continutul normativ al textului de lege criticat se
regaseste in art. 183 alin. (1) lit. a) al ordonantei republicate si are
urmatorul cuprins:
- Art. 183 alin. (1) lit. a): "(1) Organul de solutionare competent
poate suspenda, prin decizie motivata, solutionarea cauzei atunci cand:
a) organul care a efectuat activitatea de control a sesizat organele in
drept cu privire la existenta indiciilor savarsirii unei infractiuni a carei
constatare ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie
data in procedura administrativa."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile art.
178 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, devenit, in urma republicarii, art. 183 alin. (1) lit. a),
contravin art. 21 alin. (1) si (4) din Constitutie, al carui continut este
urmatorul:
- Art. 21 alin. (1) si (4): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(...)
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite."
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate se observa ca art. 183
alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, reglementeaza un caz de
suspendare facultativa a procedurii de solutionare a contestatiei pe cale
administrativa. Textul de lege criticat are in vedere situatia in care solutia
care urmeaza sa se pronunte in cadrul acestei proceduri depinde de solutia ce
s-ar da in actiunea penala, pornita ca urmare a sesizarii organelor in drept
facuta de catre organul care a efectuat activitatea de control, cu privire la
existenta indiciilor savarsirii unei infractiuni a carei constatare ar avea o
inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in procedura
administrativa.
Prin critica de neconstitutionalitate formulata, autorul exceptiei nu a
avut insa in vedere dispozitiile art. 187 alin. (2) din Codul de procedura
fiscala, conform carora "deciziile emise in solutionarea contestatiilor
pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta".
Din aceasta perspectiva, nu se poate sustine existenta unei ingradiri a
dreptului de acces liber la justitie, textul de lege mentionat oferindu-i
contestatorului posibilitatea de a supune controlului instantei judecatoresti
inclusiv decizia de suspendare a solutionarii contestatiei pe cale
administrativa.
De altfel, cu prilejul solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate a
art. 244 pct. 2 din Codul de procedura civila, potrivit caruia instanta poate
suspenda judecata cand s-a inceput urmarirea penala pentru o infractiune care
ar avea o inraurire hotaratoare asupra hotararii ce urmeaza sa se dea, Curtea
Constitutionala a statuat ca "intaietatea rezolvarii actiunii penale este
neindoielnic justificata si consacrata ca atare si de prevederile art. 19 alin.
2 din Codul de procedura penala", scopul suspendarii constituindu-l tocmai
verificarea existentei sau a inexistentei infractiunii cu privire la care
instanta are unele "indicii" (Decizia Curtii Constitutionale nr. 72
din 28 mai 1996). Cu acelasi prilej, Curtea a retinut ca "nu trebuie
ignorate nici prevederile art. 22 alin. 1 din Codul de procedura penala,
potrivit carora hotararea definitiva a instantei penale are autoritate de lucru
judecat, in fata instantei civile, cu privire la existenta faptei, a persoanei
care a savarsit-o si a vinovatiei acesteia". Pentru identitate de ratiune,
cele statuate in materie civila isi gasesc justificarea si in ceea ce priveste
actiunile in contencios administrativ.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 183 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Biarone Tehno" -
S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 9.142/CA/2003 al Tribunalului Bihor - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu