Augustin Zegrean |
- preşedinte |
Aspazia Cojocaru |
- judecător |
Acsinte Gaspar |
- judecător |
Mircea Ştefan Minea |
- judecător |
Ion Predescu |
- judecător |
Puskás Valentin Zoltán |
- judecător |
Patricia Marilena Ionea |
- magistrat-asistent |
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 din Legea nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi băneşti ale personalului din administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din străinătate, excepţie ridicată de Dan Horia Maxim, Clementina Robertina Ion, Dan Dumitru Sicoe, Patricia Răduţ, Liliana Spirescu, Liviu Teodor Istrăţoiu, Dan Nedelcu, Valentin Mărăcinescu, Dumitru Rădoi, Rodrig Dinulescu, Dan-Cătălin Constantin, Ralu Cereceanu, Gabriel Crişan, Valentin Stanisalav, Bratiloveanu Gigel, Cheregi Dumitru, Ion Şerban, Mircea Toader, Ion Cernivceanu, Constantin Ene, Dan Dănăţoiu, Cristian Mateescu, Ioan Mateescu, Anamaria Deliu, Gabriel Belkine, Ştefan Porojan, Mihaela Simion, Corina Rechiţean, Simona Mărăscu, Ovaghim Stroe, Nicolae Grigoreanu, Mihail Plângă, Tiberiu Josan, Marius Viţionescu, Firan Vasilescu, Radu Moldovan, Constantin Mugur Budescu, Mircea Borzea, Valer Dănuţ Crişan, Simona Rusu-Munţiu, Constantin Miu, Bogdana Diaconescu, Florentina Nazat, Gabriel Ion Duţu, Gabriel Buzea, Răzvan Dumitrescu, Viorel Onel, Ştefan Puiu, Sarmiza Bumbaru, Ionel Melcioiu, Ştefan Ştefănescu, Andrei Petre, Remus Rădulescu, Adrian Cristea, Nicolae Hârlav, Mihai Burghel, Anton Costescu, Gabriel Dumitescu, Rodica Pârjolea, George Petruşan, Marian Postelnicu, Dorin Refca, Sorin Toader, Ovidiu Costea, Ioan Câmpean, Gheorghe Vlad, Nicu Manolache, Dumitru Anca, Adriana Nica, Vodiţa Popescu, Răzvan Alex Cuc, Sorin Popescu, Vasile Gheorghe Cârţănă, Florica Croitoru, Carmen Iacob, Diana Sturz, Monica Ghişe, Monica Andronic, Marius Dragoş, Vasile Cojocaru, Raşoga Mariana, Alina Spatăriu, Dragoş Sorin Petrescu, Gheorghe Georgescu, Augustin Nicolae Pop, Raluca Constantinescu, Claudia Antoanela Munteanu, Mihaela Gavrilescu, Natalia Berezintu, Armeanu Constanţa Dumitru, Maria Tociu, Octavia Cerchez, Victor Grigorescu, Aurelian Gavrilescu, Dan Dinuţa, Diana Codău, Constantin Nica şi Iulia Manea în Dosarul nr. 35.074/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 24 februarie 2011 şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 24 martie 2011, iar apoi la data de 7 aprilie 2011.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 3 martie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 35.074/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 din Legea nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi băneşti ale personalului din administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din străinătate.Excepţia a fost ridicată de Dan Horia Maxim, Clementina Robertina Ion, Dan Dumitru Sicoe, Patricia Răduţ, Liliana Spirescu, Liviu Teodor Istrăţoiu, Dan Nedelcu, Valentin Mărăcinescu, Dumitru Rădoi, Rodrig Dinulescu, Dan-Cătălin Constantin, Ralu Cereceanu, Gabriel Crişan, Valentin Stanisalav, Bratiloveanu Gigel, Cheregi Dumitru, Ion Şerban, Mircea Toader, Ion Cernivceanu, Constantin Ene, Dan Dănăţoiu, Cristian Mateescu, Ioan Mateescu, Anamaria Deliu, Gabriel Belkine, Ştefan Porojan, Mihaela Simion, Corina Rechiţean, Simona Mărăscu, Ovaghim Stroe, Nicolae Grigoreanu, Mihail Plângă, Tiberiu Josan, Marius Viţionescu, Firan Vasilescu, Radu Moldovan, Constantin Mugur Budescu, Mircea Borzea, Valer Dănuţ Crişan, Simona Rusu-Munţiu, Constantin Miu, Bogdana Diaconescu, Florentina Nazat, Gabriel Ion Duţu, Gabriel Buzea, Răzvan Dumitrescu, Viorel Onel, Ştefan Puiu, Sarmiza Bumbaru, Ionel Melcioiu, Ştefan Ştefănescu, Andrei Petre, Remus Rădulescu, Adrian Cristea, Nicolae Hârlav, Mihai Burghel, Anton Costescu, Gabriel Dumitescu, Rodica Pârjolea, George Petruşan, Marian Postelnicu, Dorin Refca, Sorin Toader, Ovidiu Costea, Ioan Câmpean, Gheorghe Vlad, Nicu Manolache, Dumitru Anca, Adriana Nica, Vodiţa Popescu, Răzvan Alex Cuc, Sorin Popescu, Vasile Gheorghe Cârţănă, Florica Croitoru, Carmen Iacob, Diana Sturz, Monica Ghişe, Monica Andronic, Marius Dragoş, Vasile Cojocaru, Raşoga Mariana, Alina Spatăriu, Dragoş Sorin Petrescu, Gheorghe Georgescu, Augustin Nicolae Pop, Raluca Constantinescu, Claudia Antoanela Munteanu, Mihaela Gavrilescu, Natalia Berezintu, Armeanu Constanţa Dumitru, Maria Tociu, Octavia Cerchez, Victor Grigorescu, Aurelian Gavrilescu, Dan Dinuţa, Diana Codău, Constantin Nica şi Iulia Manea cu prilejul soluţionării unei acţiuni în contencios administrativ având ca obiect cererea de plată a salariilor.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că dispoziţiile art. 31 din Legea nr. 495/2004 sunt neconstituţionale în măsura în care prin aceste dispoziţii se creează un regim diferenţiat între personalul cu statut de funcţionar public şi personalul cu statut de diplomat care prestează aceeaşi activitate conform fişei postului. În acest sens, arată că Departamentul de comerţ exterior a fost încadrat de-a lungul existenţei sale în diferite structuri, inclusiv în cadrul Ministerului Afacerilor Externe. În acest interval, încadrarea personalului în Departamentul de comerţ exterior sa făcut cu statutul de diplomat. Ulterior, când Departamentul de comerţ exterior a trecut în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului, personalul încadrat a primit statutul de funcţionar public şi a fost remunerat în consecinţă.Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal consideră că dispoziţiile de lege criticate nu sunt neconstituţionale, deoarece ele au în vedere faptul că persoanele încadrate în ipoteza art. 31 din Legea nr. 495/2004, chiar dacă funcţionează în administraţia centrală, sunt încadrate pe funcţii şi grade diplomatice. În acelaşi timp, arată că numai instanţa care judecă fondul cauzei poate aprecia dacă reclamanţilor li se cuvin sau nu drepturile prevăzute de articolul în cauză.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât, ulterior sesizării, dispoziţiile art. 31 din Legea nr. 495/2004 au fost abrogate prin art. 48 alin. (1) pct. 10 din Legea-cadru nr. 330/2009.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Având în vedere modificările legislative intervenite, Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 76 din Legea nr. 47/1992, a solicitat secretarului general al Guvernului să comunice în ce minister se află încadrată în prezent Direcţia generală de comerţ exterior, precum şi detalii privind structura personalului acestei direcţii şi dispoziţiile legale cărora se supune salarizarea acestuia.Prin Adresa cu nr. 15A/2.355/CA din 17 martie 2011, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 1.655 din 21 martie 2011, secretarul general al Guvernului a arătat că fosta Direcţie generală de comerţ exterior funcţionează în prezent sub denumirea de Direcţia generală comerţ şi relaţii internaţionale în cadrul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, conform Hotărârii Guvernului nr. 720/2010 pentru aprobarea restructurării şi reorganizării în Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.634/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri. Personalul preluat în cadrul acestei direcţii era format din funcţionari publici de conducere şi execuţie, personal diplomatic şi personal contractual. Încadrarea de-a lungul timpului într-o categorie sau alta s-a făcut în condiţiile actelor normative de recrutare şi promovare a diferitelor categorii de salariaţi. Preluarea personalului în cadrul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri s-a făcut conform legii, cu menţinerea funcţiei şi a drepturilor salariale.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, Adresa secretarului general al Guvernului nr. 15A/2.355/CA din 17 martie 2011, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 31 din Legea nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi băneşti ale personalului din administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din străinătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004, dispoziţii potrivit cărora: „Drepturile prevăzute în prezentul capitol pentru membrii Corpului diplomatic şi consular al României se acordă şi personalului care ocupă funcţii de execuţie specifice Ministerului Afacerilor Externe, prevăzute în anexa nr. 2, precum şi personalului încadrat pe funcţii şi grade diplomatice din administraţia centrală a Ministerului Economiei şi Comerţului.“Autorii excepţiei consideră că textele de lege criticate sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie referitoare la egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi art. 23 alin. (2) din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului privind remunerarea egală pentru muncă egală.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că textul de lege criticat a fost abrogat prin art. 48 alin. (1) pct. 10 din partea III cap. VI din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Ulterior, şi Legea-cadru nr. 330/2009 a fost abrogată prin art. 39 lit. w) din cap. IV din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie 2010.Atât Legea-cadru nr. 330/2009, cât şi Legea-cadru nr. 284/2010 au preluat reglementarea diferită a drepturilor salariale ale personalului încadrat în Direcţia generală comerţ şi relaţii internaţionale, în funcţie de statutul acestuia. Astfel, Legea-cadru nr. 284/2010, preluând reglementarea asemănătoare a Legii-cadru nr. 330/2009, a prevăzut în art. 5 din cap. VI din anexa nr. V: Familia ocupaţională de funcţii bugetare „Diplomaţie“ că „Celelalte categorii de personal angajate în Ministerul Afacerilor Externe, personalul din Institutul Diplomatic Român, precum şi personalul încadrat pe funcţii şi grade diplomatice din administraţia centrală a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri beneficiază de toate drepturile băneşti şi obligaţiile prevăzute pentru membrii Corpului diplomatic şi consular al României.“ În acelaşi timp însă în anexa nr. 1 Familia ocupaţională de funcţii bugetare „Administraţie“, pct. II din secţiunea 1 din cap. 2 stabileşte distinct salariile de bază pentru personalul care îndeplineşte funcţii specifice comerţului exterior şi cooperării economice.Analizând motivarea excepţiei, Curtea constată că nemulţumirea autorilor acesteia provine nu atât din faptul că personalul încadrat cu statutul de diplomaţi beneficiază de o reglementare a salariilor mai favorabilă, cât din faptul că nu sunt prevăzute aceleaşi drepturi şi pentru personalul având statut de funcţionari publici. Or, o astfel de situaţie nu poate fi soluţionată de Curtea Constituţională pe calea controlului de constituţionalitate, întrucât declararea ca neconstituţională a prevederilor privind salarizarea personalului cu statut de diplomat ar lipsi de efect reglementările spre a căror aplicare autorii excepţiei tind, în realitate. Pe de altă parte, adăugarea la lege, în sensul de a se completa ipoteza normei cu categoria personalului având statut de funcţionar ar fi contrară art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit căruia „Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului.“Oricum, Curtea constată că cele două categorii de personal puse în discuţie se află, cel puţin sub aspectul condiţiilor în care au dobândit statutul de diplomat, respectiv de funcţionar public, în situaţii diferite. Din acest statut izvorăsc drepturi şi obligaţii diferite guvernate de o reglementare distinctă. Faptul că, în practică, este posibil ca cele două categorii de personal să desfăşoare o activitate identică, poate constitui un indiciu al faptului că actele normative conform cărora a fost încadrat personalul în actuala Direcţie generală comerţ şi relaţii internaţionale sunt susceptibile de critică. Întrucât însă aceste reglementări nu constituie obiect al excepţiei de neconstituţionalitate, iar în ceea ce priveşte textul de lege criticat, instanţa de contencios constituţional nu poate proceda la completarea acestuia în sensul dorit de autorii excepţiei, Curtea urmează a respinge excepţia ca inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 din cap. VI din anexa nr. V la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, excepţie ridicată de Dan Horia Maxim, Clementina Robertina Ion, Dan Dumitru Sicoe, Patricia Răduţ, Liliana Spirescu, Liviu Teodor Istrăţoiu, Dan Nedelcu, Valentin Mărăcinescu, Dumitru Rădoi, Rodrig Dinulescu, Dan-Cătălin Constantin, Ralu Cereceanu, Gabriel Crişan, Valentin Stanisalav, Bratiloveanu Gigel, Cheregi Dumitru, Ion Şerban, Mircea Toader, Ion Cernivceanu, Constantin Ene, Dan Dănăţoiu, Cristian Mateescu, Ioan Mateescu, Anamaria Deliu, Gabriel Belkine, Ştefan Porojan, Mihaela Simion, Corina Rechiţean, Simona Mărăscu, Ovaghim Stroe, Nicolae Grigoreanu, Mihail Plângă, Tiberiu Josan, Marius Viţionescu, Firan Vasilescu, Radu Moldovan, Constantin Mugur Budescu, Mircea Borzea, Valer Dănuţ Crişan, Simona Rusu-Munţiu, Constantin Miu, Bogdana Diaconescu, Florentina Nazat, Gabriel Ion Duţu, Gabriel Buzea, Răzvan Dumitrescu, Viorel Onel, Ştefan Puiu, Sarmiza Bumbaru, Ionel Melcioiu, Ştefan Ştefănescu, Andrei Petre, Remus Rădulescu, Adrian Cristea, Nicolae Hârlav, Mihai Burghel, Anton Costescu, Gabriel Dumitescu, Rodica Pârjolea, George Petruşan, Marian Postelnicu, Dorin Refca, Sorin Toader, Ovidiu Costea, Ioan Câmpean, Gheorghe Vlad, Nicu Manolache, Dumitru Anca, Adriana Nica, Vodiţa Popescu, Răzvan Alex Cuc, Sorin Popescu, Vasile Gheorghe Cârţănă, Florica Croitoru, Carmen Iacob, Diana Sturz, Monica Ghişe, Monica Andronic, Marius Dragoş, Vasile Cojocaru, Raşoga Mariana, Alina Spatăriu, Dragoş Sorin Petrescu, Gheorghe Georgescu, Augustin Nicolae Pop, Raluca Constantinescu, Claudia Antoanela Munteanu, Mihaela Gavrilescu, Natalia Berezintu, Armeanu Constanţa Dumitru, Maria Tociu, Octavia Cerchez, Victor Grigorescu, Aurelian Gavrilescu, Dan Dinuţa, Diana Codău, Constantin Nica şi Iulia Manea în Dosarul nr. 35.074/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 aprilie 2011.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea